2004-11-30, 13:46
Medlem
Smockads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mannock
andra sidan finns det tjugo gnger fler bcker som talar om ngon form av konspiration. Vissa r givetvis helt uppt vggarna galna men den viktigaste pongen som de mer serisa pongerna fr fram r att det i praktiken var omjligt fr LHO att utfra mordet ensam.

Det finns fler bcker som handlar om att mnniskor egentligen r dlor n det finns bcker som hvdar att de inte r det. Det finns fler bcker som hvdar att det finns utomjordingar p jorden n bcker som hvdar att det inte gr det. Slutsats: Det r lttare att slja bcker som handlar om ngot spektakulrt och spnnande, n bcker som handlar om vanliga sanna trkiga saker.

Citat:
Bara att klara av prestationen, 3 skott p 5,6 sekunder, r ett under sig, speciellt med tanke p att det var det sista skottet som trffade bst, och inte det frsta som det normalt sett r. Att han skjuter nr bilen svngt in p Elm r ocks helt ologiskt d det ger honom mycket smre skottillflle.

Och som alla riktiga konspirationsteoretiker vljer du att helt bortse frn de fakta som inte stder din tes. I denna trd har det framkommit dels att LHO hade 8,6, inte 5,6, sekunder p sig, dels att det r fullt mjligt att skjuta skotten p 5,6 sekunder (vilket Oliver Stone sjlv har visat). Otroligt ljligt att du anvnder dig av ordet "under".

Varfr skulle det vara det frsta skottet som r bst? Det kan minst lika grna vara det sista, eller det andra. P 80 meter behver man inte lng tid p sig fr att f mlet i hrkorset. Nr skjuter p rrliga ml r det t o m vanligt att det FRSTA skottet r det smsta, eftersom man fr varje skott fr bttre grepp om hur mycket man br hlla upp fr att kompensera rrelsen.

Jag r inte tillrckligt bevandrad i mnet fr att riktigt frst vad du menar med "nr bilen svngt in p Elm", men om bilen passerade LHO:s gmstlle och sedan svnger av, frefaller det, tvrtemot vad du sger, som jttelogiskt att vnta tills han har en hel ryggtavla att sikta p. Gr detta experiment hemma:
1. Stll dig rakt framfr en spegel och titt rakt fram.
2. Vrid kroppen ett kvarts varv till hger och titta i spegeln.
3. Gr om 1. och 2. ngra gnger.
4. Frsk rkna ut i vilken vinkel (framifrn eller frn sidan) du r bredast och sledes lttast att trffa.
5. terkom hr med resultatet av din underskning.
Dessutom kommer rrelsen i sidled bli mindre om bilen rr sig bort frn skytten n om den rr sig rakt i sidled (givet samma hastighet). Jag hade DEFINITIVT vntat p en ryggtavla om jag haft mjlighet.
Citera
2004-11-30, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wander
den verkar ju serist den lnken

ven om kllan uppenbarligen r ett populrvetenskapligt magasin s tror jag att dess innehll r vsentligen korrekt. Vad r det som r s oserist.
Citera
2004-11-30, 14:07
Medlem
Smockads avatar
Citat:
Filmen JFK ska vara fel p en del punkter enligt initierade, men jag vet tyvrr inte exakt vad man menar d. Men verlag ska de brister som filmen t.ex. pekar p gllande Warren-kommissionens rapport stmma.

P http://www.jfk-online.com/jfk100menu.html kan man hitta denna lista p "One Hundred Errors of Fact and Judgment in Oliver Stone's JFK"

