Svara
  • 1
  • 2
2014-07-02, 10:30
Medlem
telepatis avatar
Ålder: 20-30
Kön: Man
Erfarenhet: I princip allt utom RC-droger (mephedrone undantaget)

Inledningsvis vill jag förklara att detta inte kommer bli någon djup redogörelse över något rus karaktär, eller en klassisk tripprapport om hur intaget förändrat mitt liv. Det kanske inte ens klassas som en tripprapport, i så fall får moderator flytta tråden till ett lämpligare forum.

Jag vill berätta om mig och mitt narkotikaanvändande på arbetet en dag.

Jag läser i många trådar om folks ovilja, rädsla eller förakt mot att knarka på jobbet. Arbetar du där du är i direkt kontakt med människor, må så vara skola, sjukvård, brandman eller kirurg är det kanske ingen höjdare att komma sänkt till arbetet. Mitt jobb är inte ett sådant. Mitt jobb innebär förvisso kontakt med människor, men inte på det direkta planet.

Beskrivningen av just denna arbetsdag är ett urval, jag har under vissa perioder ofta använt olika substanser på och under arbetstid. Vilken dag, månad eller ens år är egentligen oviktigt.
Det har aldrig uppdagats, trots att jag en gång t.ex. åt alldeles för många Somadril och somnade.
Jag sköter alltid mitt jobb (Somadril-incidenten borträknad), gör mina uppgifter och ofta mer där till. Är uppskattad både av kollegor och chefer och har mycket eget ansvar.
Att ständigt vara påverkad på jobbet är problematiskt och skapar lätt ett beroende och det är en problematik jag är medveten om. Därför är jag under perioder också nykter under arbetstid.

Moralkakor om vilken hemsk och labil knarkare jag är undanbedes således vänligen men bestämt.

Nåväl, klockan ringde 06.10 och jag gick upp direkt, om än med stängda ögon och tung kropp. Efter en snabb och uppfriskande dusch var det dags för frukost ett.
Inledningsvis svalde jag 4mg iktorivil (2 * roche 2mg) och passade på att krossa 3 stycken tramadol depot (hexal) 100mg som svaldes direkt. Jag har nu, efter ett par år i gemet, vant mig vid smaken av läkemedel, och då främst tramadol och upplever inga svårigheter att helt enkelt krossa tabletterna med tänderna.

Iförd endast kalsonger åt jag frukost nummer två, filmjölk med skivad banan och någon slags müsli.
Drack en kopp kaffe och klädde på mig. Lunchlåda packades och tänderna borstades. Direkt efter
krossades ~ 2mg buprenorfin i form av fransk Subutex på en tallrik. Tabletten pulveriserades med hjälp av mitt lånekort från stadens bibliotek. Hundralappen rullades ihop och pulvret åkte upp i näsan.

på väg ut, lite försenad till bussen slängde jag i mig den sista ingrediensen i min knarkkaka - 3mg alprazolam i form av serbiska Ksalol.

Lagom till att jag befinner mig mitt i rusningstrafiken börjar jag bli mjuk. Klonazepamen och alprazolamen börjar göra sig påmind samtidigt som känner opioiderna leta sig ut i min kropp och ger mig den tillfredsställande känsla jag söker. Det är underbart. Jobbångesten rinner av mig, eller ja, all ångest rinner av mig. Jag blir inbäddad och skyddas från allt det onda utifrån. Ingen dålig känsla kan nu tränga igenom mitt moln.
Mitt i stressen och ångesten bland mina medpassagerare, som med trötta ögon och hängiga kroppar åker mot sitt jobb, sitter jag njuter. Jag ler, både på insidan och utsidan.
Jag försvinner in i musiken, låter stationerna passera och ser trötta ansikten bytas mot nya, ännu tröttare människor medan mitt leende blir allt tydligare och större.
Under hela resan blir jag allt mer påverkad och mitt välmående stegras successivt tills det är dags att gå av.

Val framme på kontoret känner jag mig relativt påverkad, tyvärr finns tolerans med i bilden, vilket gör att jag förmår att ens stå upp med aktuell dosering. Utan tolerans hade jag förmodligen noddat vid det här laget.
Hursomhelst, jag slänger i mig två koppar kaffe för att piggna till lite och passar på att prata med några kollegor.

Arbetet flyter på bra, vilket det alltid gör under påverkan av opiater/opioder. Jag blir trevligare, mer företagsam och gör mina uppgifter bättre och snabbare. Just tramadol tycker jag är en utmärkt drog för att få saker gjorda, det finns två aspekter av ruset - det sänkta välmåendet och den energiska och uppiggande sidan.

När det börjar bli dags för förmiddagsfikat känner jag att en påfyllning är på sin plats. Återigen krossas buprenorfin, men nu på jobbets toalett och snortas upp samtidigt som jag sväljer 1mg alprazolam.
Jag blir återigen långsamt inbäddad i mitt skyddande moln. Jag har ett ton arbetsuppgifter som måste skötas och jag ser det nu mer som en utmaning än ett problem.

