Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-08, 23:31
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Jag frågade vad "kontroll" är. Slingra dig inte nu. Bara för att hon inte kan sätta sig på hans arsle och ta en cigg betyder inte att om hon hade kontroll. Det tog henne ett fåtal sekunder att få ner honom på marken, och det utan några som helst problem.
Jag menar inte att slingra mig. Hon har kontroll när hon känner att hon har det, rent krasst. Men för att sätta ord på det så är kontroll för mig när jag kan känna mig säker på att den här personen kan inte göra någon jag inte önskar. Då har jag kontroll.

Så länge en person står som han står i början på filmen så är han inte alls under kontroll enligt min uppfattning.
Citera
2014-02-08, 23:36
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
Jag menar inte att slingra mig. Hon har kontroll när hon känner att hon har det, rent krasst. Men för att sätta ord på det så är kontroll för mig när jag kan känna mig säker på att den här personen kan inte göra någon jag inte önskar. Då har jag kontroll.

Så länge en person står som han står i början på filmen så är han inte alls under kontroll enligt min uppfattning.

Så länge en person står upp har polisen inte kontroll. Ja, det är ju också ett sätt att se på saken.
Citera
2014-02-08, 23:36
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Jag som polis skulle även kunna uppfatta det som "tack tack tack så hemskt mycket!" om det gör dig gladare.
Inte särskilt. I normalt kroppsspråk används den huvudgesten för att markera lugnt överläge, vädjan eller vänligt intresse. Jag skulle tro att fyllot tänkte sig markera lugnt överläge.

Citat:
Jag menar bara att en person som lägger huvudet på sned kan mena väldigt mycket med just den rörelsen. Utan att jag lägger någon särskild värdering i det.
Om vi nu ska gå på Kjöllers redogörelse från rättegången, har Kattis alltså hävdat att målsägaren har betett sig påtänt, med spänd nacke och hals och tuggande käkar precis före hennes hund- och batonginsats. Har man det, är det mycket osannolikt, och för den delen påtagligt fysiskt besvärligt, att samtidigt utföra den huvudgest som betecknas med lägga huvudet på sned.

Ett alternativ är att mä är så full att han har tappat tensionen i nack- och halsmuskler, och inte orkar hålla huvudet uppe. Men isåfall är det totalt fysiologiskt omöjligt att han skulle ha haft spänd nacke och hals.
Citera
2014-02-08, 23:39
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Så länge en person står upp har polisen inte kontroll. Ja, det är ju också en tolkning.
Vad är kontroll för dig? I bemärkelsen att du skall ha kontroll på en person?

En person som står upp kan också vara under kontroll, det beror ju helt på hur omständigheterna ser ut. Men det finns ju en poäng med att vi poliser utbildas och tränas i att under vissa omständigheter få folk att ligga ner.

Edit: Det säger ju sig självt att det blir svårare att angripa, fly eller genomföra något annan oönskat beteende om man ligger på magen, jämfört med att stå upp, eller hur?
Senast redigerad av Optiroc 2014-02-08 kl. 23:42.
Citera
2014-02-08, 23:40
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Tänk dig att du står ansikte mot ansikte och diskuterar med en 2 meter lång ryss. Plötsligt lägger han huvudet på sned och flinar lite.
Jag hade nog inte tolkat det som ett "hej, ska vi bli kompisar" i alla fall...
Nej, i det fallet betyder det snarast Ja, försök nåt om du vågar... Det är fortfarande inte direkt aggressivt i läget. Men som jag påpekade i mitt förra inlägg, strider det snedlagda huvudet inte bara mot Kattis beskrivning av fyllots sinnesstämning, utan också mot hennes beskrivning av hans faktiska rörelser.
Citera
2014-02-08, 23:41
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Inte särskilt. I normalt kroppsspråk används den huvudgesten för att markera lugnt överläge, vädjan eller vänligt intresse. Jag skulle tro att fyllot tänkte sig markera lugnt överläge.

Om vi nu ska gå på Kjöllers redogörelse från rättegången, har Kattis alltså hävdat att målsägaren har betett sig påtänt, med spänd nacke och hals och tuggande käkar precis före hennes hund- och batonginsats. Har man det, är det mycket osannolikt, och för den delen påtagligt fysiskt besvärligt, att samtidigt utföra den huvudgest som betecknas med lägga huvudet på sned.

Ett alternativ är att mä är så full att han har tappat tensionen i nack- och halsmuskler, och inte orkar hålla huvudet uppe. Men isåfall är det totalt fysiologiskt omöjligt att han skulle ha haft spänd nacke och hals.

