2014-12-29, 01:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Hmmm, min läkare är nog köpt...hon var väldigt ivrig på att jag skulle börja med Cipralex, och när inte det funkade så slängde hon fram det här.

Se dig själv som ett försöksobjekt. Nu vill man ha inrapporterade biverkningar.
Citera
2014-12-29, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonyma-Klubben
NB: min fetning ovan.

Prolaktin kan stiga pga neuroleptikum men tvärtom beträffande mekanismen: prolaktinet är konstitutivt inhiberat av DA; neuroleptika inhiberar inhiberingen och prolaktin kan stiga som en konsekvens, vilket är en mer eller mindre generell risk med neuroleptika, men risperidon brukar pekas ut som kanske särskilt benäget att framkalla det.
Citera
2014-12-29, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hallongodis
Brintellix (vortioxetin) är ingen SSRI, vilket framgår av din länk.

Det ska bli intressant att skaffa sig erfarenhet av detta preparat så småningom.
Citera
2014-12-29, 05:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
NB: min fetning ovan.

Prolaktin kan stiga pga neuroleptikum men tvärtom beträffande mekanismen: prolaktinet är konstitutivt inhiberat av DA; neuroleptika inhiberar inhiberingen och prolaktin kan stiga som en konsekvens, vilket är en mer eller mindre generell risk med neuroleptika, men risperidon brukar pekas ut som kanske särskilt benäget att framkalla det.

Fel, även om du missförstod det jag skrev. Prolaktinnivåerna kan stiga både av minskad dopaminerg transmission, och av ökad dopaminerg transmission (detta gällande medicinen Amisulprid), och då talar vi om väldigt låga doser av Amisulprid, för att öka dopaminerg signalering. Detta kan vara effektivt mot depression eller dystymi, men även lägre doser ökar alltså nivåerna av prolaktin. Kroppen får även tolerans snabbt, vilket gör att preparatet inte kan användas dagligen om man vill få effekt. Dess verkningsmekanism är dock intressant.

"This is because these drugs do not cross the blood-brain barrier efficiently and because the pituitary lies outside the blood-brain barrier; therefore, what amounts to a low dose for an effect in the brain is a sufficiently high dose outside the blood-brain barrier to block pituitary dopamine receptors and raise prolactin levels. Clinical problems associated with hyperprolactinemia and strategies for the management of hyperprolactinemia associated with low-dose substituted benzamides are briefly discussed."

http://www.psychiatrist.com/JCP/arti.../v74n0606.aspx

Mer intressanta länkar:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15665803
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2745860/
Citera
2014-12-29, 05:24
Bannlyst
Citat:
Brintellix (vortioxetin) är ingen SSRI, vilket framgår av din länk.

Det ska bli intressant att skaffa sig erfarenhet av detta preparat så småningom.

Dessa verkan på acetylkolin verkar intressant, frågan är om den är effektivare än att supplementera med t.e.x. CDP-kolin.
Citera
2014-12-30, 13:57
Medlem
Keiras avatar
Citat:
Se dig själv som ett försöksobjekt. Nu vill man ha inrapporterade biverkningar.

Jag är gärna en försökskanin. Jag får inte så svåra biverkningar av SSRI jmf med SNRI eller mirtazapin mfl.

Jag kommer att be min läkare (psykiatriker) att skriva ut Brintellix, dvs byta ut min nuvarande SSRI (Cipralex) till Brintellix. Det nya läkemedlet kan inte vara värre än mirtazapin eller venlafaxin.

Jag läste i FASS plus vetenskapliga artiklar att man ska vara försiktig (ta en lägre dos) om man äter Voxra (bupropion) samtidigt. Får se vad läkaren säger om det. Vill nog inte sluta ta Voxra.

