Citat:
Ursprungligen postat av Zog Rules
Om vi för tillfället kan komma överens om att detta fall är fel så uppstår frågan; vart går gränsen? Vem ska kunna hindras från att få undervisa i skolan?
Självklart menar jag inet brottslingar (ex sexualbrottslingar) utan exempel liknande det här fallet.
Nazister? Revisionister? Al-Qaida sympatisörer i muslimska skolor?
Exemplerna är kanske en smula hårddragna men jag tror ni förstår min frågeställning.
Edit: Med fel menar jag att det var fel att sparka honom.
Oj, det är ju en jättesvår fråga.
Den är, trots allt, inte enbart juridisk...
Skolorna måste ju få och behålla elever för att få skolpeng, och i dagens läge när föräldrar själva får välja skola till sina barn, är det viktigt att framstå som en bra och attraktiv skola.
Om tidningarna börjar med sin nedsvärtning av en av lärarna, så försvinner eleverna eftersom föräldrarna väljer andra skolor åt dem. Pengarna sinar och skolan blir sämre.
Jag förstår de skolor som avskedat/nekat honom arbete, men det betyder inte att jag anser att det är rätt.
Att gå ut publikt kan vara ett klokt val, eftersom andra då ser att han är en helt vanlig människa.
I dagens skolvärld fungerar det väl som så att de som har extrema eller udda åsikter, startar friskolor, där de kan vara hur vegetariskt miljöfanatiska eller terroristiga som helst (inte riktigt kanske...).
Huvudsaken där är att de håller sig inom ramarna för svensk lagstiftning (vilket inte görs) och att de håller sig till skolplanen.