Jag testade precis. Jag kunde spänna nacken /halsen och spänna käkarna för att avsluta med att lägga huvudet på sned. Så det är inte något fysiskt omöjligt. Har polisen hävdat att allt detta skett samtidigt, eller under en kort period men separat?
Citera
2014-02-08, 23:50
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Jag testade precis. Jag kunde spänna nacken /halsen och spänna käkarna för att avsluta med att lägga huvudet på sned.
Jag testade också. Och ja, det går, visst. Men det är en jävligt konstig rörelse, och det är svårt att lägga huvudet på sned med spänd nacke utan att börja skaka i nackmusklerna. Inte det minsta naturligt, om man säger så.

Citat:
Så det är inte något fysiskt omöjligt.
Påtagligt fysiskt besvärligt skrev jag. (Diskuterar man med Hamilkar måste man läsa exakt vad han skriver, för han menar något med precis varje ord. ) Huruvida ett fyllo skulle klara det alls är inte självklart.

Citat:
Har polisen hävdat att allt detta skett samtidigt, eller under en kort period men separat?
Det enda jag egentligen kan göra är att citera Kjöller, som jag för hela den här diskussionen är helt beroende av:
Citat:
Ursprungligen postat av Hanne Kjöller i DN 28/1
...när jag tittar på filmen utan blurrade ansikten syns ingenting av den spända nacken och halsen eller de tuggande käkar som mannen, enligt hundföraren, uppvisade innan hon drog fram batongen. Tvärtom ser jag en sluddrande, höggradigt berusad man som precis före första slaget till och med lägger huvudet på sned.
Citera
2014-02-08, 23:54
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det enda jag egentligen kan göra är att citera Kjöller, som jag för hela den här diskussionen är helt beroende av:

Ja och då är de meningarna lika möjliga att tolka olika som innebörden av att lägga huvudet på sned är.

Jag uppfattar det som att polisen sett dessa tecken, ihop eller var för sig innan hon ansåg sig tvingad att ingripa.
Citera
2014-02-09, 02:06
Medlem
KriminalvardenKVs avatar
Kvinnliga snutar är ofta mycket hetsiga. Männen också men kvinnorna spelar över mkt. Snutar är alltid våldskåta och smått sadistiska med kärlek förmakt över andra. Sånt här är inte ovanligt.
Citera
2014-02-09, 04:27
Medlem
Har horan blivit frikänd ännu? Eller har domen inte kommit? Finns det namn på henne?
Citera
2014-02-09, 04:29
Medlem
Citat:
När jag gripit en person säger jag att en person är säkrad om vi har en pågående insats.

Att säkra en person innebär oavsett vad tanken sedan är, att man har kontroll över en person. En person som är under kontroll har mycket begränsad rörelsefrihet och kan kan inte gå till angrepp eller fly. När inspelningen började var mannen alltså inte säkrad eller under kontroll.

En person som ligger ner på mage är i alla fall mer under kontroll än en som står upp, det tror jag vi kan enas om.

1. Vad sägs om att sluta med ordningsvaktssnacket och inse att uppgiften säkra i väntan på förstärkning, inte nödvändigtvis betyder gripa & handklova medelst våld på polisspråk & juridiska.

2. Mer svammel än vad du producerar har jag aldrig någonsin läst. Uppgiften innebär alltså att lokalisera problemet och hålla det kvar på platsen samt förhindra att problemet förorsakar fler problem, för sig själv eller andra.

Citat:
Ursprungligen postat av flashbackcreative
Om man lyssnar på GW resonemang så verkar det som att han tror hon kommer frias. Han såg det inte som något konstigt, men sedan så säger ju ni att GW bara är en tomte...

Vad lätt det hade vart om människor hade vetat att de bara skulle lyda så hade det inte hänt liknande saker. Låta sig gripas för det brott man har gjort och stå för det man har gjort istället.

1. GW drömmer våta drömmar om att hon ska frias då rätten kommer att komponeras av 1 juristdomare, 2 moderater och något annat. Då kan han ta fram batongsvingareretoriken och skratta hela vägen till valet. Eller som jag skrev tidigare så kan det ju vara en helt inspelad händelse, dvs. totalfake eller helt enkelt en provokation i syfte att skapa ett sådant fall av politiska skäl.
Citera
2014-02-09, 08:01
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Vad sägs om att sluta med ordningsvaktssnacket och inse att uppgiften säkra i väntan på förstärkning, inte nödvändigtvis betyder gripa & handklova medelst våld på polisspråk & juridiska.

2. Mer svammel än vad du producerar har jag aldrig någonsin läst. Uppgiften innebär alltså att lokalisera problemet och hålla det kvar på platsen samt förhindra att problemet förorsakar fler problem, för sig själv eller andra.
.
Kan du vara vänlig att på ett tydligt sätt förklara vad skillnaden på det jag skrivit och det du har skrivit nu skulle vara. Jag tycker nämligen att poängen är densamma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in