Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-02, 09:57
  #29665
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Enkelt att svara på det. Assad hade inte alls folkets stöd 2011, utan det började som ett vanligt uppror.
Nej, det var inget vanligt uppror, media har lurat dig att tro det och du sväljer ju allt från västmedia utan att blinka.
Massor av jihadister vällde in i Syrien och de var beväpnade. Detta var början till kriget.
Innan dess hade USA i flera år försökt undergräva Assads position genom att t ex muta folk omkring honom. Idén om regime change är från 2006, om jag inte minns fel.

Att folk demonstrerade var alltså inte inledningen till kriget. Och det kan du ju knappast tro heller.
Citera
2017-01-02, 10:05
  #29666
Medlem
Pungsnoppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Orsaken till kriget i Syrien är en gasledning för 10 miljarder dollar som var planerad att byggas från Qatar, Saudi, Jordanien, Syrien, Turkiet och sedan till Europa.
Syrien sade nej 2010 till den här ledningen över deras territorium därför det skulle missgynna deras vänner Ryssland och Iran.
Därför beslutades det att regimen i Syrien skulle fällas och en wahhabism islam liknande som i Saudi skulle införas och Syrien skulle bli en lydstat till Saudi, som passade in för det västliga intresset med gasledningen.
Legosoldater anlitades som var al-Qaida och finansierades av Saudi och Qatar med vapen från Nato och USA. Det var al- Qaida terrorister som gick in i ett demonstrationståg i Damaskus och knivskar ett 10 tal poliser och sedan kom kriget igång.
Kriget i Syrien har haft stöd från USA, Europa, Saudi, Qatar, Israel och Turkiet, därför kan påstås att flyktingproblemet som drabbade Europa är självförvållad, genom deras policy angående Syrien och gasledningen.
Om inte Ryssland och Iran gått in på Syriens sida efter att Syrien begärde hjälp från dem hade kriget varit förlorat för Syrien.
Europa räknade med gas från MÖ för att inte bli beroende av Rysk gas, som även låg i USA:s intresse att Europa skulle inte bli beroende av Rysk gas som skulle öka Ryskt inflytande i Europa.
Det syriska folket har hela tiden stöttat sin president, som har motsatt att Syrien skulle bli en lydstat till Saudi.

Exakt. Samma sak gäller Afghanistan. Nån djävla rörledning som ska dras.
Finns alltid något nåt lands makthavare vill suga ut från diverse länder när de lägger ner massa pengar och manskap som skickas runt till andra kontinenter långt från deras egna.
Inte handlar det om att vara änglar inte.

Art of war.

Underminera andra länder genom sponsra, bygga upp diverse organisationer inom landet man vill ändra på, massa propaganda,mutor etcetera, skapa uppror och sedan vid behov attackera.

Skulle gamla kolonialmakter och människor som Soros ha sina giriga händer i sina egna fickor skulle Sverige och Syrien sett trevligare ut.

Vi ska inte glömma att Lybien samt Irak skulle sluta handeln i petrodollar och det gillades inte av USA.
Innan dess var Lybien och Irak västs vänner. Bara kolla hur alla flockades för att träffa kaddafi i hans harem.
__________________
Senast redigerad av Pungsnoppen 2017-01-02 kl. 10:14.
Citera
2017-01-02, 10:12
  #29667
Medlem
grasuggan99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skankhunt422
Rysslands president Vladimir Putin berättar om underrättelser på vilka som stöttat och sponsrat terroristerna eller "rebellerna" som nu krigar i Syrien. Mycket tänkvärda saker i denna diskussion om hur egentligen sådana här rebellgrupper bara uppstår ur tomma intet som nästan lyckas besegra ett helt land.