Den relativt höga dosen benzo gör givetvis att korttidsminnet försämras en aning, vilket påverkar mig. Jag blir tvungen att dubbelkolla uppgifter ibland, och bli en aning slöare än om jag bara tagit Subutex eller tramadol men det är inget som har någon direkt konsekvens varken för mig, kund eller någon annan. Jag gör allt rätt, men kanske en aning långsammare.

Resten av arbetsdagen flyter på, vilket den tenderar att göra under påverkan - just flyta på.
Jag kollar t.ex inte alls lika ofta på klockan som i nyktert tillstånd. Både tramadol och buprenorfin har lång rus- och halveringstid vilket gör att ruset sitter i hela dagen, även fast det dalar en aning framåt eftermiddagen. När jag slutar för dagen slänger jag i mig 1mg alprazolam för att få en behaglig hemresa i eftermiddagens rusningstrafik bland trötta ansikten och hängande kroppar.

Då det är ett känsligt område väcks säkert en del frågor. Även jag är nyfiken om det finns andra som jag? Har du knarkat på jobbet? Bra/dåliga erfarenheter? Blivit påkommen?

Den moraliska aspekten är väl det som intresserar människor mest, men den diskussionen känns tyvärr rätt urvattnad och jag vet inte om det finns något att tillföra där, men jag lämnar diskussionen öppen.
Citera
2014-07-02, 10:58
Medlem
langaocbs avatar
Bara bra erfarenheter. Gick på uppigande substanser under ett ansvarsafullt jobb för ett par år sen. Funkade finfint.
Såg någongång lite skev ut. Substansen var etylfenidat, jag gick ner 15kg på kuppen.
Senast redigerad av langaocb 2014-07-02 kl. 11:02.
Citera
2014-07-02, 11:01
Medlem
telepatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Bara bra erfarenheter. Gick på uppigande substanser under ett ansvarsafullt jobb för ett par år sen. Funkade finfint.

Samma här, innan opiater kom in i mitt liv.
Jobbat både på amfetamin och ritalin. Fungerade också bra!

Några synpunkter kring min rapport?
Citera
2014-07-02, 11:03
Medlem
Jo visst har man intagit läkemedel på jobbet..

Tramadol..lyrica..och lite diverse ångestdämpande medeciner..
Det är som du säger det jobbiga rinner av en!
Citera
2014-07-02, 11:04
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av telepati
Samma här, innan opiater kom in i mitt liv.
Jobbat både på amfetamin och ritalin. Fungerade också bra!

Några synpunkter kring min rapport?

Jag hade blivit svängd på det .
Låter mysigt, fan när jag var sist på kontoret o kunde lägga upp en lina :P. Knarka mer på jobbet!
Citera
2014-07-02, 11:11
Medlem
bongloards avatar
Citat:
Då det är ett känsligt område väcks säkert en del frågor. Även jag är nyfiken om det finns andra som jag? Har du knarkat på jobbet? Bra/dåliga erfarenheter? Blivit påkommen?

Ja. Förut CB till ja var tvungen att lämna prov utanför arbetet. Då blev det cannabinoider istället. Nu är det CS för medicinskt bruk i combo med mycket kaffe och nikotin. Kör tungt fordon på inhängnat område, en större del av perioden var jag mer eller mindre arbetsledare till 4 andra då vi jobbade i lag. Nu jobbar jag själv.

Med CB't fungerade allt utmärkt. Jag planerade mycket väl och var effektiv, allt flöt på. Cannabinoiderna eller "spice" fungerade även utmärkt men ibland var jag för trög för att göra välplanerade beslut och så var jag rätt glömsk så fick lägga stor vikt på att tänka igenom allt som ska göras för att inte glömma allt. Det blev inga större negativa konsekvenser. Har inte blivit påkommen men jag misstänker att någon anat ugglor i mossen, kan bara varit lite paranoid

Tror det är ganska vanligt inom branchen så än om ja blivit påkommen så hade det inte varit någon big deal pga otroligt enformigt jobb. Sköter man tider och är lagom effektiv så finns det inget att klaga på.
Citera
2014-07-02, 11:17
Medlem
telepatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bongloard
Ja. Förut CB till ja var tvungen att lämna prov utanför arbetet. Då blev det cannabinoider istället. Nu är det CS för medicinskt bruk i combo med mycket kaffe och nikotin. Kör tungt fordon på inhängnat område, en större del av perioden var jag mer eller mindre arbetsledare till 4 andra då vi jobbade i lag. Nu jobbar jag själv.