Min nuvarande medicinlista mot depression och oro:
Cipralex (escitalopram) 10 mg
Voxra (bupropion) 150 mg
Modiodal (modafinil) 200 mg
Xanor (alprazolam) 1 mg 3 ggr/dag
Stilnoct (zolpidem) 10 mg t.n.
Citera
2014-12-30, 20:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Keira
Jag är gärna en försökskanin. Jag får inte så svåra biverkningar av SSRI jmf med SNRI eller mirtazapin mfl.

Jag kommer att be min läkare (psykiatriker) att skriva ut Brintellix, dvs byta ut min nuvarande SSRI (Cipralex) till Brintellix. Det nya läkemedlet kan inte vara värre än mirtazapin eller venlafaxin.

Jag läste i FASS plus vetenskapliga artiklar att man ska vara försiktig (ta en lägre dos) om man äter Voxra (bupropion) samtidigt. Får se vad läkaren säger om det. Vill nog inte sluta ta Voxra.

Min nuvarande medicinlista mot depression och oro:
Cipralex (escitalopram) 10 mg
Voxra (bupropion) 150 mg
Modiodal (modafinil) 200 mg
Xanor (alprazolam) 1 mg 3 ggr/dag
Stilnoct (zolpidem) 10 mg t.n.

Fungerar Voxra för dig då? Du står på modafinil, är Voxra nödvändigt? Tänkte om du får bra effekt på modafinilet.
Citera
2014-12-30, 23:23
Medlem
Keiras avatar
Citat:
Fungerar Voxra för dig då? Du står på modafinil, är Voxra nödvändigt? Tänkte om du får bra effekt på modafinilet.

Modafinil och voxra ger olika effekter på mig, därför äter jag dem båda.

Modafinilet gör att jag kan hålla mig vaken på eftermiddagarna. Det hade jag svårt med innan jag började med modafinil. Voxran hjälpte inte ett dugg mot min hypersomni, men däremot känner jag att jag får lite mer fysiskt ork av voxran. Får lite mer energi och har lättare att komma igång med saker.

Jag får inte mer ork eller energi av modafinil, utan den gör att jag kan hålla mig någorlunda klar i huvudet under en hel dag. Och att jag inte längre behöver ta 2h tupplur varje eftermiddag.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!
Citera
2014-12-31, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keira
Milde Moses, vilken lista! Det vandrande laboratoriet... Du kan väl gå?

- Den godkända indikationen för Modiodal är narkolepsi, allt annat är off-label.
- Voxra och Cipralex kan ge serotonergt syndrom, men du har en måttlig dos av vardera; behövs bägge?
- Samtidig behandling med Voxra och Brintellix (vortioxetin) kan ge en mångfalt högre koncentration av vortioxetin, så den interaktionen ska man vara medveten om.

Ju färre läkemedel desto bättre, men att de som väljs har att övertygande syfte. Nettoeffekten av en stor mix är svår att bedöma. Större risk för biverkningar och interaktioner, större kostnader. 3 av de 5 läkemedel du räknade upp är narkotika... Aj aj aj.
Citera
2014-12-31, 16:43
Bannlyst
Citat:
Milde Moses, vilken lista! Det vandrande laboratoriet... Du kan väl gå?

- Den godkända indikationen för Modiodal är narkolepsi, allt annat är off-label.
- Voxra och Cipralex kan ge serotonergt syndrom, men du har en måttlig dos av vardera; behövs bägge?
- Samtidig behandling med Voxra och Brintellix (vortioxetin) kan ge en mångfalt högre koncentration av vortioxetin, så den interaktionen ska man vara medveten om.

Ju färre läkemedel desto bättre, men att de som väljs har att övertygande syfte. Nettoeffekten av en stor mix är svår att bedöma. Större risk för biverkningar och interaktioner, större kostnader. 3 av de 5 läkemedel du räknade upp är narkotika... Aj aj aj.

