Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-07-15, 20:00
Medlem
Rikarhamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmvarg
Fråga alla dom som använt/använder sig av den metoden de är knappast få genom tiderna. Barnaga är ingenting jag stödjer tycker bara det är en väldigt dålig och uddlös jämförelse på alla sätt och vis eftersom detta dessutom inte handlar om ett jobbigt småbarn utan om en vuxen man som inte följer polisens anvisningar.

Jag stödjer definitivt ingripandet. Om polisen får ett larm om misshandel tycker jag inte de ska ställa sig och försöka inse att situationen nog ändå är under kontroll utan att man alltid ska försäkra sig om att den misstänkte är immobiliserad. Utan överdrivet våld. Hon slutar ju för fan slå när han ligger still på marken? Hon slår inte ens hårt till att börja med? Fattar verkligen inte moralpaniken kring detta. Det är en ENSAM polis som agerar precis som hon ska.

Visst när jag läser DN-artikeln och ser filmen i anslutning tycker jag också att situationen verkar ofarlig men detta är inte ramen till händelsen som polisen i filmen har. När den misstänkte står och skriker att hela gatan ska sprängas så bedömer polisen med all rätt att han är hotfull. Inte för att hon tror att han ska spränga hela gatan utan för att han står och häver ur sig osammanhängande illavarslande meningar. När ett av vittnena som varit på plats från första början och vet om den lindriga formen av "misshandel" som utövats kommer fram för att klappa om den nu nedbrottade misstänkte blir poliskvinnan naturligtvis förvirrad och säger till sin kollega över radio att den misstänkte sagt att han ska spränga hela gatan.

Trist att folk verkar köpa den här sensationalistiska journalistiken tycker mycket synd om den från allt att döma mycket rejäla poliskvinna som får bära hundhuvud pga det

Nästa gång jag ser mitt ex så ska jag ringa snuten och säga att hon har misshandlat mig, då förväntar jag mig att snuten inte tar några risker och bussar hunden på henne direkt.

Inte slår hårt? hon tar i allt vad hon har med tvåhansfattning!

Och hon slår två slag i vad som ser ut som magen på han när han ligger på marken!!! vaddå ligga still?? tror du att han är en mimare !!!???

Han är

1) Skitfull
2) Fått skydda sig mot en hundattack
3) Fått 14 batongslag

Sen lägger han sig ner på marken och får ta emot 2 till för att han "inte ligger still"
Sjävklart ligger han inte still han har ju ONT, tror du polisen har lagstöd för att slå dig med batong för att du inte ligger still????

Är du helt dum i huvet?
Senast redigerad av Rikarhamilton 2013-07-15 kl. 20:06.
Citera
2013-07-15, 20:05
Medlem
Bennermanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Hade det varit en manlig polis hade han ändå behövt en kollega för att göra ingripandet. Den kvinnliga polisen hade hunden som "kollega" och som fick delta i ingripandet. Om GM som ska gripas är en, då måste ingripande poliser vara minst två. Om GM är två då måste gripande poliser vara fyra. För att den enskilda GM inte ska få övertag.

visste inte att vi fick lägga till teoretiska inslag. isåfall hade det vart bäst om det var 15 snutar.

i övrigt står jag fast vid att om GM skulle gripas av en ensam polis så hade en stor man vart bättre än en brud på 160 cm utrustad med dödliga vapen.
Citera
2013-07-15, 20:10
Medlem
Tarmvargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rikarhamilton
Nästa gång jag ser mitt ex så ska jag ringa snuten och säga att hon har misshandlat mig, då förväntar jag mig att snuten inte tar några risker och bussar hunden på henne direkt.
Om du då också har flera vittnen som identifierar den misstänkte och hon är full och bränner av olika osammanhängande hot så förväntar jag mig liksom du att en polis kommer använda det våld som utifrån deras bådas fysik och rörelsemönster är motiverat om hon inte på muntlig uppmaning gör det som polisen anser är nödvändigt för att få kontroll över situationen och undvika vidare våld mot din eller någon annans person.
Citat:
Inte slår hårt? hon tar i allt vad hon har med tvåhansfattning!

