Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-04-30, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fortnight
Och jag som tycker det är låg nivå på SU

Nä men allvarligt, som lärosäte blir man väl mer eller mindre tvungen att lägga lägstanivån utifrån de studenter som studerar på skolan. Om den genomsnittlige studenten har lägre ambitioner och sämre förkunskaper så måste skolan förr eller senare sänka nivån så att studenterna tar sig igenom, i alla fall om skolan vill fortsätta bedriva utbildningsverksamhet och få in statsbidraget.

Fast nu är du väl lite inne på fel forumsdel? Detta är utbildning och studier, inte konspirationsteorier..

SH har ganska hög standard på sina kurser jämfört med SU.
Sedan förlorar ett lärosäte sina examinationsrättigheter om de inte håller måtten.
Vad jag vet var SH det ENDA lärosäte i stockholm som fick tillstånd att examinera lärare till hösten. SU fick ju sina indragna och har fortfarande inte rättigheterna....
Så vem har lägst utbildningsnivå?

Edit:
Både umeå, stockholm och uppsala univeritet fick avslag på mer än 2 examensrätter i ämneslärarexamen
http://hsv.se/publikationerarkiv/pre...580002451.html

Södertörn fick avslag på 2 ämnen.

Ingen av de tre i FBs top5 av lärosäten får examinera fritidspedagoger.

SU och UMU får inte heller examinera grundlärare.
http://hsv.se/publikationerarkiv/pre...880002901.html

Så..... Vem har bäst nivå på utbildning? top 5 som inte ens får examinera, eller SH som får examinera rubbet?
Senast redigerad av Methos 2011-04-30 kl. 19:11.
Citera
2011-04-30, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Fast nu är du väl lite inne på fel forumsdel? Detta är utbildning och studier, inte konspirationsteorier..

SH har ganska hög standard på sina kurser jämfört med SU.
Sedan förlorar ett lärosäte sina examinationsrättigheter om de inte håller måtten.
Vad jag vet var SH det ENDA lärosäte i stockholm som fick tillstånd att examinera lärare till hösten. SU fick ju sina indragna och har fortfarande inte rättigheterna....
Så vem har lägst utbildningsnivå?

Det var i och för sig bara ett allmänt resonemang utifrån tidigare författares information att studenterna är på lägre nivå än andra lärosäten. Men du får gärna delge oss andra vilka områden SH har betydligt högre standard än SU.
Citera
2011-04-30, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fortnight
Det var i och för sig bara ett allmänt resonemang utifrån tidigare författares information att studenterna är på lägre nivå än andra lärosäten. Men du får gärna delge oss andra vilka områden SH har betydligt högre standard än SU.

Något som är helt obekräftat och är snarare en villfarelse. Förmodligen gick han på antagninssnitt. Men då måste man också ta med att SH ligger i södra sthlm och endast södertörnsbor pluggar där. SU har ett större område att ta upp.

Du kan inte jämföra SU med SH då de inte ens har samma utbildningar. Där av tog jag lärarutbildningen. Nu vet vi av råfakta att de 5 stora FB lärosäterna inte är förtrogna att examinera lärare.... Det betyder att de just nu har en lägre utbildningsnivå än vad SH har.
Citera
2011-04-30, 20:11
Medlem
Citat:
Något som är helt obekräftat och är snarare en villfarelse. Förmodligen gick han på antagninssnitt. Men då måste man också ta med att SH ligger i södra sthlm och endast södertörnsbor pluggar där. SU har ett större område att ta upp.

Du kan inte jämföra SU med SH då de inte ens har samma utbildningar. Där av tog jag lärarutbildningen. Nu vet vi av råfakta att de 5 stora FB lärosäterna inte är förtrogna att examinera lärare.... Det betyder att de just nu har en lägre utbildningsnivå än vad SH har.

På lärarfronten ja, vilket i sig inte är särskilt prestigefyllt med tanke på hur lärarutbildningarna sett ut hittills. Södertörn är fortfarande chanslösa mot SU gällande det mesta andra.

