Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-15, 17:48
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esteban-II
Även om polisens ingripande uppenbarligen inte är exemplariskt så har jag svårt att förstå kraven på avsked. Ingripandet var berättigat.

Men vänta nu, huruvida ingripandet var "berättigat" ska avgöras i domstol. Själv menar jag att det var högst oberättigat. Om K. skulle dömas på något sätt för ingripandet, borde det väl stödja denna slutsats? Därmed inte sagt att en sådan dom nödvändigtvis behöver medföra avsked.

Sedan är det ju så, att polisen innehar och upprätthåller statens våldsmonopol. Så är däremot inte fallet, när det gäller styrelseordförande i stora börsbolag.

Hade ingen filmat skulle BO sannolikt ha dömts för typ våld mot polishund, etc., samtidigt som K. gick fri (BO minns ju själv inget av händelsen). Vittnesmålen från polis och ambulanspersonal är rejält konstiga även nu (antingen tillrättalagda, eller så visar de på en skruvad ärlig uppfattning av situationen), trots att det alltså finns en film att stämma av mot.
Senast redigerad av CarolSeaver 2014-01-15 kl. 18:05.
Citera
2014-01-15, 17:55
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
http://www.dn.se/sthlm/polis-kan-fa-...ts-misshandel/

Jerzy Sarnecki:

Ja vad säger man om det
Yttrandet från Rikspolisens ansvarsnämnd gjordes i december förra året, och slår fast att kvinnan bara bör förlora jobbet som polis om hon döms för grov misshandel.

Dvs hon blir omplacerad om rätten fattar fel beslut och fäller henne, om jag tolkar texten rätt.
Citera
2014-01-16, 07:12
Medlem
Napis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Yttrandet från Rikspolisens ansvarsnämnd gjordes i december förra året, och slår fast att kvinnan bara bör förlora jobbet som polis om hon döms för grov misshandel.

Dvs hon blir omplacerad om rätten fattar fel beslut och fäller henne, om jag tolkar texten rätt.
Misshandel av normalgraden stod det. Hon får alltså bara vara kvar som polis om det rör sig om en ringa misshandel, detta var i mina ögon en grov misshandel.
En dom för ringa misshandel bör det inte vara någon större risk för.
Senast redigerad av Napi 2014-01-16 kl. 07:15.
Citera
2014-01-16, 12:13
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napi
Misshandel av normalgraden stod det. Hon får alltså bara vara kvar som polis om det rör sig om en ringa misshandel, detta var i mina ögon en grov misshandel.

I
För grov misshandel ska det varar risk för livet, eller möjligen någon annan väldigt försvårande mständiget. Detta är nog normalgraden.
Citera
2014-01-16, 13:01
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napi
artikeln måste ha ändrats, citerade rakt av. Nu står det ringa, ser att den uppdaterades efter min post.
Senast redigerad av eternussermo 2014-01-16 kl. 13:21.
Citera
2014-01-18, 18:27
Medlem
Det har väckts åtal? Någon som har en artikeln eller så? Vad står hon åtalad för? Finns det chans att hon döms?
Citera
2014-01-18, 19:12
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smolk
Det har väckts åtal? Någon som har en artikeln eller så? Vad står hon åtalad för? Finns det chans att hon döms?

Hur ska de ha det egentligen? Vid vilken nivå får man sparken som polis?

Personligen tror jag inte, och tycker det är väl hårt, att få sparken för ringa misshandel. En polis ska inte och får inte, tappa fattningen och smälla till någon. Men jag kan faktiskt förstå att det händer, och polisen efteråt besinnar sig.

Sen tycker jag inte alls att det är fallet här. Antingen tröttnar hon på fyllot, och börjar puckla på honom och bussa hunden på honom. Eller så är hon så jävla skärrad av situationen att adrenalinet helt enkelt var tvungen att ta vägen någonstans. I båda fallen är det väl lite tveksamt om man ska vara polis. Men antagligen har de väl lite erfarenhet av hur de ska hantera dessa individer.