Och hon slår två slag i vad som ser ut som magen på han när han ligger på marken!!! vaddå ligga still?? tror du att han är en mimare !!!???

Han är

1) Skitfull
2) Fått skydda sig mot en hundattack
3) Fått 14 batongslag

Sen lägger han sig ner på marken och får ta emot 2 till för att han "inte ligger still"
Ja det är verkligen otroligt beklagligt att en misstänkt misshandlare och uppenbar vandalist får utstå våld från lagens långa arm bara för att han råkar begå brott och inte följer polisens anvisningar. Och hon slår precis så hårt och länge som behövs för att han ska lägga sig ner. VAD är det du inte fattar? Så länge han inte ligger på marken kan han när som helst börja slå tillbaka, tycker du att hon ska ta en paus då och då och se om hon får en smäll?
Citat:
Är du helt dum i huvet?
Inte utifrån mitt perspektiv
Citera
2013-07-15, 20:14
Medlem
Rikarhamiltons avatar
Citat:
Om du då också har flera vittnen som identifierar den misstänkte och hon är full och bränner av olika osammanhängande hot så förväntar jag mig liksom du att en polis kommer använda det våld som utifrån deras bådas fysik och rörelsemönster är motiverat om hon inte på muntlig uppmaning gör det som polisen anser är nödvändigt för att få kontroll över situationen och undvika vidare våld mot din eller någon annans person.

Ja det är verkligen otroligt beklagligt att en misstänkt misshandlare och uppenbar vandalist får utstå våld från lagens långa arm bara för att han råkar begå brott och inte följer polisens anvisningar. Och hon slår precis så hårt och länge som behövs för att han ska lägga sig ner. VAD är det du inte fattar? Så länge han inte ligger på marken kan han när som helst börja slå tillbaka, tycker du att hon ska ta en paus då och då och se om hon får en smäll?

Inte utifrån mitt perspektiv

Jag tolkar din text som att du tycker dom två extraslagen när han faktiskt ligger ner var omotiverade?
Citera
2013-07-15, 20:23
Medlem
B0llkalles avatar
Citat:
Jag tolkar din text som att du tycker dom två extraslagen när han faktiskt ligger ner var omotiverade?

Jag ser inga fler slag efter att han har släppt hunden.
Citera
2013-07-15, 20:23
Medlem
Bjornserkrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arabapan
Problemet med ditt resonemang är att du inte fattat polisens befogenheter, vilket faktiskt innebär att de har rätt att använda våld om du eller jag vägrar lyda deras order. Du är inte polis och därför behöver jag inte lyda dig. Men om du utbildar dig till polis så ska jag lyda om du vill att jag ska lägga mig ner. Givetvis ska det finnas skäl till varför du begär att jag ska ligga ner, men de skälen kan du ta upp vid ett senare tillfälle.
Öh? Är du lika störd i huvudet som polisen i videoklippet, eller? Jo, jag har fattat polisens befogenheter, men det gör knappast min ilska över det hela mildare. Tvärtom, snarare.
Citera
2013-07-15, 20:24
Medlem
Tarmvargs avatar
Citat:
Nej, det tycker jag inte eftersom de utdelas för att säkerställa att den misstänkte inte reser sig igen och måste utstå 12 nya slag. Jag känner stor sympati även med den misstänkte eftersom han sammanlagt verkar vara en normal snubbe en jävligt full och dålig kväll (utan att ha läst hela tråden eller veta någonting om honom på nått annat sätt än det som framgår av filmen och artiklarna). Men har man en dålig kväll och lyckas få polisen tillkallad för misshandel och fortsätter att ha en dålig kväll när de anländer då får man nånstans svälja den bakfyllan. Tycker det är helt sjukt att skylla på en polis som handlar i skarpt läge bara för att vi råkar ha alla pusselbitar i efterhand
Citera
2013-07-15, 20:34
Medlem
RevolverRoffes avatar
Flera i tråden verkar inte kunna skilja på förhållandet om poliskvinnan fick göra så och om en manlig polis hade löst situationen med mindre våld.

