Citat:
Ursprungligen postat av
IR5
Jag har tittat på filmen..
Nej, det är inte så som killen försöker framställa saken.
Rasism handlar inte bara om tillmälen, utan vad rasismen finns i historien och i hur terminologin förändras av alla mentala och symboliska innebörderna.. Du kan på allvar inte tycka att "svenne" är lika rasistiskt som "sandneger", eller hur?
Det är skillnad att säga något i reaktion mot en etablerad diskurs eller en dominerande maktstruktur än att använda sig av all historia i "sandneger".
Tex är Svenne egentligen ingenting.. Det är ingenting rasistiskt, tvärtom det är reaktion som uppstått pga vissa människors sätt att hantera invandrare.. Men det rymmer ingenting historiskt..
Nu var det längesedan jag såg videon, men denna kommentaren vill jag ändå adressera. Naturligtvis har du helt rätt i att t.ex. "neger" har en längre och tyngre historisk innebörd - det skulle jag inte argumentera emot -
men vad vill du ha sagt med det, egentligen?
Historisk innebörd är viktig, men det är långt från att vara en avgörande faktor i hurvida något är rasistisk. Det som gör ett ord rasistiskt är att det kopplas till en viss ras eller etnicitet, "neger" används för svarta människor, "sandneger" för de med lite ljusare hudfärg, och "svenne" eller "svenne jävel" används flitigt av invandrare för att beskriva svenskar. Samtliga har valts pga deras koppling till en viss ras/etnicitet, samtliga i negativ bemärkelse. Därmed är samtliga rasistiska.
Om ett ord används flitigt för att negativt klumpa samman en viss grupp människor så är det naturligtvis rasistiskt. Som vi har läst i media under de senaste veckorna, och upplevt under minst 15-20 år om vi inte har haft huvudet under sanden, så hör det inte direkt till ovanligheterna att svenska kvinnor och tjejer blir kallade "Svennehora". Menar du här att "svenne" inte är ämnat som en rasistisk term när vederbörande använder den? Menar du att det inte innefattar en viss syn på det Svenska folket?
Dina argument hade lika gärna kunnat sägas för 300-400 år sedan när vita människor röjde runt och började kallade mörkhyade för "neger". Då fanns det ingen historisk kontext, så enligt din logik finns inget problem. Att homosexuella blev kallade för "bögjävel" i mitten på 1900-talet, det var inget problem, för det fanns ingen kontext?
Historia är viktigt, men vi ska inte glömma att historia skrivs i nuet. Det är därmed inte omöjligt att vi om 50-100 år kommer att se "svenne" som en rasistisk term riktad mot Svenskar, med den tidens historiska insyn, baserad på vad som sker idag.
Faktum kvarstår alltså: historia är en del av det hela, men glöm inte vad som innefattas i ett ord när det yttras. Svenne är, när yttrat av invandrare med fientliga åsikter, en rasistisk term.