1. The prediction of Rose Cherami
2. Guy Banister pistol-whips Jack Martin
3. David Ferrie becomes a suspect
4. David Ferrie interrogated
5. Who was David Ferrie?
6. Senator Russell Long summarizes the assassination
7. Eyewitness Lee Bowers
8. Who was Jack Martin?
9. 544 Camp Street
10. Who was Guy Banister?
11. Witness Delphine Roberts
12. Clay Shaw at Guy Banister's office
13. Was there a "Clay Bertrand"?
14. Dean Andrews and "Clay Bertrand"
15. Who was Dean Andrews?
16. Clay Shaw identified as Clay Bertrand
17. Who was Clay Shaw?
18. Who is "Willie O'Keefe"?
19. Stone's portrayal of Marina Oswald
20. Who was Lee Harvey Oswald?
21. "Bill and Janet Williams"
22. Oswald's "backyard photos" faked
23. Oswald's note to FBI Agent Hosty
24. Eyewitness Bill Newman
25. Eyewitness J. C. Price
26. Smoke on the grassy knoll
27. Eyewitness Jean Hill
28. Eyewitness Julia Ann Mercer
29. Beverly Oliver
30. Who was Jack Ruby?
31. Jack Ruby's Warren Commission testimony
32. Jack Ruby injected with cancer
33. The timing of the shots
34. A change in the motorcade route
35. Lee Harvey Oswald impersonated
36. Jim Garrison interrogates Clay Shaw
37. Clay Shaw and the CIA
38. Clay Shaw's orgy with David Ferrie
39. Garrison's probe leaked to the press
40. "I'm a dead man!"
41. David Ferrie confesses
42. Ferrie and Eladio del Valle
43. A meeting at the DA's office
44. The death of David Ferrie
45. Convenient and mysterious deaths
46. The District Attorney's office bugged
47. The mystery man, "X"
48. The New Zealand newspaper
49. The Secret Service
50. "Nothing was left to chance."
51. JFK and Vietnam
52. Kennedy and the CIA
53. "Why?"
54. "General Y"
55. "The organizing principle of any society is for war."
56. LBJ and Vietnam
57. "You don't have a choice anymore."
58. Clay Shaw admits an alias
59. Attorney General Designate Ramsey Clark makes a statement
60. NBC's White Paper on Garrison's probe
61. Newsweek fabricates a story
62. Reprisals against Garrison
63. The witnesses from Clinton, Louisiana
64. The vanished telex
65. "Bill Broussard"
66. "The Jerry Johnson Show"
67. Witness Vernon Bundy
68. Judge Haggerty and Officer Habighorst
69. Clay Shaw, perjurer
70. Time-Life and the Zapruder film
71. Eyewitness James Tague
72. The Single Bullet Theory
73. 51 grassy knoll witnesses
74. "26 trained medical personnel at Parkland Hospital"
75. The President's autopsy
76. Evidence destroyed and suppressed
77. The epileptic in Dealey Plaza
78. Unknown workmen laying new floor
79. "The Umbrella Man"
80. "Badge Man"
81. "The easiest shot"
82. The first shot
83. The second shot
84. The third shot
85. The fourth shot
86. The fifth shot ("Back and to the left")
87. The sixth shot
88. Phony Secret Service agents
89. Others arrested in Dealey Plaza
90. Oswald's alibi
91. Two men on the sixth floor of the Book Depository
92. The shooting of Officer Tippit
93. Arrest at the Texas Theatre
94. Oswald in custody
95. Suppressed investigative files
96. The jury convinced of conspiracy
97. An admission from Richard Helms
98. "As of 1991, the Justice Department has done nothing."
99. Stone's portrayal of Jim Garrison
100. Stone's portrayal of John F. Kennedy

Alla r klickbara och beskrivs mycket detaljerat. verlag verkar det finnas en hel del rena lgner i filmen, inte minst gllande vad man pstr om Warren-kommissionen. Sedan finns det en del kritik mot den som stmmer ocks, men det r knappast ett bevis fr att mordet var en konspiration.
Citera
2004-11-30, 14:11
Medlem
Mannocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smockad
Det finns fler bcker som handlar om att mnniskor egentligen r dlor n det finns bcker som hvdar att de inte r det. Det finns fler bcker som hvdar att det finns utomjordingar p jorden n bcker som hvdar att det inte gr det. Slutsats: Det r lttare att slja bcker som handlar om ngot spektakulrt och spnnande, n bcker som handlar om vanliga sanna trkiga saker.

Och som alla riktiga konspirationsteoretiker vljer du att helt bortse frn de fakta som inte stder din tes. I denna trd har det framkommit dels att LHO hade 8,6, inte 5,6, sekunder p sig, dels att det r fullt mjligt att skjuta skotten p 5,6 sekunder (vilket Oliver Stone sjlv har visat). Otroligt ljligt att du anvnder dig av ordet "under".

Varfr skulle det vara det frsta skottet som r bst? Det kan minst lika grna vara det sista, eller det andra. P 80 meter behver man inte lng tid p sig fr att f mlet i hrkorset. Nr skjuter p rrliga ml r det t o m vanligt att det FRSTA skottet r det smsta, eftersom man fr varje skott fr bttre grepp om hur mycket man br hlla upp fr att kompensera rrelsen.

