Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Ingen av "perioderna" säger mig någonting alls, så det blir lite svårt att svara på den frågan... Jag vill höra ett bra Beatles helt enkelt, vad nu det är. Släng ut ett par albumnamn och definiera deras sound och vad det är som strömmar ur högtalarna när dessa spelas helt enkelt... Ifall du orkar, det vill säga, eller någon annan för den delen.
Kul att du vill börja lyssna på Beatles! Det du behöver veta är att Beatles musik utvecklades oerhört mycket under karriären, därför kan det vara bra att du bestämmer dig för den perioden som passar dig bäst. Eller så lyssnar du på ett "best of" - album.
Jag kan ge en snabb överskådlig bild (kolla gärna på wikipedia). Du har säkerligen hört många av låttipsen men någon annan kanske kan ha nytta utav dem i så fall.
1962-1965 "Den harmoniska pop-perioden"- Kort sagt kan man säga att låtarna fram till "Help" består av harmonisk och enkel musik. Den låter som pop gjorde på den tiden och texterna är ganska generiska, de handlar enbart om kärlek och tjejer med mera. Personligen tycker jag inte att låtarna här är något speciellt om man jämför med senare album. Om du vill börja här så är "Please please me", "Help" och "A hard days night" bra skivor. Testa låtar som "A hard days night", "Twist and Shout", "Help", "Yesterday", "You've got to hide your love away", "She loves You" och "I wanna hold your hand".
65-67 "Psykedelia och musikorgasmer" - Den här perioden är bra att börja med om du gillar psykedelisk musik, skön stämsång och underbart storslagna låtar. Texterna handlar om allt mellan himmel och jord och är mycket tilltalande. I "Rubber Soul" börjar sitar användas, vilket i alla fall jag älskar. "Revolver", "Sgt. Pepper" och "Magical Mystery Tour" är enligt mig det bästa som Beatles gjort, och det tycker många andra också. De två förstnämnda är väldigt lättlyssnade och skall gärna lyssnas igenom som en helhet. Detta eftersom helheten är större än summan av delarna, det är först då man förstår hur bra de verkligen är. Lyssna igenom "In my life", "Norwegian Wood, "Drive my car", "Lucy in the sky With Diamonds", "A day in the Life", "Strawberry Fields Forever", "Penny Lane" och "All You Need Is Love". Dessa är förvisso de populäraste låtarna från respektive skivor, men de är också de mest lättlyssnade i min mening. Personligen tycker jag att "Tomorrow Never Knows" är den bästa låten som något band någonsin gjort men du kommer troligen inte uppskatta den första gången du lyssnar igenom den.
68-70 "Bråk, rock och tillbaka till rötterna" - Om rockmusik är det du gillar, då är detta något för dig. Många har "The White Album" och "Abbey Road" som sina favoritalbum, och jag kan absolut inte klandra dem. Det vita albumet är möjligen det mest experimentella albumet som de har gjort. Det är inte längre lika finputsat och perfektionistiskt som tidigare album. Kvalitén är ganska ojäm och det finns många "fillers" men helheten blir ändå sagolikt bra. Det är först nu man börjar märka av att bandet inte riktigt kommer överens. Tidigare skrev man många låtar ihop men nu kunde till och med medlemmar vara borta från studion medan någon annan spelade in låtar själv (läs Paul McCartney). "Back in the USSR" är en skön rocklåt, "Ob-la-di, Ob-la-da" en genomtrevlig låt som är till för att göra människor glada, "Helter Skelter" är Beatles hårdaste låt och det närmaste de kommer hårdrock. "Revolution" och "Hey Jude" är inte svåra att tycka om. "Abbey Road" är helt enkelt ett mästerverk. Hela b-sidan sitter ihop så det blir en lång låt, detta är enligt mig höjdpunkten. Jag vet inte om det är möjligt att ogilla detta potpurri.
Ursäkta om jag har varit kortfattad men nu tänkte jag ladda upp inför EM-fotbollen.