Citat:
Ursprungligen postat av
fiskoega
Nu har jag inte koll på hur det svenska rättsväsendet fungerar rent juridiskt. Men detta borde inte ligga honom till gagn?
Tvärtom har han precis erkänt ett brott han inte gjort tid för, och har bara visat sig ännu mer kriminell.
Vem vet, det handlar ju om Sverige?
Jag är själv osäker men ser en bild av den livstidsdömde som gör sitt bästa för att bevisa att han är en ny och mycket bättre människa.
Även om jag inte gillar honom så har Sarnecki några intressanta kommentarer:
http://www.aftonbladet.se/nojesblade...t-misslyckande
Citat:
Tycker du att erkännandet är förvånande?
– Till viss mån är det förvånande. Men inte så chockerande som man kanske skulle tro. Det kan ju vara väldigt många olika motiv för att träda fram i sådana här lägen. Men det kan ju också vara ärligt, att han faktiskt är ångerfull, säger Jerzy Sarnecki.
Leo Carmona sitter i dag i fängelse på livstid för anstiftan till mord. Men att erkänna att han medverkat i Arlandarånet betyder inte per automatik att det faktiskt är så att han deltagit.
– I den värld jag lever i så är ingenting hundra procent säkert, men jag finner det som ganska sannolikt, säger Sarnecki.
Att ta på sig att han genomfört rånet innebär en viss risk inom kriminella kretsar, menar han.
– Han sitter ju på kåken så han är åtkomlig för om det är någon skulle vilja jävlas med honom. Att ljuga att man har gjort något sånt, då ökar risken ytterligare ganska kraftigt, så jag har svårt att tänka mig att han talar osanning. Men ingenting är omöjligt, säger Jerzy Sarnecki.
”Indikationer på vilka andra som varit med”
Några rättsliga påföljder för Leo Carmona är inte på tal eftersom brottet har preskriberats. Men däremot finns det en stor fördel med erkännandet - att polisen kanske kan ha en möjlighet att finna rånarbytet.
– Det är inte försent att leta efter pengarna när man vet vart man ska leta efter dem. Den allvarligaste konsekvensen av det här är att det kan vara så att hans polare inte är så särskilt förtjusta i att han erkänner. I och med att han erkänner så kan det ge indikationer på vilka andra som har varit med, säger han