Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-07-09, 20:41
  #1
Medlem
Har lite frustation mot företaget UPS. Fick ett sms igår om att jag skulle få leverans idag. Trevligt trevligt. Valde att avstå diverse sommaraktiviteter och stanna i hemmet för att ta emot leveransen då detta var den bästa dagen för mig att ta emot det på. Jag väntar och väntar, men ingen kommer.
Googlar på UPS och får upp många varningstrådar om folk som inte fått paket, blivit illa behandlade m.m. Det verkar som att UPS är inriktade på företag, privatpersoner lägger de inte någon större energi på och prioriterar ned. Har läst om att de lägger lapp i lådan hos folk att de varit där utan att ringa på, ställer av paket, vägrar ringa när de är påväg eller ta emot portkoder till flerfamiljshus. Visst de stackarna har det nog jäkligt stressigt, men att de inte har vettiga verktyg i sitt jobb?
Vad är detta för service egentligen? Är det inte bättre att slopa privatkunder om man inte kan ta hand om dem på ett schysst vis?

Paketet består av lite krimskrams från Kina, väger under 0.5kg och värde är 400kr med fri frakt, i smset stod det att jag skulle peja chauffören nästan 300kr. Låter som jäkligt mycket moms och tull? Kan man som kompensation be UPS slopa denna avgift?

Någon mer med dåliga UPS-erfarenheter?
Citera
2014-07-09, 20:59
  #2
Medlem
BNCs avatar
300:- känns inte helt omöjligt tyvärr. Ett paket värt 400:- är tullfritt, men du momsar 25% dvs. 100:-, sen förvånar det mig inte ett ögonblick om de tar uppåt 200:- i administrationsavgift.

Dock kan du nog glömma att få några pengar eller slopade avgifter.

UPS är precis som du säger, fullkomligt värdelösa när det kommer till privatpersoner. De brukar vara rätt snabba så länge allt går som det ska, men så fort någonting inte är perfekt så går allt åt skogen.
Har man tur sköter de sina utleveranser med Jetpack (det gör de där jag bor just nu), då går det hela väldigt mycket bättre. Men när de själva levererar fram till dörren blir det gärna strul.
Citera
2014-07-13, 18:16
  #3
Medlem
HierosGamoss avatar
UPS är ett skräpföretag mot privatpersoner, och det enda rätta att göra är att vägra handla av företag som anlitar dem för leverans av sina varor, och det tycker jag man ska säga till dem också.
Citera
2014-07-13, 18:22
  #4
Avstängd
Om de har ett telefonnummer så ska de väl fan ta och ringa? Har fått leveranser av FedEx och Schenker, de båda har ringt mig innan de dykt upp. Antar att det är upp till chauffören då ansvaret ligger hos de i sista led.


Har haft leverans av ups också och då fick jag brev att de försökt leverera men att det var portkod . .. mitt nummer hade de men fick inget samtal. Åkte och hämta paketet hos deras lager. Betalde en summa för det hela med. Minns inte hur mycket men det var gods från staterna.
__________________
Senast redigerad av Penkaz 2014-07-13 kl. 18:25.
Citera
2014-07-13, 20:59
  #5
Medlem
liknande skitupplevelser har jag haft med.
De har haft portkod och mobilnummer, inget samtal - frågan är om de ens har varit och prövat leverera då man har varit hemma hela dagen och väntat.
Bäst var det när jag var påväg hem och såg i samma port som jag bor i, så skulle en kille från UPS leverera (inte till mig då..) och går och provar i handtaget EN gång. Strax bakom honom så var det en kvinna som hade nycklar och skulle in i samma port och kunde öppna.
"Neeh detta har jag inte tid för" tänkte UPSmannen och vände på klacken direkt och åkte iväg.
Jag vart lite förvånad och skrattade faktiskt för hur jävla oambitiös man kan vara i sitt jobb, en person som alltså kunde öppna porten åt dig gick 2-3 sekunder efter dig men du hade inte tid eller ork att vänta?
Citera
2014-07-13, 21:53
  #6
Medlem
felstavadds avatar
Jag undviker numera att beställa från företag som använder UPS, har tyvärr haft med dem att göra och det har aldrig funkat, -aldrig. De i telefonsuporten har inte en aning om vad de ska ge för info och infon man får är oftast fel. Senaste gången fick de portkod, fullmakt att lämna vid dörren, mobilnummer, hemnummer och jobbnummer, de skulle dyka upp under dagen, innan kl 17.30. Supporten har givetvis ingen förståelse för att man:
1. Inte är hemma
2. Inte känner för att lägga en semesterdag för att vänta på att de kan droppa förbi.
3. Har ett jobb där man inte är nåbar eller kontaktbar pga arbetsuppgifter.
4. Är faktiskt en kund som bara vill ha det man beställt/köpt så smidigt som möjligt.

