Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-06-08, 11:48
  #1
Medlem
Fula Gubbens avatar
En diskussion har uppstått i Integration & Invandring angående Södertörns Högskola, med anledning av den stora mängden fusk (proportionellt sett) som påträffats där enligt en färsk nyhet.

Annars hör man sällan talas om detta lärosäte. Är det månne en högskola som inrättats för att sänka ribban för universitetsexamen, av politiskt korrekta skäl?

- F.G
Citera
2005-06-08, 11:54
  #2
Medlem
Zog Ruless avatar
Att skriva att det är en B-skola är nog att gå lite för långt. Möjligtvis kan det vara så att den skolan inte är studenters förstaval men det är många skolor som inte är det. KI gäller för läkarstudenter och kommer de inte in där får de välja sitt B-alternativ. Jurister vill gå i Uppsala (har jag för mig) allt annat är ett B-alternativ för dem.

Eftersom Södertörn är en högskola men strävar efter att bli universitet finns det all anledning att tro att de ställer högre krav och är hårdare än andra skolor för att inte dra på sig Skolverkets uppmärksamhet.

Mängden fusk har vi redan diskuterat och det beror sannolikt på att Södertörn går extra hårt fram för att stävja det.
Citera
2005-06-08, 12:01
  #3
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zog Rules
Att skriva att det är en B-skola är nog att gå lite för långt. Möjligtvis kan det vara så att den skolan inte är studenters förstaval men det är många skolor som inte är det. KI gäller för läkarstudenter och kommer de inte in där får de välja sitt B-alternativ. Jurister vill gå i Uppsala (har jag för mig) allt annat är ett B-alternativ för dem.

Eftersom Södertörn är en högskola men strävar efter att bli universitet finns det all anledning att tro att de ställer högre krav och är hårdare än andra skolor för att inte dra på sig Skolverkets uppmärksamhet.

Mängden fusk har vi redan diskuterat och det beror sannolikt på att Södertörn går extra hårt fram för att stävja det.

Jag tänkte kanske att någon ANNAN skulle kommentera

Hur som helst, efter att ha umgåtts och arbetat med examinerade studenter från diverse regionala högskolor med universitets-ambitioner runtom i landet måste jag säga att det är skillnad på utbildningar och utbildningar. Trots samma formella examen var det stora skillnader på kunskaper och även "attityd". Stötte på ett par riktiga rysare från den där högskolan som ligger i Västerås och Eskilstuna, och Mitthögskolan i Östersund verkar inte vara någon think tank heller, utifrån mitt empiriska perspektiv.

- F.G
Citera
2005-06-08, 12:08
  #4
Medlem
worldbeater2002s avatar
Det är ganska avslöjande att allas vår favorit Åsa Linderborg är doktor i historia vid Södertörns högskola. Att de godkänner en disputation av den okunniga kossan säger allt jag behöver veta om kvaliteten på det lärosätet. Har också för mig att Ebba Witt Brattström är/var anställd där, vilket ju bara ytterligare stärker ens misstankar om klassen på den högskolan.

Edit: Åsa är vid Uppsala, där går hon nog bra ihop med Eva Lundgren och andra stolliga tjejkvinnor.
Citera
2005-06-08, 12:17
  #5
Medlem
Säkre Sammys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zog Rules
Att skriva att det är en B-skola är nog att gå lite för långt. Möjligtvis kan det vara så att den skolan inte är studenters förstaval men det är många skolor som inte är det. KI gäller för läkarstudenter och kommer de inte in där får de välja sitt B-alternativ. Jurister vill gå i Uppsala (har jag för mig) allt annat är ett B-alternativ för dem.

Eftersom Södertörn är en högskola men strävar efter att bli universitet finns det all anledning att tro att de ställer högre krav och är hårdare än andra skolor för att inte dra på sig Skolverkets uppmärksamhet.

Mängden fusk har vi redan diskuterat och det beror sannolikt på att Södertörn går extra hårt fram för att stävja det.
Det är inte att gå för långt. Skolan är skapad för att sammla upp de som inte kommer in på andra skolor. Det är en skola för svarta-kalle som inte kan komma in på andra skolor, en biträdande studierektor har själv sagt det i ett program på P1 (tror jag det var)

En flyktig bekantskap från KTH hade sökt till SU men böt till Södertörn, varför undrar ni när Södertörn har så dåligt rykte? Här kommer hans, något egna motivering. På Handels går de smartaste tjejerna som pluggat hårt, de är inte fina. På SU finns mellanskiktet av smarta tjejer som kanske inte pluggat så hårt. Södertörn har däremot tjejer som sabbat sina studier genom att vara ute och festa, de som är ute och festar är finare än de som pluggar. Därför böt han till Södertörn! Skall fråga om han hade rätt nästa gång jag pratar med han.

