• 1
  • 2
2014-06-06, 11:40
Medlem
Väldigt ofta får man höra hur Svenska feminister beklagar sig över patriarkatet, men vet dom egentligen vad patriarkat innebär?

Jag har växt upp i det här landet och känner Svenskar tillräckligt bra för att veta att något patriarkat inte existerar. Den Svenska kvinnan är 100% fri och skulle till och med kunna knulla halva stan utan att någon ens höjer ögonbrynet. Jag skulle dessutom kunna gå så långt och säga att Svenska kvinnan har mer makt än Svenska mannen.

Det här är Wikipedias beskrivning av Patriarkat:

"Patriarkat (av grekiskans πατριάρχης, patriarkhēs, fadersvälde), patrikarkal och patriarkalisk (oinskränkt fadervälde) är gamla begrepp för samhällen som kännetecknas av fäders inflytande inom familjen, manliga ledares envälde och övervikt för männens inflytande i samhället."

Tycker feminister på fullaste allvar att texten ovan beskriver dagens Sverige?

Jag såg något väldigt absurt för många år sedan som jag inte kunnat släppa. Ett Svenskt par som vart tillsammans rätt länge. Kvinnan gör slut, går och blir tillsammans med en ny kille och bjuder sedan över gamla killen på middag? Only in Sweden.
Citera
2014-06-06, 11:44
Medlem
Feminister eller radikal feminister de kvittar. De försöker hitta anledningar till deras bittra inställning på livet.

Jag har inget emot att dessa existerar men dom måste skaffa sig en verklighetsuppfattning. Att kvinnan mår dåligt i Sverige är de mest bisarra jag har hört, jag kan rabbla upp halva världen som har det sämre.
Att man inte uppskattar det man har i Sverige är egoistiskt och trångsynt.

Kvinnan ska ha likvärdig lön, ja det är klart. Men om Bosse lyfter 2 ton mer än Emma så säger det sig själv, Bosse är värd löneökningen.
Citera
2014-06-06, 11:48
Medlem
Trollar du TS?
Senast redigerad av Retrotroll 2014-06-06 kl. 11:50.
Citera
2014-06-06, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retrotroll
Trollar du TS?
Nej, varför tror du det?
Citera
2014-06-06, 12:09
Medlem
Det är väl inget som hindrar svenska feminister att beklaga sig över patriarkat som existerar i andra länder? (som vi i Sverige också är flitiga att importera.)

Att inte gå runt och ta sina rättigheter för givet är bara bra.
Citera
2014-06-06, 12:27
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Det är väl inget som hindrar svenska feminister att beklaga sig över patriarkat som existerar i andra länder? (som vi i Sverige också är flitiga att importera.)

Svenska feminister har fullt upp med att bekämpa såna brutala orättvisor som "tjejpizza" att de inte har tid att fokusera på utlandet.

http://www.aftonbladet.se/debatt/deb...cle18726166.ab
Citera
2014-06-06, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Svenska feminister har fullt upp med att bekämpa såna brutala orättvisor som "tjejpizza" att de inte har tid att fokusera på utlandet.

http://www.aftonbladet.se/debatt/deb...cle18726166.ab

Sant, själv sätter jag ingen tilltro till dessa feminister för att stå upp för kvinnors rättigheter när det väl gäller.

I synnerhet inte när det kommer till Islams syn på kvinnor.
Citera
2014-06-06, 13:19
Medlem
Citat:

Svenska feminister utnyttjar förtryck av kvinnor i andra länder för att skaffa sig personliga fördelar på hemmaplan.

Det är en form av utnyttjande av hjälplösa kvinnor som svenska feminister står för. Det är ett fult beteende, i synnerhet när dessa feminister utger sig för att värna om alla kvinnor och föra alla kvinnors talan. Hur nu förespråkare för en inskränkt radikal ideologi skulle kunna föra ett helt köns och halva jordens befolknings talan.

Det är väldigt viktigt för feminister att påpeka att kvinnor i Kongo, Saudiarabien eller Indien har det svårt i sitt lidande, men mest för att kunna spegla sig deras förtryck. Det står bortom allt rimligt tvivel att det är långt viktigare för svenska feminister att lobba för tex. inkvotering av kvinnor i svenska bolagsstyrelser och andra könsfördelar. Det vi kan se i feministiska prioriteringar är att kvinnors lidande ständigt utnyttjas för ideologisk och personlig vinning.

Varför beklagar sig feminister över patriarkatet?

Den svagbegåvade feministen kanske tror på patriarkatet, men förklaringsmodellen är egal egentligen. Det handlar oftast om att de har något personligt tillkortakommande av något slag och behöver en förklaringsmodell som sätter de själva i en offerposition som rättfärdigar att kunna skylla ifrån sig på andra.

Feministen är en självgod narcissist som ser sig moraliskt överlägsen, inte på grund av hur hen beter sig, utan för hen har de politiskt korrekta åsikterna. Feministen är i mångt och mycket en gnällande åsiktselitist och provokatör.

Citat:

Vilka rättigheter?

Det går till överdrift. Feminister pratar fortfarande om kvinnlig rösträtt och om kvinnlig aborträtt som om att de inte hade de rättigheterna.
Senast redigerad av betongtrollet 2014-06-06 kl. 13:23.
Citera
2014-06-06, 13:31
Medlem
Zaedrewss avatar
Något svensk patriarkat har inte funnits sedan förra seklets början. Det mest intressanta kring detta är att feminismen inte enbart riktar in sig på att kväva den början av patriarkat som vi får läsa om kring våra nyanlända med allt från arrangerade äktenskap till sk hedersbrott. Nej viktigaste verkar vara att bekämpa ett patriarkat som bara finns i deras förvridna huvuden hos svenskarna, speciellt då den "vita mannen".
Citera
2014-06-06, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av betongtrollet
Vilka rättigheter?

Rättigheterna som man skaffat sig. Rättigheter är ingenting som man bara får, egentligen.
Det vore ju dock intressant att veta hur många av dagens Svenska kvinnor som skulle vara villiga att dö för feminismen.
Citera
2014-06-06, 15:19
Medlem
Eimiles avatar
Vita mäns patriarkat låter som ett stort skämt. Bland svenska familjer är det inte direkt männen som styr 100% så som de vill tro...

Jag har också märkt att en del av dessa feminister omfamnar religioner med vad de skulle beskriva ha patriarkala strukturer, ändå så hatar de patriarkatet. Hur ska de ha det?
Citera
2014-06-06, 20:54
Medlem
GodeGorans avatar
I ett land som Sverige där folk har det väldigt bra vill man fortfarande hitta något att klaga på och det är väldigt bekvämt att skylla på diffusa saker som patriarkat och samhällsstrukturer. Det som är skrämmande är att feminister inte inser att de är lika extrema som SD som de hatar så innerligt. Deras hat är befogat eftersom de kämpar för "den goda sakens skull".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in