Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-01-28, 18:17
Medlem
RogerPs avatar
Funderar på att köpa denna platta.
http://www.kjell.com/sortiment/hus-h...splatta-p48250

Har idag en vanlig spis med plattor, vilket innebär att det tar rätt rejäl tid att koka upp saker, så tänkte komplettera med den. Då denna går att ställa in på effekt, temp eller tid har jag några idéer.

1. Borde vara suveränt för fritering då man kan välja vilken temp man vill ha på oljan.¨
2. Är temperaturen exakt nog för att använda som sousvide. (den klarar 60° och uppåt), tänker framförallt på ägg och grönsaker.

Någon som har erfarenheter av sådana här plattor?
Bra eller anus?
Citera
2014-01-28, 18:48
Medlem
DingusMcDucks avatar
Jag har en liknande platta (ok, jag har två, en som jag köpte i reserv för att jag var så nöjd med den första) från Lidl. Den är mycket bra på att värma upp saker snabbt. Jag gjorde ett test när jag köpte den, och den var dubbelt så snabb på att koka upp en liter kallvatten som min vanliga elspisplatta. Funkar alldeles utmärkt till fritering; olja blir snabbt uppvärmd, och håller tempen bra. Samma sak med pastakok. På vanliga spisen tar det alltid någon minut från det att man lägger i pastan tills det börjar koka igen. Så icke på denna induktionsplatta.

Ha inte för stora förväntningar på precisionen i temp dock. Det är möjligt att plattan från Kjell funkar annorlunda, men jag skulle bli förvånad om det inte är samma mekanism som på Lidlplattan, som funkar ungefär som en mikrovågsugn, dvs full effekt, av, full effekt, av, osv. Det gör att den inte lämpar sig för t ex fondkok strax under kokpunkten för vatten som jag hade hoppats. Det kokar upp, svalnar lite, kokar upp, etc. Jag rekommenderar dig att skaffa en, men förvänta dig inte att det ska vara en sous videmaskin. Om den visar sig funka till det, bonus! Jag tror Lidlplattorna jag köpte kostade 399 kr styck, mycket prisvärd köksutrustning som jag använder ofta.
Citera
2014-01-28, 19:34
Medlem
Sedatives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Jag har en liknande platta (ok, jag har två, en som jag köpte i reserv för att jag var så nöjd med den första) från Lidl. Den är mycket bra på att värma upp saker snabbt. Jag gjorde ett test när jag köpte den, och den var dubbelt så snabb på att koka upp en liter kallvatten som min vanliga elspisplatta. Funkar alldeles utmärkt till fritering; olja blir snabbt uppvärmd, och håller tempen bra. Samma sak med pastakok. På vanliga spisen tar det alltid någon minut från det att man lägger i pastan tills det börjar koka igen. Så icke på denna induktionsplatta.

Ha inte för stora förväntningar på precisionen i temp dock. Det är möjligt att plattan från Kjell funkar annorlunda, men jag skulle bli förvånad om det inte är samma mekanism som på Lidlplattan, som funkar ungefär som en mikrovågsugn, dvs full effekt, av, full effekt, av, osv. Det gör att den inte lämpar sig för t ex fondkok strax under kokpunkten för vatten som jag hade hoppats. Det kokar upp, svalnar lite, kokar upp, etc. Jag rekommenderar dig att skaffa en, men förvänta dig inte att det ska vara en sous videmaskin. Om den visar sig funka till det, bonus! Jag tror Lidlplattorna jag köpte kostade 399 kr styck, mycket prisvärd köksutrustning som jag använder ofta.

Ingen som vet om en platta som lämpar sig till just fondkok, som kan stå på i 48 timmar och hålla en jämn temperatur strax under kokpunkten?
Citera
2014-01-28, 20:25
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sedative
Ingen som vet om en platta som lämpar sig till just fondkok, som kan stå på i 48 timmar och hålla en jämn temperatur strax under kokpunkten?

Inte en platta, men en termostat, som jag varit sugen på ett tag. Har inte testat den, så jag har ingen aning om givaren klarar att ligga i vätska. Om den gör det, så borde den funka ihop med vilken fristående platta som helst, även induktion av den varianten jag beskrev ovan.
Citera
2014-01-31, 03:27
Medlem
pelviss avatar
Citat:
Inte en platta, men en termostat, som jag varit sugen på ett tag. Har inte testat den, så jag har ingen aning om givaren klarar att ligga i vätska. Om den gör det, så borde den funka ihop med vilken fristående platta som helst, även induktion av den varianten jag beskrev ovan.