Med CB't fungerade allt utmärkt. Jag planerade mycket väl och var effektiv, allt flöt på. Cannabinoiderna eller "spice" fungerade även utmärkt men ibland var jag för trög för att göra välplanerade beslut och så var jag rätt glömsk så fick lägga stor vikt på att tänka igenom allt som ska göras för att inte glömma allt. Det blev inga större negativa konsekvenser. Har inte blivit påkommen men jag misstänker att någon anat ugglor i mossen, kan bara varit lite paranoid

Tror det är ganska vanligt inom branchen så än om ja blivit påkommen så hade det inte varit någon big deal pga otroligt enformigt jobb. Sköter man tider och är lagom effektiv så finns det inget att klaga på.

Cannabis har jag rökt en hel del, men då endast kvällstid då det varit mindre folk på kontoret.
Spice skulle jag aldrig våga ge mig på, inte i min soffa och absolut inte på jobbet.

Av all erfarenhet jag har av jobbknarkande fungerar opiater eller centralstimulerande substanser bäst!
Citera
2014-07-02, 13:47
Medlem
bongloards avatar
Citat:
Spice skulle jag aldrig våga ge mig på, inte i min soffa och absolut inte på jobbet.

Av all erfarenhet jag har av jobbknarkande fungerar opiater eller centralstimulerande substanser bäst!

Mycket klokt. Jag förstår än idag inte hur jag tänkte när det kändes som en bra idé

Men.. hur bra är opiater och CS i längden? Jag menar om man tar nån av dem varje arbetsdag så lär det inte stå emot att piffa till helgen. I mina ögon är det dom två kategorierna som definitivt är snabbaste vägen till ett förjävligt mående med tungt missbruk.
Citera
2014-07-02, 13:56
Medlem
telepatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bongloard
Mycket klokt. Jag förstår än idag inte hur jag tänkte när det kändes som en bra idé

Men.. hur bra är opiater och CS i längden? Jag menar om man tar nån av dem varje arbetsdag så lär det inte stå emot att piffa till helgen. I mina ögon är det dom två kategorierna som definitivt är snabbaste vägen till ett förjävligt mående med tungt missbruk.

Stor risk för missbruk, helt klart.
Gäller att ha självkontroll och inte att berusa sig VARJE arbetsdag, eller varje dag för den delen.
Den där självkontrollen är en djävul ibland dock, har haft några rejäla svängar åt fel håll, speciellt med opis.

Jag jobbar dock inte heltid så kan omöjligen vara påverkad 5 dagar om veckan...på kontoret
Citera
2014-09-07, 12:55
Medlem
jonness avatar
jag går på lyrica+xanor+betablockerare och en TCA (gammal antidepp) dagligen. Utksrivet av läkare.

Brukar ta dubbel dos av lyrica ibland på jobb, samt numera passar jag på att snorta lite a-php eller 4f-pvp på arbetstoa när man behöver...blir väl 2-3 refills dagligen. Känner mig mycket mer social och ser helt opåverkad ut, men kreativ o social som fan...samt har mitt självförtroende ökat så in i h-e med de oklassade substanserna...

Tror ifs lyrican boostar mycket av php/pvpn
Citera
2014-09-07, 18:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jonnes
jag går på lyrica+xanor+betablockerare och en TCA (gammal antidepp) dagligen. Utksrivet av läkare.

Brukar ta dubbel dos av lyrica ibland på jobb, samt numera passar jag på att snorta lite a-php eller 4f-pvp på arbetstoa när man behöver...blir väl 2-3 refills dagligen. Känner mig mycket mer social och ser helt opåverkad ut, men kreativ o social som fan...samt har mitt självförtroende ökat så in i h-e med de oklassade substanserna...

Tror ifs lyrican boostar mycket av php/pvpn

Vad går du på för TCA, en del säger att de boostar saker som benso och opiater, är det nåt du håller med om?
Citera
2014-09-08, 15:27
Medlem
RapLifes avatar
Skön men lite kort rapport! 3 eller 4/5, har inte bestämt mig.

Citat:

Har tagit sub, oxy, tram, diverse pix i varierande doser, tjack, kokain, alkohol och såklart cannabis (säkert glömt något) i samband med olika former av arbete. Det är nog fler olika substanser än jag har haft anställningar, och då räknar jag även med praktikplatser. Har gått utmärkt så länge jag har hållit mig till lagom dosering.

Föredrar opioder i alla jobbsammanhang. Kokain är också bra till det mesta. Amfetamin är mest jobbigt pga nojjan att man ser pundig ut och alla snackar om det, går ann när det är kroppsarbete som man kan utföra på egen hand. Bensodiazipiner tycker jag personligen är bra, vad chefen tyckte sket jag dock i under påverkan men antar att det inte var nå vidare. Kan nog funka bra om man inte tar med alltför mycket till jobbet. Alkohol är ingen höjdare. Cannabis funkar OK om man har arbetsuppgifter att jobba med för resten av dagen och inte behöver ta något initiativ själv!

Har blivit påkommen men endast konfronterad om det en gång ett tag efter jag sa upp mig. "Han hade haft överseende med att jag varit påverkad på jobbet". Blev dock ingen jättediskution om just den biten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in