SH är helt ok, men SU är klart bättre. Skolan som byggnad är väldigt fräsch dock.
Citera
2011-04-30, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porterbiff
På lärarfronten ja, vilket i sig inte är särskilt prestigefyllt med tanke på hur lärarutbildningarna sett ut hittills. Södertörn är fortfarande chanslösa mot SU gällande det mesta andra.

SH är helt ok, men SU är klart bättre. Skolan som byggnad är väldigt fräsch dock.

Du har fortfarande inte något som kan backa upp dina påståenden... (men det kanske är så man studerar på FB top5?)

SU har inte ens de kurser och program som SH har så hur kan du jämföra. Och i de program de har gemensamt så vinner SH med hästlängder då SU inte ens får examinera.
Citera
2011-04-30, 20:43
Medlem
Citat:
Du har fortfarande inte något som kan backa upp dina påståenden... (men det kanske är så man studerar på FB top5?)

SU har inte ens de kurser och program som SH har så hur kan du jämföra. Och i de program de har gemensamt så vinner SH med hästlängder då SU inte ens får examinera.

Jag har mina egna erfarenheter som uppbackning, och den nationella skolrankingen som ges ut år efter år, men givetvis är alla högskolor/universitet bra på olika områden. Det går inte att på rak arm peka ut att en skola är bättre på samtliga områden än en annan, men generellt sett så är SU bättre.

Varför?

SU är ett etablerat lärosäte med bra rykte och traditioner som sträcker sig över 100 år tillbaka i tiden. Södertörn är ett lärosäte som funnits i ca 15 år och där majoriteten är regionala invandrarstudenter eller studenter som inte kommit in på motsvarande program på SU. Södertörn har en massa konstiga flumutbildningar som existerar enbart för att de vet att de inte kan konkurrera med SU gällande rena utbildningsprogram.

Södertörn vinner med hästlängder inom de områden de har gemensamt? Vad har du som backar upp det då? Lärarutbildningen? Hur är det med t.ex. ekonomi då?

JUST DET, det tänkte du inte på. Jävla kreatur.
Citera
2011-04-30, 21:02
Medlem
Citat:
SU är ett etablerat lärosäte med bra rykte och traditioner som sträcker sig över 100 år tillbaka i tiden. Södertörn är ett lärosäte som funnits i ca 15 år och där majoriteten är regionala invandrarstudenter eller studenter som inte kommit in på motsvarande program på SU. Södertörn har en massa konstiga flumutbildningar som existerar enbart för att de vet att de inte kan konkurrera med SU gällande rena utbildningsprogram.

Södertörn vinner med hästlängder inom de områden de har gemensamt? Vad har du som backar upp det då? Lärarutbildningen? Hur är det med t.ex. ekonomi då?

Ja vem hade flumutbildningen på det didaktiska? Kan det vara SU?

Om nu SU skulle vara så etablerat, skulle de inte förlora sina examineringsrättigheter, eller hur?
Om man nu skulle granska alla rättigheter så skulle nog fler falla bort. Har några få gjort det så faller oftast resten också.

Sedan kan man inte bara jämföra ett universitet med en högskola rakt av då universitetet har flera examinationer som en högskola har svårt att få.
Citera
2011-04-30, 21:46
Medlem
Diabates avatar
Citat:
Jag har mina egna erfarenheter som uppbackning, och den nationella skolrankingen som ges ut år efter år, men givetvis är alla högskolor/universitet bra på olika områden. Det går inte att på rak arm peka ut att en skola är bättre på samtliga områden än en annan, men generellt sett så är SU bättre.

Varför?

Gällande ekonomutbildningarna är det väl endast så att SU har högre snitt bland sökande, annars är väl de ganska snarlika bortsett från det att SU även utbildar civilekonomer medan SH håller sig till kandidatexamen i ekonomi.