Frågeställningar är t.ex.:
  • Vem försedde dem med vapen?
  • Vem finansierade dem?
  • Varför bytte sedan dessa rebeller sida?

https://www.youtube.com/watch?v=VbZDyr2LkdI


Gammalt klipp som diskuterats och avhandlats i tråden för snart 1 år sedan.
Citera
2017-01-02, 12:08
  #29668
Medlem
För Syrien, Ryssland och Iran var det viktigt att få Turkiet på sin sida, som sannolikt var ett smart och slugt drag av Ryssland.
Med Turkiet på sin sida för Syrien och den alliansen är kriget förlorat för terroristerna, utan allt är en tidsfråga innan de ger upp eller blir utraderade.
Turkiet som Nato land är mycket viktig för USA som gör att USA kommer att måste vara återhållsamma.
Turkiet kommer att bli gynnade att komma på Syriens och Rysslands sida, därför Turkiet har stor handel med Ryssland och varit ett stort turistland för dem också, sedan hade Syrien och Turkiet goda relationer innan kriget.
Syrien kommer att måste återuppbyggas av det som blivit förstört och då kommer Turkiet att bli det land som får många uppdrag för det, sedan måste världssamfundet ställa upp med medel för en återuppbyggnad.
Någon demokrati liknande som i västvärlden kommer inte att fungera i Syrien utan de behöver en stark ledare som håller ihop landet, som ett enat land.
Citera
2017-01-02, 12:38
  #29669
Medlem
grasuggan99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Orsaken till kriget i Syrien är en gasledning för 10 miljarder dollar som var planerad att byggas från Qatar, Saudi, Jordanien, Syrien, Turkiet och sedan till Europa.
Syrien sade nej 2010 till den här ledningen över deras territorium därför det skulle missgynna deras vänner Ryssland och Iran.
Därför beslutades det att regimen i Syrien skulle fällas och en wahhabism islam liknande som i Saudi skulle införas och Syrien skulle bli en lydstat till Saudi, som passade in för det västliga intresset med gasledningen.
Legosoldater anlitades som var al-Qaida och finansierades av Saudi och Qatar med vapen från Nato och USA. Det var al- Qaida terrorister som gick in i ett demonstrationståg i Damaskus och knivskar ett 10 tal poliser och sedan kom kriget igång.
Kriget i Syrien har haft stöd från USA, Europa, Saudi, Qatar, Israel och Turkiet, därför kan påstås att flyktingproblemet som drabbade Europa är självförvållad, genom deras policy angående Syrien och gasledningen.
Om inte Ryssland och Iran gått in på Syriens sida efter att Syrien begärde hjälp från dem hade kriget varit förlorat för Syrien.
Europa räknade med gas från MÖ för att inte bli beroende av Rysk gas, som även låg i USA:s intresse att Europa skulle inte bli beroende av Rysk gas som skulle öka Ryskt inflytande i Europa.
Det syriska folket har hela tiden stöttat sin president, som har motsatt att Syrien skulle bli en lydstat till Saudi.


Tyvärr förblir detta en av många konspirationsteorier. Gas går alldeles utmärkt att frakta med tankers och det görs på många ställen inom EU och världen idag. Därför är denna förklaringen alltför ihålig.
Citera
2017-01-02, 13:05
  #29670
Medlem
White.Sauces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grasuggan99
Tyvärr förblir detta en av många konspirationsteorier. Gas går alldeles utmärkt att frakta med tankers och det görs på många ställen inom EU och världen idag. Därför är denna förklaringen alltför ihålig.

Med samma logik bör inga pipelines byggas?!