Den klarar av att ligga i vätska, överlag är den mycket tålig den termostaten. Problemet med en digital spishäll som vi kan kalla en induktionshäll, är att när termostaten slår av plattan då slocknar den helt. När sedan strömmen slår på igen så är hällen helt nollad och har "glömt" tidigare uppgift.
Således så är det en spisplatta av gammal modell som funkar bäst om man vill prova sous vide t ex. Se bara till så lägsta temperaturen i den inbyggda termostaten är lägre än din tänkta "koktemp" i grytan, annars bråkar den inbyggda termostaten med Universaltermostaten. Väljer man istället att ha bra ös på plattan, då skickar den upp tempen så snabbt så den ökar många grader förbi den inställda på unitermostaten. T ex om du vill hålla 60 grader i grytan så slår Universaltermostaten av vid 60 men plattan fortsätter värma upp till kanske 65-67 grader.

Jag köpte en kokplatta på jula av märket melitta för 99 kr, den funkar inte jättebra ihop med Universaltermostaten, det är plattan det är fel på. Det bästa är att hitta en platta med ett vred med steg, sen räcker det att ha vreden på ettan max tvåan. Min platta är steglös och det som sagt bara kladdar. Som bäst med vår gamla spis från min farfars gamla husvagn så diffade tempen på ca 0.3 grader, upp och ner, med en tio liters gryta på plattan kopplad till just Universaltermostat-UT.
Senast redigerad av pelvis 2014-01-31 kl. 03:36. Anledning: tillägg
Citera
2014-01-31, 16:38
Medlem
Sedatives avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av pelvis
Den klarar av att ligga i vätska, överlag är den mycket tålig den termostaten. Problemet med en digital spishäll som vi kan kalla en induktionshäll, är att när termostaten slår av plattan då slocknar den helt. När sedan strömmen slår på igen så är hällen helt nollad och har "glömt" tidigare uppgift.
Således så är det en spisplatta av gammal modell som funkar bäst om man vill prova sous vide t ex. Se bara till så lägsta temperaturen i den inbyggda termostaten är lägre än din tänkta "koktemp" i grytan, annars bråkar den inbyggda termostaten med Universaltermostaten. Väljer man istället att ha bra ös på plattan, då skickar den upp tempen så snabbt så den ökar många grader förbi den inställda på unitermostaten. T ex om du vill hålla 60 grader i grytan så slår Universaltermostaten av vid 60 men plattan fortsätter värma upp till kanske 65-67 grader.

Jag köpte en kokplatta på jula av märket melitta för 99 kr, den funkar inte jättebra ihop med Universaltermostaten, det är plattan det är fel på. Det bästa är att hitta en platta med ett vred med steg, sen räcker det att ha vreden på ettan max tvåan. Min platta är steglös och det som sagt bara kladdar. Som bäst med vår gamla spis från min farfars gamla husvagn så diffade tempen på ca 0.3 grader, upp och ner, med en tio liters gryta på plattan kopplad till just Universaltermostat-UT.

Okej. Så om jag vill koka en fond i 48 timmar på 85 C° så ska jag skaffa en "gammal" platta med vred och en termostat? Kommer det funka då?
Citera
2014-01-31, 17:26
Medlem
pelviss avatar
Citat:
Okej. Så om jag vill koka en fond i 48 timmar på 85 C° så ska jag skaffa en "gammal" platta med vred och en termostat? Kommer det funka då?

Tror faktiskt det funkar bättre på hög temp, tror att svårigheten är vid 60 grader. Jag skulle faktiskt kunna testa ikväll. Kokar fond då och då och har inte tänkt på att man kan göra som du menar.

Är 85 grader din tänkta temp?
Vad för fond ska du koka?
Citera
2014-01-31, 18:45
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:

Aha, så det går inte att lura induktionsplattan att gå på lägre effekt "på riktigt" (analogt) med en extern termostat? Nåja, vanliga fristående spisplattor är ju inte direkt oöverkomliga som ditt exempel visar. Jag hade först tänkt använda den termostaten (har för mig att det var du som tipsade om den i sous vide-tråden för övrigt) både till sous vide och lågtempkok av t ex fonder, men nu har jag en Sansaire på väg, så om det blir något termostatköp kommer den nog att användas mest till fond. Jag gissar att en vattencirkulator inte är så förtjust i matpartiklarna i en fond.

