2025-02-17, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av densistasovjet
2025 års säsong:
Är det bara jag som tycker att Gert Wingårdh håller på att bli en pastisch på sig själv? Lallar runt på de hus som folk byggt och ger allt annat än kommentarer som anstår en av våra ledande arkitekter?

Håller med. I avsnittet om Ljungdalen säger han:
1. Huset ser ut som en bastu eller lekstuga
2. Du är ju kort (när ägaren förklarar fördelen med en djupare bänkskiva) men det visar sig att Gert själv är lika ”kort”. Helt onödigt inspel som borde klippts bort.

Gert framstår som dryg och har ett hävdelsebehov mot ägaren som också är arkitekt.
I övrigt blev huset fint och ligger på en speciell plats. Jag hade gärna hälsat på där.
Citera
2025-02-17, 19:32
Medlem
Senaste avsnittet med mini 5an gav mig ångest, snålaste jag varit med om sett till att de finns cash men de vill trycka in 5 pers i en lägenhet som ghettot för att de vill lata sig och vara ”fria”
Citera
2025-02-17, 20:14
Medlem
Framgår det hur många miljoner de får i handen vid byte från 150 till 60 kvadrat?
Citera
2025-02-17, 20:30
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hajen575
Senaste avsnittet med mini 5an gav mig ångest, snålaste jag varit med om sett till att de finns cash men de vill trycka in 5 pers i en lägenhet som ghettot för att de vill lata sig och vara ”fria”

Det lär väl inkomma en och annan orosanmälan till Socialtjänsten om de tänker bo med tre små barn på 60 kvadrat…
Citera
2025-02-17, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Framgår det hur många miljoner de får i handen vid byte från 150 till 60 kvadrat?
Man fick inte reda på hur mycket de betalade för lägenheten på 150 kvm. Inte heller vad de fick för den. Den på 60 kvm betalade de 8,25 miljoner för. Skulle renovera för 500 000, men det blev ca 1 000 000. Badrummet och dottern Peggys rum fick man inte se.
Citera
2025-02-17, 21:20
Medlem
Det där blev inte bra, med femman på 60 kvm. Jag tror inte dom tyckte det heller när det var klart. Sjukt klaustrofobiskt. Det såg slarvigt gjort också på vissa delar, typ målningen på väggarna. Fick även ångest av att dom drämde på betong på så vackra plankgolv i original 🙁
Citera
2025-02-18, 08:21
Medlem
Kloges avatar
Citat:

På forumet Byggahus.se så skrev . någon att stora lägenheten såldes för strax över 22 miljoner. Helt sjukt om det stämmer
Citera
2025-02-18, 14:52
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:

Tanken var väl att de skulle sälja vindsvåningen och att köpeskillingen skulle täcka köpet av den nya lilla lägenheten samt lösa alla bolån, gissar jag. Eftersom den nya bostadsrätten tillhör en en förening med mycket god ekonomi som innebär noll i månadsavgift (åtminstone för stunden) så kommer de ha noll i bokostnader varje månad. Vidare skulle pengarna räcka till renovering av den nya samt nöjen i form av resor. Men jag förstår absolut idén om att bo gratis så att all lön kan gå till livet i övrigt istället!

En trist detalj är att de behöver skatta för reavinsten på grund av att ersättningsbostaden är billigare än den som såldes.

Dock är den nya bostaden en katastrof. Stackars barn. Ingen förvaring. Inget privatliv. Kan inte bjuda hem kompisar. Ingen hiss heller såg det ut som…fyra våningar!
Senast redigerad av JymdKjam 2025-02-18 kl. 15:37.
Citera
2025-02-18, 15:08
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kloge
På forumet Byggahus.se så skrev . någon att stora lägenheten såldes för strax över 22 miljoner. Helt sjukt om det stämmer

De verkar bara ha flyttat inom kvarteret. Lägenheten de sålde borde vara den här:

https://www.booli.se/annons/5260877

Så 22,1 MSEK för 145 kvm verkar stämma. (Plus 44 biyta eftersom det var en vindslägenhet med snedtak)
Citera
2025-02-18, 17:28
Medlem
Kvillebacken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kloge

Blev en resa till Bali i alla fall.

Instämmer med övriga om att det inte blev bra, typ det lilla tv-rummet.

Lite fusk att vi inte fick se hela lägenheten. Någon som kan se på Booli när 5-rummaren köptes och till vilket pris?
Citera
2025-02-18, 19:31
Medlem
TarmeBaisses avatar
Mannen som byggde 5an ser ut som en karaktär från skrotnisse. Det är nog glasögonen och läpparna.
Citera
2025-02-18, 20:13
Medlem
TarmeBaisses avatar
Deppigaste avsnittet jag har sett. Jaha, de får åka till Bali? Jag väljer att leva skönt istället för att resa några gånger. Spenderar ju majoriteten av min lediga tid i mitt hem. Varför vill man trängas med tre ungar? Kul sen när tjejerna blir tonåringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in