Flashback bygger pepparkakshus!
2014-01-20, 15:32
Medlem
På Expressen finns en ledarskribent som törs vara obekväm och skriver rakt ut att "kejsaren är utan kläder".

Hon törs bredda åsiktskorridoren och ifrågasätta och har klivit av populisttåget.

Undrar om hon har stöd av hela redaktionen eller om hon kör ett ensamt korståg mot konformismen i dagens debattklimat?

Hur kommer det sig att hon kan göra så knivskarpa analyser när hennes kollegor inte törs göra det en journalist ska göra (vara kritiska mot statsmakten, ifrågasätta politiker, göra självständiga analyser, värna demokratin, stå på de svagares sida).

Hur länge kommer hon få fortsätta att ge nålstick i alliansens och oppositionens lösa och traktamentesfinansierade dallrande hull?
Jag gissar på att hon kommer få en snedspark uppåt för att lugna ägarna.

För mig är hon en av få som törs utmana PK-konformismen och öppna lite dörrar i den allt smalare åsiktskorridoren. Hon är inte fastlåst i en ideologi utan törs vara objektiv i sina analyser.

Hatten av för denna dam. Hoppas hon fortsätter i samma anda och med samma energi för demokrati och kritik av makten.

Hoppas hon törs börja granska kommunernas ineffektivitet och hur tandlös kommunlagen är och ifrågasätta varför tjänstemannaansvaret togs bort.

Länkar till några av hennes ledare.

Senast redigerad av HarryTurtleDove 2014-01-20 kl. 15:34. Anledning: dyslexi
Citera
2014-01-20, 16:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HarryTurtleDove
På Expressen finns en ledarskribent som törs vara obekväm och skriver rakt ut att "kejsaren är utan kläder".

Hon törs bredda åsiktskorridoren och ifrågasätta och har klivit av populisttåget.

Undrar om hon har stöd av hela redaktionen eller om hon kör ett ensamt korståg mot konformismen i dagens debattklimat?

Hur kommer det sig att hon kan göra så knivskarpa analyser när hennes kollegor inte törs göra det en journalist ska göra (vara kritiska mot statsmakten, ifrågasätta politiker, göra självständiga analyser, värna demokratin, stå på de svagares sida).

Hur länge kommer hon få fortsätta att ge nålstick i alliansens och oppositionens lösa och traktamentesfinansierade dallrande hull?
Jag gissar på att hon kommer få en snedspark uppåt för att lugna ägarna.

För mig är hon en av få som törs utmana PK-konformismen och öppna lite dörrar i den allt smalare åsiktskorridoren. Hon är inte fastlåst i en ideologi utan törs vara objektiv i sina analyser.

Hatten av för denna dam. Hoppas hon fortsätter i samma anda och med samma energi för demokrati och kritik av makten.

Hoppas hon törs börja granska kommunernas ineffektivitet och hur tandlös kommunlagen är och ifrågasätta varför tjänstemannaansvaret togs bort.

Länkar till några av hennes ledare.

Hon har skrivit ett par kritiska artiklar, mest den senaste tiden. Innan ansetr jag att hon var av samma skrot och korn som Aftonbladets häxor.

Dock har jag läst Sakine Madons och Sanna Raymans ofta relativt förnuftiga artiklar och ledare. Jag tycker dock det är bra om nu Anna blir lite mer samhällskritiskt åt båda hållen.
Citera
2014-01-20, 16:21
Medlem
Mr Andersons avatar
Anna Dahlberg är en lika frisk som nödvändig fläkt i den unkna, svenska debatten. Henne gillar jag!
Citera
2014-01-20, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rackham.den.Rode
Hon har skrivit ett par kritiska artiklar, mest den senaste tiden. Innan ansetr jag att hon var av samma skrot och korn som Aftonbladets häxor.

Dock har jag läst Sakine Madons och Sanna Raymans ofta relativt förnuftiga artiklar och ledare. Jag tycker dock det är bra om nu Anna blir lite mer samhällskritiskt åt båda hållen.

Saknar precis det, några som är kritiska åt båda hållen, mer objektiva och oberoende av ideologi.