Sidospår: Folk borta i Asien har redan börjat få sina Sansaire-mackapärer levererade, jäkla lyckostar!

Sidospår v 2.0: I morse när jag var nyvaken läste jag "mycket dålig" istället för "mycket tålig" i ditt inlägg, och blev lite ledsen. Nu när jag har vaknat till och läste rätt blev jag glad istället.
Senast redigerad av DingusMcDuck 2014-01-31 kl. 18:50.
Citera
2014-02-01, 08:31
Medlem
Sedatives avatar
Citat:
Tror faktiskt det funkar bättre på hög temp, tror att svårigheten är vid 60 grader. Jag skulle faktiskt kunna testa ikväll. Kokar fond då och då och har inte tänkt på att man kan göra som du menar.

Är 85 grader din tänkta temp?
Vad för fond ska du koka?

Jag hade tänk 85 grader, men det viktigaste är att det håller sig en bit under kokpunkten. Det får absolut inte koka. Har jag läst.....

Jag hade tänkt mig att göra ungefär så här http://www.youtube.com/watch?v=GrSpT...7A7C1798195D37
Citera
2014-02-01, 15:04
Medlem
pelviss avatar
[quote=DingusMcDuck|47303320

Sidospår v 2.0: I morse när jag var nyvaken läste jag "mycket dålig" istället för "mycket tålig" i ditt inlägg, och blev lite ledsen. Nu när jag har vaknat till och läste rätt blev jag glad istället. [/QUOTE]

Ha ha ja som det kan bli.

Citat:
Jag hade tänk 85 grader, men det viktigaste är att det håller sig en bit under kokpunkten. Det får absolut inte koka. Har jag läst.....

Jag hade tänkt mig att göra ungefär så här http://www.youtube.com/watch?v=GrSpT...7A7C1798195D37

Det var en bra video, h-lvete vilket kök, inte dåliga grytor heller:-)
Han säger vid nåt tillfälle att man ska använda "heavy gaged aluminium cookware" och inte rostfritt eller annat då det fäller smak. Vad tros om en emaljerad gryta, alltså emaljerad på insidan, det borde väl inte fälla nåt. Har aldrig tänkt på fällningar innan, å andra sidan har jag aldrig kokat fond i två dygn heller.

Fast det du ska ha plattan till, alltså sjuda fond och inte sous vide så bör det ju funka bra med en induktionsplatta utan extern termostat.
Senast redigerad av pelvis 2014-02-01 kl. 15:13.
Citera
2014-02-01, 15:19
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ha ha ja som det kan bli.

Det var en bra video, h-lvete vilket kök, inte dåliga grytor heller:-)
Han säger vid nåt tillfälle att man ska använda "heavy gaged aluminium cookware" och inte rostfritt eller annat då det fäller smak. Vad tros om en emaljerad gryta, alltså emaljerad på insidan, det borde väl inte fälla nåt. Har aldrig tänkt på fällningar innan, å andra sidan har jag aldrig kokat fond i två dygn heller.

Jag ska under dagen utvärdera min kokplatta vid 85- 90 grader.

TheSeasonedCook är en bra YT-kanal, även om han kallar gravlax för "salmon gravlax". När jag har gjort fond har jag följt hans metod, fast med mindre grytor förstås. Det har väl snarare blivit ett dygn snarare än två, också. Han gör en väldigt god löksoppa, och hans krutonger är underbart onyttiga.

Jag tycker det verkar mystiskt att föredra aluminium framför rostfritt. Aluminium är ju lätt och en väldigt bra värmeledare, men är inte så bra kompis med sura vätskor. Rostfritt eller emaljerat gjutjärn skulle jag föredra.
Citera
2014-02-15, 08:39
Medlem
pelviss avatar
Jaha, då har jag testat plattan, melitta från jula, och min UT från conrad.se på ett fondkok som hittills pågått i 18 h. Det funkar över förväntan bra, har termostaten inställd på ett frånslag vid 95 grader och påslag vid 94.9 grader. Den sjunker 0.3 grader under lägsta tempen och ökar ca 1 grad över och det duger ju bra till ett fondkok.

Har ca 5 kilo ben i en gryta som jag tror rymmer 10-12 liter.
Återigen så är det plattan som värmer för mycket på eftervärme när termostaten slår av, med annan platta och denna termostaten så funkar det bra till sous vide också. (utan nån cirkulation i grytan)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in