Resultat: Beatles bäste låtskrivare?
John Lennon
39,74%
124 röster
Paul McCartney
37,82%
118 röster
George Harrison
14,74%
46 röster
Ringo Starr
7,69%
24 röster
2012-06-15, 23:59
Medlem
thesyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a.einstein
Ja, det var inte alltför längesedan jag laddade hem ALLA Beatles plattor, trots att min far har samtliga LP skivor i besittning. Men grejen är att nu sitter jag i skiten riktigt jävla hårt.

Innan jag hade gått igenom Beatles på allvar så kände jag bara till några av de stora och populära verken som jag har hört genom min pappa. Har alltid avgudat just de låtarna men aldrig kollat in på Beatles som en helhet och lyssnat igenom allting åtskilliga gånger.
Det har jag däremot gjort nu, och nu kan jag inte längre lyssna på något annat.

VAR I HELVETE HITTAR JAG MUSIK SOM LÅTER SOM DETTA?

Jag har bara lyssnat på Beatles sen jag laddade hem plattorna och inget annat faller mig längre i smaken...

Om du inte redan gjort det, börja lyssna på The Kinks. Från och med Face to Face (1966) och framåt så har du överflöd av bra låtar.
Citera
2012-06-16, 03:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a.einstein
Ja, det var inte alltför längesedan jag laddade hem ALLA Beatles plattor, trots att min far har samtliga LP skivor i besittning. Men grejen är att nu sitter jag i skiten riktigt jävla hårt.

Innan jag hade gått igenom Beatles på allvar så kände jag bara till några av de stora och populära verken som jag har hört genom min pappa. Har alltid avgudat just de låtarna men aldrig kollat in på Beatles som en helhet och lyssnat igenom allting åtskilliga gånger.
Det har jag däremot gjort nu, och nu kan jag inte längre lyssna på något annat.

VAR I HELVETE HITTAR JAG MUSIK SOM LÅTER SOM DETTA?

Jag har bara lyssnat på Beatles sen jag laddade hem plattorna och inget annat faller mig längre i smaken...

Dilemma...I know. Lyssna på Badfinger eller Klaatu.
Även om de gör/gjorde fantastisk popmusik så når de inte upp till The Beatles klass.
Men...bra är det.

Det fantastiska med Beatles var i mitt tycke deras personligheter och att man genast kan
höra vem som sjunger en viss låt.
Till och med Ringo har en röst som identifierar honom direkt.

Ungefär som när man hör Dean Martin eller Frank Sinatra och vet genast vem som sjunger.

Det här är svårt...men jag tror att The Beatles storhet är de unika rösterna tillsammans med
ett fantastiskt låtskrivande och ett icke oävet instrumentalframförande.

Lyssna gärna på McCartneys fantastiska gitarrspel i låten "In The Heart Of The Country" från
hans soloskiva "Ram".

Best
Citera
2012-06-16, 03:41
Medlem
Pretty Things - S.F. Sorrow

Bra jävla skiva, den borde du gilla om du gillar Beatles.

Kram från 41 myggor
Citera
2012-06-16, 10:41
Medlem
Stakbrötes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 41-Mosquitoes
Pretty Things - S.F. Sorrow

Bra jävla skiva, den borde du gilla om du gillar Beatles.

Kram från 41 myggor
Håller med
Deras uppföljare "Parachute" håller högre klass enligt mig men SF är en odödlig psychstänkare.
Citera
2012-06-16, 13:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av thesys
Om du inte redan gjort det, börja lyssna på The Kinks. Från och med Face to Face (1966) och framåt så har du överflöd av bra låtar.

Mycket bra tips! Dessutom med texter som överträffar Beatles med råge!
Ray Davies - en kombination av Bob Dylan och Lennon/McCartney - alltså den bäste låtskrivaren någonsin.
Citera
2012-06-16, 15:52
Medlem
Kan inte låta bli att propagera för Tame Impala. Hans röst påminner sjukt mycket om Lennons:

http://www.youtube.com/watch?v=dEFy0...feature=relmfu
Citera
2012-06-19, 17:04
Medlem
Jag har aldrig direkt lyssnat på Beatles mer än hitsen som alla hört, så jag undrar följande: vilken platta skall jag lyssna på som ny till bandet ifråga? Min polare rekommenderade mig "The White Album", men jag är inte jättesugen på en mastodont dubbelskiva... Så jag vänder mig hit istället.
Citera
2012-06-19, 17:14
Medlem
bravehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Jag har aldrig direkt lyssnat på Beatles mer än hitsen som alla hört, så jag undrar följande: vilken platta skall jag lyssna på som ny till bandet ifråga? Min polare rekommenderade mig "The White Album", men jag är inte jättesugen på en mastodont dubbelskiva... Så jag vänder mig hit istället.
inte wa. vill du höra drogbeatles, kommersiella beatles, eller bråkbeatles?
Citera
2012-06-19, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braveh
inte wa. vill du höra drogbeatles, kommersiella beatles, eller bråkbeatles?

Ingen av "perioderna" säger mig någonting alls, så det blir lite svårt att svara på den frågan... Jag vill höra ett bra Beatles helt enkelt, vad nu det är. Släng ut ett par albumnamn och definiera deras sound och vad det är som strömmar ur högtalarna när dessa spelas helt enkelt... Ifall du orkar, det vill säga, eller någon annan för den delen.
Citera
2012-06-19, 19:46
Medlem
Martin-Daniels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Ingen av "perioderna" säger mig någonting alls, så det blir lite svårt att svara på den frågan... Jag vill höra ett bra Beatles helt enkelt, vad nu det är. Släng ut ett par albumnamn och definiera deras sound och vad det är som strömmar ur högtalarna när dessa spelas helt enkelt... Ifall du orkar, det vill säga, eller någon annan för den delen.

