Flashback bygger pepparkakshus!
Igår, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterBjorkman
Denna i sin tur kollapsade under upplysningen just med hjälp av hemliga sällskap som frimurarna, illuminati mfl.

Förenklat kan man ju säga så. Angående den här skadliga sekten som infiltrerade så många frimurarloger, vilken roll spelade egentligen illuminanterna i Sverige? De fanns ju bevisligen i Stockholm. Hertig Karl var ju frälst på frimurarsystemet, men stod illuminanterna i opposition eller var de bara en variant?
Citera
Igår, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Hur gammal är man när man är snorunge?

Jo jag är en stolt frimurare 🙂

Jag antog åldern pga din oförmåga att läsa.

Du är vuxen om du är frimurare förstår jag.
Var det allt?
Citera
Igår, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Har ni fortfarande grymma blodseder som svärs av kandidater för att förhindra avslöjanden?
Som alla borde veta vid detta laget så pratar vi inte om våra ritualer för allmänheten, det vill säga vare sig bekräftar eller förnekar.
Citera
Igår, 16:04
Medlem
Citat:
Den var erkänd, vid bildandet 1877, men på grund av skandalerna så återkallande italienska storlogen dess rättigheter och uteslöt dem 1976, något som inte ens Mussolini hade lyckats med.
Nej den har aldrig varit erkänd av oss.
Citera
Igår, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
Jag antog åldern pga din oförmåga att läsa.

Du är vuxen om du är frimurare förstår jag.
Var det allt?
Du svarade inte på frågan, när är man snorunge?

Ja jag är vuxen, både biologiskt och intellektuellt
Citera
Igår, 16:42
Medlem
Citat:
Icke desto mindre behöll man en viss fiendskap, om inte annat än på retorisk nivå, mellan de världsliga frimureri-sällskapen och kyrkans egna mer fördolda organisationer såsom jesuitorden, malteserorden och senare opus dei.

Hemliga sällskap har dock en egenskap att bekämpa varann, och bli ömsesidigt infiltrerade samt otillbörligt lägga sig i varandras verksamhet. Därför har allt sedan 1970-talet en del uppseendeväckande uppgifter kommit fram i media och på andra håll, om korruption inom Vatikanens bank, penningtvätt av maffiapengar, överföringar till div. underrättelsetjänster, infiltration från P2-logen, nazistkopplingar, mord, självmord med mera. P2-logen under Licio Gelli lär på sin tid ha infiltrerat den italienska statsapparaten med 953 frimurare, däribland chefen för den hemliga polisen. Även brittiska Scotland Yard är enligt en känd författare helt dominerat av frimurare, liksom Bilderbergarna.

Vidare lär grad 32 i frimurarsystemet uttryckligen avslöja att frimurarna befinner sig i krig med den hemliga katolska malteserorden (något som även James Joyce på sin tid ska ha antytt). Malteserorden lär också fungera som påvens mellanhand mot amerikanska CIA, en organisation som f.ö. är full av frimurare.
Citat:
Malteserorden är sedan länge - dvs efter andra världskriget - övertagen av CIA. Dess praktiska inflytande är nog relativt begränsad idag. Den nuvarande världsordningen med Bilderberg, globala tankesmedjor etc är modellerade på den gamla kristna aristokratins maktapparaten. Denna i sin tur kollapsade under upplysningen just med hjälp av hemliga sällskap som frimurarna, illuminati mfl.
Suveräna Malteserorden, Opus Die och Jesuitorden är inte organisationer som verkar i det fördolda, det är foliehattarnas påhitt för att ha något att prata om. Hemliga sällskap bekämpar av den typ som nämns bekämpar inte varandra, omhuldar inte varandra utan struntar i varandra - var och en gör sin grej. CIA har inte övertagit eller är en mellanhand till Suveräna Malteserorden: beestår av en mindre andel amerikaner som medlemmar och vars kärntrupper består av Europeisk adel, med säte i Rom - påståendet är befängt.
Citera
Igår, 17:10
Medlem
Citat:
Förenklat kan man ju säga så. Angående den här skadliga sekten som infiltrerade så många frimurarloger, vilken roll spelade egentligen illuminanterna i Sverige? De fanns ju bevisligen i Stockholm. Hertig Karl var ju frälst på frimurarsystemet, men stod illuminanterna i opposition eller var de bara en variant?

