Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Nej, det finns ju som sagt inga absoluta regler eller måsten. Jag försöker dock undvika det eftersom konsistensen trots allt inte är som jag vill ha den. En annan nackdel är att en del av smaken försvinner i själva vattnet.
~Paul~
Har nu snabbt läst igenom tråden, och konstaterat att ingen gör som jag.
Jag använder varken osthyvel (=trams) eller rivjärn, utan skär helt enkelt ner min vitkål med kniv.
Sedan slakar jag vitkålen genom att lägga den i en ren kärlhandduk som jag gör ett knyte av, och sedan så "gnuggar" jag vitkålen lagom mjuk.
Sedan så blandas den med olja, ättika, socker, salt, svartpeppar, salladskrydda, papperstunna skivor av vitlök, och lite färskpressad apelsin. Jag har även i mycket, mycket sparsamt med strimlad morot och röd paprika, men som sagt mycket sparsamt.
Salladen skall förvaras trångt. Detta är viktigt. Alltså inte i en stor plastburk eller liknande, då syre oxiderar kålen, och gör den bitter. Jag brukar förvara min sallad i en 5 liters dubbel fryspåse ur vilken jag klämt ur all luft. På detta sätt så hinner salladen garanterat ta slut långt innan den blir dålig. Den håller alltså veckovis på detta sätt och blir faktiskt godare med lite tid.