2007-04-03, 14:45
Medlem
seb-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Targenor
Precis, sen ocks Oswalds reaktioner eftert, han beger inte ut p en gng, han kper en dricka och gr sen ut genom huvudingngen.
Oswald gr sen hem och hmtar sin pistol, varfr hade han inte den med sig?
Hade ju kunnat komma ett lge i TSBD d han var tvungen att skjuta sig fri.

Ja, det r legitima frgor som aldrig stlldes/besvarades under tiden av Dallaspolisen, men som faktiskt mste f ett svar.

Citat:
I ett av avsnitten av TMWKK s pratar dom med mannen som begravde LHO, han berttar om FBI? som kom till kapellet dr kroppen fanns och ville vara ensamma med kroppen. Nr FBI? folket gtt s upptckte han att LHOs hand och fingrar var svrtade.

Ja, det stmmer, det minns jag med. Jag trodde knappt mina gon nr jag sg det. Det finns som sagt mycket som pekar p en konspiration att skuldbelgga LHO och bestrka "lone nut assassin"-teorin.

Citat:
Hann Oswald verkligen till Tippits mordplats?
http://www.youtube.com/watch?v=uf8D6NuLIhw
Filmen kommer frn programmet The JFK Conspiracy (1992)
Programledare var James Earl Jones
http://www.imdb.com/title/tt0462366/

Tack fr lnken!

Edit: r det ngon som har en teori varfr Tippits mrdades? Kan det vara s att han sg ngot han inte borde ha sett, eller visste ngot han inte borde ha vetat?
Citera
2007-04-03, 15:24
Medlem
Slklubbarns avatar
Varfr sa Oswald att han var en "patsy" istllet fr att han var oskyldig?
Citera
2007-04-03, 15:39
Medlem
seb-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sälklubbarn
Varfr sa Oswald att han var en "patsy" istllet fr att han var oskyldig?

Nu frstr jag inte riktigt vad du menar, Oswald hvdade sin oskyldighet frn allra frsta brjan, det framkommer ocks i TMWKK Part 1 (~15:00):

The Men Who Killed Kennedy (Part 1)
Citera
2007-04-03, 15:48
Medlem
Slklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seb-
Nu frstr jag inte riktigt vad du menar, Oswald hvdade sin oskyldighet frn allra frsta brjan, det framkommer ocks i TMWKK Part 1 (~15:00):

Jo, men han sa ju ocks att han var en "patsy". Varfr skulle han ha sagt det om han var oskyldig. Och varfr skulle han ha sagt det om han var skyldig? Varfr inte stenhrt kra p oskyldig-linjen hela tiden? Varfr snacka om "patsy" om det inte fanns nn konspiration.

Som foliehatt drar jag ju d slutsatsen att det faktiskt fanns en konspiration.
Citera
2007-04-03, 16:03
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Jo, men han sa ju ocks att han var en "patsy". Varfr skulle han ha sagt det om han var oskyldig. Och varfr skulle han ha sagt det om han var skyldig? Varfr inte stenhrt kra p oskyldig-linjen hela tiden? Varfr snacka om "patsy" om det inte fanns nn konspiration.

Citat:

http://mcadams.posc.mu.edu/patsy.htm

Citat:
Question: "Did you shoot the President?"

Answer: No, they've taken me in because of the fact that I lived in the Soviet Union...I'M JUST A PATSY!"

Behver inte betyda en jttestor konspiration, kom ihg det misslyckade frsket till invadeing av kuba. Om man kunde f en kommunist dmd fr mordet p JFK kanske folket skulle varit bttre instllt till ett andra frsk att invaderade kuba.
Fast andra sidan hade man ju ocks kunnat satt ditt en kuban fr det, fr att frstrka det hela ytterligare.

Citat:
Edit: r det ngon som har en teori varfr Tippits mrdades? Kan det vara s att han sg ngot han inte borde ha sett, eller visste ngot han inte borde ha vetat?

Det finns mnga teorier om det.
Vissa tror att tippit var skytten p kullen.
Tippit skullle hjlpa Oswald fly ur landet r bara ngra av teroierna.

Enligt den officiella versionen s var det mest troligast att den som skjutit landets president och visste att polisen var i hlarna skulle skjuta en polisman. Tyvrr funkar det omvnda ocks, endast den som var kapabel till att skjuta en polisman skulle kunna mrda landets president.

Inte helt vattenttt.

http://mcadams.posc.mu.edu/car10.htm
En intressant sida om Tippits frehavande under dagen fram tills han blev mrdad.

Vittnen som bor nra Tippits mordplats sg tv personer frsvinna frn platsen.

Angende Oswald och Tippit, vilken polisbil var det som tutade utanfr huset d Oswald var dr?
Citera
2007-04-03, 16:21
Medlem
Pads avatar
ven om jag sjlv inte tror ngot annat n att LHO var ensam mrdare s mste jag nd sga att det r vldigt sknt att se lite diskussion dr man inte "glmmer" att svara p frgor, och dr man har med rejla hnvisningar och inte backar fr att korrigera saker man missuppfattat.

