2022-10-18, 22:12
Medlem
IdunLos avatar
Om du inte gillar att plugga kan du gå en kortare yrkesutbildning till något bristyrke så att de måste anställa dig även om du är ett UFO. Påstår inte att du är det men du förstår nog min poäng.
Citera
2022-10-18, 22:37
Medlem
IceEyess avatar
Praktikplatser är ju bara en bluff och ett sätt för företag att avnjuta gratis arbetskraft.

Ta CE-körkort så har du med stor sannolikt jobb direkt efter avklarad utbildning.
Citera
2022-10-19, 00:26
Medlem
Inte för att nedvärdera utbildning då jag själv sitter på en men det är väldigt många yrken och positioner i arbetslivet där de kräver överkvalificerad arbetskraft. Många jobb klarar man av utan utbildning. Mer fokus bör ligga på hur man är som person, till viss del. Det finns yrken där det såklart inte går att kliva in som obildad men lite för fixerat är det kring utbildning. Det säger i och för sig något om dig om du tagit dig igenom en master men du kan fortfarande vara hopplös kollega ändå.
Citera
2022-10-19, 00:29
Medlem
Att börja på någon utbildning kanske kan vara vägen framåt för dig. Det finns kortare praktiska. Det måste inte vara universitet.
Citera
2022-10-19, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmMEw0w93
Lucky: Behind every empire there's a crime.

Bli kriminell eller fiffla, när du kommer till topp investera det då i något lagligt och sen lev som att ingenting har hänt. I Bibeln står det att jorden är djävulens rike, du kommer ingenstans genom att vara godhjärtad och ärlig om du tänker på pengar. Du har två val, antigen lev som en slav på de små smulor du får (men du kommer till himmelen) eller välj stora bitar (och hamna i helvetet)

Om du inte vill hamna i helvetet försök hitta ett jobb igen eller lev på soc, du kommer med säkerhet då hamna i himmelen.

Bra text men bortsett från himmel o helvete, borde lämnas utanför ekvationen för tror inte ”jordiska” regler passar in i tron alltså om jag kör mot rött och bötfälls på jorden blir man då straffad med skärselden i helvetet för det nej du.

Men jag håller med, kriminalitet eller fiffla är den enda utvägen från slaveriet, jobbar dagens alla vakna timmar men ändå fattig efter alla skatter, moms och andra räkningar som i sin tur även de tvingats höja pga högre skatter så du får tunga räkningar helt omotiverat :/
Citera
2022-10-19, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Praktikplatser är ju bara en bluff och ett sätt för företag att avnjuta gratis arbetskraft.

100% sant!
Vårat bolag har haft rullande schema på nykomlingar som ”trott ” det skulle leda till jobb,(rätt sorgligt faktiskt när de visar framfötter, är duktiga och exemplariska) oavsett tack och hej .. sen in med nästa gratisarbetare som skall få ”visa framfötterna” osv osv tack och adjö.

Vems fel är detta..? Arbetsgivaren ser bara en lösning att slippa anställa då staten ändå tar merparten av kostnaden för en anställd. Som vinst på triss med 15.000:- extra kronor i månaden!

Är systemets fel, är regeringens fel att regelverket finns som konkurerar ut arbetssökande till fas 4 arbetslösa som får gå och jobba gratis hos olika företag.
Citera
2022-10-19, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dragonsneeze
Varför får jag aldrig jobb? Vad jag än gör och hur många gånger jag skriver om mitt CV och personliga brev så klickar det aldrig och jag blir ständigt nekad precis överallt.

Hur ska jag någonsin få erfarenheten som krävs för alla jobb om man aldrig ens får någon chans att jobba och visa vad man går för nånstans? Jag har inga kontakter och inte mycket erfarenhet alls, mitt CV är i stort sett tomt. Det enda jag har är gymansiet, B körkort och 2 praktikplatser som inte ledde till något och där man bara blev utnyttjad som gratis arbetskraft.

Sitter nu här med en flaska vin och hade tänkt bli lite full.
Du får förstå att det är fler som söker jobb och även går på intervju. Att du kommer på intervju är ändå bra. Du sticker ut och de visar intresse för dig. I slutänden blir nog ändå någon vald med mer erfarenhet och/eller utbildning. Med ett tomt CV är det bra att berätta mer om hobby och vad du vill. Det är bara att söka på men se inte varje sök som det är nu det gäller. Begränsa dig inte heller till precis där du bor utan utöka jaktområdet.
Citera
2022-10-19, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmMEw0w93
Lucky: Behind every empire there's a crime.

Bli kriminell eller fiffla, när du kommer till topp investera det då i något lagligt och sen lev som att ingenting har hänt. I Bibeln står det att jorden är djävulens rike, du kommer ingenstans genom att vara godhjärtad och ärlig om du tänker på pengar. Du har två val, antigen lev som en slav på de små smulor du får (men du kommer till himmelen) eller välj stora bitar (och hamna i helvetet)

Om du inte vill hamna i helvetet försök hitta ett jobb igen eller lev på soc, du kommer med säkerhet då hamna i himmelen.
Vilket strunt. Majoriteten av oss kommer att hamna i helvetet.

TS, du har körkort så leta jobb som chaffis. Saknas hur många som helst.
Citera
2022-10-19, 01:40
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViskSten
Vilket strunt. Majoriteten av oss kommer att hamna i helvetet.

TS, du har körkort så leta jobb som chaffis. Saknas hur många som helst.

Om han ska bli lastbilschaffis, så räcker inte b körkort på långa vägar.. Det krävs flera olika kort numera.
Citera
2022-10-19, 02:51
Medlem
LSS och liknande. Får du inte jobb där, då kan du börja oroa dig.

Såklart får du också ge det ett par försök men det kommer!
Citera
2022-10-19, 03:25
Medlem
CyberIngmars avatar
Det stavas nystartsjobb. Sen när tiden går ut tar man in en ny arbetslös mot statligt bidrag.
Senast redigerad av CyberIngmar 2022-10-19 kl. 03:44.
Citera
2022-10-19, 03:42
Medlem
Nilsbofinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Tyvärr har det gått inflation i utbildningar. Man skall ha 5 års mestadels helt orelaterad utbildning på universitet för att göra enklaste grejorna. Sen sitter man och vantrivs för man trodde att man skulle få kvalificerade uppgifter men sanningen är att det finns väldigt få uppgifter som kräver t.ex. en civilingenjör.

Ja det kan säkert ligga mycket i det. Hålla lite koll på vad som behövs på arbetsmarknaden framigenom. Yrkesförare är en brist annars och utbildningen är kort
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in