Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-14, 16:44
  #673
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av getontop
SvD uppger att de har ringt runt för att se vilka som kan ta emot Lexbase som hotellgäst...
One.com har tydligen ingen som helst åsikt vad deras kunder har hos dem.

Har själv några serverhotell på One.com och skulle de ta emot lexbase som kund kommer jag vara den första att säga upp samarbete med One.
Uppmanar alla som är kunder på det webbhotell Lexbase lägger upp sig på att göra det samma.
Många bäckar små kan bli kostsamt för vilket företag som helst.
Vi måste motarbeta dessa samhällsförstörare på alla sätt.
Citera
2014-02-14, 18:02
  #674
Medlem
murder_us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie

-ANDRA? Ex. Vilka knäckte koder, felsökte, programmerade mm.
Jag vet att div IT-företag i Sthlm brukar uppvakta elever på KTH som behöver extrapengar med att skriva kod (programmera). Kanske har Lexbase kastat ut fiskelinor kring bekantskapskretsen? Att Jonas skulle vara den som programmerat rubbet själv håller jag inte för särskilt troligt.
Det är säkert många som suttit och skrivit som besatta för att få sajten sjösatt. Var är dessa?

Jag kan lova dig att det är ingen KTH:are som gjorde lexbase sida. Sidan hade säkerhetsfel som tänkande människor slutat göra för åratal sedan. Det är mer än möjligt att någon av dessa fixarfrasses gjort det själv.
Citera
2014-02-14, 18:28
  #675
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice
Vi har bra pejl på xxxx som knackade kod, men detta är just nu av sekunda intresse [...]
Jag förstår. Say no more. Tycker ju förstås också att de som kodat inte ska få skit för Lexbase. De gjorde bara ett jobb.
Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice
Tips är att se på Karlungs senaste blamage idag - där han helt sket i affärssekretess, det här är mer än några puckon som vill tjäna snabba stålar.
Förlåt men nu är jag inte med. Länk? Senaste blamaget, vad är det?

Citat:
Ursprungligen postat av murder_u
Jag kan lova dig att det är ingen KTH:are som gjorde lexbase sida. Sidan hade säkerhetsfel som tänkande människor slutat göra för åratal sedan. Det är mer än möjligt att någon av dessa fixarfrasses gjort det själv.
Ja absolut, du har rätt, jag tog bara upp KTH för att jag själv känner till att div IT-företag gärna fiskar upp timanställda kodare där. Ja det verkar onekligen så. (Eller med tanke på vad vi sett so far, så kanske en eller några som gjorde grovjobbet men slutade innan det var klart pga att de inte fick betalt (visst kan ni tänka er det scenariot? )och lämnade över till någon mindre kunnig som fick avsluta?)
Citera
2014-02-15, 00:34
  #676
Medlem
http://lexbase.se.websitetrafficspy.com/

Servern verkar stå i San Francisco, man får t.o.m. upp gatan på kartan. Undrar vad det är för serverhall?
Citera
2014-02-15, 00:58
  #677
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joesne
Servern verkar stå i San Francisco

Det den där tjänsten ser är väl DNS-servern tillhörande Cloudfare. De har så vitt jag förstår ingen riktig hosting-tjänst utan snarare en DNS/Cache/CDN tjänst.

Kollar man på sidan just nu och granskar källkoden slås man av det faktum att alla länkar till exempelvis css-filer går till en mapp som heter "lexbase_filer" Det känns nästan lite som att någon kört en "spara som" på originalsidan eftersom css-filer mm verkar innehålla saker som fanns där.

för att göra er andra lite argare
testa en googelsökning på site:lexbase.se för att se HUR jävla kasst byggd tjänsten var.
I sökresultaten så finns "domsidor" indexerade med rätt smaskiga detaljer fullt läsbara
__________________
Senast redigerad av rhdf 2014-02-15 kl. 01:04.
Citera
2014-02-15, 01:07
  #678
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
Det den där tjänsten ser är väl DNS-servern tillhörande Cloudfare. De har så vitt jag förstår ingen riktig hosting-tjänst utan snarare en DNS/Cache/CDN tjänst.

Kollar man på sidan just nu och granskar källkoden slås man av det faktum att alla länkar till exempelvis css-filer går till en mapp som heter "lexbase_filer" Det känns nästan lite som att någon kört en "spara som" på originalsidan eftersom css-filer mm verkar innehålla saker som fanns där.

för att göra er andra lite argare
testa en googelsökning på site:lexbase.se för att se HUR jävla kasst byggd tjänsten var.
I sökresultaten så finns "domsidor" indexerade med rätt smaskiga detaljer fullt läsbara


Hmm. Förstår inte allt det där, men det verkar ha varit sjukt mycket traffik i Gbg, precis som jag trodde.
Citera
2014-02-15, 01:24
  #679
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
Det den där tjänsten ser är väl DNS-servern tillhörande Cloudfare. De har så vitt jag förstår ingen riktig hosting-tjänst utan snarare en DNS/Cache/CDN tjänst.

Kollar man på sidan just nu och granskar källkoden slås man av det faktum att alla länkar till exempelvis css-filer går till en mapp som heter "lexbase_filer" Det känns nästan lite som att någon kört en "spara som" på originalsidan eftersom css-filer mm verkar innehålla saker som fanns där.

för att göra er andra lite argare
testa en googelsökning på site:lexbase.se för att se HUR jävla kasst byggd tjänsten var.
I sökresultaten så finns "domsidor" indexerade med rätt smaskiga detaljer fullt läsbara


Ja, det kan man kalla uthängning. Direkt i Googles sökresultat.
Citera
2014-02-15, 08:15
  #680
Medlem
siwsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
testa en googelsökning på site:lexbase.se för att se HUR jävla kasst byggd tjänsten var.
I sökresultaten så finns "domsidor" indexerade med rätt smaskiga detaljer fullt läsbara

Detta är ju rent fruktansvärt. Effekterna av disasterprogrammeringen är alltså att träffar på dömda personer etsats fast i sökmotorn. Hur ska en person som hamnat där agera juridiskt? Har Google utgivningsbevis eller kan den här problematiken användas som murbräcka mot Lexbase?