Om du inte visste det så är många av föreläsarna på SH även föreläsare som arbetar eller har arbetat på SU också, exempelvis Staffan Stockeld som håller till på SH har bl.a blivit utnämnd till "årets lärare i ekonomi" av civilekonomföreningen. Sedan så har ekonomutbildningarna på SH blivit väldigt populära på sistone och snittet för årets antagning kommer ligga runt 19 i gymnasiebetyg och säkerligen över 1.0 i hp med tanke på hur ökningen av antalet sökande sett ut nu till hösten.
Citera
2011-04-30, 21:57
Medlem
hanswolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diabate
Gällande ekonomutbildningarna är det väl endast så att SU har högre snitt bland sökande, annars är väl de ganska snarlika bortsett från det att SU även utbildar civilekonomer medan SH håller sig till kandidatexamen i ekonomi.

Om du inte visste det så är många av föreläsarna på SH även föreläsare som arbetar eller har arbetat på SU också, exempelvis Staffan Stockeld som håller till på SH har bl.a blivit utnämnd till "årets lärare i ekonomi" av civilekonomföreningen. Sedan så har ekonomutbildningarna på SH blivit väldigt populära på sistone och snittet för årets antagning kommer ligga runt 19 i gymnasiebetyg och säkerligen över 1.0 i hp med tanke på hur ökningen av antalet sökande sett ut nu till hösten.
Wow, verkligen hela 1.0 på HP? Snittet i Sverige ligger på 0.9, vilket i princip innebär att hälften av alla som har skrivit HP uppfyller antagningskraven. Sen är söktryck ingen vidare kvalitetsmätare. Läkarprogrammen skulle kunna vara i samma liga som afrikanska Läkarprogram, men ändå ha 1.8 på HP.
Citera
2011-04-30, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanswolf
Wow, verkligen hela 1.0 på HP? Snittet i Sverige ligger på 0.9, vilket i princip innebär att hälften av alla som har skrivit HP uppfyller antagningskraven. Sen är söktryck ingen vidare kvalitetsmätare. Läkarprogrammen skulle kunna vara i samma liga som afrikanska Läkarprogram, men ändå ha 1.8 på HP.

Och vad spelar intagningspoängen för roll när skolan inte ens får behålla examineringsrättigheterna?
Citera
2011-04-30, 22:30
Medlem
Söktryck i sig är visst en kvalitetsmätare. Dock inte på själva utbildningens upplägg som sådant, men det är ett välkänt faktum att höga antagningspoäng generellt sett drar till sig mer ambitiösa studenter, vilket i sin tur inverkar på utbildningen.

Huruvida SU och SH har gemensamma lärare eller är jämlika sett till utbildningens innehåll är irrelevant då minst 9 av 10 sökande till ekonomprogrammen skulle valt SU före SH, eftersom SU:s bättre rykte per automatik för med sig en viss attraktionskraft relativt SH. Methos (som för övrigt verkar vara efterbliven) sa att SH var hästlängder bättre än SU, och jag besvarade det.

Om man bryr sig om vad andra tycker förstår jag inte ö.h.t. varför man väljer SH före SU. Om man å andra sidan inte gör det, förstår jag inte varför man skriver i tråden. SH kommer aldrig gå om SU, så är det bara. Bara skolans läge är ett gigantiskt minus.
Citera
2011-04-30, 22:35
Medlem
Citat:
Och vad spelar intagningspoängen för roll när skolan inte ens får behålla examineringsrättigheterna?

Du är helt insnöad på lärarutbildningen, hör jag. Gör tråden en tjänst och sluta älta det. Vi vet.

Jag är inte alls insatt i lärarutbildningar, men jag vet att SU tog över Lärarhögskolan 2008. Det skulle i så fall vara en rimlig förklaring till varför det gick som det gick. Är dock inte insatt, så det är rent hypotetiskt.

Anyways så räcker det med dina usla försök till att få SH att framstå som bättre för att de fått sin lärarutbildning godkänd.

Södertörn är ingen dålig skola, men Stockholms universitet är bättre. Jag har egna erfarenheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in