En pipeline för 10 miljarder dollar bör ge positiv avkastning. Därför handlar hela konflikten att Europa försäkrar sig leverans i framtiden och att ryssen inte kan klämma åt europa. Låter inte helt orimligt?!
Citera
2017-01-02, 14:19
  #29671
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Orsaken till kriget i Syrien är en gasledning för 10 miljarder dollar som var planerad att byggas från Qatar, Saudi, Jordanien, Syrien, Turkiet och sedan till Europa.
Syrien sade nej 2010 till den här ledningen över deras territorium därför det skulle missgynna deras vänner Ryssland och Iran.
Därför beslutades det att regimen i Syrien skulle fällas och en wahhabism islam liknande som i Saudi skulle införas och Syrien skulle bli en lydstat till Saudi, som passade in för det västliga intresset med gasledningen.
Legosoldater anlitades som var al-Qaida och finansierades av Saudi och Qatar med vapen från Nato och USA. Det var al- Qaida terrorister som gick in i ett demonstrationståg i Damaskus och knivskar ett 10 tal poliser och sedan kom kriget igång.
Kriget i Syrien har haft stöd från USA, Europa, Saudi, Qatar, Israel och Turkiet, därför kan påstås att flyktingproblemet som drabbade Europa är självförvållad, genom deras policy angående Syrien och gasledningen.
Om inte Ryssland och Iran gått in på Syriens sida efter att Syrien begärde hjälp från dem hade kriget varit förlorat för Syrien.
Europa räknade med gas från MÖ för att inte bli beroende av Rysk gas, som även låg i USA:s intresse att Europa skulle inte bli beroende av Rysk gas som skulle öka Ryskt inflytande i Europa.
Det syriska folket har hela tiden stöttat sin president, som har motsatt att Syrien skulle bli en lydstat till Saudi.

Bara en kommentar till det jag har fetat: Assad gav en intervju häromdagen, där han kommenterade den tänkta gasledningen. Han sa då att Syrien inte fått någon förslag om detta och han antog att det berodde på att de (väst och övriga inblandade) inte ville att Syrien skulle bli ett energicentrum, eftersom de ogillade styret. Själva planerade de då en gasledning från Iran genom Syrien och till Medelhavet.

Här är mitt inlägg om intervjun och gasledningen:
(FB) Konflikten i Syrien

Du skriver bra, men det skulle bli mer lättläst om du la in blankrader mellan styckena!
__________________
Senast redigerad av humanlife 2017-01-02 kl. 14:26.
Citera
2017-01-02, 14:29
  #29672
Medlem
Hiotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Folket stödjer Assad? Om det stämmer så är det bara för att Assad tvingat dem att välja mellan honom och islamister.

Du har inte sett alla filmklipp från civilbefolkningen i Aleppo som viftar med Syriska flaggor när Assads trupper befriar dom från islamister?
Eller läser du bara västmedia?
Citera
2017-01-02, 15:02
  #29673
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diako
Dom flesta kristna i norra Syrien är Syrianer (Syriacs) och närmaste allierade med kurderna. https://en.wikipedia.org/wiki/Syriac_Union_Party_(Syria) Deras intressen är även representerade i EU med bland annat Lars Adakutsson som bundsförvant.

Assyrierna har sin bundsförvant i barnmördaren Assad och har det redan förspänt. Runt Khabour valde en del byar t o m att samarbeta med ISIS (ta ner kors från kyrkor, betala skyddspengar -jizya) än att samarbeta med MFS och YPG.

Kristna är i samma krigsfält som kurderna och araberna och slåss mot extremismen. De verklighetsfrånvända assyriska extrem nationalisterna i Sverige där jag förmodar du tillhör vill hellre sitta här uppe i Sverige plocka ögonbrynen och snippra på kaffet i farsans korvkiosk. Det håller inte.

Du är välkommen ner till ditt folk i Beth Narin och åter bli baathisterna och assads dräng.

Är inte själv assyrier. Är väldigt positivt inställd till de syriska kurdernas samhällsprojekt och ser deras politiska närvaro i kaoset som är syriska inbördeskriget som det enda hoppet för ett demokratiskt samhälle i Syrien. Med detta sagt anser jag inte att det historiska misstaget begått av kurdernas förfäder kan sopas under mattan utan några reparationer, ingen kurd i syrien bär någon skuld för vad som hände under 1900-talets början som jag tror du antyder på att jag tycker.

Assyrier, Syrianer och Kaldeer blev alla offer i identisk skepnad under Seyfo och det är ett faktum att demografin manipulerades i förmån för en ökad kurdisk närvaro under denna period.

Tycker du att denna historiska orättvisa ska glömmas bort eller förnekar du dess förekomst?

