2014-10-06, 18:28
Medlem
hashflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lordshin
Schlaug åkte väl runt utan katalysator på bilen också, så att MP skiter i miljön på det personliga planet framstår ju mer och mer som det som gäller. Viktigare att utreda chemtrails och lagstifta bort landsbygden och åkeribranschen med höjda bensinskatter

Ja, miljöpartisternas "språkrör" är litet "gör som jag säger, inte som jag gör". Exempelvis Peter "Stadsjeepen" Eriksson som ville straffskatta bort SUV:ar samtidigt som han ratta runt i en diesel-SUV själv. Eller Maria Wetterstrand som flög frekvent till sin dåvarande man i Finland.

Citat:
Ursprungligen postat av Perticus
Konstigt att inte detta fått större genomslag i de större medierna.

Tycker du verkligen det?

Södermalm, Miljöpartiet 14,17%
http://www.val.se/val/val2014/slutre.../01/index.html
Citera
2014-10-06, 18:34
Moderator
Strix m/94s avatar
Nu tycker jag att många är elaka här. Typiskt vita män att förtrycka en kvinna som hårt sliter för att hålla ett kulturföremål i skick. Självklart måste ändamålet här helga medlen och alla vet att miljövänliga båtbottenfärger är odugliga. Dessutom har hon ju förklarat att det var hennes man som anskaffade färgen. Typiskt karlar, och sedan får kvinnan löpa gatlopp i medierna, som precis som vanligt är emot Miljöpartiet och deras goda avsikter.
Citera
2014-10-06, 18:35
Medlem
Facebacks avatar
Kan ju bjuda på denna, filmad under deras valstugeturné..
https://www.youtube.com/watch?v=XO9BHAmC38U
Citera
2014-10-06, 18:35
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Nu tycker jag att många är elaka här. Typiskt vita män att förtrycka en kvinna som hårt sliter för att hålla ett kulturföremål i skick. Självklart måste ändamålet här helga medlen och alla vet att miljövänliga båtbottenfärger är odugliga. Dessutom har hon ju förklarat att det var hennes man som anskaffade färgen. Typiskt karlar, och sedan får kvinnan löpa gatlopp i medierna, som precis som vanligt är emot Miljöpartiet och deras goda avsikter.

Båten byggdes av vita kränkta män... Hon blev lurad och påtvingad deras dolda idelogi!
Citera
2014-10-06, 18:36
Medlem
Knivur-273s avatar
Storm i ett vattenglas.

Jag är ingen supporter av Åsa Romson eller Miljöpartiet, men jag tycker att man skall läsa på lite om verkliga och inbillade miljögifter innan man likt en varg attackerar Åsa Romson.

Vad jag läst mig till, är det s.k. giftiga ämnet i den aktuella färgen metallisk koppar (Cu). Den NORMALA användningen av det ämnet kan möjligtvis delvis hämma alger och snäckors tillväxt innanför en vågbrytare eller i en mycket liten vik med många många båtar. Det kan inte påverka hela Östersjön eller ens en insjö.

Vad händer med kopparn i berggrunden som finns naturligt i hela Sverige ? (gå in på SGU och se hur mycket det finns). Vad händer med kopparn på alla våra kopparklädda tak ? Vad händer med kopparn i alla våra kopparrör för varmt och kallt vatten i våra hus ?

Alla de kopparjoner som härrör från ovan nämnda spolas ut i havet. Det lilla som är målat på båtskrov är helt försumbart.

Detta är en myt att koppar är ett stort nationellt miljöproblem. Det kan vara ett miljöproblem lokalt vid gruvområden dock.

Förresten kan man bli dödssjuk om man lider brist på koppar. Om man å andra sidan får för mycket koppar i sig, får man ont i magen, men blir helt frisk när man slutar att få i sig de enorma överdoser som är tillräckliga att färga håret svagt grönt på blonda.
Senast redigerad av Knivur-273 2014-10-06 kl. 18:43.
Citera
2014-10-06, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Någon borde ringa Kommunen eller länsstyrelsen och fråga vad om gäller. Kan ju vara mer än ett miljöbrott som har begåtts.

Snacka om pinsamt vara Miljöminister då.

En anmälan om otillåten tömning av avlopp i Östersjön borde göras, och kan göras av vem som helst! I miljömål är alla som anser sig vara berörda, parter i målet, med rätt att anmäla och få till ett mål. Det är just det som är det unika med vår miljölagstiftning.

Eftersom Åsa Romson har visat sig vara så okunnig på miljöfrågor rörande regler om eget skitvatten så har myndigheten en skyldighet att göra en inspektion och utreda vad som sker med familjen Romsons avlopp. En myndighet är också skyldiga att vara behjälpliga enligt förvaltningslagen, och vid oklarheter informera de medborgare som är okunniga, typ Åsa Romson.

Det är på gång att förbjuda tömning av avlopp i havet, på öppet hav, och det finns flera ställen där man redan nu kan få tömning av tank med anslutning till reningsverk. Om man är miljövän, förstås.

Men ett fartyg som är en bostad är inte ett fartyg på öppet vatten. I vilket fall som helst är det bedrövligt med en miljöminister som vill utnyttja regler om det som inte är ännu förbjudet till att få det som är förbjudet till att framstå som lagligt. För vid kaj är det förbjudet att släppa ut avlopp och föroreningar.

Det vi kan konstatera är att familjen Romson inte har en avloppshantering som överensstämmer med gällande lag och de regler som kommunen har för övriga medborgare.
Citera
2014-10-06, 18:37
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94

Skriv 'ironi', en del mindre insiktsfulla lär kanske ta dina ord på allvar.
Citera
2014-10-06, 18:40
Medlem
XRAHs avatar
Jag, likt Romson, har valt att inte heller ha någon bil. Får jag också göra lite som jag vill med miljögifter månntro?
Citera
2014-10-06, 18:41
Medlem
vidLimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tygfisk
Vet du var man hittar de här reglerna? Det vore bra om någon kunnig person kunde reda ut om Romson överhuvudtaget har gjort något straffbart. Annars är det ju meningslöst att polisanmäla henne.
Jag försökte reda ut det där men gav upp efter ett tag. Utgångpunkten är miljöbalken (https://lagen.nu/1998:808). Målarfärgen faller in under begreppet biocidprodukt (http://www.kemi.se/sv/Innehall/Frago...lingprodukter/). Definitionen finns i 14:2 MB (https://lagen.nu/1998:808#K14P2S1):
Citat:
Kemiskt bekämpningsmedel: en kemisk produkt som syftar till att förebygga eller motverka att djur, växter eller mikroorganismer, däribland virus, förorsakar skada eller olägenhet för människors hälsa eller skada på egendom
I 25 § förordning (2000:338( om biocidprodukter som innehållet nematoder, insekter eller spindeldjur anges att biocidprodukter klassificeras i tre klasser:
Citat:
När en biocidprodukt godkänns skall dess hälso- och miljöfarliga egenskaper bedömas med hänsyn till användningsområdet. På grundval av en sådan bedömning skall produkten hänföras till någon av följande klasser.
Klass 1: Produkt som får användas endast för yrkesmässigt bruk av den som har särskilt tillstånd.
Klass 2: Produkt som får användas endast för yrkesmässigt bruk.
Klass 3: Produkt som får användas av var och en.

Om jag fattat det rätt har hycklar-Romsons vita hetero-kille använt en klass 1-produkt. För det krävs enligt samma § 48 förordning tillstånd:
Citat:
En biocidprodukt som hänförs till klass 1 i 25 § får användas endast med särskilt tillstånd. Ett tillstånd ska avse viss tid.

52 § förordningen hänvisar till miljöbalkens regler om straff, vilka finns i 29 kap. Här kan den första bestämmelsen i 29:1 om miljöbrott vara tillämplig, men jag lutar åt att bestämmelsen om miljöfarlig kemikaliehantering i 29:3 a är mer tillämplig:
Citat:
För olovlig kemikaliehantering döms till böter den som med uppsåt eller av oaktsamhet tar befattning med en kemisk produkt, bioteknisk organism eller vara som innehåller eller har behandlats med en kemisk produkt i strid med ett förbud enligt en föreskrift som en myndighet har meddelat med stöd av regeringens bemyndigande enligt 14 kap.
Det är i någon av dessa föreskrifter som den aktuella målarfärgen har klassificerats till den första klassen, som kräver särskilt tillstånd i yrkesverksamhet.
I 26:2 miljöbalken anges att: Tillsynsmyndigheten skall anmäla överträdelser av bestämmelser i balken eller i föreskrifter som har meddelats med stöd av balken till polis- eller åklagarmyndigheten, om det finns misstanke om brott.
Jag orkar inte kolla upp, men jag tror att Kemikalieinspektionen är tillsynsmyndighet. Oavsett borde det stå vem som helst fritt att anmäla ett brott till polisen.

Sen får vi inte glömma frågan om vem som är ansvarig, Åsa Romson eller hennes man. Jag orkar inte utreda det men det kan ju hända att någon form av medgärningsmannaskap är aktuellt, kanske anstiftan eller medhjälp (det kanske kräver att brottet har fängelse på straffskalan?). Se 23:4 brottsbalken.

Edit: se http://www.kemi.se/sv/Innehall/Frago...lingprodukter/

Edit: även andra brott kan vara aktuella, som Bergakungen visar på ovan.
Senast redigerad av vidLimes 2014-10-06 kl. 18:54.
Citera
2014-10-06, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Storm i att vattenglas.

Jag är ingen supporter av Åsa Romson eller Miljöpartiet, men jag tycker att man skall läsa på lite om verkliga och inbillade miljögifter innan man likt en varg attackerar Åsa Romson.

Vad jag läst mig till, är det s.k. giftiga ämnet i den aktuella färgen metallisk koppar (Cu). Den NORMALA användningen av det ämnet kan möjligtvis delvis hämma alger och snäckors tillväxt innanför en vågbrytare eller i en mycket liten vik med många många båtar. Det kan inte påverka hela Östersjön eller ens en insjö.

Vad händer med kopparn i berggrunden som finns naturligt i hela Sverige ? (gå in på SGU och se hur mycket det finns). Vad händer med kopparn på alla våra kopparklädda tak ? Vad händer med kopparn i alla våra kopparrör för varmt och kallt vatten i våra hus ?

Alla de kopparjoner som härrör från ovan nämnda spolas ut i havet. Det lilla som är målat på båtskrov är helt försumbart.

Detta är en myt att koppar är ett stort nationellt miljöproblem. Det kan vara ett miljöproblem lokalt vid gruvområden dock.

Förresten kan man bli dödssjuk om man lider brist på koppar. Om man å andra sidan får för mycket koppar i sig, får man ont i magen, men blir helt frisk när man slutar att få i sig de enorma överdoser som är tillräckliga att färga håret svagt grönt på blonda.

Om du hade rätt och vi andra fel, så är ju det en bekräftelse på att miljöpartiet är överflödiga och att deras politik är just en storm i ett vattenglas. För lite skit i vattnet har ju ingen dött av, eller hur?
Citera
2014-10-06, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
I och med att fartget har fast kajplats gäller miljöförvaltningens regler för byggnader i den kommun fartget står vid kaj. Tänk om nöjesbåtar, vandrarhem, turistbåtar m.m. som skulle komma på tanken att kalla sitt avlopp för "gråvatten" och släppa ut skiten i Östersjön!

Det vi ser är den värsta sortens hycklande politiker, som tvingar fram en massa lagar som de själva inte förmår leva efter.

Råkade när jag googlade få syn på Åsas lilla miljöpärla. Den som vill kan läsa lite mer på länken och på vilket sätt den utgör ett hot mot Stockholms vatten när den ligger förtöjd vid Skeppsholmen. Fördjävligt att sånt går förekomma. Kärringen är ju inte bostadslös. Men antagligen tycker hon att det är jäkligt häftigt, grönt och skönt att bo nära vattnet.

Att hon och hennes gelikar bidrar till att Stockholms vattendrag förstörs verkar hon inte ha en aning om. Kolla på bilderna vad de grisar ner när de reparerar och målar båten, och det mitt i Stockholms natursköna innerstadsområde. Ut med hennes jävla båt till nån skeppskyrkogård! FY FAN.

EDIT
Nej, men herregud! Den där skitiga dieselmotorn är på 16.000 kubik. Det är ju fan skandal. Tanten måste vara totalpuckad.
Senast redigerad av Zugabe 2014-10-06 kl. 19:24.
Citera
2014-10-06, 18:46
Medlem
volvo 240s avatar
tramsigt av FT att bokstavligt skapa sina egna nyheter.

Oavsett hur hycklande Romson än är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in