Citat:
Ursprungligen postat av
GoggeGogelius

Det där är ju så jäkla typical... vet inte var eller ens om jag läst det alt hört det fr ngn dokumentär, men Macca sent 60-tal tar frågan t G Martin, "will we always have to justify ourselves...?" GM: "yeah... always...."
OK - han behöver ju inte "justify" Beatles-eran - men jag håller helt och hållet med dig Caesare om att han alltid haft en "skäms-faktor" ang 70-talet/Wingseran. Nu är den tyvärr lyft från nätet men i en BBC-dokumentär fr -86 blir han explicit; "you now... a lot of the stuff wasn´t finished... you kinda get an idea, take it to the studio... and kinda goes ´yeah! I like that´....but you know..."
Jag skulle själv rangordna t ex London Town - underbar platta!!!! - framför t ex Let It Be... Nä... helt rätt, han har tyvärr "köpt" många cred-pajasars omdöme om Wingseran, sadly....
Det där är riktigt sorgligt faktiskt. Jag skulle vilja höra honom tala lite grann om det där i en färsk intervju, hur han idag ser på allt han gjort efter Beatles (vilket ju är merparten av hans karriär; Beatles-åren var viktiga år, men alltså egentligen bara ett första steg i Pauls mycket större karriär på egen hand). Man tänker ju att Sir Paul fucking McCartney borde ha tillräckligt högt självförtroende, och tillräckligt gott musiköra, för att stå på sig gentemot alla belackare.
Har lyssnat mycket på Lennons första,
Plastic Ono Band det senaste. Jag vill verkligen gilla skivan och jag tycker att den är bra. Men den lyfter aldrig till himmelska höjder, inte för mig. Det finns inga spår som tar andan ur mig,
Mother är den som kommer i närheten. Skivan utmärks av någon slags bekännelseanda, vilket jag gillar åtminstone i teorin (
Mother är dock en kanonlåt som sagt, den skänker lyssnaren en ödesdiger domedagsstämning). Men för det mesta tar denna bekännelseanda sig uttryck i en slags tonårsaktig provokationsvilja.
God till exempel tycker jag mest blir plump, efter att ha förnekat ditten och datten landar han i slutsatsen att "i just believe in me, Yoko and me...". Hyfsad tonårsaktig livskänsla, om ni frågar mig. Låten bortom texten är rätt bra men det händer inte så mycket. Och
Working Class Hero, denna så allmänt upphöjda låt, känner jag samma sak över. Han uttrycker en barnslig konspiratorisk verklighetssyn, förvisso i slagkraftiga bilder, "keep you doped with religion and sex and TV" – vem gör detta, John? Vilka dolda sammansvärjningar ser du bakom denna televisionens maktapparat? Det finns ingen djupare sanning bakom televisionen annat än den att
homo sapiens skapade televisionen för att underhålla sig själv. (Jag frestas att inflika att hade Lennon skrivit en liknande låt idag hade han riktat in sig på Illuminati osv...). Men visst, den har sina
punchlines. Återigen tycker jag att låten som sådan är rätt trist, liksom
God. I stället försöker han plocka poäng genom att vara provokativ snarare än genom att skapa intressant musik.
Well Well Well och
I Found Out tycker jag minst om, de står bara och stampar, men dessa rockers är säkert någon annans favoriter. I
I Found Out sjunger han slagkraftigt: "I seen through junkies, I been through it all/I seen religion from Jesus to Paul" men det finns ingen musik som bär upp texten – det är en i grunden tråkig låt.
Hur som helst, mina favoriter är:
Isolation,
Love,
Remember och
Mother. Den får en trea av fem i betyg. Albumomslaget är nästan det bästa med skivan. Jag vet att många här säkert älskar den. Jag hoppas inte att jag trampar någon på tårna. Man måste ju vara sannfärdig mot sitt omdöme.
Jag återkommer väl med ett omdöme om
Imagine när jag gett den lite tid, om någon skulle vara intresserad.