Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-15, 17:04
  #685
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siwsan
Sedan ser vi en effekt till i de cachade Google-träffarna och det är att det är i princip uteslutande utländska namn. Jag tror det har att göra med att Lexbase (eller är det myndigheterna) sorterar in människor som saknar svenska personnummer (?) under datumet första januari.

Det kan hänga samman med den där "buggen" som gjorde att företag (inklusive EF) samt personer utan svenskt medborgarskap visades med mer info i kartläget, och därav har google lyckats indexera dessa

Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice
Några av resultaten som direkt strider mot datalagen:

Det intressanta är ju att det cachats rena sökresultat. Den sista länken var alltså en direktlänk till sökning på "johansson" För att Google skall kunna cacha just DEN sidan är det ju mer eller mindre tvunget att det funnits en länk någonstans till just det resultatet. (Googlebot fyller inte i formulär för att generera sidor att indexera)
Citera
2014-02-15, 17:23
  #686
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
Det kan hänga samman med den där "buggen" som gjorde att företag (inklusive EF) samt personer utan svenskt medborgarskap visades med mer info i kartläget, och därav har google lyckats indexera dessa



Det intressanta är ju att det cachats rena sökresultat. Den sista länken var alltså en direktlänk till sökning på "johansson" För att Google skall kunna cacha just DEN sidan är det ju mer eller mindre tvunget att det funnits en länk någonstans till just det resultatet. (Googlebot fyller inte i formulär för att generera sidor att indexera)

det kan man kalla ovarsamt hanterande av personuppgifter. Det är förtal så det skriker om det.
Citera
2014-02-15, 17:32
  #687
Medlem
Det är inte Googles fel att det blir så här, det är Lexbase som har ägnat noll tid åt att förutse konsekvenserna av sitt agerande.

Jag vet att man i vissa fall kan dömas för vårdslöshet/oaktsamhet m.m. - det här kanske är ett sånt fall.

Plus att förtal av person kräver stor spridning; här kan man tala om viral spridning. Så angrip Lexbase, inte Google.
Citera
2014-02-15, 17:56
  #688
Medlem
På sin Linkedin-sida jämför sig Lexbase med Clares law i England.

https://www.gov.uk/government/news/c...ational-scheme


Men vad är det för jämförelse? Kräver att man kontaktar polisen för att få reda på någons "abusive record".. Inte direkt en nättjänst.
Citera
2014-02-15, 18:58
  #689
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Brukar journalister rota i små människors privatliv? Nej nu skojar du. Dom brukar granska Makten = politiker och Riskkapitalisterna. Vad skulle vitsen vara med att granska de små människorna?
Du har väl delvis rätt - det är mest flashbackare som rotar i små människors liv. Och här blir det ju ganska orgiastiskt när det ges tillfälle.
Men att journalister granskar "Makten = politiker och Riskkapitalisterna" är nog något man ska tro försiktigt på. Granskandet är väl ganska selektivt och granskandet av granskarna ser vi just väldigt lite av. Personligen har jag inte stor respekt för den delen av verksamheten. Jag tycker att Lexbase borde drivas till sin spets, ju fler avknoppningar desto bättre. Och jag talar alls inte i egen sak när jag jag tycker att det hela är vidrigare än vidrigt.
Häger försöker just nu framstå som det verkliga (affärs-)geniet och tror att han äger ryssen, medan det faktiskt förhåller sig tvärtom. Snacka om nyttig idiot!
Citera
2014-02-15, 19:04
  #690
Medlem
siwsans avatar
När jag nu något senfärdigt gått igenom veckans mail från Tingsrätterna angående var respektive skickar domskopior någonstans så kan jag konstatera att Vivalto nu börjat hämta in brottmålsdomar, tvistemålsdomar tredskodomar och nya stämningsansökningar. Som parantes kan nämnas att det också tillkommit några kommunistiska publikationer sedan frågan ställdes senast.

Ska vi nu alltså tolka det som så att tingsrätterna skickar kopior utomlands? (eftersom Lexbase/Vivalto-servrarna inte längre står innanför landets gränser). By the way, det förekommer en rad gmail-adresser också. Här funderar jag (som helt okunnig i juridik) om detta verkligen rimmar med personuppgiftslagens §33, eller överrider utgivningsbeviset/tryckfrihetsförordningen trots att det handlar om hantering i tredje land?
Citera
2014-02-15, 19:42
  #691
Medlem
Har tittat in på http://www.svenskaskojare.com

Kartläggningen av ledningen är mycket noggrann. Även föräldrar tas upp men inte för Pontus Ljunggren. Varför det? Har Pontus haft en speciell plats i ledningen eller vad beror det på att hans föräldrar inte nämns. Är de döda? Har han förlorat sina föräldrar på ett våldsamt sätt ?
Citera
2014-02-15, 20:10
  #692
Medlem
Schwarzneggers avatar
Är det cloudflare som gäller nu för lexbase?
Citera
2014-02-15, 20:43
  #693
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schwarznegger
Är det cloudflare som gäller nu för lexbase?


Här är i så fall de som jobbar där

http://www.cloudflare.com/people
Citera
2014-02-16, 00:08
  #694
Medlem
nu händer det grejer

kolla lexbase.se

kolla även allabolag.se kolla styrelsen på lexbase.. personuppgifter skyddade??
Citera
2014-02-16, 00:37
  #695
Medlem
Nemesis457s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juha890
nu händer det grejer

kolla lexbase.se

kolla även allabolag.se kolla styrelsen på lexbase.. personuppgifter skyddade??

Lexbase.se har sett ut så i flera dagar.
Men att Jonas fått skyddade personuppgifter var ju lite kul.
Vi har dock de uppgifterna redan - och alla andra också

Är det inte lite komiskt att Polisen struntar att sätta dit fakturabluffare men skyddar gärna densamma ?

__________________
Senast redigerad av Nemesis457 2014-02-16 kl. 01:20.
Citera
2014-02-16, 00:40
  #696
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis457
Lexbase.se har sett ut så i flera dagar.
Men att Jonas fått skydad personuppgifter var ju lite kul.
Vi har dock de uppgifterna redan - och alla andra också

Är det inte lite komiskt att Polisen struntar att sätta dit fakturabluffare men skyddar gärna densamma ?


för jävligt, vi ska hängas ut men hans uppgifter skall skyddas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in