Jag tror faktiskt att det var en annan illuminist-teori med i första hand symbolistisks förtecken. Allmän "illuminism" inom både frimureriet och kristendomen är en bredare rörelse än just specifikt det "bayerska illuminati". Så har jag uppfattat det iaf...
Citera
Igår, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Nej den har aldrig varit erkänd av oss.

Nej, det förstås, den italienska storlogen är ju av typ Grand Orient, som SFMO inte befryndar.
Citera
Igår, 17:19
Medlem
Citat:
Jag tror faktiskt att det var en annan illuminist-teori med i första hand symbolistisks förtecken. Allmän "illuminism" inom både frimureriet och kristendomen är en bredare rörelse än just specifikt det "bayerska illuminati". Så har jag uppfattat det iaf...

Illuminaterorden i Stockholm var enligt uppgift en underavdelning av Weishaupts orden grundad under 1700-talet av svensken Carl Adolf Boheman, sedermera utvisad från Sverige, möjligen på grund av detta. Inte mycket är känt om denna orden. Illuminism är nog en mer allmän term som kan betyda både det ena och andra.
Citera
Igår, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anders1314
Suveräna Malteserorden, Opus Die och Jesuitorden är inte organisationer som verkar i det fördolda, det är foliehattarnas påhitt för att ha något att prata om. Hemliga sällskap bekämpar av den typ som nämns bekämpar inte varandra, omhuldar inte varandra utan struntar i varandra - var och en gör sin grej. CIA har inte övertagit eller är en mellanhand till Suveräna Malteserorden: beestår av en mindre andel amerikaner som medlemmar och vars kärntrupper består av Europeisk adel, med säte i Rom - påståendet är befängt.

Jaha och varför tror du då att personer som gjort särskilda insatser för NATO som exempelvis Bo Theutenberg är medlem i just Malteserorden? Vilket framgår av hans wikipediasida.

Sedan PÅ VILKET SÄTT Malteserorden utgör en stödfunktion för CIAs geopolitiska målsättning i Europa. Det är en svårare fråga att besvara. Men det kanske inte är jättrsvårt att begripa att om USA vill ha ett visst inflytande i Europa så kan det vara en bra startpunkt att bonda med adeln i just Malteserorden. Precis som Mossads agent Epstein fann det lämpligt att bonda med prins Andrew. Det är möjligt att adelns och kungahusens inflytande minskat ytterligare under de 80 år som förflutit. Men inför landstigningen på den italienska stöveln under andra världskriget hade de fortfarande ett betydande inflytande. Liksom den sicilianska maffian - som man också samverkade med. P2-logen bevisar att dessa samverkansstrukturer fanns kvar under Kissingers och CIAs paraply fortfarande i början av 80-talet. Vi kan anta att det vsr däromkring som Theutenberg blev upptagen. Och att Stay behind och Arla gryning var aspekter av samma geopolitiska sttategier.
Citera
Igår, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anders1314
CIA har inte övertagit eller är en mellanhand till Suveräna Malteserorden: beestår av en mindre andel amerikaner som medlemmar och vars kärntrupper består av Europeisk adel, med säte i Rom - påståendet är befängt.

Det jag uppgav var enbart att Malteserorden fungerat som mellanhand mellan påven och CIA i vissa ärenden, huruvida detta är sant eller falskt vet jag inte, men uppgiften förekommer hos flera källor. Kanske rörde det sig i begynnelsen om påveämbetet och OSS under kriget?
Citera
Igår, 17:24
Medlem
Citat:
Illuminaterorden i Stockholm var enligt uppgift en underavdelning av Weishaupts orden grundad under 1700-talet av svensken Carl Adolf Boheman, sedermera utvisad från Sverige, möjligen på grund av detta. Inte mycket är känt om denna orden. Illuminism är nog en mer allmän term som kan betyda både det ena och andra.

Ny info för mig. Intressant! Vem är uppgiftslämnare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in