Flashback bygger pepparkakshus!
2012-02-06, 21:46
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Är det ingen som slakar kålen i kokande vatten först? Skulle det vara fusk?
Nej, det finns ju som sagt inga absoluta regler eller måsten. Jag försöker dock undvika det eftersom konsistensen trots allt inte är som jag vill ha den. En annan nackdel är att en del av smaken försvinner i själva vattnet.

~Paul~
Citera
2012-02-06, 22:19
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Nej, det finns ju som sagt inga absoluta regler eller måsten. Jag försöker dock undvika det eftersom konsistensen trots allt inte är som jag vill ha den. En annan nackdel är att en del av smaken försvinner i själva vattnet.

~Paul~
Har nu snabbt läst igenom tråden, och konstaterat att ingen gör som jag.
Jag använder varken osthyvel (=trams) eller rivjärn, utan skär helt enkelt ner min vitkål med kniv.
Sedan slakar jag vitkålen genom att lägga den i en ren kärlhandduk som jag gör ett knyte av, och sedan så "gnuggar" jag vitkålen lagom mjuk.
Sedan så blandas den med olja, ättika, socker, salt, svartpeppar, salladskrydda, papperstunna skivor av vitlök, och lite färskpressad apelsin. Jag har även i mycket, mycket sparsamt med strimlad morot och röd paprika, men som sagt mycket sparsamt.
Salladen skall förvaras trångt. Detta är viktigt. Alltså inte i en stor plastburk eller liknande, då syre oxiderar kålen, och gör den bitter. Jag brukar förvara min sallad i en 5 liters dubbel fryspåse ur vilken jag klämt ur all luft. På detta sätt så hinner salladen garanterat ta slut långt innan den blir dålig. Den håller alltså veckovis på detta sätt och blir faktiskt godare med lite tid.
Citera
2012-02-12, 10:47
Medlem
quizzits avatar
bra tips är att när du rivit kålen,salta den rör runt salta igen lägg någon sorts tyngd på kålen ,låt stå.sen pressar du ut allt vatten i kålen,på samma sätt som du gör tzatziki inget vatten ska de va i en bra sallad.punkt slut
Citera
2012-02-14, 12:52
Medlem
FireOnTheSides avatar
Som så många andra här redan har skrivit är det ättika som är den magiska ingrediensen. Min familjetradition bjuder att kålen ska strimlas med osthyvel och läggas i en ganska stark ättikslag med lika delar socker och salt. Hemligheten är sen att lägga kålen i press under någonting tungt, vi snackar gjutjärnsgryta fylld med potatis, typ. Låt stå i kylen ett par dagar, rör om ett par gånger per dag. Ta sen upp kålen, låt den rinna av ordentligt (vissa vill spola av den hastigt, det är en smaksak) och blanda sedan med en skvätt neutral olja. Smaka av med salt, peppar och eventuellt lite syra. Jag gillar min pizzasallad syrlig, så skvätter gärna på lite risvinäger.
Citera
2012-02-18, 16:19
Medlem
Riv vitkålen på vilket sätt du vill (jag är en ostahyvelkille), lägg den i en bunke/hink/handduk och SALTA!!!! ev SOCKRA!!

Rör sedan om så att salt och ev socker blandar sig.

Sedan sätter du dig vid datamaskinen och letar upp ett bra recept som du tror på, det skall ta ca: 30 minuter.
Nu går du till bunken/hinken/handduken och med knuten näve trycker och mortlar vitkolen, därefter kramar och klämmer du den.
Vila ett tag till och gör om.

Det är saltningen som är hemligheten, den kommer att göra kålen mjuk och sladdrig.

Jag brukar spara vätskan och sedan tillsätta alla kryddor/oljor.

Inget kokande av vatten, eller annat tidskrävande som pizzeriorna troligen inte lägger ner.

Prova gärna och tala om att: detta är troligen så de gör.

Hur mycket salt/socker skall man ha då, jo lagom svarar jag.
Man kan ha betydligt mer salt än man tror, men börja med typ 1/2 matsked i en full bakbunke, blir inte salladen Pizzamjuk tillsätt mer.

Detta är min grund.

Nyfiken på att höra era svar och lycka till.
Citera
2012-02-18, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olifantmannen
Riv vitkålen på vilket sätt du vill (jag är en ostahyvelkille), lägg den i en bunke/hink/handduk och SALTA!!!! ev SOCKRA!!

Rör sedan om så att salt och ev socker blandar sig.

Sedan sätter du dig vid datamaskinen och letar upp ett bra recept som du tror på, det skall ta ca: 30 minuter.
Nu går du till bunken/hinken/handduken och med knuten näve trycker och mortlar vitkolen, därefter kramar och klämmer du den.
Vila ett tag till och gör om.

Det är saltningen som är hemligheten, den kommer att göra kålen mjuk och sladdrig.

