Flashback bygger pepparkakshus!
2014-12-31, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonyma-Klubben
Melatonin är suveränt mot den för AD/HD och AS så vanliga fördröjda sömnfas-störningen. Melatonin blir inget bra substitut som ersättning mot exempelvis en kandidat som proppat i sig Stilnoct dygnet runt, utan melatonin bör ses som ett förstahandsmedel vid den sömnstörning som finns hos majoriteten av NP-klientelet.

Viktigt innan man brassar på med läkemedel är ju bondförnuftig pedagogisk intervention, med anamnes och återkoppling; det görs enkelt och frågvist och man sår frön till kunskap hos patienten och pekar på vad som är viktigt i sammanhanget. Det är inte ovanligt att patienter har dåliga matvanor, inte vet något om sömnhygien och motionerar bristfälligt. Vad det gäller sömnstörningar så bör man alltid, vare sig man förskriver sömnmedel - eller sömnunderlättande medel mot oro e d - eller ej, jobba på det bondförnuftiga planet; vad kan göras utöver farmaka, alltså vad kan patienten göra för att förbättra sin situation, med farmaka som ett komplement och inte överordnat, saliggörande medel.

Jag möter det dagligen, brister i basal insikt och åtgärder, istället har man direkt hoppat upp i pyramidens spets och finner sig i att ta Stilnoct 30 mg (!) och Zopiklon 15 mg (!) och Theralen 80 mg (!) per dos och andra konstigheter... nämnde jag Nozinan 100 mg och snabba Quetiapin 25 mg x 4 vid olika tidpunkter?... och patienten fortsätter dricka 6 liter sockerhaltig Cola-dryck dagligen. Måste hålla sig vaken på dagarna, kickstarta med snabba Ritalintabletter också, skippa frukosten, istället cig och kaffe till lunch.
Citera
2015-01-02, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonyma-Klubben
Man verkar pushat ut den riktigt jävla fort, kolla FASS och biverkningslistan, den är hur kort som helst, haha.

Verkar inte särskilt effektiv mot ångest: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24341301

Acetylkolin och histamin funkar nog inte så bra för ångest, så jag tror mer på att man kan använda den mot energibrist och dåligt minne
Senast redigerad av Saundra 2015-01-02 kl. 03:23.
Citera
2015-01-02, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keira
Jag är gärna en försökskanin. Jag får inte så svåra biverkningar av SSRI jmf med SNRI eller mirtazapin mfl.

Jag kommer att be min läkare (psykiatriker) att skriva ut Brintellix, dvs byta ut min nuvarande SSRI (Cipralex) till Brintellix. Det nya läkemedlet kan inte vara värre än mirtazapin eller venlafaxin.

Jag läste i FASS plus vetenskapliga artiklar att man ska vara försiktig (ta en lägre dos) om man äter Voxra (bupropion) samtidigt. Får se vad läkaren säger om det. Vill nog inte sluta ta Voxra.

Min nuvarande medicinlista mot depression och oro:
Cipralex (escitalopram) 10 mg
Voxra (bupropion) 150 mg
Modiodal (modafinil) 200 mg
Xanor (alprazolam) 1 mg 3 ggr/dag
Stilnoct (zolpidem) 10 mg t.n.

Både Modafinil och Brintellix verkar på histaminet, så du kommer få en rejäl boost på det om du äter dessa samtidigt
Citera
2015-01-02, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Voxra och Cipralex kan ge serotonergt syndrom, men du har en måttlig dos av vardera; behövs bägge?

Vafan, Du vet väl om att de verkar på helt olika signalsubstanser va? Sedan när påverkar Voxra serotonin?
Citera
2015-01-02, 03:22
Medlem
Citat:
Modafinil kan, som du säger, användas off-label, som alla andra läkemedel kan. Som CS är det undantagsvis möjligt att tillgripa mot AD/HD, men jag måste säga att efter flera års erfarenhet av det klientelet, att jag aldrig fått användning för den.

Enligt dig ja, och du anser dig ha tolkningsföreträde mot dina patienter? Varför frågar du inte alla utförsäkrade med psykiska diagnoser som inte har blivit hjälpta av de vanliga impotenta pillrena? Hade Modafinil och Metylfenidat använts mer flitigt så hade folk faktiskt kunnat återfå sin arbetsförmåga och börjat få en egen inkomst och slippa fightas med Försäkringskassan. Men...
Citera
2015-01-02, 08:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Saundra
Acetylkolin och histamin funkar nog inte så bra för ångest, så jag tror mer på att man kan använda den mot energibrist och dåligt minne

Men du, nu är ju farmakodynamik hos Brintellix lite mer komplex än att just öka nivåerna av acetylkolin och histamin. Blockad av vissa 5-HT-receptorer kan generera ångestdämpning.