Jag r inte tillrckligt bevandrad i mnet fr att riktigt frst vad du menar med "nr bilen svngt in p Elm", men om bilen passerade LHO:s gmstlle och sedan svnger av, frefaller det, tvrtemot vad du sger, som jttelogiskt att vnta tills han har en hel ryggtavla att sikta p. Gr detta experiment hemma:
1. Stll dig rakt framfr en spegel och titt rakt fram.
2. Vrid kroppen ett kvarts varv till hger och titta i spegeln.
3. Gr om 1. och 2. ngra gnger.
4. Frsk rkna ut i vilken vinkel (framifrn eller frn sidan) du r bredast och sledes lttast att trffa.
5. terkom hr med resultatet av din underskning.
Dessutom kommer rrelsen i sidled bli mindre om bilen rr sig bort frn skytten n om den rr sig rakt i sidled (givet samma hastighet). Jag hade DEFINITIVT vntat p en ryggtavla om jag haft mjlighet.

Ja, du har alldeles rtt i att de bcker som r mer spektakulra sljer mer (rent generellt). Frvisso anser jag att det r ganska spektakulrt att hvda att LHO gjorde det ensam, men det r ju en annan femma. Min pong var vl egentligen att det finns en hel del bcker som ocks talar fr motsatsen (och r hyffsat trovrdiga, enligt min mening). Men det r ju en sak som man ocks kan diskutera i ondlighet frsts.

Ja, klart att det gr att avfyra 3 skott p den tidsrymden, men det frutstter att du anvnder extremt liten tid fr att sikta, vilket gr sjlva prestationen till ett "under", som jag vljer att uttrycka det. Tre prickskyttar frn FBI frskte gra samma prestation (p uppdrag frn Warren-kommisionen) men ingen lyckades. Dessutom sgs det att LHO var en medioker skytt som bst, frn hans tid i det militra.

Frsta skottet r, genrellt stt, alltid bst, ven nr det gller rrande ml, eftersom det r d du har lngst tid p dig att sikta. Den slutsatsen drar de flesta, ven jag sjlv, efter min tid i lumpen, dr jag skjutit p rrliga ml.
Att korrigera sin eld efterhand r omjligt fr LHO eftersom han inte vet exakt var han trffar (han anvnder ju ingen sprljusammunition). Att han dessutom skjuter p en extremt kort tidsrymd, tyder ju ocks p att han inte har s mycket tid p sig att sikta verhuvudtaget.

Du har missfrsttt positionen jag syftar p, men tillvgagngssttet du beskriver styrker min sikt. Jag syftar slunda p nr bilen frdas lngs Main (innan den svnger av mot Elm). Fnstret (p samma vning) som vtter mot Main ger LHO en klar skottvg rakt mot JFK (inga trd i vgen som det r om han skjuter mot Elm). Slunda borde det vara smartare att skjuta JFK p Main eftersom ven om fraren kar gasen fr att komma undan s fr LHO nd minst ett andra skott rakt p JFK s att sga, eftersom bilen frdas rakt mot LHOs position.
Citera
2004-11-30, 15:06
Medlem
Smockads avatar
Citat:
Ja, klart att det gr att avfyra 3 skott p den tidsrymden, men det frutstter att du anvnder extremt liten tid fr att sikta, vilket gr sjlva prestationen till ett "under", som jag vljer att uttrycka det. Tre prickskyttar frn FBI frskte gra samma prestation (p uppdrag frn Warren-kommisionen) men ingen lyckades. .

Vi skippar detaljerna. Ge mig en trovrdig klla till att tre pricksyttar misslyckades med det LHO lyckades med, s ska jag omvrdera min instllning till hur svra skotten var.
Citera
2004-11-30, 15:35
Medlem
Mannocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smockad
Vi skippar detaljerna. Ge mig en trovrdig klla till att tre pricksyttar misslyckades med det LHO lyckades med, s ska jag omvrdera min instllning till hur svra skotten var.

Det sgs s i filmen JFK. P sidan som du lnkade till str det att det r falskt, eftersom man antog att han trffade med alla tre skott, vilket han inte gjorde. Men pongen kvarstr; ven om skyttarna har tilltelse att missa ett skott s r det nd en enorm prestation. Speciellt med tanke p att det r det sista skottet som r det "bsta" skottet.

Det r min bedmning. Du fr givetvis vara av annan sikt.
Citera
2004-11-30, 15:56
Medlem
Citat:
andra sidan finns det tjugo gnger fler bcker som talar om ngon form av konspiration. Vissa r givetvis helt uppt vggarna galna men den viktigaste pongen som de mer serisa pongerna fr fram r att det i praktiken var omjligt fr LHO att utfra mordet ensam.

