Flashback bygger pepparkakshus!
2019-03-03, 10:28
Medlem
Frederss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Vi gör alltid pizzasallad till luncherna på jobbet. Folk vräker i sig och vill alltid ha det, jag har fan gjort flera ton dom senaste åren
Vårat recept är:
Strimlad vitkål.
Sen är vi old school och kör som pizzabagarna gjorde när jag var liten: tärnad röd paprika.
Sen pudrar vi på salt, italiensk salladskrydda, socker.
Sen på med vanlig rapsolja, ättika, vatten.
Låt den stå minst 3 dagar så mjuknar den!

Exakta mått kan jag inte, vi kör liksom 10 kg vitkål i stöten och 'har måtten i händerna', men vi pudrar över kryddorna, och vätskan ska bara vara så att det vitkålen har fått det på sig, det ska liksom inte täckas med olja och ättika.
Vilken är relationen mellan olja, ättika, vatten på en höft?
Citera
2019-03-03, 10:44
Medlem
Bennybrandslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
En hel tsk salt? Shit det kan väl inte bli så värst gott eller?

Angående att be om någon burk extra pizzasallad när man hämtar sin pizza så brukar man kunna få det gratis enligt mina erfarenheter iaf så det skadar ju inte att fråga.
Vitkål skall helst knådas med ännu mer salt. Kålen tål väldigt mycket salt utan att det påverkar negativt.

Saltet hjälper att knådningen drar ur vätska och kålen mjuknar.

Socker måste i!

(En god variant är att till vitkål en lägga strimlor av morot och blanda med Mirin eller socker och risvinäger. Det blir som på vissa asiatiska restaurangers salladsbord.)

Tung stående Mandolin i rostfritt "is the shit"!

Denna har jag haft i snart 15 år
https://www.kitchenlab.se/produkt/br...-professional/
Citera
2019-03-03, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Japp så gör jag också, men en skvätt vatten i också så blir det så rinnigt som det ska vara.
Italienskt salladskrydda är trixet många har i sin pizza sallad (de gröna kryddan du ser i salladen)
Själv brukar jag ha i lite ättika också.
Tips blanda vätskan, smaka så den perfekt och sen häll över vitkålen,

Tack för tips!
Ska prövas nästa gång det blir hemmagjord pizza.
Citera
2019-03-03, 15:22
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
I vissa recept så skall man skålla vitkålen.

Mycket av smaken, näringen försvinner då, tycker att man ska ha socker i ochså

Sen kan man ju variera med vitvinsvinäger, rödvinsvinäger, äppelcider eller ättika
Salladskrydda och eller oregano
Lök, paprika går fint i ochså

Ex på pizzasallad :

http://gamla.matklubben.net/recept/pizzasallad
Senast redigerad av TraXzman 2019-03-03 kl. 15:25.
Citera
2019-03-03, 15:35
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AA_Sweden

Viktigaste av allt är att "knåda" vitkålen hårt och länge.

Bra förklaring av matgeek tex:

https://www.youtube.com/watch?v=wTizsK-jXjw
Citera
2019-03-03, 17:13
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freders
Vilken är relationen mellan olja, ättika, vatten på en höft?
Jag 'skvätter' bara över ättikan, nog så att den ska rinna på all vitkål.
Olja så att jag tänker att den ska kunna hamna på all vitkål utan att kålen för den sakens skull ska ligga och bada i oljan, och samma sak med vattnet.
Tänk att om vätskorna varit majonnäs istälelét så hade jag tagit tillräckligt för att binda ihop vitkålen, inte mer.
Vitkålen kommer vätska sig efter ett par dagar och då blir allt blött och mjukt, det är då jag tycker den börjar bli ätklar.
Sen vill man ha mer ättiksstark pizzasasallad så tar man bara mer vitkål, osv.
Förr hade jag i svartpeppar men har slutat med det.

Säg att jag gör på 10 kg vitkål så är det väl 8 kg kvar när jag 'rensat' den så tar jag ca
1 liter olja, 1.5 liter vatten, 1 liter ättika.
Socker, salt, socker, it salladskrydda så att det iaf bildas en hinna uppe på allt innan jag blandar.
Sen också tärnad röd paprika.
Citera
2019-03-03, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TraXzman
Mycket av smaken, näringen försvinner då, tycker att man ska ha socker i ochså

Sen kan man ju variera med vitvinsvinäger, rödvinsvinäger, äppelcider eller ättika
Salladskrydda och eller oregano
Lök, paprika går fint i ochså

Ex på pizzasallad :

http://gamla.matklubben.net/recept/pizzasallad

Ja skålla den för all del. Då blir den av rätt mjukhet. Socker, tillräcklig mängd olja, lagom vinäger, salt och peppar. Där har ni det.
Citera
2019-03-09, 09:24
Medlem
448s avatar
Dom låter laddningarna stå minst en eller två dagar också innan servering , vet inte tempen om det är kyl eller lite varmare - det är nog en del av processen som fixar smaken
Citera
2019-03-09, 22:37
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Så här gör jag. Har dock inga mått då jag alltid höftar och smakar av.