Södertörn är för C-laget, det enda jag kan säga som är possitivt om skolan är att det finns lätta ragg och bra fester på skolan. Södertörn vill bli ett universitet och kommer nog att få bli det. frågan är bara vilken doktorshatt Göring skall få denna gång
Citera
2005-06-08, 12:40
  #6
Medlem
Zog Ruless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Jag tänkte kanske att någon ANNAN skulle kommentera

Är jag persona non grata eller? Hade för mig att detta var ett diskussionsforum.
Citera
2005-06-08, 13:15
  #7
Medlem
En gammal stofil från SU yttrade en gång att cirka 30% av alla elever som åker dit för fusk kommer från den juridiska institutionen.

Om påståendet är sant vet jag ej, men jag kan inte säga att jag är särskilt förvånad.
Citera
2005-06-08, 13:19
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben

Annars hör man sällan talas om detta lärosäte. Är det månne en högskola som inrättats för att sänka ribban för universitetsexamen, av politiskt korrekta skäl?

- F.G

FG har rätt och fel i sitt påstående:

Man hör ofta talas om denna kunskapshärd.

Ebba Witt Brattström är verksam här. Direktkanal in i kultur, media och politik. I dom alltid "heta" frågorna.

Andra delen av citatet tillhör väl kategorin retoriska frågor...
Citera
2005-06-08, 13:43
  #9
Bannlyst
En gammal kursare har gått på Södertörn om jag minns rätt. Han hade även 2,6 i snitt när han gick ut gymnasiet, skriver som en tioåring (högst) och är allmänt korkad. Så jag har empiriskt fog för att hävda att de tar in mindre begåvade individer.
Citera
2005-06-08, 13:50
  #10
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zog Rules
Är jag persona non grata eller? Hade för mig att detta var ett diskussionsforum.

Tagga ner Zog:en... jag ville bara ha in lite fler röster... vilket också blev fallet.

Helst skulle jag vilja höra någon ställa sig upp och hålla ett eldigt försvarstal för Södertörns Högskola, men det verkar dåligt med det, varför min provokativa, empiriskt skakiga hypotes tillsvidare gäller.

Att skräcködlan #1 Ebba Witt-Brattström är Södertörns främsta ansikte utåt säger väl allt. Var det inte så att Sthlms U inte ville ge henne en professur, varför hon gick över till den lite mer "liberala" Södertörn?

Källa saknas för det sista påståendet.

- F.G
Citera
2005-06-08, 13:53
  #11
Medlem
Zog Ruless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Tagga ner Zog:en... jag ville bara ha in lite fler röster... vilket också blev fallet.

Helst skulle jag vilja höra någon ställa sig upp och hålla ett eldigt försvarstal för Södertörns Högskola, men det verkar dåligt med det, varför min provokativa, empiriskt skakiga hypotes tillsvidare gäller.

Att skräcködlan #1 Ebba Witt-Brattström är Södertörns främsta ansikte utåt säger väl allt. Var det inte så att Sthlms U inte ville ge henne en professur, varför hon gick över till den lite mer "liberala" Södertörn?

Källa saknas för det sista påståendet.

- F.G

Ok...nertaggad. Vill för övrigt bara tala om att jag inte har något med Södertörn att göra. Kan mycket möjligt vara så att ST är en dålig skola.
Citera
2005-06-08, 14:09
  #12
Medlem
Hårbolls avatar
ST är ett förtäckt AMS-projekt för att arbetslösa invandrare och allmänna slöhögar skall kunna bli arbetslösa invandrare och slöhögar med akademisk examen.

ST är en hel igenom politisk produkt av sossarna och följdaktligen bedrivs en hel del politiskt korrekt pseudovetenskap där. men jag har träffat söta brudar därifrån

edit: självklart kommer ST bli universitet snart. att bli universitet handlar numera bara om att kunna bita i kudden när fetto-göran vill trycka i prutten, och det lär ST göra med glädje.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in