Och som sagt, r det ngon konspirationsteori som jag hller fr troligare n andra s r det vl att JFK mrdades av helt andra krafter n vad den officiella utredningen gr gllande. Men jag tror nd inte att s r fallet.
Citera
2007-04-03, 19:13
Medlem
Astromans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
ven om jag sjlv inte tror ngot annat n att LHO var ensam mrdare s

du tror att han var ensam mrdare 'i egenskap av' att han var en knasig antisocial person? jag har svrt att f ihop min bild av LHO och hans inblanding i mordet. Det finns saker som tyder p att han jobbade fr CIA. Det finns saker som tyder p att han absolut inte hade ngot med CIA att gra.

vad har ni andra fr bild av LHO?
Citera
2007-04-03, 19:58
Medlem
elevators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astroman
du tror att han var ensam mrdare 'i egenskap av' att han var en knasig antisocial person? jag har svrt att f ihop min bild av LHO och hans inblanding i mordet. Det finns saker som tyder p att han jobbade fr CIA. Det finns saker som tyder p att han absolut inte hade ngot med CIA att gra.

det finns s mnga infallsvinklar att spinna in p.
jag tror inte att han handlade ensam, knappast, det knns alldeles fr stort fr det. hade hela grejen gtt till rttegng hade han skerligen pratat p och avsljat uppgifter, troligtvis inte den hela sanningen, men uppgifter som vore farligt fr andra inblandade. han var nog en person man kunde lita p tills allt gick t skogen, d hade han inte haft ngot att frlora. man kan sgas vad man vill om syndabockshistorien, men det finns ingen mer passande person n oswald att placera dr med tanke p hans historia.
Citera
2007-04-03, 22:26
Medlem
Targenors avatar
Citat:

Att f fram en bra bild av LHO r lite knepigt.

I filmen Rivals 8 ( http://www.ginza.se/index.aspx?artnr=0279 ) s jmfrs Oswald och Rubys liv, till deras frsta och enda mte.

Jag hller med om att vissa delar tyder p CIA och vissa absolut inte.
Men jag mste nd hlla med fd. Polismannen Jim Lavelle i en tv interjuv 2003.

There is no chance that these nobodys could have changed the way of history alone, as they did.
Citera
2007-04-03, 22:27
Medlem
Pads avatar
Citat:
du tror att han var ensam mrdare 'i egenskap av' att han var en knasig antisocial person?

Eh, nej? Helt enkelt drfr att s mnga av de "heta" spren har ftt naturliga frklaringar. Den gamla myten om hur fort man kunde skjuta exempelvis. Eller hur mycket rakare den magiska kulans vg blir om man tar med i berkningen hjdskillnaderna i bilen och hur de olika passagerarna satt. Bara fr att ta tv exempel. Jag r inte fantastiskt vertygad t ngot hll, men jag har sett fr lite handfast bevisning fr ett alternativt scenario fr att kunna tro p det.

Men visst finns det oklarheter och skumma faktorer med i fallet. Och jag hller helt med om att det r svrt att f grepp om LHO.
Citera
2007-04-03, 23:36
Medlem
seb-s avatar
Citat:

Du stller bra frgor, mste jag sga. Vad som exakt avses med en "patsy" vet jag inte, men jag chansar p att det r typ ngon som "gr grovjobbet", s att sga, eller har jag fel?

"Hey, don't look at me, I'm just their bitch", som ngon sa i Apocalypse Now.

Kan det vara s att Oswald var en f.d. CIA-agent i Sovjet och med "patsy" avsg att han vart "used and abused", d.v.s. dumpad av CIA nr de lngre inte hade nytta av honom (eller fr att han kanske brt mot CIA-reglerna genom att gifta sig med en ryska?), typ som Osama Bin Laden som man i dag beskyller fr 9/11. En lite vild teori, kanske, men jag frsker komma fram till exakt vad han sjlv tnkte p nr han sa "patsy"...

Edit: Sg nu p Wikipedia att "patsy" r en person som utnyttjats, precis som jag misstnkte med "used and abused".
Citera
2007-04-03, 23:51
Medlem
Astromans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Eh, nej? Helt enkelt drfr att s mnga av de "heta" spren har ftt naturliga frklaringar. Den gamla myten om hur fort man kunde skjuta exempelvis. Eller hur mycket rakare den magiska kulans vg blir om man tar med i berkningen hjdskillnaderna i bilen och hur de olika passagerarna satt. Bara fr att ta tv exempel. Jag r inte fantastiskt vertygad t ngot hll, men jag har sett fr lite handfast bevisning fr ett alternativt scenario fr att kunna tro p det.

Men visst finns det oklarheter och skumma faktorer med i fallet. Och jag hller helt med om att det r svrt att f grepp om LHO.

det var fel att stlla min frga i form av ett pstende! jag frgade helt enkelt eftersom jag har lst/hrt beskrivningar av honom som en person som i hela sitt liv haft svrt med nra relationer och en del andra saker som tydde p att man kunde diagnostisera LHO som antisocial.

Jag har ocks svngt fram och tillbaks i frgan och knt just att de tv grejerna du nmner med kulans bana och med skjuthastigheten r saker som strker teorin om LHO som ensam mrdare. Fr ngon/ngra mnader sen (senast den hr trden var riktigt levande) spelade jag JFK: Reloaded en hel del (en datorsimulation av mordet, har skert diskuterats hr). Mycket intressant
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in