Citat:
ett annat bra och jämförbart exempel är mackmisshandeln om du känner till den.
två poliser vevade vild sina batonger på en pensionär. pensionären fick asså ta emot ett flertal batongslag från båda snutarna.
det sjuka var att pensionären först stod åtalad för våld eller motstånd mot tjänsteman innan övervakningsbilderna kom ut för båda snutarna hade ljugit ihop en historia.
båda snutarna frikändes till slut otroligt nog plus att de fick behålla sina jobb.
teoretiskt är alla lika inför lagen men sorgligt nog särbehandlas poliser i sverige.
därför tror jag att den kvinnliga snuten kommer att frikännas.
två poliser vevade vild sina batonger på en pensionär. pensionären fick asså ta emot ett flertal batongslag från båda snutarna.
det sjuka var att pensionären först stod åtalad för våld eller motstånd mot tjänsteman innan övervakningsbilderna kom ut för båda snutarna hade ljugit ihop en historia.
båda snutarna frikändes till slut otroligt nog plus att de fick behålla sina jobb.
teoretiskt är alla lika inför lagen men sorgligt nog särbehandlas poliser i sverige.
därför tror jag att den kvinnliga snuten kommer att frikännas.
1. Av vad jag förstått, av massmedierapporteringen i det fallet så dög inte filmen till något större klarläggande av vad som hänt i den situationen. Förutom att åklagaren glömde bort några paragrafer i brottsbalken, där polismännen råkat förskriva sig själva i sin iver att undkomma situationens efterspel.
2. Det kan ju också vara som så att de som frekvent bråkar med poliser oftast är bus, när det är annorlunda så brukar poliserna omplaceras väldigt omgående, då deras värde inte är exceptionellt högt.
Citat:
Hur kommer det sig att killen inte skriker Aj när han får batongslag på batongslag?
Innan klippet har han dessutom sopat sönder handen i en glasruta. Detaljer som jag läst på enstaka ställen säger att de fann Amfetamin och Kokain i mannens fickor.
Skulle jag som ensam polis, man, bli hotad av en hög kille, omgiven av hans kompisar som filmar och avvaktar, efter att han redan slagit sönder sin hand, utsättas för detta, skulle jag givetvis också agera innan jag börjar få slag och sparkar.
Innan klippet har han dessutom sopat sönder handen i en glasruta. Detaljer som jag läst på enstaka ställen säger att de fann Amfetamin och Kokain i mannens fickor.
Skulle jag som ensam polis, man, bli hotad av en hög kille, omgiven av hans kompisar som filmar och avvaktar, efter att han redan slagit sönder sin hand, utsättas för detta, skulle jag givetvis också agera innan jag börjar få slag och sparkar.
1. Kanske för att han har något viktigare för sig, som tex. att rädda korven undan jycken?
2. I verkligheten så dumpade polisen lite 'hitte drugs' i hans fickor, men enligt drogtesterna så var mannen inte påverkad av några substanser utöver alkohol (testerna känner av ungefär 6månader bakåt i tiden) så man kan dra slutsatsen att mannen inte är en brukare av droger, teorin om att mannen skulle vara en droglangare faller ju också på mannens levnadsmönster och den låga mängden droger.
3. Poliskvinnans största försvarsmässiga problem är nog att hon försöker placera karriären gentemot lagen dvs. växlar tjänstefel gentemot andra lagbrott. Dvs. erkänner tjänstefel för att försöka undgå misshandelsåtalet, åklagaren verkar inte ha noterat detta sett till massmedias skriverier. Att sedan historien går i lögnens prägel är väl en annan sak, den tilltalade får ju faktiskt ljuga i en svensk domstol, men betänk själv din roliga historia, 1 ensam polis, i en bil rusar ur bilen för att stoppa en 'mob' som slår på hennes bil och skriker att de har sprängämnen.... Man måste nog hitta en särskilt specialanpassad domstol för att klara ut sådant där. Det är lite fel hur man än vrider och vänder på saken, var hotet så stort som det påstås, så skulle poliskvinnan ha tillkallat förstärkning, annars hamnar man direkt på åklagarens linje.
Citat:
1. Visst är svenska poliser mesiga, men i USA så brukar polisen hålla sig till sina instruktioner, detta pga. att fyllot skulle kunna burit vapen etc.
2. Tveksamt, kolla in machetefilmen från machetefallet i Spånga. Exakt samma beteende och genomförande. Möjligtvis kan man spekulera i villkorlig dom, grov misshandel samt avsked från polisförordnandet.