Flashback bygger pepparkakshus!
2020-11-12, 10:50
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av palmlessprayer

Håller med om att det är galet gott.

Verkligen i särklass motiverande sallad att äta mycket av och passar liksom till det mesta före eller under måltid.. Håller länge i kylskåp och är tuggmotstånd i plus vitkålen som är så gott
..

Fint recept
Citera
2020-11-12, 10:59
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fritzen123
Jag brukar göra såhär ....

Härligt... Ni värmer alldrig på "såsen" vinägretten i en panna innan och sen låter den svalna, kallna helt. Det kanske kvittar ang smaken
Citera
2020-11-12, 11:03
Medlem
Fritzen123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Härligt... Ni värmer alldrig på "såsen" vinägretten i en panna innan och sen låter den svalna, kallna helt. Det kanske kvittar ang smaken

Det har jag aldrig gjort och förstår nog inte riktigt vitsen med det. Men kan vara värt att testa
Citera
2020-11-12, 11:12
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fritzen123
Det har jag aldrig gjort och förstår nog inte riktigt vitsen med det. Men kan vara värt att testa

Ah precis, rätt upp och ner så kanske man förbättrat sin sallad nåt snäpp eller 2 genom en nypa förändring men rätt märkbar sådan Smakerna kanske "blommar utvecklas mer i såsen" eller inte vid förvärmning ..

Jag vet faktiskt inte om det sker nån skillnad, jag har gjort både men kan inte komma ihåg just nu om det blir nån mat-kemisk smakförbättring eller inte.. dvs om man låter det kallna sen..relativt att bara hälla över allt kallt och blandat utan uppkok.. Kanske nån pro-kock kan svara på det ?
Citera
2020-11-12, 11:19
Medlem
Fritzen123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Ah precis, rätt upp och ner så kanske man förbättrat sin sallad nåt snäpp eller 2 genom en nypa förändring men rätt märkbar sådan Smakerna kanske "blommar utvecklas mer i såsen" eller inte vid förvärmning ..

Jag vet faktiskt inte om det sker nån skillnad, jag har gjort både men kan inte komma ihåg just nu om det blir nån mat-kemisk smakförbättring eller inte.. dvs om man låter det kallna sen..relativt att bara hälla över allt kallt och blandat utan uppkok.. Kanske nån pro-kock kan svara på det ?

Ska nog testa det någon gång, varför inte liksom!
Citera
2020-11-12, 11:45
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Jag gör sällan "pizzasallad" själv även om det är gott och passar bra många fler rätter än pizza. Något jag dock uppmärksammat är att pizzerior de senaste 10åren börjat blanda i majs. Varför?
Citera
2020-11-12, 12:15
Medlem
Om du blandar i ordentligt med salt till den strimlade vitkålen och knådar det ordentligt en stund så blir vitkålen mjukare , skölj bort saltet innan du har i de andra grejerna
Citera
2020-11-12, 12:46
Medlem
Antivalents avatar
Lägg kålet i ett durkslag och häll över kokande vatten för att göra den mjuk.
Citera
2020-11-12, 16:46
Moderator
manamanahs avatar
Trådar sammanfogade.

Mod.
Citera
2020-11-12, 16:49
Medlem
Ganonitos avatar
Varför ens äta sallad till pizza? Sjukt efterblivet.
Citera
2020-11-12, 19:30
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Jag gör sällan "pizzasallad" själv även om det är gott och passar bra många fler rätter än pizza. Något jag dock uppmärksammat är att pizzerior de senaste 10åren börjat blanda i majs. Varför?

Det är defintivt inte nödvändigt ..
Citera
2020-11-12, 19:54
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Lägg kålet i ett durkslag och häll över kokande vatten för att göra den mjuk.

Den är en sak jag alldrig gör.. tycker vitkålssmaken ("stärkelsen") försvinner så jag knodar den med plasthandskar länge istället, kanske 10 min medans jag ser på tv och nåt underlag och sen får den stå 24 tim i kylen så den blir mör utan nåt annat ..sen tillsätter jag "såsen" och blandar

Sen som tidigare inlägg kan man salta den och ställa den i kylen i ett dygn så dras vattnet ur liksom som man häller bort vilket jag alldrig prövat, och som ska möra salladen? sen tillsätter man vinegrätten i efterhand med alla kryddor. Och sen in i kylskåpet igen

När jag liks gör pizza sallad blir det iaf 1,5- 2kg råvikt som strimlas med mandolin.. i en bautastor plast bunke (blir lite söligt men jag har en "nicer dicer plus") så det mesta trillar ner i en plast behållare och sen får man göra lite plats åt bunken i kylskåpet. Det sjunker ju ihop till häften när den möras

Jag har i princip alltid socker i, eller ananas spad med ev ananas finhackat och lökpulver eller lök sen varierar jag med saltet, gärna salladskrydda, och 2 olika sorters örtsalt.. Man kan även kombinera ättika med vinäger för att få spetsigare smak men ättikan tillsätter man isf efter smakprov med vinägern med salladen. Örter som oregano eller pizzakrydda kan man smula på sen på salladstallriken

Det går att göra exakta mått på allt .. det är bara väga hyvlad vitkål i en bunke men oftast tycker jag att jag måste tillsätta nåt mer i recepten jag provat
Senast redigerad av Sladdaren 2020-11-12 kl. 20:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in