Rent tekniskt är det här graverande när det gäller (avsaknad av vettig) felhantering på en server. Från cachad Google-sida:
Kod:
Fatal error: Call to a member function convertToPhone() on a non-object in /var/www/lexbase.se/htdocs/protected/controllers/PaymentController.php on line 103

Sedan ser vi en effekt till i de cachade Google-träffarna och det är att det är i princip uteslutande utländska namn. Jag tror det har att göra med att Lexbase (eller är det myndigheterna) sorterar in människor som saknar svenska personnummer (?) under datumet första januari.

När det gäller koncentrationen av namn med utlänsk härkomst, går det att tala om diskriminering och försöka lagföra den vägen?
Citera
2014-02-15, 09:24
  #681
Medlem
absolut-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siwsan
Detta är ju rent fruktansvärt. Effekterna av disasterprogrammeringen är alltså att träffar på dömda personer etsats fast i sökmotorn. Hur ska en person som hamnat där agera juridiskt? Har Google utgivningsbevis eller kan den här problematiken användas som murbräcka mot Lexbase?

Google har inte utgivningsbevis utan går under datalagen.
Delgivningsbar person på Google Sweden AB är: Ingrid Annika Månsdotter Kjellström Bevington FALUGATAN 5 113 32 Stockholm pnr:761028-xxxx.

Hon är redan informerad om google-maps problematiken men har valt att inte göra något, hon vet också om problematiken med cachen, eftersom hon inte gör något föreslår jag en anmälan av någon drabbad som hittar sig själv hos google, eftersom hon är informerad och inte gör något kan några månader på öppen anstalt göra susen eller några arga som besöker henne i hennes brf i vasastaden.

Så Jonas Häger på Lexbase och Annika Kjellström på Goolge lär bli Sveriges nya radarpar i uthängningar:

Koden: https://www.google.se/#q=site:lexbase.se

Några av resultaten som direkt strider mot datalagen:
__________________
Senast redigerad av absolut-justice 2014-02-15 kl. 09:27.
Citera
2014-02-15, 11:22
  #682
Medlem
Schwarzneggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice
Google har inte utgivningsbevis utan går under datalagen.
Delgivningsbar person på Google Sweden AB är: Ingrid Annika Månsdotter Kjellström Bevington FALUGATAN 5 113 32 Stockholm pnr:761028-xxxx.

Hon är redan informerad om google-maps problematiken men har valt att inte göra något, hon vet också om problematiken med cachen, eftersom hon inte gör något föreslår jag en anmälan av någon drabbad som hittar sig själv hos google, eftersom hon är informerad och inte gör något kan några månader på öppen anstalt göra susen eller några arga som besöker henne i hennes brf i vasastaden.

Så Jonas Häger på Lexbase och Annika Kjellström på Goolge lär bli Sveriges nya radarpar i uthängningar:

Koden: https://www.google.se/#q=site:lexbase.se

Några av resultaten som direkt strider mot datalagen:





fyfan, det här är bara vidrigt och sorgligt. Gud om jag bara fick 30 sek med Häger!
Citera
2014-02-15, 12:00
  #683
Medlem
Jag är inte datorkunnig, så förlåt den kanske klantigt formulerade kommentaren:
jag vet av egen erfarenhet att man kan be Google ta bort cachade referenser.
Nu minns jag inte hur man kommer åt formuläret för en sådan begäran, men jag sökte mig fram via ett g-mail-konto. Det måste finnas andra sätt att komma dit också. Om jag kunde, så borde ni klara det ganska smidigt.
Om det inte är för off-topic här så kunde kanske någon tota ihop anvisningar och en mall för en formell begäran och lägga in den här eller i en särskild tråd?
Nu väntar jag bara på avknoppningar av lexbajsen, typ alla tillgängliga ekonomiska och andra saftiga uppgifter om kändisar, politiker och journalister- särskilt den senare gruppen, som aldrig generar sig för att klafsa runt i små människors privatliv. Då kanske man skulle börja fundera över detta med "integritet" på högre ort. Om en sådan sida finansierades med reklam, då skulle den göra stormande succé, eller hur?
Citera
2014-02-15, 15:23
  #684
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Jag är inte datorkunnig, så förlåt den kanske klantigt formulerade kommentaren:
jag vet av egen erfarenhet att man kan be Google ta bort cachade referenser.
Nu minns jag inte hur man kommer åt formuläret för en sådan begäran, men jag sökte mig fram via ett g-mail-konto. Det måste finnas andra sätt att komma dit också. Om jag kunde, så borde ni klara det ganska smidigt.
Om det inte är för off-topic här så kunde kanske någon tota ihop anvisningar och en mall för en formell begäran och lägga in den här eller i en särskild tråd?
Nu väntar jag bara på avknoppningar av lexbajsen, typ alla tillgängliga ekonomiska och andra saftiga uppgifter om kändisar, politiker och journalister- särskilt den senare gruppen, som aldrig generar sig för att klafsa runt i små människors privatliv. Då kanske man skulle börja fundera över detta med "integritet" på högre ort. Om en sådan sida finansierades med reklam, då skulle den göra stormande succé, eller hur?

Brukar journalister rota i små människors privatliv? Nej nu skojar du. Dom brukar granska Makten = politiker och Riskkapitalisterna. Vad skulle vitsen vara med att granska de små människorna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in