Citat:
Ursprungligen postat av
Antivalent
Lägg kålet i ett durkslag och häll över kokande vatten för att göra den mjuk.
Den är en sak jag alldrig gör.. tycker vitkålssmaken ("stärkelsen") försvinner så jag knodar den med plasthandskar länge istället, kanske 10 min medans jag ser på tv och nåt underlag och sen får den stå 24 tim i kylen så den blir mör utan nåt annat ..sen tillsätter jag "såsen" och blandar
Sen som tidigare inlägg kan man salta den och ställa den i kylen i ett dygn så dras vattnet ur liksom som man häller bort vilket jag alldrig prövat, och som ska möra salladen? sen tillsätter man vinegrätten i efterhand med alla kryddor. Och sen in i kylskåpet igen
När jag liks gör pizza sallad blir det iaf 1,5- 2kg råvikt som strimlas med mandolin.. i en bautastor plast bunke (blir lite söligt men jag har en "nicer dicer plus") så det mesta trillar ner i en plast behållare och sen får man göra lite plats åt bunken i kylskåpet. Det sjunker ju ihop till häften när den möras
Jag har i princip alltid socker i, eller ananas spad med ev ananas finhackat och lökpulver eller lök sen varierar jag med saltet, gärna salladskrydda, och 2 olika sorters örtsalt.. Man kan även kombinera ättika med vinäger för att få spetsigare smak men ättikan tillsätter man isf efter smakprov med vinägern med salladen. Örter som oregano eller pizzakrydda kan man smula på sen på salladstallriken
Det går att göra exakta mått på allt .. det är bara väga hyvlad vitkål i en bunke men oftast tycker jag att jag måste tillsätta nåt mer i recepten jag provat