Citat:
Ursprungligen postat av
DingusMcDuck
Inte en platta, men en
termostat, som jag varit sugen på ett tag. Har inte testat den, så jag har ingen aning om givaren klarar att ligga i vätska. Om den gör det, så borde den funka ihop med vilken fristående platta som helst, även induktion av den varianten jag beskrev ovan.
Den klarar av att ligga i vätska, överlag är den mycket tålig den termostaten. Problemet med en digital spishäll som vi kan kalla en induktionshäll, är att när termostaten slår av plattan då slocknar den helt. När sedan strömmen slår på igen så är hällen helt nollad och har "glömt" tidigare uppgift.
Således så är det en spisplatta av gammal modell som funkar bäst om man vill prova sous vide t ex. Se bara till så lägsta temperaturen i den inbyggda termostaten är lägre än din tänkta "koktemp" i grytan, annars bråkar den inbyggda termostaten med Universaltermostaten. Väljer man istället att ha bra ös på plattan, då skickar den upp tempen så snabbt så den ökar många grader förbi den inställda på unitermostaten. T ex om du vill hålla 60 grader i grytan så slår Universaltermostaten av vid 60 men plattan fortsätter värma upp till kanske 65-67 grader.
Jag köpte en kokplatta på jula av märket melitta för 99 kr, den funkar inte jättebra ihop med Universaltermostaten, det är plattan det är fel på. Det bästa är att hitta en platta med ett vred med steg, sen räcker det att ha vreden på ettan max tvåan. Min platta är steglös och det som sagt bara kladdar. Som bäst med vår gamla spis från min farfars gamla husvagn så diffade tempen på ca 0.3 grader, upp och ner, med en tio liters gryta på plattan kopplad till just Universaltermostat-UT.