Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-11-21, 01:01
  #121
Medlem
soldansares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cleopatra
Aldrig förstått studiefusk. Varför börja, om man inte vill lära sig något?

Vad jag avskydde mest på Södertörn var alla dessa jävla grupparbeten. För att vara någorlunda effektiv, gjorde 1-2 det mesta och alla andra åkte snålskjuts. Det jag tyckte var riktigt korkat var att grupparbeten kunde ge graderade betyg, där läraren inte kunde veta vem som gjort vad och hur mycket, medan individarbeten bara kunde ge G eller U. I princip fick alla G oavsett arbetsinsats i de lägen och de som mot all förmodan fick U, fick bara komplettera lite. Total waste of time. Ibland fick vi kritisera och bedöma varandras grupparbeten. Svenskan som arbetet var skrivet i var absolut horribel.

Påtvingade grupparbeten är totalt övervärderade och borde förbjudas.

Går själv inte på Södertörn men är i valet och kvalet var jag ska välja att läsa. Har dock en kompis som går där och det verkar vara (precis som du själv nämner) väldigt mycket grupparbeten. Min fråga är om du upplever att detta är något unikt för Södertörn eller om detta förekommer på alla högskolor/universitet? Nu är väl inte södertörn aktuell för mig ska antagligen läsa på Stockholm eller pendla till Uppsala (...beroende på vilken utbildning jag väljer, har funderat på psykologutbildningen men det är ju något lättare att komma in på UU) Ni andra som vet - eller tror er veta - får också gärna svara.
Citera
2009-11-22, 19:18
  #122
Medlem
De flesta lärare som SH har kommer från SU, några föreläser på bägge.

Alla jag haft är kunniga och mycket engagerade, jag minns fortfarande när en lärare gav ut sitt mobilnummer för ev. frågor.

Skolan och biblan känns fräsch.

Angående grupparbetena (seminarier): dessa fungerar som en kontrollenhet, så att man följer kursen, men G i seminariedelen innebär inte G på tentan per automatik, det krävs mer än så, har man inte “klarat” av seminariedelen får man inget slutbetyg på delkursen, det innebär att du inte får dessa högskolepoäng kursen motsvarar i ladok, därmed strul med CSN.

Detta kan bidra till att sålla ut oseriösa studenter.


Det gäller att välja “rätt” människor till sina grupparbeten, men de flesta som bara glider igenom seminariedelarna på A-kurserna försvinner mer eller mindre, p g a förkunskapskraven till B-kurserna

Många får problem med Redovisning & beskattning, Ekonomistyrning, A -nivå.
Samt investering & finansiering på B nivå. - precis som SU eleverna.

Näringslivet ger SH:s ekonomistudenter bra omdöme.

Vill man tillhöra Sverige elit blir det svårt att klara det om man läst på SH, då personer som väljer chefer vill gärna välja en person med likande bakgrund som sig själva. Har de examen från skola X väljer de en person till chef som läst vid skola X , allt för att inte “rubba” balansen hos eliten.

Men vill man ha ett bra jobb och ett “normalt” liv passar SH bra.
Om vi bortser alla investment-fanatiker som drömmer om miljoner och en madrass under skrivbordet.
Men till Svensson liv fungerar SH helt ok, Villa, Volvo, Vovve.
Citera
2009-11-26, 18:56
  #123
Medlem
-snW-s avatar
Läser Engelska på Södertörns Högskola och tycker att det är en fantastisk skola, med trevlig stämning, fräscha lokaler och där lärarna faktiskt är extremt pedagogiska och hjälpsamma - även efter lektionen är slut.

Tveka inte.
Citera
2010-01-31, 21:05
  #124
Medlem
Tråden är död sedan 5 år tillbaka, men jag tänkte åter försöka skapa liv i den. Efter att ha läst tidigare inlägg så verkar många ha bestämt sig för att skolan är en särskola utan egentligen haft några egna erfarenheter att styrka med. Jag själv vet INGET om skolan och funderar nämligen på att söka till ekonomi kandidat till hösten. Någon med EGEN erfarenhet som har något att säga om skolan/utbildningen?
__________________
Senast redigerad av Frispel 2010-01-31 kl. 21:08.
Citera
2010-01-31, 21:47
  #125
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel
Tråden är död sedan 5 år tillbaka, men jag tänkte åter försöka skapa liv i den. Efter att ha läst tidigare inlägg så verkar många ha bestämt sig för att skolan är en särskola utan egentligen haft några egna erfarenheter att styrka med. Jag själv vet INGET om skolan och funderar nämligen på att söka till ekonomi kandidat till hösten. Någon med EGEN erfarenhet som har något att säga om skolan/utbildningen?
pluggar där.. och samma linje, vad är det du undrar?
Citera
2010-01-31, 22:05
  #126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashback_l0ver
pluggar där.. och samma linje, vad är det du undrar?