Ser absolut inget märkligt i medicineringen, det är ju väldigt små doser och låg beroendeklassning på narkotikan. Självklart gäller ju less is more ofta, och det är klokt att stå på så få preparat samtidigt som möjligt. Att kombinera SSRI med bupropion är ofta en effektiv lösning för depression, just Cipralex + Voxra är en säker kombo.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18832958
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2778329/

Off-label-användning av modafinil används ibland vid behandlingsresistent depression där trötthet utgör ett större problem, modafinil används även vid ADHD/ADD-problematik. Eventuellt skulle man kunna sätta ut både Voxra och modafinil för att sedan lägga in metylfenidat. Svarar man dock bra på tidigare preparat utan påtagliga biverkningar så är det såklart bättre att stå kvar på den medicineringen.

Du har rätt gällande Voxra och Brintellix. Bupropion hämmar metabolism via cytokrom P450. Så kanske är det nödvändigt med en lägre dos av Brintellix alternativt att man sätter ut Voxra.

"Cytokrom P450-hämmare:
Beroende på den individuella patientens svar kan en lägre dos vortioxetin övervägas om en kraftig CYP2D6-hämmare (t ex bupropion, kinidin, fluoxetin, paroxetin) adderas till behandlingen med Brintellix (se avsnitt Interaktioner)."

http://www.fass.se/LIF/product?14&us...0062&docType=3

Gott nytt år, för övrigt!
Citera
2014-12-31, 17:30
Medlem
Citat:
Gott Nytt År och god fortsättning!

Jag ser allvarligt på bensobruk i öppenvården (eller särskilt öppenvården, ska ju inte ske lättvindigt i slutenvården heller, så att de antingen är abstinenta i öppenvården eller går över på långtidsbehandling där). Sobril och Stesolid kan ibland vara motiverat, förutsatt att alternativen är övervägda och risken med långtidsbehandling eller farorna med felanvändning föregrips eller noga diskuteras med patienten. Xanor (alprazolam) är högpotent benso, ofta brukar man säga att potensen är ca 10 ggr högre än för Stesolid (diazepam); andra tabeller anger faktor 20. Med vanlig tablett, istället för depåtablett, finns en ännu högre risk för abstinenskänningar mellan upprepade doser, efter en tids stående dosering. Korstolerans med Stilnoct är inte försumbar, och vice versa. Ångesten kommer alltid ikapp. Med toleransuppkomst sitter man där med minst lika mycket ångest kvar, men dessutom sämre sömn och ett etablerat beroende, låt vara iatrogent beroende.

Modafinil kan, som du säger, användas off-label, som alla andra läkemedel kan. Som CS är det undantagsvis möjligt att tillgripa mot AD/HD, men jag måste säga att efter flera års erfarenhet av det klientelet, att jag aldrig fått användning för den. En annan indikation du anger är vissa fall av depressioner. Visst, Stephen Stahl skriver om det. Men ju mer heroisk din kombo är, desto viktigare är det att noga utvärdera alternativen, dokumentera, informera, kolla interaktioner och kontraindikationer, kontrollera följsamheten osv osv. I stort sett på alla dessa punkter brister det i den verkliga vården. Är ens indikationen korrekt? Finns det objektiva fynd som är i samklang med patientens önskemål? Vad är patientens önskemål, egentligen?

Beroende och missbruk är så oerhört vanliga tillstånd i vården, som det är. Hoppas att inte medicineringen skapar fler och medför komplikationer som kräver slutenvård eller sjukskrivning.

Med vänlig hälsning
Kinuski
Citera
2014-12-31, 18:24
Bannlyst
Citat:
Gott Nytt År och god fortsättning!