Hoppas fler törs följa i spåren av denna intelligenta och modiga kvinna.
Citera
2014-01-20, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Anderson
Anna Dahlberg är en lika frisk som nödvändig fläkt i den unkna, svenska debatten. Henne gillar jag!

Kul att fler upptäckt henne. Behövs fler av hennes kaliber.
Citera
2014-01-21, 11:25
Medlem
TinnManns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Anderson
Hon är en falsk kappvändare som försöker lugna ner folk lite efter senaste tidens klaver- och övertramp av "journalister" och "aktivister". Hon är fortfarande del av den oikofobiska nyliberala Södermalmselit som är en viktig del av den demokratur som råder i Sverige.
Citera
2014-01-21, 11:34
Medlem
doughies avatar
Det finns en hel del journalister (ibland borgerliga debattörer) som ofta skriver bra och inte "som alla andra". Rayman, Arpi, Dahlberg, Madon, Herman Lindqvist och Teodorescu är några exempel. Det är tydligt att SD är det enda konservativa partiet i dagsläget och man ligger nära många åsikter som sprids av ovan nämnda journalister/tyckare.
Citera
2014-01-21, 12:00
Medlem
Jag har följt A.D:s ledare under en tid och jag anser att hon är balanserad och vågar ifrågasätta s.k "sanningar". Det skulle behövas fler av den kalibern. Någon nämnde Sakine och hon är väl också ok. Hon var ju med redan på den "gamla goda tiden" innan vi alla blev utkastade.
Citera
2014-01-21, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TinnMann
Hon är en falsk kappvändare som försöker lugna ner folk lite efter senaste tidens klaver- och övertramp av "journalister" och "aktivister". Hon är fortfarande del av den oikofobiska nyliberala Södermalmselit som är en viktig del av den demokratur som råder i Sverige.

Var hör du hemma ideologiskt?
Citera
2014-01-21, 20:36
Moderator
TheLuckys avatar
Från P&I --> M&J. Provar här.

/Mod
Citera
2014-01-21, 22:35
Medlem
Det är onekligen intressant att vissa journalister sakta men säkert börjar ifrågasätta gällande ordning med migrationspolitiken. Nu kan man plötsligt nämna flertalet journalister som vågar utmana konformismen inom media angående detta ämne, exempelvis Dahlberg, Neuding, Madon, Gudmundsson med flera. Det blir intressant om ytterligare journalister väljer att haka på det nya tåget som sakta men säkert har satts i rullning, och vilka det skulle vara.
Citera
2014-06-08, 15:05
Medlem
Myten om det rasistiska Sverige / Ledare i Expressen

Lätt chockad så ser jag för första gången lite självkritik på söders höjder i en ledare dessutom i Expressen. - Detta ang rasist, nazist hysterin. - Anna Dahlberg går utanför Expos världsbild och ringer själv upp myndigheter (istället för att ringa röda linjen till Expo) och konstaterar bla.

"Jag ringer Migrationsverket för att få en lägesbild. Av de cirka 60 attacker som Migrationsverket har registrerat sedan starten på 2012 är det bara två som har misstänkt koppling till rasister.

Det rör sig om ett hakkors som ristades in i entrédörren till kontoret i Sundsvall i september 2012 och några stenar som kastades in genom ett fönster på ett flyktingboende i Högsby i januari 2013. Resten av alla attacker står migrationsvänliga vänsterextremister för."

"Den svenska debatten skulle må bra av att skilja på migrationsfrågan och rasismfrågan. Man kan ha olika syn på hur stor invandringen bör vara, utan att för den skull ha problem med mångfald. Annars måste man ju i konsekvensens namn hävda att den reglerade invandringen i sig är rasistisk.

En mindre neurotisk och alarmistisk debatt skulle måhända minska glöden i engagemanget. Men den skulle sannolikt gynna saken."

http://www.expressen.se/ledare/anna-...tiska-sverige/

Trendbrott? Har några av Bonniers journalister ledsnat på alla inköpta "nazist och spionpaket av folket" från Expo-nätverket?
Senast redigerad av Kulturmarxist 2014-06-08 kl. 15:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in