Kom hem vid tretiden på eftermiddan för att se om de hade lämnat paketet enl deras önskemål och överenskommelse utanför dörren, noll förhoppning egentligen vilket infriades. Ingen kom, kl blev 18.00, ingen kontakt ö.h.t.

Kvart över åtta på kvällen ringer telefonen och då är det ett helt annat lokalt transportföretag som ringer och säger att de har ett paket till mig och undrar om jag kan komma ner och hämta det om några minuter.

Förstår fortfarande inte turerna och hur paketet bytte leverantör från UPS till ett lokalt bolag, enl kundtjänsten hade de inga utlämningsställen eller samarbetspartners eftersom jag själv frågade om det gick att lösa på detta vis. DHL och Schenker har ju lokala ombud i närheten i kommunen iaf.

Nej, UPS är hopplösa när det gäller privatpersoner, enl deras första lapp de lämnade på dörren (då lyckaedes de ta sig förbi portkoden) hade de inte kunnat lämna paketet men at jag kunde hämta det på deras närmaste uthämtningställe i ........ Malmö. Helt ok, jag gillar Malmö o åker gärna dit men det är närmare 35 mil från var jag bor och nget jag bara svänger förbi sådär.

Tydligen är UPS som företag även dåliga när det gäller arbetsmiljön för chaufförerna, inga tjänstemobiler, långa pass, extremt tajta körscheman. Detta gör att jag känner att man bör undvika att använda sig av dem som företag bara för det tills dess de lärt sig lite allmänt hyfs och hur man ska bete sig mot kunder och anställda.

Ett riktigt skitföretag skulle jag kalla dem för faktiskt, kände inte att jag kunde betygssätta dem eftersom jag tyckte en stjärna var för bra för dem och en stjärna var det lägsta man kunde ge.

Det jag gör numera är att de gånger som UPS schabblat har jag mailat till kundtjänst hos dem jag beställt varorna och gett min syn och version av hur UPS inte har funkat och rekomenderat att de byter till ett annat bolag. Hjälper antagligen inte men det är ju företagen som måste bli medvetna om att hela kedjan vid ett köp på intenet måste fungera smidigt, annars blir man ju som kund bara irriterad och skiter i att handla där igen även om de har bra prylar och priser. Jag betalar gärna en 50 lapp extra för transporten/portot om jag bara vet att det kommer vara smidigt.
Citera
2014-07-24, 13:09
  #7
Medlem
Kan man helt enkelt vägra ta emot paket från UPS?
Citera
2014-08-04, 13:07
  #8
Medlem
bratemos avatar
Använd inte UPS!

För det första är det ett helt värdelöst företag som skiter totalt i privata kunder.

För det andra är de mentalt efterblivna och uppstår något litet hinder faller allt samman.
Chaufförer har inga telefoner - varför? Det hade löst 70% av alla problem.

För det tredje är deras kundservice - eller snarare, ring oss och bli hånad och allt är ditt fel-service.

Blev i söndags uppringd av UPS på ett 08-nummer. Jag svarade med hörde bara någon flåsandes och knapprandes på en dator. Jag la på efter en minut.

Ringde upp numret och får till svar att "Växeln är öppen måndag till fredag, 8-17 välkommen åter"
Tänker att det är ju söndag, så jag ställer klockan tidigt och ringa upp dem.

Vid det här laget har jag kommit på att det är ju en bra idé om de har min portkod.

Jag sätter klockan på 0800 för att ringa deras 08-nummer.
Får åter till svar att "Växeln är öppen 8-17". Somnar om och vaknar till vid 10.30.

Ringer igen. Samma sak.

Blir lack och tänker att jag får hålla utkik efter chauffören då.
väntar och väntar, 12.00 ska mitt paket komma.


12.05 går jag in och kollar status, ser då att chauffören behöver "Security access" för att komma in.
Vafan tänker jag och kollar ut, ingen chaufför.