Ja, det är ganska självklart att en man hade löst situationen med mindre våld. Troligen hade det slutat med en nedläggning och inga batong- och bitskador. Har kvinnan gjort fel enligt regelverket? Jag är något tveksam till detta, polisen får använda våld för att utföra tjänsteåtgärder - dvs poliser får använda våld även i fall där det inte handlar om självförsvar.

En granskning kommer antagligen fria kvinnan medan motsvarande agerande av en man inte hade godtagits utan lett till åtal. Kalla det för priset vi betalar för kvinnliga poliser, den här kvinnan verkade dessutom arbeta ensam så det kan väl även ses som priset för att ha ensamarbetande poliser.
Citera
2013-07-15, 20:46
Medlem
Tarmvargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RevolverRoffe
En granskning kommer antagligen fria kvinnan medan motsvarande agerande av en man inte hade godtagits utan lett till åtal. Kalla det för priset vi betalar för kvinnliga poliser, den här kvinnan verkade dessutom arbeta ensam så det kan väl även ses som priset för att ha ensamarbetande poliser.
Jag tror mer på din sista slutsats eftersom jag är osäker på om en majoritet av ensamarbetande manliga poliser hade velat vara så generösa att sätta sig inom armlängds avstånd på den misstänkte bara för att undvara honom några batongslag heller. Jag hoppas att regelverket och tolkningen inte ser ut så att det är någonting som förväntas av ensamarbetande poliser.

Varför ska poliser behöva riskera liv och lem för att det kan finnas misstänkta våldsverkare som kanske inte är så våldsamma egentligen? Ni som kritiserar poliskvinnan skulle ni själva vilja arbeta med såna förhållningsregler? Sätta er egen hälsa på spel?
Citera
2013-07-15, 20:47
Medlem
Rikarhamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B0llkalle
Jag ser inga fler slag efter att han har släppt hunden.

Att hålla i hundens sele är inte skäl nog att slå med batong
Citera
2013-07-15, 20:49
Medlem
BornAsGrunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rooter
Nu har jag och säkert ingen annan heller här på forumet sett det som skett tidigare.
Men om man utgår från det man ser på filmen så kan hon utan problem hålla mannen kvar på platsen tills det att förstärkning behövs genom att bara tala med mannen lungt.
Att släppa hunden, höja rösten och veva med batongen är helt fel väg att gå och tuggar bara ytterligare på polisens minuskonto när det gäller förtroende hos medborgarna.

Sedan måste dessa förbannade kvällstidningar sluta med sitt drev mot polisen, är det extremvänstern som sitter på redaktionerna och gottar sig?
Gör polisen fel så skall det skrivas om det samt att folk skall få gå hos polisen men hur fan han man försvara en idiot som kör ifrån polisen rätt in i ett räcke eller en rånare i Södertälje som riktar ett vapen mot en polis och skapa snyfthistorier från detta?

/ett par glas rött och jävligt irriterad

Kloka tankar trots dina glas. Fast det är kanske då de bästa idéerna kläcks
Ser heller inget problem med att man kan invänta förstärkning eller följa efter den misstänkte om man själv inte vågar försöka sig på en nerläggning. Med denna retorik en del har här borde den första polisen som såg Anders Breivik skjutit han i huvudet direkt med tanke på brottet han gjort. Nu gav han ju upp och gripandet gick lugnt till utan grov misshandel.
Citera
2013-07-15, 20:49
Medlem
B0llkalles avatar
Citat:
jag är osäker på om en majoritet av ensamarbetande manliga poliser hade velat vara så generösa att sätta sig inom armlängds avstånd på den misstänkte bara för att undvara honom några batongslag heller.

Men fyllot hade kanske varit mer benäget att lyda.

Citat:
Att hålla i hundens sele är inte skäl nog att slå med batong

Det räcker väl, i det läget.
Senast redigerad av B0llkalle 2013-07-15 kl. 21:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in