Är för övrigt av övertygelsen att nationalism är en sinnessjukdom som jag önskar utrota, dock förstår jag inte hur önskan om kompensation från en etnisk grupp utsatt för folkmord kan anses som en form av "extrem"nationalism

Var judarnas önskan om hjälp efter förintelsen en form av "extrem"nationalism som borde fördömas?
Citera
2017-01-02, 17:25
  #29674
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Hur skulle det ha gått till? Är du så främmande för vad som händer i Syrien att du inte förstår att "tvånget" kommer från islamisterna? Islamisterna utövar terror mot befolkningen och Assad gör det han kan för att skydda dem. Det är det som ökat stödet för Assad.
Det kan ett barn räkna ut.

Hur det skulle gått till? Han har ju till allra största delen krigat för att ta kål på den mer moderata oppositionen, medan han legat lägre mot IS.

När Ryssland kom in och bombade så var det inte IS man gav sig på, utan de lite ler moderata i sydvästra Idlib.

IS har aldrig varit ett hot då de på sikt inte har stöd av någon.
Citera
2017-01-02, 17:27
  #29675
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av White.Sauce
Med samma logik bör inga pipelines byggas?!

En pipeline för 10 miljarder dollar bör ge positiv avkastning. Därför handlar hela konflikten att Europa försäkrar sig leverans i framtiden och att ryssen inte kan klämma åt europa. Låter inte helt orimligt?!

Jo, låter helt orimligt att starta krig för att få ner transportkostnaderna lite.
Citera
2017-01-02, 17:54
  #29676
Medlem
diakos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chimpsky666
Är inte själv assyrier. Är väldigt positivt inställd till de syriska kurdernas samhällsprojekt och ser deras politiska närvaro i kaoset som är syriska inbördeskriget som det enda hoppet för ett demokratiskt samhälle i Syrien. Med detta sagt anser jag inte att det historiska misstaget begått av kurdernas förfäder kan sopas under mattan utan några reparationer, ingen kurd i syrien bär någon skuld för vad som hände under 1900-talets början som jag tror du antyder på att jag tycker.

Assyrier, Syrianer och Kaldeer blev alla offer i identisk skepnad under Seyfo och det är ett faktum att demografin manipulerades i förmån för en ökad kurdisk närvaro under denna period.

Tycker du att denna historiska orättvisa ska glömmas bort eller förnekar du dess förekomst?

Är för övrigt av övertygelsen att nationalism är en sinnessjukdom som jag önskar utrota, dock förstår jag inte hur önskan om kompensation från en etnisk grupp utsatt för folkmord kan anses som en form av "extrem"nationalism

Var judarnas önskan om hjälp efter förintelsen en form av "extrem"nationalism som borde fördömas?

håller helt med dig. jag personligen visste inte mkt i frågan förens just mina syrianska vänner utbildade mig i frågan och jag frågade äldre kurder. även om det inte är så svart-vitt som vissa assyrier vill hävda med utmålandet av kurder som ngn sorts superskurkar så begicks det många illdåd som borde erkännas av alla inblandade med kompensationer av land och pengar.

Men många kurdstammar, inkl min hjälpte faktist olika kristna grupper att fly den ottomanska förföljelsen.

Hur som helst är det denna inslag jag alltid tänker på:

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5764225

En äldre herre vars släktingar utsatts för det värsta möjliga brottet får försvara varför just de ska resa ngt litet minnesmärke i ngn av världens avkrok långt borta och får försvara sig mot en ung och nitisk person hjälpt och framhejad av sin ambassad. I detta klipp ryms dels den respektslösheten som är så förkastlig på individnivå men även hela problematiken i stort.

Tänker ofta på detta klippet när jag minns Seyfo.

Lokalpolitiker i HDP utan ngn reell makt hade redan börjat göra massor i frågan, bl annat välja just kristna armenier, assyrier, och syrianer på valbar plats på sina listor i områden nu med bara muslimer i valkretsen, även börjat hjälpa till med skapandet av minenscentra på olika platser, renovering av kyrkor m.m. Allt detta har fått ett abrubt slut med nya kriget mellan kurder och turkar.

Till slut kommer turkarna sitta på mga av lösningarna i frågan du tar upp, för det är dom som sitter på makten. Det är bara att hoppas att de en dag förstår makten i försoning och acceptans av oliktänkade och olika folkslag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in