Ringer IGEN 08-numret.

Går in på UPS och ser att de har ett helt annat nummer på sin hemsida (Vad är det för 08-nr?)
Ringer upp och möts av någon svensk-britt som mumlar jävligt otydlig och konstant säger att han inte hör mig.

Jag får sitta och bokstavera min fråga - vart är mitt paket?

Han säger att chauffören är på väg tillbaka till jönköping då han inte kunde leverera paketet.
Jag svara med, kanske kan han vända, eller att han och jag möts upp? Kunde han inte lämnat det till mitt postombud? ring mig? Mailat mig? Smsat?

Nae, han åker 2 timmar t&r utan att försöka få tag i mig - för han har ju ingen jobbtelefon.
Vill UPS ha tag i sina förare ringer de förarens privata nr. Wtf?

Kundservice lovar att mitt paket kommer imorgon onsdag. Jag blir ställd. Vadå imorgon onsdag?

"tack och ha en bra dag *klick*".
VADÅ IMORGON ONSDAG?

Ringer upp UPS igen och får en svensk tjej som jag iallafall förstår vad hon säger.

Jag frågar ungefär samma frågor som ovan, men får till svar att paketet kommer imorgon onsdag.
Hejdar henne och frågar "VAD FAN MENAR DU MED IMORGON ONSDAG?"
Tisdag menar jag såklart!

Förklarar att jag verkligen behöver ha mitt paket med superviktiga saker. Hon skiter totalt i det och säger att jag måste vara hemma imorgon och möta paketet.

32+ och jag vill fan inte sitta i en lägenhet imorgon IGEN.. Kom igen, vafan.

Frågar om jag kanske kan möta chauffören eller liknande, nae, att vara flexibel funkar inte.

Bruden säger då till mig att chauffören är på väg tillbaka till jönköping nu. Jag blir stum och frågar "har han åkt jönköping tur och retur utan att leverera ett paket och utan att höra av sig?"
"japp"

tystnar i 10 sekunder och fattar inte hur UPS ens existerar.

Fanskapet säger "tack och hejdå *klick*" utan att jag ens får avsluta mitt samtal.

Använd er ALDRIG av UPS

(edit: ja, det är mitt fel att jag inte angav portkod från början)
Citera
2014-08-06, 15:33
  #9
Medlem
felstavadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bratemo
Använd inte UPS!

För det första är det ett helt värdelöst företag som skiter totalt i ......

(edit: ja, det är mitt fel att jag inte angav portkod från början)

Nej, det hade antagligen ändå inte spelat nån roll hur många portkoder och kontaktuppgifter du hade gett dem, de hade ändå inte lyckats överlämna paketet till dig.
Citera
2014-08-06, 16:30
  #10
Medlem
bratemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
Nej, det hade antagligen ändå inte spelat nån roll hur många portkoder och kontaktuppgifter du hade gett dem, de hade ändå inte lyckats överlämna paketet till dig.

Dagen efter så ringde föraren med sin PRIVATA mobil till mig och frågade om jag kunde komma ner och hämta det..... bra där, ups.
Citera
2014-08-07, 13:25
  #11
Medlem
felstavadds avatar
Chaffisarna är säkert jävligt bra, det är organiseringen uppåt som är kass.
Ett stort företag inom denna bransh som inte utrustar sina chaufförer med tjänstemobiler nuförtiden, utan de får använda sina privata, kan man omöjligt ta på allvar känner jag.
Citera
2015-02-04, 20:16
  #12
Medlem
Ricins avatar
Fick leverans idag ifrån UPS, vilket dom hade kunnat gjort bättre!

Där jag bor så finns det två hus på samma tomt, och när man går in på tomten så ser man mitt hus. Chauffören hade tydligen knackat på hos min hyresvärd som bor i andra huset... Inget konstigt med det, men när ingen öppnade så drog bara chauffören och knackade aldrig på i det andra huset där jag bor.

Jag ringde deras kundtjänst och bad dom meddela chauffören en beskrivning om hur dom egentligen hittar mitt hus då den tidigare chauffören tydligen var blind. Ändå hamnar paketet hos min granne, så hur fan är egentligen kommunikationen mellan kundtjänsten och chaufförerna?

Sen att dom aldrig ringer heller när dom är påväg är ju hur dåligt som helst!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback