Citat:
Ursprungligen postat av
Kinuski
Gott Nytt År och god fortsättning!
Jag ser allvarligt på bensobruk i öppenvården (eller särskilt öppenvården, ska ju inte ske lättvindigt i slutenvården heller, så att de antingen är abstinenta i öppenvården eller går över på långtidsbehandling där). Sobril och Stesolid kan ibland vara motiverat, förutsatt att alternativen är övervägda och risken med långtidsbehandling eller farorna med felanvändning föregrips eller noga diskuteras med patienten. Xanor (alprazolam) är högpotent benso, ofta brukar man säga att potensen är ca 10 ggr högre än för Stesolid (diazepam); andra tabeller anger faktor 20. Med vanlig tablett, istället för depåtablett, finns en ännu högre risk för abstinenskänningar mellan upprepade doser, efter en tids stående dosering. Korstolerans med Stilnoct är inte försumbar, och vice versa. Ångesten kommer alltid ikapp. Med toleransuppkomst sitter man där med minst lika mycket ångest kvar, men dessutom sämre sömn och ett etablerat beroende, låt vara iatrogent beroende.
Modafinil kan, som du säger, användas off-label, som alla andra läkemedel kan. Som CS är det undantagsvis möjligt att tillgripa mot AD/HD, men jag måste säga att efter flera års erfarenhet av det klientelet, att jag aldrig fått användning för den. En annan indikation du anger är vissa fall av depressioner. Visst, Stephen Stahl skriver om det. Men ju mer heroisk din kombo är, desto viktigare är det att noga utvärdera alternativen, dokumentera, informera, kolla interaktioner och kontraindikationer, kontrollera följsamheten osv osv. I stort sett på alla dessa punkter brister det i den verkliga vården. Är ens indikationen korrekt? Finns det objektiva fynd som är i samklang med patientens önskemål? Vad är patientens önskemål, egentligen?
Beroende och missbruk är så oerhört vanliga tillstånd i vården, som det är. Hoppas att inte medicineringen skapar fler och medför komplikationer som kräver slutenvård eller sjukskrivning.
Med vänlig hälsning
Kinuski
Visst är det så, tyvärr finns det dåligt med läkemedel som faktiskt fungerar bra mot ångest. Visst kan man sätta in Lyrica eller Neurontin men dessa medför högst troligt tråkiga biverkningar och har en viss missbrukarrisk också. SSRI/SNRI kan vara effektivt mot det, visst kan TCA eller kraftfullare MAO-hämmare också vara effektivt. Sedan kan ångest dessutom öka på Voxra samt centralstimulantia, vet dock inte om jag direkt skulle kalla modafinil för det, dess verkningsprofil är mycket komplex.
Gällande Imovane och Stilnoct som är z-anaolger samt "bensosläktingar" så brukar dessutom den sedativa effekten avta om man tar preparatet dagligen, vilket man såklart gör. Här kan man dock väga för och nackdelar med t.e.x. antihistaminer, som nästan alltid genererar dåsighet dagen efter. Vill man fungera bra som människa så är kanske inte den typen av mediciner det bästa valet. Visst kan melatonin fungera bra, men hjälper det mot svårare sömnproblem är frågan...
Angående bensodiazepiner som du skriver om så skiljer sig mycket riktigt en hel del gällande tillvänjningsrisken, tittar man på Flunitrazepam är den mycket mer beroendeframkallande än t.e.x. Stesolid. Jag förespråkar inte användandet att bensodiazepiner men det kan vara nödvändigt många gånger. Tråkigt nog är läkare dåligt pålästa gällande medicinen buspiron, som jag tycker borde vara ett förstahandsval när man ska medicinera ångest, tyvärr kommer effekt långsamt, 2-4 veckor.
Tycker dock att det inte är helt fel ute att kombinera antidepressiva mediciner med varandra. Voxra tar t.e.x. bort många biverkningar från SSRI/SNRI kan medföra, samt "attackerar" depressionen med hjälp av en helt annan verkningsmekanism. Jag är inte helt begeistrad av "serotoninhypotesen". Är också högst skeptiskt till SSRI mot depression.
Har ju sett andra rejält konstiga "medicinlistor" vissa står på, enligt mig bör man sätta ut medicin som inte påvisar effekt efter en viss tid, då det är helt onödigt att stå kvar på den, tyvärr görs inte detta av många läkare.