Finns det någon som lyckats göra en pizzasallad som smakar som den på pizzerian? Visserligen är den av varierande kvalité. Här är iaf några kriterier jag ställer på en god pizzasallad:
Konsistens: saftig (lagom "oljig"), tunn, mjuk men ändå krispighet och spänst när man tuggar den (den ska bete sig som kokt spaghetti på tallriken, inte som plockepinn)
Smak: ska inte smaka rå vitkål, ska ha rätt balans mellan sälta, sötma och syrlighet
Utseende: vitkålen ska vara riktigt vit, eventuellt med vissa inslag av ljusgrönt samt gärna något inslag av färg, t.ex. strimlad inlagd röd paprika eller några små grovrivna morotsbitar, inga grova svartpepparkorn eller torkade oreganoblad i
Kryddning: inte för komplexa smaker som t.ex. "italiensk salladskrydda" som många recept man hittar på Google föreslår, dock gärna en lätt touch av färsk vitlök
Någon som har ett recept på pizzasallad som uppfyller ovanstående kriterier eller har förslag på hur man ska få fram ovanstående egenskaper?
I de godaste pizzasallader jag har ätit kan man ibland se små bitar av fruktkött tror jag. Typ som från färskpressad citron eller lime, eller så är det möjligen små rester av frön från inlagd paprika.
Tack på förhand.