Jag ser allvarligt på bensobruk i öppenvården (eller särskilt öppenvården, ska ju inte ske lättvindigt i slutenvården heller, så att de antingen är abstinenta i öppenvården eller går över på långtidsbehandling där). Sobril och Stesolid kan ibland vara motiverat, förutsatt att alternativen är övervägda och risken med långtidsbehandling eller farorna med felanvändning föregrips eller noga diskuteras med patienten. Xanor (alprazolam) är högpotent benso, ofta brukar man säga att potensen är ca 10 ggr högre än för Stesolid (diazepam); andra tabeller anger faktor 20. Med vanlig tablett, istället för depåtablett, finns en ännu högre risk för abstinenskänningar mellan upprepade doser, efter en tids stående dosering. Korstolerans med Stilnoct är inte försumbar, och vice versa. Ångesten kommer alltid ikapp. Med toleransuppkomst sitter man där med minst lika mycket ångest kvar, men dessutom sämre sömn och ett etablerat beroende, låt vara iatrogent beroende.

Modafinil kan, som du säger, användas off-label, som alla andra läkemedel kan. Som CS är det undantagsvis möjligt att tillgripa mot AD/HD, men jag måste säga att efter flera års erfarenhet av det klientelet, att jag aldrig fått användning för den. En annan indikation du anger är vissa fall av depressioner. Visst, Stephen Stahl skriver om det. Men ju mer heroisk din kombo är, desto viktigare är det att noga utvärdera alternativen, dokumentera, informera, kolla interaktioner och kontraindikationer, kontrollera följsamheten osv osv. I stort sett på alla dessa punkter brister det i den verkliga vården. Är ens indikationen korrekt? Finns det objektiva fynd som är i samklang med patientens önskemål? Vad är patientens önskemål, egentligen?

Beroende och missbruk är så oerhört vanliga tillstånd i vården, som det är. Hoppas att inte medicineringen skapar fler och medför komplikationer som kräver slutenvård eller sjukskrivning.

Med vänlig hälsning
Kinuski

Visst är det så, tyvärr finns det dåligt med läkemedel som faktiskt fungerar bra mot ångest. Visst kan man sätta in Lyrica eller Neurontin men dessa medför högst troligt tråkiga biverkningar och har en viss missbrukarrisk också. SSRI/SNRI kan vara effektivt mot det, visst kan TCA eller kraftfullare MAO-hämmare också vara effektivt. Sedan kan ångest dessutom öka på Voxra samt centralstimulantia, vet dock inte om jag direkt skulle kalla modafinil för det, dess verkningsprofil är mycket komplex.

Gällande Imovane och Stilnoct som är z-anaolger samt "bensosläktingar" så brukar dessutom den sedativa effekten avta om man tar preparatet dagligen, vilket man såklart gör. Här kan man dock väga för och nackdelar med t.e.x. antihistaminer, som nästan alltid genererar dåsighet dagen efter. Vill man fungera bra som människa så är kanske inte den typen av mediciner det bästa valet. Visst kan melatonin fungera bra, men hjälper det mot svårare sömnproblem är frågan...

Angående bensodiazepiner som du skriver om så skiljer sig mycket riktigt en hel del gällande tillvänjningsrisken, tittar man på Flunitrazepam är den mycket mer beroendeframkallande än t.e.x. Stesolid. Jag förespråkar inte användandet att bensodiazepiner men det kan vara nödvändigt många gånger. Tråkigt nog är läkare dåligt pålästa gällande medicinen buspiron, som jag tycker borde vara ett förstahandsval när man ska medicinera ångest, tyvärr kommer effekt långsamt, 2-4 veckor.

Tycker dock att det inte är helt fel ute att kombinera antidepressiva mediciner med varandra. Voxra tar t.e.x. bort många biverkningar från SSRI/SNRI kan medföra, samt "attackerar" depressionen med hjälp av en helt annan verkningsmekanism. Jag är inte helt begeistrad av "serotoninhypotesen". Är också högst skeptiskt till SSRI mot depression.

Har ju sett andra rejält konstiga "medicinlistor" vissa står på, enligt mig bör man sätta ut medicin som inte påvisar effekt efter en viss tid, då det är helt onödigt att stå kvar på den, tyvärr görs inte detta av många läkare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in