2024-02-29, 23:09
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Snäll givmild farfar. Men ska han tvingas sitta på en pall när han äter middag? Det såg fattigt ut med stol utan ryggstöd. Dock snyggt bord men jag skulle inte färgat det mörkt utan nöjt mig med att lacka det. Blir jobbigt för farfar att bestiga kråkslottet på berget men han såg ut att träna med gåstavar. Vad ska man använda tomten till, bergsbestigning? Varför blev huset så dyrt, det var ju i sig ganska enkelt? Hyfsat billig tomt och lite markarbete. Det där med stora glasytor, t.o.m. i sovrum och toa, brukar sluta med lika stora gardiner när de boende förstår att andra tittar på dem.

Ha, ha, tänkte också på farfar. Hur fasen ska de lyckas få upp honom på övervåningen?
Han kommer ju vara förvisad till det lilla gästrummet med den trista korridoren på undervåningen.
Varför bygger arkitekter såna här konstiga kuber ofta?

Jag blev tyvärr besviken även av övervåningen. För annars så trodde jag på mysighetskänslan till trädkoje-iden.
Jag hade velat ha sovrummet på övervåningen i den iden.
Usch, vad besviken jag blev av att allt kändes så konstigt. Jag tror att det kan bli bättre om de fixar lite mer vägg, på övervåningen, och inte har riktigt lika många glaspartier?
Det kan man väl fixa i efterhand?
Då kan det bli mysigt. Läget och utsikten var rogivande.

De ska inte ha de där vita väggarna heller, vid köksdelen. Det blev inte alls bra.
Det måste de måla om till något burrigt.

En spiraltrappa mitt i våningen blev stressat på något sätt. Men de kanske inte kunde lösa det på något annat sätt?

Och den där nätstudsmattan utanför. Jag tror redan att de tycker den är asjobbig.
Och hur ska de rädda farfar (om de väl får upp honom på övervåningen) när han snubblar ner i den?
Det blir ett snöppligt slut på hela den här hushistorien, som han varit med och sponsrat.
Men jag hoppas de kan få till den här superdyra kojan.
Kan de inte fixa någon spång de kan gå över studsmattan?
Citera
2024-02-29, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balkong
Du lyckades alltså missa allt som sades om att de rent lagligt inte fick bygga något i det hålet? Bygglovet täckte inte in de kvadratmetrarna.
Nä och det hela beror ju på att de svängde ut huskroppen i vinkel på de olika våningsplanen. Det gör byggytan i princip dubbelt så stor. Helt i onödan då det i sig inte medför någon nytta. Dyrt, litet och svårtillgängligt!

Det bästa man kan göra på en sådan tomt måste vara att spränga ut en ficka för ett suterränghus infällt i berget om man vill att det ska smälta in.
Senast redigerad av KamratBlue 2024-02-29 kl. 23:39.
Citera
2024-03-01, 12:08
Medlem
densistasovjets avatar
Husdrömmar har som så många andra program på SVT blivit mer och mer PK. Borta är de galna projekten drivna av entusiaster och in med arkitekter, transar och annat som inte hör till alls. Hantverkarna som ändå är de som bygger är bort totalt. Anonyma om de överhuvudtaget syns i rutan. Gert Wingårdh däremot exponeras mer och mer där han får lägga ut vad som är god arkitektur en evigt pladdrande programledare som lindar in allt.
Citera
2024-03-01, 13:41
Medlem
dialektikers avatar
OBS: Vi har inte pratat om den kamoflerade tantiga jätte-jackan ihop med tanthatten Gert hade på sig när han stånkade ner för backarna och flåsande knappt orkade ta sig upp för den långa trappan till studsmatte-kojans hus.
Han var en syn av sällan skådat slag.

Och ni har rätt, vad extremt litet detta hus var. Storleken på köksdel ihop med vardagsrum, och sovrummen på bottenvåningen, var ju lika med ett hotellrum med eget kök som man hyr på vald fjällanläggning.
Men i sådana hotellrum så brukar sovrummen ligga i anslutning på samma våning som köksdel och vardagsrumsdel.
I det här huset var de tvungna att gå ner till den trista korridoren för att komma till sina sovrum. Ingen bra deal att få till ett så litet hus för drygt 10 mille och blod, svett och tårar.
Men de är ju unga och pigga och älskar väl att ta sig upp och ner för backar, då de ska ta sig till sitt hus (samt hoppa studsmatta, så fort de ska ta sig ut på altan)?
Citera
2024-03-01, 14:42
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av densistasovjet
Husdrömmar har som så många andra program på SVT blivit mer och mer PK. Borta är de galna projekten drivna av entusiaster och in med arkitekter, transar och annat som inte hör till alls. Hantverkarna som ändå är de som bygger är bort totalt. Anonyma om de överhuvudtaget syns i rutan. Gert Wingårdh däremot exponeras mer och mer där han får lägga ut vad som är god arkitektur en evigt pladdrande programledare som lindar in allt.

Alltså, jag tyckte det var jättekonstigt hur mycket han mest pratade om bordet på övervåningen.
Jag upplevde det som en undanflykt, för det var inga som helst detaljer han var imponerad av på övervåningen.
Jo, den härliga utsikten förstås.