"Vortioxetine is a so-called "serotonin modulator and stimulator".[22] It has been shown to possess the following pharmacological actions:[1][23][24]

Serotonin transporter (SERT) blocker (i.e. serotonin reuptake inhibitor (SRI)) — Ki (binding affinity) = 1.6 nM, IC50 = 5.4 nM
Norepinephrine transporter (NET) blocker — Ki = 113 nM
5-HT1A receptor high-efficacy partial agonist/near-full agonist — Ki = 15 nM, IA = 80%
5-HT1B receptor partial agonist — Ki = 33 nM
5-HT1D receptor antagonist — Ki = 54 nM
5-HT3A receptor antagonist — Ki = 3.7 nM
5-HT7 receptor antagonist — Ki = 19 nM"

http://en.wikipedia.org/wiki/Vortioxetine
Citera
2015-01-02, 08:25
Bannlyst
Citat:
Vafan, Du vet väl om att de verkar på helt olika signalsubstanser va? Sedan när påverkar Voxra serotonin?

Mja, mjo, det är personen nog medveten om. Tror dock det är lite överkurs för dig för att förstå vad Kinuski syftar på. Du ska få en ledtråd, Cytokrom P450.

Teoretiskt så är risken ökad för serotonergt syndrom vid en kombo, nu visade jag dock ett par studier där detta visat sig i praktiken vara säkert.
Citera
2015-01-02, 11:59
Medlem
Citat:
Det är en möjlig interaktion. SSRI + NDRI, eller för höga doser av var för sig, kan de den kliniska bilden av serotonergt syndrom. I lindriga former kan det ge "ångest", som i själva verket är ett autonomt påslag med kroppsligt pådrag som exempelvis hjärtklappning, svettningar, skakningar. I svåra, och farliga fall, med svajigt blodtryck, konfusion, feber, metabola förändringar.
Citera
2015-01-02, 12:03
Medlem
Citat:
Tolkningsföreträde? Det ligger väl i klinikerns konsultativa och ansvarsbärande roll att tolka och rekommendera och ibland neka. Patienten har alltid rätt till sin upplevelse och min upplevelse är att vi alltid kommer överens, om vi tar ett steg i sänder. Vi provar ett, lägger upp en plan för uppföljning och gör en ny deal. Det går verkligen att ställa till med skada vid dåliga rekommendationer eller om läkemedlen inte tas på avsett vis.
Citera
2015-01-02, 23:39
Medlem
Citat:
Tolkningsföreträde? Det ligger väl i klinikerns konsultativa och ansvarsbärande roll att tolka och rekommendera och ibland neka. Patienten har alltid rätt till sin upplevelse och min upplevelse är att vi alltid kommer överens, om vi tar ett steg i sänder. Vi provar ett, lägger upp en plan för uppföljning och gör en ny deal. Det går verkligen att ställa till med skada vid dåliga rekommendationer eller om läkemedlen inte tas på avsett vis.

Så varför nekar du dina patienter rätten till ett självständigt liv och egen försörjning? Sverige har idag en av Europas sämsta sjukförsäkringar, det är oerhört svårt för patienter att bli sjukskrivna oavsett om de är döende och saknar arbetsförmåga. Och i det läget som läkare neka patienter viktig medicin som gör att de faktiskt skulle kunna bli fungerande igen är döma patienterna till ett liv i misär.
Citera
2015-01-03, 00:23
Medlem
Citat:
Det handlar inte om att neka medicin, det handlar om att under informerat samtycke välja det bästa. Det är inte alltid som patienten gör det som är bäst. Kanske gör det som är bekvämt för stunden, men en stor björntjänst på sikt. Det som görs följer en genomtänkt plan baserade på en syntes av både riktlinjer och individuella behov; så fort man gör avsteg från nationella riktlinjer eller den empiriska banken av kliniska erfarenheter, så måste man överväga detta extra noga. Det många lekmän inte inser, är att dokumentationskraven är rigorösa. Klart du kan slarva med dokumentationen, men till vilket pris? Priset att du inte kan följa upp på ett detaljerat vis, man får börja om från början, samma frågor och tiden tickar ut. Priset att patienten behöver bli inlagd akut i onödan, priset att efterträdande kollega eller vårdgranne inte fattar vad som gjorts, priset att granskande myndighet inte kan rekonstruera förloppet i händelse av komplikation, priset att klinikerns legitimation dras in, priset av en verksamhet i vanrykte och behövande patienter drar sig för att söka och begår självmord. Priset av demoralisering inom kåren och avtagande attraktionskraft för framtidens kliniker. Detta är inga bagateller. Många röster har synpunkter, men det är mitt huvud som rullar om det skiter sig för patienten.
Citera
2015-01-05, 15:01
Medlem
Har precis fått Brintellix utskrivet av min läkare, fanns dock inga och hämta på Apoteket så får vänta tills dom kommer hem.

Någon som äter och har märkt någon positiv/ negativ påverkan?
Finns ju inte så mkt info om den än, då den är så pass ny.
Tacksam för svar. :)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in