Händer det igen är det i alla fall solklart avsked.
Citera
2014-01-18, 19:55
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Hur ska de ha det egentligen? Vid vilken nivå får man sparken som polis?

Personligen tror jag inte, och tycker det är väl hårt, att få sparken för ringa misshandel. En polis ska inte och får inte, tappa fattningen och smälla till någon. Men jag kan faktiskt förstå att det händer, och polisen efteråt besinnar sig.

Sen tycker jag inte alls att det är fallet här. Antingen tröttnar hon på fyllot, och börjar puckla på honom och bussa hunden på honom. Eller så är hon så jävla skärrad av situationen att adrenalinet helt enkelt var tvungen att ta vägen någonstans. I båda fallen är det väl lite tveksamt om man ska vara polis. Men antagligen har de väl lite erfarenhet av hur de ska hantera dessa individer.

Händer det igen är det i alla fall solklart avsked.
har man som jobb att upprätthålla lagen så tycker åtminstone jag att man bör vara extra redig med att följa den också. det går liksom lite hand i hand med yrket. det är ett privilegium att få vara en person som är förläning av lagen, därför ska man hålla sig i skinnet lite extra.
Citera
2014-01-18, 20:06
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
har man som jobb att upprätthålla lagen så tycker åtminstone jag att man bör vara extra redig med att följa den också. det går liksom lite hand i hand med yrket. det är ett privilegium att få vara en person som är förläning av lagen, därför ska man hålla sig i skinnet lite extra.

Håller absolut med. Sen vet jag inte om det är självklart att hon ska få sparken för det här. Inte för själva misshandeln kanske, om det var en engångsföreteelse. Jag tror inte jag kan bedöma det.

Vad som borde vara väldigt problematiskt för henne är att hon verkar ljuga om situationen, om att han var påverkad av narkotika, att det var uppenbart att det fanns en omedelbar hotbild mot henne där hon befann sig i uppenbar livsfara. Det var någon krönikör som funderade över det där, och som mycket riktigt kom fram till att om hon har så dålig förmåga att uppfatta en situation ska man inte vara polis. Eller så ljuger hon.
Citera
2014-01-18, 20:15
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Håller absolut med. Sen vet jag inte om det är självklart att hon ska få sparken för det här. Inte för själva misshandeln kanske, om det var en engångsföreteelse. Jag tror inte jag kan bedöma det.

Vad som borde vara väldigt problematiskt för henne är att hon verkar ljuga om situationen, om att han var påverkad av narkotika, att det var uppenbart att det fanns en omedelbar hotbild mot henne där hon befann sig i uppenbar livsfara. Det var någon krönikör som funderade över det där, och som mycket riktigt kom fram till att om hon har så dålig förmåga att uppfatta en situation ska man inte vara polis. Eller så ljuger hon.
naturligtvis kan man ju inte sparka poliser för minsta lilla då deras yrke inte är enligt en manual utan från situation till situation, så rookie-misstag lär alltid förekomma och vara något som man får leva med, beroende på graden av övertrampet naturligtvis.

det bästa är ju naturligtvis att erkänna att man fattade ett för snabbt (felaktigt) beslut, det tror jag många har överseende med och därmed få smäll på fingrarna och så var det ur världen. men att snärja in sig i lögner visar ju på att man är mindre lämplig, vad kommer en sådan göra i framtiden?
Citera
2014-01-18, 20:28
Medlem
Verkar inte hotfull? Han mordhotar ju " jag spränger hela gatan" !! Mordhot är allvarligt o ger lite tid på kåken....
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny-Sumo
Polisen förefaller vara minst sagt ur balans....
Mannen verkar inte vara hotfull av det man kan se på videon. Men jag vet inte om det inträffat något tidigare som kan ha spelat in för polisens agerande.
Citera
2014-01-21, 22:36
Medlem
Är det någon som vet när det är dags för huvudförhandling eller vilken tingsrätt som gäller?

Btw. Tror ni den åtalade är medlem i Facebookgruppen "Hundförare utan gränser"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in