Kul att du vill börja lyssna på Beatles! Det du behöver veta är att Beatles musik utvecklades oerhört mycket under karriären, därför kan det vara bra att du bestämmer dig för den perioden som passar dig bäst. Eller så lyssnar du på ett "best of" - album.

Jag kan ge en snabb överskådlig bild (kolla gärna på wikipedia). Du har säkerligen hört många av låttipsen men någon annan kanske kan ha nytta utav dem i så fall.

1962-1965 "Den harmoniska pop-perioden"- Kort sagt kan man säga att låtarna fram till "Help" består av harmonisk och enkel musik. Den låter som pop gjorde på den tiden och texterna är ganska generiska, de handlar enbart om kärlek och tjejer med mera. Personligen tycker jag inte att låtarna här är något speciellt om man jämför med senare album. Om du vill börja här så är "Please please me", "Help" och "A hard days night" bra skivor. Testa låtar som "A hard days night", "Twist and Shout", "Help", "Yesterday", "You've got to hide your love away", "She loves You" och "I wanna hold your hand".

65-67 "Psykedelia och musikorgasmer" - Den här perioden är bra att börja med om du gillar psykedelisk musik, skön stämsång och underbart storslagna låtar. Texterna handlar om allt mellan himmel och jord och är mycket tilltalande. I "Rubber Soul" börjar sitar användas, vilket i alla fall jag älskar. "Revolver", "Sgt. Pepper" och "Magical Mystery Tour" är enligt mig det bästa som Beatles gjort, och det tycker många andra också. De två förstnämnda är väldigt lättlyssnade och skall gärna lyssnas igenom som en helhet. Detta eftersom helheten är större än summan av delarna, det är först då man förstår hur bra de verkligen är. Lyssna igenom "In my life", "Norwegian Wood, "Drive my car", "Lucy in the sky With Diamonds", "A day in the Life", "Strawberry Fields Forever", "Penny Lane" och "All You Need Is Love". Dessa är förvisso de populäraste låtarna från respektive skivor, men de är också de mest lättlyssnade i min mening. Personligen tycker jag att "Tomorrow Never Knows" är den bästa låten som något band någonsin gjort men du kommer troligen inte uppskatta den första gången du lyssnar igenom den.

68-70 "Bråk, rock och tillbaka till rötterna" - Om rockmusik är det du gillar, då är detta något för dig. Många har "The White Album" och "Abbey Road" som sina favoritalbum, och jag kan absolut inte klandra dem. Det vita albumet är möjligen det mest experimentella albumet som de har gjort. Det är inte längre lika finputsat och perfektionistiskt som tidigare album. Kvalitén är ganska ojäm och det finns många "fillers" men helheten blir ändå sagolikt bra. Det är först nu man börjar märka av att bandet inte riktigt kommer överens. Tidigare skrev man många låtar ihop men nu kunde till och med medlemmar vara borta från studion medan någon annan spelade in låtar själv (läs Paul McCartney). "Back in the USSR" är en skön rocklåt, "Ob-la-di, Ob-la-da" en genomtrevlig låt som är till för att göra människor glada, "Helter Skelter" är Beatles hårdaste låt och det närmaste de kommer hårdrock. "Revolution" och "Hey Jude" är inte svåra att tycka om. "Abbey Road" är helt enkelt ett mästerverk. Hela b-sidan sitter ihop så det blir en lång låt, detta är enligt mig höjdpunkten. Jag vet inte om det är möjligt att ogilla detta potpurri.

Ursäkta om jag har varit kortfattad men nu tänkte jag ladda upp inför EM-fotbollen.
Senast redigerad av Martin-Daniel 2012-06-19 kl. 19:52.
Citera
2012-06-19, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martin-Daniel
Kul att du vill börja lyssna på Beatles! Det du behöver veta är att Beatles musik utvecklades oerhört mycket under karriären, därför kan det vara bra att du bestämmer dig för den perioden som passar dig bäst. Eller så lyssnar du på ett "best of" - album.

Fasen vad schysst. Tack för genomgången, verkligen! I själva verket är det egentligen inte på eget initiativ som jag öppnar för en Beatlesintroduktion, utan faktum är att jag träffade en skön tjej på Hultsfredsfestivalen som ägde rum för ett par dagar sedan, som jag hamnade i en diskussion med om diverse band... Varav det hela eskalerade i att hon lovade mig att hon skulle dyka ner i Oasis (vilket hon aldrig gjort), ifall jag o min sida lovade att dyka ner i Beatles... Lite trevligt sådär... And here I am...

Ett best of-album kommer jag till hundra procent inte att starta med eftersom det enligt mig inte finns något tråkigare och opersonligare än just detta... Däremot lät "65-67"-perioden väldigt intressant. Speciellt har jag tidigare hört gott om "Revolver", varav det kanske blir just denna skiva som blir min första introduktion till Beatles... Det lite jobbiga när man skall dyka ner i band som släppt såpass många album som Beatles har (10+ får ändå räknas som relativt många...) är att det är rätt svårt att veta var man skall börja... Och att det tar lång tid innan man lyckas få grepp om bandet och dess musik, men det är väl lite däri charmen ligger också, antar jag... Var sak tar sin tid. Det blir att lägga in "Revolver" på ipoden då till min utlandsresa. Tack återigen!
Senast redigerad av Caesare 2012-06-19 kl. 20:00.
Citera
2012-06-19, 20:28
Medlem
Något som hade varit roligt och intressant vore att dra igenom någon Beatlesbiografi samtidigt som jag upptäcker bandet ifråga... Känns dock som lite av ett heltidsprojekt, och ingenting jag har tid för i nuläget... Men senare kanske. Det är alltid trevligt att helhjärtat gå in i musiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in