Flashback bygger pepparkakshus!
2005-07-13, 01:38
Medlem
irrblosss avatar
Finns det någon som lyckats göra en pizzasallad som smakar som den på pizzerian? Visserligen är den av varierande kvalité. Här är iaf några kriterier jag ställer på en god pizzasallad:

Konsistens: saftig (lagom "oljig"), tunn, mjuk men ändå krispighet och spänst när man tuggar den (den ska bete sig som kokt spaghetti på tallriken, inte som plockepinn)

Smak: ska inte smaka rå vitkål, ska ha rätt balans mellan sälta, sötma och syrlighet

Utseende: vitkålen ska vara riktigt vit, eventuellt med vissa inslag av ljusgrönt samt gärna något inslag av färg, t.ex. strimlad inlagd röd paprika eller några små grovrivna morotsbitar, inga grova svartpepparkorn eller torkade oreganoblad i

Kryddning: inte för komplexa smaker som t.ex. "italiensk salladskrydda" som många recept man hittar på Google föreslår, dock gärna en lätt touch av färsk vitlök

Någon som har ett recept på pizzasallad som uppfyller ovanstående kriterier eller har förslag på hur man ska få fram ovanstående egenskaper?

I de godaste pizzasallader jag har ätit kan man ibland se små bitar av fruktkött tror jag. Typ som från färskpressad citron eller lime, eller så är det möjligen små rester av frön från inlagd paprika.

Tack på förhand.
Citera
2005-07-13, 06:23
Medlem
http://forum.flashback.info/scandina...d.php?t=223197
Citera
2005-07-13, 11:21
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jefvul
http://forum.flashback.info/scandina...d.php?t=223197
Tack, men jag har redan sett och testat recepten där. De uppfyller inte ens en tredjedel av mina kriterier...
Citera
2005-07-13, 11:29
Medlem
Big Mama´s guns avatar
Men dina kriterier verkar ju vara helt dina egna, eller på vilken pizzeria har du ätit en så ultimat pizzasallad att inga recept lyckas göra den rättvisa?

För jag kan lova dig att pizzeriorna lägger nog ner mycker lite tid på sina pizzasallader....och oftast är det bara vitkål samt en vinegrett på ojla,vinäger S o P....vissa har kanske citron för syra istället för vinäger och därav små bitar av fruktkött som du nämnde, men komponenterna är ju oftast de samma...
olja+ syra+sälta+ krydda.
Hur svårt kan det vara???
Citera
2005-07-13, 12:04
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Mama´s gun
Men dina kriterier verkar ju vara helt dina egna, eller på vilken pizzeria har du ätit en så ultimat pizzasallad att inga recept lyckas göra den rättvisa?

För jag kan lova dig att pizzeriorna lägger nog ner mycker lite tid på sina pizzasallader....och oftast är det bara vitkål samt en vinegrett på ojla,vinäger S o P....vissa har kanske citron för syra istället för vinäger och därav små bitar av fruktkött som du nämnde, men komponenterna är ju oftast de samma...
olja+ syra+sälta+ krydda.
Hur svårt kan det vara???
Jag är medveten om att pizzeriorna inte ägnar någon större tid på salladen, men ändå lyckas de. Jag får varken smak eller konsistens rätt och då har jag säkert testat ca 10 olika recept jag hittat på nätet. Pizzabagarna måste ha någon hemliig metod (vid fullmåne stampa vitkålen med fötter som ej tvättats på 1 månad?) eller ingrediens (turkisk bumbibärsvinäger?).

Den perfekta pizzasalladen finns faktiskt (eller fanns för några år sedan iaf) på en pizzeria på Frösön.
Citera
2005-07-13, 12:33
Medlem
OliTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Jag är medveten om att pizzeriorna inte ägnar någon större tid på salladen, men ändå lyckas de. Jag får varken smak eller konsistens rätt och då har jag säkert testat ca 10 olika recept jag hittat på nätet. Pizzabagarna måste ha någon hemliig metod (vid fullmåne stampa vitkålen med fötter som ej tvättats på 1 månad?) eller ingrediens (turkisk bumbibärsvinäger?).

Den perfekta pizzasalladen finns faktiskt (eller fanns för några år sedan iaf) på en pizzeria på Frösön.

Om du låter din sallad stå ett par dagar kommer smakerna att blandas och kålen kommer att mjukna något, plasta bara skålen så kommer inte kålen att missfärgas.
Citera
2005-07-13, 13:21
Medlem
Fulfittans avatar
Jag blev tvångskommenderad till att praoa på en pizzeria en gång på högstadiet. Ska jag berätta hur dom blandade sin sallad? (Dom tvingade mig att göra det också). I med den rivna kålen i en tvättbalja, på med olja och sen ner och gröp runt med dom håriga turkarmarna tills det var ordentligt blandat... Inga handskar eller något sådant, nej nej, men dom tvättade faktiskt händerna. Efteråt.
Citera
2005-07-13, 14:11
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fulfittan
Jag blev tvångskommenderad till att praoa på en pizzeria en gång på högstadiet. Ska jag berätta hur dom blandade sin sallad? (Dom tvingade mig att göra det också). I med den rivna kålen i en tvättbalja, på med olja och sen ner och gröp runt med dom håriga turkarmarna tills det var ordentligt blandat... Inga handskar eller något sådant, nej nej, men dom tvättade faktiskt händerna. Efteråt.
Ingen vinäger eller kryddning då?
Citera
2005-07-13, 14:27
Medlem
"Italiensk salladskrydda" är inte alls komplext på något sätt. Finns på burk i vilken matvaruaffär som helst. Använder jag när jag gör pizzasallad hemma.
Citera
2005-07-13, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Ingen vinäger eller kryddning då?

jo vinägern är viktigast
Citera
2005-07-13, 20:12
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jefvul
"Italiensk salladskrydda" är inte alls komplext på något sätt. Finns på burk i vilken matvaruaffär som helst. Använder jag när jag gör pizzasallad hemma.
Jo den är komplex på så vis att den innehåller ett ganska stort antal olika kryddor och tillsatsämnen. Dessutom gör den så att all sallad som kryddas med den smakar just "italiensk salladskrydda", vilket blir tråkigt i längden. Det var en favorit för mig någon gång i slutet av 80-talet, sedan tröttnade jag ganska snabbt på den.
Citera
2005-07-13, 21:38
Medlem
kokaloos avatar
enkelt recept

vitkål
vitlök
mynta (torkad)
citron
olja
paprika skivor i burk (brukar stå på samma hylla som saltgurkor å feferoni i butikerna)
salt å pepar
lite vitvinsvinäger
oregano

skiva vitkålen i tunna skivor
häll olja (oliv)
pressa citron
pressa vitlök
häll i paprikan (häll i saften oxå som den ligger i)
häll en tsk vitvinsvinnäger
smak sätt med mynta å oregano efter tycke å smak
salta å peppra efter tycke smak

blanda om å ÄT!!!!!!!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här