Gerts kommentarer till huset.
"Lång trappa va. Vilken wow-effekt (då han kom in i huset). Fönstren, härligt"
Sen sa han inget mer. Sen gick han till bordet, och resten av tiden ägnades till att prata om det.
(Stackars killen, som han slitit med huset in i det sista, och så blev det inga mer kommentarer om det.)

Sen gick vi till undervåningen, där killen skulle inreda. För han hade annan smak än tjejen.

Vad hade han inrett?
En stor gardin framför en klädstång.
Thats it.
Eller var det han som bestämt att undervåningen mest skulle vara en korridor?
Fattade inte.
Den runda lampan i deras sovrum, tyckte jag var hemsk.
Men smaken är som baken. De kanske tycker om den?

Hur som. Jag hoppas att de inte läser här. För jag vill att de ska mysa och känna sig positiva till sitt hus,
även om det var dyrt, för ett sånt pluttigt hus.
Jag tycker de har härligt läge, om de inte ser det som någon problem med otillgängligheten, till huset och i det, själva.
Citera
2024-03-01, 17:15
Medlem
NiccoJs avatar
Gerts rock hade varit smaklös antingen den suttit på en ung tjej eller en gammal gubbe, säger mycket om hans smak.
De flesta deltagare verkar vara akademiker som sett en målarpensel på bild och nu ska visa de okunniga hantverkarna hur man bygger hus.
Citera
2024-03-04, 12:39
Medlem
Citera
2024-03-04, 16:15
Medlem
Kanastras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StukaPlan
Kändes som en totalt vansinnig metod. Att spruta in nåt dyngsurt för att sen vänta, vad det skulle visa sig vara månader, på att det skulle torka med alla risker det innebar. Istället för att spruta in torrt material eller använda färdiga block.
Känns ju så där dessutom när dom byggde in det, tänk om det inte var helt torrt..
12 kubikmeter vatten är ju en absurd mängd
Undrar varför han gubben från företaget som hade produkten inte kunde vara med och berätta vad som gick fel.
Citera
2024-03-04, 17:46
Medlem
DoktorNos avatar
Man kan spela Husdrömmar-Bingo hemma i tv-soffan. Det är bara att checka av följande:

*Gert och Anne anländer till huset på skidor/tandemcykel/spark/moped/annat lustigt sätt.
*Kindpussar
*Platt tak
*Fasad har rostig cortenstål
*Jättestora fönster
*Smälter in i naturen
*Inflyttning framskjuten
*Någon provsitter ett badkar
*Gert svävar ut om något ovidkommande
*Huset blir fult
*Anne hjälper till
*Budget överskrids
*Det byggs i något udda material
*Hantverkare i konkurs
*Anne ropar "Wow!"

Fem eller fler rätt ger Bingo.

Ibland önskar man att Anders Öfvergård ska dyka upp och skälla ut både byggare och programledare.
Senast redigerad av DoktorNo 2024-03-04 kl. 17:50.
Citera
2024-03-04, 17:57
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Man kan spela Husdrömmar-Bingo hemma i tv-soffan. Det är bara att checka av följande:

*Gert och Anne anländer till huset på skidor/tandemcykel/spark/moped/annat lustigt sätt.
*Kindpussar
*Platt tak
*Fasad har rostig cortenstål
*Jättestora fönster
*Smälter in i naturen
*Inflyttning framskjuten
*Någon provsitter ett badkar
*Gert svävar ut om något ovidkommande
*Anne hjälper till
*Budget överskrids
*Det byggs i något udda material
*Hantverkare i konkurs
*Anne ropar "Wow!"

Fem eller fler rätt ger Bingo.

*Det byggs med trä
*Det ska vara hållbart och återvunnet material
*Minimalistiskt hus
*Wowet alteneras med "Vilken wow-effekt, va"
*Gert letar upp de fulaste, tantigaste kläder han kan hitta i storlek XXXXL-large, och kommer till husen som en blommig flodhäst med stövlar och tanthatt.
Han vet han han ser galen ut, men det ger tittarsiffror.
Citera
2024-03-04, 20:00
Medlem
dialektikers avatar
Tittar på dagens avsnitt.
Fy fagerlund, vad drygt med den där hampakalken.
Usch, ibland får man ju ont i magen, bara av att se hur byggarna får slita med sina hopplösa projekt med husen.
Och dessa miljöentusiaster som slår knut på sig själva för att vara hållbara, står en ju också upp i halsen nu med Husdrömmar.
Också för att det ju faktiskt inte alltid blir så hållbart om det uppstår massa konstiga, resursslösande problem med husen i slutändan, tänker jag?

Jag har ingen aning, kan det inte bli en fukt och mögelfälla med den där hampakalken, i längden?
Då får de bygga om. Och det blir ju allt annat än miljövänligt.

Men jag är ute på hal is. Vet inget om detta.
Citera
2024-03-04, 20:11
Medlem
Om man redan har ett gammalt hus att bo i skall man inte tala miljö, hållbarhet och självförsörjning om man bygger nytt och större.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in