Flashback bygger pepparkakshus!
2005-07-13, 21:43
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kokaloo
enkelt recept
Tack, det var nytt. Ska testa någon gång.
Citera
2005-07-13, 21:48
Medlem
kokaloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Tack, det var nytt. Ska testa någon gång.
Du måste ha i saften från paprikan (laken eller vad det nu heter) ...det är den som går hela salladen speciel
Citera
2005-07-13, 21:51
Medlem
ojvamysigts avatar
Många pizzerior köper färdig sallad på hink eftersom de prioriterar tiden framför de kronor de tjänar på att göra den själva. Som gammal lagerarbetare är jag än idag förvånad över att det är så ovanligt med färdig pizzasallad i konsumentbutiker som ICA och Vivo. Å andra sidan har ju Kalles kaviar kommit ut i miniförpackningar i butiker nu, de som tidigare var förbehållna hotell och restauranger, så det kanske kommer snart? Typ tio år efter jag fick idén första gången.
Citera
2005-07-14, 13:43
Medlem
Ang pizzasalladen....

Har oxå länge funderat på hur man ska göra... och här kommer ett förslag, dock inte helt utforskat
Byt ut vinägern mot ättika... blanda ut den rejält med vatten så klart... sen sötar du med sötningsmedel eller fruktsocker, tills du har en bra blandning av surt och sött.(eller varför inte någon fruktlag, tex spadet från en annanasburk) I med den fint rivna vitkålen (ibland har jag kokat den lätt för att få den mjukare), i med färdig paprika på burk (om man nu önskar detta) och sen svartpeppar efter smak.... eller färdig salladskrydda.. eller vad man nu har hemma. ställ det i en burk med lock, så man slipper pizzasalladsdoft i hela kylskåpet, såvida man nu inte tänder på det!
Citera
2005-07-14, 18:04
Medlem
onits avatar
Kanske det här fungerar?

Vitkålssallad:

1/2 vitkålshuvud

2-3 msk olja

1 msk vatten

1-2 msk vinäger

Örtsalt/koksalt

(Oregano/basilika)

Hyvla vitkålshuvudet m h a en osthyvel
Knyt högernäven, och boxa på salladen en bra stund, så att den blir mjuk och saftig

Blanda övriga ingredienser till en dressing, du väljer mått efter smak

Häll dressingen över salladen och rör om

Ps. Låt gärna stå och dra kallt i timmar!
Citera
2005-07-14, 19:27
Medlem
*nYx*s avatar
En god neutral pizzasallad

Vitkål strimlad med osthyvel
gul lök tunt skivad

Detta slakas genom ett uppkok i saltat vatten. Så fort det kokat, häll i durkslag och skölj i kallt vatten så kokningen avtar. Låt rinna av ordentligt och blanda med

neutral olja (jag använder rapsolja)
vit vinäger (eller vit balsamvinäger)
lite salt och grovmalen svartpeppar

För lite färg och extra smak kan man riva i lite citronskal, eller paprika med ett ciceleringsjärn eller rivjärn.
Citera
2005-07-14, 19:32
Medlem
har jort pizzasallad på pizzeria då i stor bunke skitgod vart den.
gjorde exakt samma i vanlig skål hemma (en sån som man gör typ baksmetar, har popcorn i , vispar såser) blev inte ens nära lika gott.
så mitt tips e o göra i feting mängd , typ bakplåt
fasst o andra sidan misslykas du blir det jävla massa mat som slängs i onödan

edit : när jag jorde den på pizzerian frätte det igeonom plasthandskarna på alla små sår man har på händerna, inte så skönt
Citera
2005-07-14, 22:33
Medlem
irrblosss avatar
Nu är jag nära den perfekta salladen. Hittade ett recept på nätet som jag modifierade lite:

Dressing:
1/2 dl rapsolja
1/2 dl vitvinsvinäger
1 tsk socker
1 tsk salt
1/2 tsk vitpeppar
1/2 tsk svartpeppar

Sallad:
ca 500-600 g finriven vitkål
ca 1-2 msk strimlad inlagd paprika (även kallad paprikasallad), samt lite av lagen (ca 1/2-1 msk)
1/2-1 finhackad vitlöksklyfta (kan uteslutas)

1. Börja med att blanda till dressingen.

2. Strimla vitkålen fint och häll över dressingen.

3. Gegga runt med (rena) händer tills vitkålen mjukats upp och tagit åt sig all dressing.

4. Blanda ner den strimlade paprikan och lite av lagen samt eventuellt vitlöken.

5. Smaka av och blanda i mer peppar om det behövs.

6. Ställ i kylen med plastfolie över.

Efter att testat massa recept har jag kommit fram till vad som gör just det här receptet lyckat:

1. Viktigt att vitkålen är finstrimlad (fast inte för finstrimlad, ska inte bli mos). Köpte ett tv-shopliknande rivjärn på Biltema (Multi Wonder). Funkade jättebra.

2. Mängden olja och vinäger. I många andra recept har man alldeles för lite olja, men framförallt alldeles för lite vinäger.

3. Vitpeppar! Har alltid använt svartpeppar tidigare, men vitpepparn höjer verkligen smaken.

4. Paprikasalladen. Tillför underbar syrlighet som är ett måste för en god pizzasallad.

Edit: Stavfel. :P
Citera
2005-07-14, 22:35
Medlem
LadyTieras avatar
jag åt min godaste på gotland, i visby, den var krämig, alltså hade något som liknade cream fraiche inlbandat i vanlig pizza sallad-.
Citera
2005-07-14, 22:36
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
jag åt min godaste på gotland, i visby, den var krämig, alltså hade något som liknade cream fraiche inlbandat i vanlig pizza sallad-.
Det kanske var coleslaw? Där har man majonnäs i och massa annat gott.
Citera
2005-07-14, 22:37
Medlem
LadyTieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Det kanske var coleslaw? Där har man majonnäs i och massa annat gott.
hehe..så dum är jag inte..jag vet vad coleslaw är.

detta var vanlig inlagd pizzasallad med något tunt krämigt (och nej lustigkurrar, inte pizzagubbens sperma)
Citera
2005-07-14, 22:40
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
hehe..så dum är jag inte..jag vet vad coleslaw är.

detta var vanlig inlagd pizzasallad med något tunt krämigt (och nej lustigkurrar, inte pizzagubbens sperma)
Har sett recept där man ska använda (ovispad) vispgrädde också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in