Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-02-01, 20:39
  #133
Medlem
Har börjat på södertörn denna termin fast på ett annat program. Har fått ett bra intryck hitills, över förväntan faktiskt. Lärarna verkar kompetenta och undervisningen jag haft hitills har varit bra.
Skolan är väldigt fräsch i sig och det finns även gott om damer att spana på.

Har en kompis som pluggar ekonomi, och hon är nöjd. Jag vet ju inte, men personligen tror jag att vad du får för jobb i framtiden hänger mycket mer på hur du är som person och vad du har för kontakter än om du har en examen från södertörn, stockholm uni eller liknande.
Citera
2010-02-01, 20:54
  #134
Medlem
retardes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impro
Har börjat på södertörn denna termin fast på ett annat program. Har fått ett bra intryck hitills, över förväntan faktiskt. Lärarna verkar kompetenta och undervisningen jag haft hitills har varit bra.
Skolan är väldigt fräsch i sig och det finns även gott om damer att spana på.

Har en kompis som pluggar ekonomi, och hon är nöjd. Jag vet ju inte, men personligen tror jag att vad du får för jobb i framtiden hänger mycket mer på hur du är som person och vad du har för kontakter än om du har en examen från södertörn, stockholm uni eller liknande.

Mjo, men examen från skola med högre status är ju bättre, samt att jag tror man skaffar bättre kontakter ju bättre skolan är man pluggar på. Dock vet jag inte så mycket om Södertörn, en kompis läste FEK 1 där och sa att det var slappt, men det är väl å andra sidan FEK 1 var man än läser den.
Citera
2010-02-01, 21:59
  #135
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Det vore ju bra om du kunde specifikt exemplifiera vad som gjorde henne "synnerligen missnöjd".
Det är alldeles för många i den här tråden som uttalar sig enbart på hörsägen.
Södertörns högskola ligger bra till i högskoleverkets kvalitegranskningar.
Källa? Södertörn ligger bra till i mångfalds- och jämställdhetsgranskningar (där den senare betyder "ju mer kvinnor desto bättre" snarare än "ju närmre 50/50 desto bättre, nota bene). Den listan brukar ju vara skönt upp-och-nedvänd jämfört med den vanliga "rankingen" om vi nu kan tala om någon sådan i Sverige.
Citera
2010-02-01, 22:16
  #136
Medlem
Bullingdons avatar
Det enda som jag skulle kunna se som något bra med Södertörns Högskola är att de satsar ganska hårt på att försöka bli en mer respekterad skola. Det gör att de satsar mycket på forskning vilket kan vara intressant om man är ung forskare och söker lite hjälp. I och med att skolan är relativt ny är stora delar av lokalerna nya och bra, speciellt forskarlokalerna.
Då jag själv pluggade lite på Södertörns Högskola under min gymnasietid, men det var endast för att jag fick chansen att utöka mitt gymnasieschema med att läsa där, men skulle aldrig ha läst där efter gymnasiet.
Citera
2010-02-01, 22:32
  #137
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullingdon
Det enda som jag skulle kunna se som något bra med Södertörns Högskola är att de satsar ganska hårt på att försöka bli en mer respekterad skola. Det gör att de satsar mycket på forskning vilket kan vara intressant om man är ung forskare och söker lite hjälp. I och med att skolan är relativt ny är stora delar av lokalerna nya och bra, speciellt forskarlokalerna.
Då jag själv pluggade lite på Södertörns Högskola under min gymnasietid, men det var endast för att jag fick chansen att utöka mitt gymnasieschema med att läsa där, men skulle aldrig ha läst där efter gymnasiet.
Det är helt klart en intressant hållning som står i bjärt kontrast till den tillträdande rektorns åsikter om vad vetenskap är.
Citera
2010-02-01, 23:20
  #138
Medlem
Bullingdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Det är helt klart en intressant hållning som står i bjärt kontrast till den tillträdande rektorns åsikter om vad vetenskap är.
Rektorns hållning har jag inte full koll på, men det jag återgav var endast den känsla som jag fick under den tid som jag studerade där.
Citera
2010-02-02, 11:29
  #139
Medlem
nollie3flips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullingdon
Rektorns hållning har jag inte full koll på, men det jag återgav var endast den känsla som jag fick under den tid som jag studerade där.

http://www.newsmill.se/artikel/2010/...ientlig-rektor
Citera
2010-02-02, 13:01
  #140
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Källa? Södertörn ligger bra till i mångfalds- och jämställdhetsgranskningar (där den senare betyder "ju mer kvinnor desto bättre" snarare än "ju närmre 50/50 desto bättre, nota bene). Den listan brukar ju vara skönt upp-och-nedvänd jämfört med den vanliga "rankingen" om vi nu kan tala om någon sådan i Sverige.