Bara att klara av prestationen, 3 skott p 5,6 sekunder, r ett under sig, speciellt med tanke p att det var det sista skottet som trffade bst, och inte det frsta som det normalt sett r. Att han skjuter nr bilen svngt in p Elm r ocks helt ologiskt d det ger honom mycket smre skottillflle.

Fr mig r det ganska uppenbart att LHO inte var ensam om det (om han ens var inblandad, personligen tror jag p honom nr han sa att han var en "patsy"). Sen kan man givetvis diskutera i evigheter om vilka som verkligen lg bakom det och varfr.

Som sagt, ls de bda utomordentligt klargrande bckerna om kennedymordet som jag tidigare nmde. Att du anser att LHO inte ens var inblandad tyder bara p mycket bristflliga kunskaper om den oerhrt omfattande bevisfring och motivbild som finns dokumenterad.
Citera
2004-11-30, 16:00
Medlem
Citat:
Du har missfrsttt positionen jag syftar p, men tillvgagngssttet du beskriver styrker min sikt. Jag syftar slunda p nr bilen frdas lngs Main (innan den svnger av mot Elm). Fnstret (p samma vning) som vtter mot Main ger LHO en klar skottvg rakt mot JFK (inga trd i vgen som det r om han skjuter mot Elm). Slunda borde det vara smartare att skjuta JFK p Main eftersom ven om fraren kar gasen fr att komma undan s fr LHO nd minst ett andra skott rakt p JFK s att sga, eftersom bilen frdas rakt mot LHOs position.

Vad r det som sger att en person som just r i begrepp att mrda sitt lands president ska agera 100% logiskt och rationellt?
Citera
2004-11-30, 16:18
Medlem
Mannocks avatar
Jo, LHO var ju inblandad p s stt att han var en "scapegoat" (kan inte komma p det svenska ordet, pinsamt nog). Men jag ska frska lsa de bcker du hnvisar till.

Angende att inte agera logiskt och rationellt s kan man ju frklara allting med en sdan retorik. Jag anser att bevisbrdan ligger p dig (eller de som anser att LHO var ensam skytt), att frklara varfr man inte flyttar sig 4-5 meter snett bakt vnster fr att f ett enormt mycket bttre skottflt och mjlighet till lyckat uppdrag.
Citera
2004-11-30, 17:19
Medlem
Pads avatar
"Syndabock" r ordet du letar efter...
Citera
2004-11-30, 17:21
Medlem
Scapegoat=syndabock?

Min pong r att irrationellt beteende i en specifik situation inte r ett bevis p skuld/oskuld. Det r den enklaste saken i vrlden att i efterhand analysera hur en mrdare borde ha agerat intill perfektion varje given situation. Nu spekulerar jag men det verkar vl inte osannolikt att en person som just ska till att mrda vrldens mktigaste man r i ett tillstnd av ofattbar psykisk stress, vilken frhindrar denne frn att agera helt och hllet logiskt. Vad som enligt mig r av strre betydelse fr skuldfrgan r teknisk bevisning, vittnesml, motiv, och inte minst den psykologiska profilen av mnniskan Oswald.
Citera
2004-11-30, 17:38
Medlem
Mannocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snusmumriken
Scapegoat=syndabock?

Min pong r att irrationellt beteende i en specifik situation inte r ett bevis p skuld/oskuld. Det r den enklaste saken i vrlden att i efterhand analysera hur en mrdare borde ha agerat intill perfektion varje given situation. Nu spekulerar jag men det verkar vl inte osannolikt att en person som just ska till att mrda vrldens mktigaste man r i ett tillstnd av ofattbar psykisk stress, vilken frhindrar denne frn att agera helt och hllet logiskt. Vad som enligt mig r av strre betydelse fr skuldfrgan r teknisk bevisning, vittnesml, motiv, och inte minst den psykologiska profilen av mnniskan Oswald.

Syndabock. Tack.

Men man mste ju utg frn att mordet var planerat i frvg, med tanke p att gevret var utplacerat vid fnstret, innan han kom dit (om han nu var dr). Slunda har han tnkt igenom det hela, innan det kritiska gonblicket d han stter sig ned vid fnstret med gevret i handen. Under ett planeringsstadium kan jag inte frst hur man medvetet vljer den smsta av de tv platserna som det gr att skjuta ifrn.
Jag inser att mitt argument r tunt, i frhllande till den direkta tekniska bevisningen, men samtidigt anser jag att det r av vikt att ta i beaktning. Samtidigt br man ocks inse att det finns stora kontroverser kring den tekniska bevisningen ocks, vilket gr fallet i sig vldigt komplicerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in