Det som är mest intressant att veta är hur bra lärare du har? Är du nöjd med programet? Något du är missnöjd med, osv?
Citera
2010-02-01, 13:11
  #127
Medlem
Skulleviljavetas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel
Tråden är död sedan 5 år tillbaka, men jag tänkte åter försöka skapa liv i den. Efter att ha läst tidigare inlägg så verkar många ha bestämt sig för att skolan är en särskola utan egentligen haft några egna erfarenheter att styrka med. Jag själv vet INGET om skolan och funderar nämligen på att söka till ekonomi kandidat till hösten. Någon med EGEN erfarenhet som har något att säga om skolan/utbildningen?

Min syster har läst där och hon var synnerligen missnöjd. Ryktet är svindåligt. Den här typen av rykten tenderar dessutom att bli självuppfyllande, eftersom de gör att bra folk inte söker sig dit. Jag skulle välja SU eller (hellre) Handels om jag skulle läsa ekonomi.
Citera
2010-02-01, 15:26
  #128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skulleviljaveta
Min syster har läst där och hon var synnerligen missnöjd. Ryktet är svindåligt. Den här typen av rykten tenderar dessutom att bli självuppfyllande, eftersom de gör att bra folk inte söker sig dit. Jag skulle välja SU eller (hellre) Handels om jag skulle läsa ekonomi.

Okey, problemet är att jag inte har så mycket att välja mellan om jag ska kunna studera ekonomi i Stockholm på högskola/universitet. Är det bättre att kanske vända sig utåt i landet och börja på någon skola där?
Citera
2010-02-01, 15:37
  #129
Medlem
Skulleviljavetas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel
Okey, problemet är att jag inte har så mycket att välja mellan om jag ska kunna studera ekonomi i Stockholm på högskola/universitet. Är det bättre att kanske vända sig utåt i landet och börja på någon skola där?

Generellt kan man väl säga att nyare högskolor har sämre rykte än de gamla respekterade men det kan säkert finnas exempel på motsatsen. Försök höra med folk som pluggat inte bara på skolan utan på det specifika programmet du vill gå.
Citera
2010-02-01, 15:40
  #130
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skulleviljaveta
Generellt kan man väl säga att nyare högskolor har sämre rykte än de gamla respekterade men det kan säkert finnas exempel på motsatsen. Försök höra med folk som pluggat inte bara på skolan utan på det specifika programmet du vill gå.

Sant, får hoppas flashback_l0ver svarar som dessutom läser programet jag nämnt.
Citera
2010-02-01, 15:46
  #131
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Skulleviljaveta
Min syster har läst där och hon var synnerligen missnöjd. Ryktet är svindåligt. Den här typen av rykten tenderar dessutom att bli självuppfyllande, eftersom de gör att bra folk inte söker sig dit. Jag skulle välja SU eller (hellre) Handels om jag skulle läsa ekonomi.


Det vore ju bra om du kunde specifikt exemplifiera vad som gjorde henne "synnerligen missnöjd".
Det är alldeles för många i den här tråden som uttalar sig enbart på hörsägen.
Södertörns högskola ligger bra till i högskoleverkets kvalitegranskningar.
Citera
2010-02-01, 15:53
  #132
Medlem
Skulleviljavetas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Det vore ju bra om du kunde specifikt exemplifiera vad som gjorde henne "synnerligen missnöjd".
Det är alldeles för många i den här tråden som uttalar sig enbart på hörsägen.
Södertörns högskola ligger bra till i högskoleverkets kvalitegranskningar.

Hörsägen och hörsägen - blir det mindre hörsägen för att det är min syster som gått där snarare än jag själv. Du sitter redan och diskuterar på flashback, så du ligger redan så att säga på maxnivå vad gäller hörsägen.

Kommer inte ihåg exakt men ska prata med henne. Hon läste nån mediautbildning som hon tyckte var mycket sämre än den på JMK.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in