Mycket positiva ordalag om SH's journalistutbildning tex som gjorde Skulleviljaveta's syster så "synnerligen missnöjd".

http://www.hsv.se/download/18.44aba2...5700/0704R.pdf

Tyvärr HSV's sökfunktion en mess,men det är bara att kolla igenom länkarna för den som önskar:

http://hsv.se/sokresultat.4.171ce4d2...ab67ffe188&l=5
Citera
2010-02-02, 23:26
  #141
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel
Sant, får hoppas flashback_l0ver svarar som dessutom läser programet jag nämnt.
svarat på ditt PM
Citera
2010-02-04, 13:56
  #142
Avstängd
Lustigt att den här tråden självdog när jag länkade till en undersökning som kom fram till andra slutsatser än de lösa påståenden som framförs i tråden. Var tydligen roligare att sprida rykten än att diskutera fakta. Men visst, det här är ju flashback så.
Citera
2010-02-04, 15:18
  #143
Medlem
davheis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Lustigt att den här tråden självdog när jag länkade till en undersökning som kom fram till andra slutsatser än de lösa påståenden som framförs i tråden. Var tydligen roligare att sprida rykten än att diskutera fakta. Men visst, det här är ju flashback så.

Det lustiga ar att det egentligen inte spelar nagon roll hur bra eller dalig skolan ar i verkligheten om dess rykte ar daligt. Pa FB verkar flertalet skribenter vara overtygade om att skolan och dess elever ar ur andrahandssorteringen och om detta reflekterar vad den allmanna uppfattningen ar (vilket det givetvis inte behover gora) sa kommer de som kollar CV rata studenter fran Sodertorn da de ar av uppfattningen att skolan ar kass. Ibland undrar man om all publicitet ar bra publicitet, sodertorn verkar fa en hel del dalig sadan vilket lar sla mer i CV-gallringen an pa elever fran en obskyr skola ute i landsorten det aldrig pratas om.

Pa det sattet ar det bra att forsoka fa en saklig niva pa diskussionen vilket du ju gor.
Citera
2010-02-04, 16:32
  #144
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av davhei
Det lustiga ar att det egentligen inte spelar nagon roll hur bra eller dalig skolan ar i verkligheten om dess rykte ar daligt. Pa FB verkar flertalet skribenter vara overtygade om att skolan och dess elever ar ur andrahandssorteringen och om detta reflekterar vad den allmanna uppfattningen ar (vilket det givetvis inte behover gora) sa kommer de som kollar CV rata studenter fran Sodertorn da de ar av uppfattningen att skolan ar kass. Ibland undrar man om all publicitet ar bra publicitet, sodertorn verkar fa en hel del dalig sadan vilket lar sla mer i CV-gallringen an pa elever fran en obskyr skola ute i landsorten det aldrig pratas om.

Pa det sattet ar det bra att forsoka fa en saklig niva pa diskussionen vilket du ju gor.

Det blir en ond cirkel, det är sant. Men när de flesta ryktena uppstår pga av att vissa med noll erfarenhet av nånting hört att det är en dålig skola för att det "går mycket blattar där" så undrar man hur det är ställt.
Newsflash: Det går mycket blattar på alla universitet och högskolor i Sverige. Främst pga av alla utlandsstudenter.
Det här är inte den första ryktestråden om SH på flashback, och den här tråden är jämförelsevis ganska snäll jämfört med en senaste som avhandlade detta.

Jag har inte själv gått på SH men har kamrater som gjort det, bla en som gick EDT-programmet, han fick jobb efter två månader som projektledare på ett ganska känt inredningsföretag där han nu jobbar med en ganska hyfsad lön dessutom. Notera också i den här tråden samt i den andra att de som själva gått eller går på SH i stort sett bara har positiva erfarenheter.

En ny högskola har den fördelen att den inte är belastad med gamla traditioner och skitförnäma professorer som bara bryr sig om att få bli publicerade i forskningstidskrifter och inte kunde bry sig mindre om studenterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in