Vitkål som jag strimlar i matberedaren
Kokar en skvätt vatten som jag snabbt häller över kålen i ett durkslag (ska vara lite vatten och ske snabbt för att dels få den lagom mjuk men samtidigt bibehålla en viss krispighet)
Blandar ättika, rapsolja, salt, malen vitpeppar, grovmalen svartpeppar, lite lökpulver, några droppar pressad citron och en skvätt Fanta. Vänder ner kålen i marinaden, river i morötter (alt. marinerad paprika om man föredrar det). Blandar väl. Låter sedan salladen få rinna av lite i durkslag innan jag kyler ner det hela innan servering.
Allt går på några minuter och är inte ett dugg tidskrävande. Blir gudomligt gott.
Citera
2020-11-12, 10:23
Medlem
Sladdarens avatar
Godaste vinägrett till pizza sallad ?

Hejsan

Det finns många vinägrett bladningar till pizzasallader ...
Tex på pizzerior finns det ingen pizzasallad som är den andra lik

Såklart kan det till stor del bestå av samma varor med doseringen av det är så olika

Ex på ingredienser :

- Ättika, äppelcidervinäger och helt andra sorters smaksatta eller neutrala vinägersorter eller en kombo ?
- Salt (vilket salt), peppar (vilken peppar) bland eller nymalen, socker ?
- Örter och kryddning som ex salladskrydda, pizzakrydda, oregano, lökpulver, vitlökspulver, kanske paprikapulver mm ?
- Olja, vilken olja, olivolja tex (vilken olivolja) eller annan, smaksatt olja ?
- Vatten
- Vitkål, vad mer eller inget mer ? Tex lite rivna morötter, paprikabitar (gul, röd, orange, grön?) gullök, vitlök, rödlök mm?

I övrigt : Knodar jag min sallad med plasthandskar eller nån träpåk för att få den slappare och mer mjuk.. hur länge anser ni att man ska knoda sin sallad relativt mängd och hur vet ni när ni har knodat färdigt ?

Eller stukar ni er sallad och stormkokar ni då vinigrätten för att direkt hälla över salladen eller väntar ni till en annan lägre temperatur ? (Ett annat alternativ är att värma vinäger, olivolja, salt och peppar + vatten och sedan hälla det över vitkålen.)

Pizza sallad är en svensk genre uppfinning och jag formligen älskar den salladen relativt många andra .. och det bådar gott för både kropp och hälsa för jag kan äta mycket då av den, fast det är socker i många fall, så är det nyttigt och gott för mig iaf

Så vilken favorit "vinägrett" är till eran till pizza-sallad och ange receptet och måtten eller länka, annars kan man ju inte veta hur man ska meka ihop det i detalj ? Alltifrån mer exklusivt och komplicerat till ganska vanligt men väldigt gott...

Mvh S
Citera
2020-11-12, 10:43
Medlem
Fritzen123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Hejsan

Det finns många vinägrett bladningar till pizzasallader ...
Tex på pizzerior finns det ingen pizzasallad som är den andra lik

Såklart kan det till stor del bestå av samma varor med doseringen av det är så olika

Ex på ingredienser :

- Ättika, äppelcidervinäger och helt andra sorters smaksatta eller neutrala vinägersorter eller en kombo ?
- Salt (vilket salt), peppar (vilken peppar) bland eller nymalen, socker ?
- Örter och kryddning som ex salladskrydda, pizzakrydda, oregano, lökpulver, vitlökspulver, kanske paprikapulver mm ?
- Olja, vilken olja, olivolja tex (vilken olivolja) eller annan, smaksatt olja ?
- Vatten
- Vitkål, vad mer eller inget mer ? Tex lite rivna morötter, paprikabitar (gul, röd, orange, grön?) gullök, vitlök, rödlök mm?

I övrigt : Knodar jag min sallad med plasthandskar eller nån träpåk för att få den slappare och mer mjuk.. hur länge anser ni att man ska knoda sin sallad relativt mängd och hur vet ni när ni har knodat färdigt ?

Eller stukar ni er sallad och stormkokar ni då vinigrätten för att direkt hälla över salladen eller väntar ni till en annan lägre temperatur ? (Ett annat alternativ är att värma vinäger, olivolja, salt och peppar + vatten och sedan hälla det över vitkålen.)

Pizza sallad är en svensk genre uppfinning och jag formligen älskar den salladen relativt många andra .. och det bådar gott för både kropp och hälsa för jag kan äta mycket då av den, fast det är socker i många fall, så är det nyttigt och gott för mig iaf

Så vilken favorit "vinägrett" är till eran till pizza-sallad och ange receptet och måtten eller länka, annars kan man ju inte veta hur man ska meka ihop det i detalj ? Alltifrån mer exklusivt och komplicerat till ganska vanligt men väldigt gott...

Mvh S

Jag brukar göra såhär (svårt med måtten då jag alltid tar på känn):
1/2 strimlat vitkålshuvud
1 msk grovmalen svartpeppar
1 msk Italiens salladskrydda
4 msk Olivolja
1 liten skvätt vitvinsvinäger, kanske en tesked.

Har aldrig salt i då salladskryddan består av 40% salt.
Gör salladen två timmar innan måltiden serveras.
Citera
2020-11-12, 10:45
Medlem
palmlessprayers avatar
Brukar göra min med strimlad rödkål, rödlök samt röd paprika för extra sötma. Den ser inte lika tråkig ut som om man använder vanlig vitkål och jag har en tendens att äta med ögonen också :-)

Vinägretten brukar jag göra på rapsolja, vitvinsvinäger och lite citronsaft. Kryddar med grovmalen svartpeppar och flingsalt.

Håller med om att det är galet gott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in