Jag brukar spara vätskan och sedan tillsätta alla kryddor/oljor.

Inget kokande av vatten, eller annat tidskrävande som pizzeriorna troligen inte lägger ner.

Prova gärna och tala om att: detta är troligen så de gör.

Hur mycket salt/socker skall man ha då, jo lagom svarar jag.
Man kan ha betydligt mer salt än man tror, men börja med typ 1/2 matsked i en full bakbunke, blir inte salladen Pizzamjuk tillsätt mer.

Detta är min grund.

Nyfiken på att höra era svar och lycka till.

Jag anser att det är väldigt mycket jobb för att få en god "pizzasallad", jag kallar det hellre vitkålssallad".

Enkelt:

Riv vitkål
Häll i Olja, Vitvins vinäger, Salt o Svartpeppar.

Blanda, smaka av, lägg ev. till någon komponent.

Ställ i kylen ca 30 min, sen boom. God vitkålssallad redo att ätas.

Mvh
Citera
2012-02-18, 19:34
Medlem
Nu var det pizzasallad denna tråden behandlade.
Mycket jobb?
Oj vad jobbigt att låta saltet verka.

Tippsar vidare angående "min" pizzasallad:

Gör som jag skrev tidigare i tråden.

Grund ingredienser enligt mig:
Vitkål. ~(1 bunke)
Salt. ~(1/2 msk)
Vila, sedan knåda.
Ättika 12%. ~(2 kapsyler el 3 msk)
olja. ~(lagom)

Skall salladen stå, får den själv lite pepprig smak efter några dagar, varför vet jag inte.

Sedan brukar jag "experimentera" med följande tillbehör:
Vitvinsvinäger (en krydda som kommer snabbt, börja försiktigt sedan öka på).
Socker (samma som ovan).
Svartpeppar grovm (mindre än man tror).
Italiensk salladskrydda (kräver lite tid att komma igång).
Har hört att Vitlök eller lite pressad citron skall vara gott, men passar inte min smak.

Hoppas att någon hittar en X-akto blandning för den optimala salladen, samt att mina tipps har något värde för någon här.

Akta fingrarna när ni hyvlar.

Mvh.
Janne.
Senast redigerad av olifantmannen 2012-02-18 kl. 20:28.
Citera
2012-02-24, 12:50
Medlem
lilla.bruns avatar
Hehe, ja, pizzasalladen på pizzerior smakar nog som den gör mest för att den stått i flera dagar... Urk...
Citera
2012-02-24, 16:28
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul

~Paul~
Jag kan nu vidimera att slakning inte är rätt väg att gå. Kålen fick en lätt kokt smak som jag inte hade velat ha, utan att för den skull bli mer lättuggad eller lättsmält.
Citera
2012-02-24, 16:43
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Jag kan nu vidimera att slakning inte är rätt väg att gå. Kålen fick en lätt kokt smak som jag inte hade velat ha, utan att för den skull bli mer lättuggad eller lättsmält.
Precis. Tråkigt att det blir så, tyvärr.

~Paul~
Citera
2012-02-24, 18:20
Medlem
SvenBHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilla.brun
Hehe, ja, pizzasalladen på pizzerior smakar nog som den gör mest för att den stått i flera dagar... Urk...

Intressant teori. Minns när jag bodde i Umeå så fanns det då iallafall en legendarisk kebab som hette Fantastisk Grillm den låg då på campusområdet. Hans portioner var abnorma och i beskrivningen kunde man se att "fantastisk grill" storlek innehöll extra, extra, extra mycket kött.
Det gick något rykte om att "hemligheten" till hans goda kebab var att han var för snål för att byta olja vid de tidpunkter när man egentligen ska byta den, utan lät helt enkelt bli att byta den.
Citera
2012-02-29, 00:10
Medlem
.Mortimer.s avatar
Har liksom flera andra här i tråden testat många recept på pizzasallad genom åren utan att riktigt hitta fram men nu känns det som jag äntligen har fått till ett som smakar så likt det går att komma pizzeriorna här i norra sthlmsområdet iaf.

½ Vitkålshuvud, finrivet
1 dl Ättiksprit (12%)
1 dl smakneutral olja
1 msk salt
1 msk socker
Peppar efter smak och tycke

Blanda i en plastbunke och låt stå över natten i kyl, helst med lock eller iaf plastfolie över.

Personligen har jag gärna i 1-2 msk strimlad inlagd paprika också, de flesta pizzeriorna här i krokarna kör dock utan. Vill man kan man även ha i 1-2 krm salladskrydda eller örter efter smak, absolut inte mer dock då det kan ta över smaken helt (Något recept jag hittade i höstas föreslog 4 msk salladskrydda. Jag provade med "endast" 4 tsk och det var i princip oätligt trots det.).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in