Flashback bygger pepparkakshus!
2015-01-05, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messeduplife
Har precis fått Brintellix utskrivet av min läkare, fanns dock inga och hämta på Apoteket så får vänta tills dom kommer hem.

Någon som äter och har märkt någon positiv/ negativ påverkan?
Finns ju inte så mkt info om den än, då den är så pass ny.
Tacksam för svar.
Nej, vi väntar på att du ska ge oss en full rapport snarast..
Citera
2015-01-05, 18:23
Medlem
(null)
Citera
2015-01-05, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saundra
Nej, vi väntar på att du ska ge oss en full rapport snarast..

Hahaha! Ingen press här inte! 😜
Känner mig som försökskanin deluxe nu. 😄😝
Citera
2015-01-16, 20:20
Medlem
drbondos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messeduplife
Hahaha! Ingen press här inte! 😜
Känner mig som försökskanin deluxe nu. 😄😝

Hur har det gått? Är nyfiken på denna med.
Citera
2015-01-22, 20:35
Medlem
Jag började precis med denna är på 5 dagen 5 mg upptrappning. Känner mig lite mer piggare stirrig men är nog i början bara, har haft domma antidepressiva mirtazaspin sertalin strattera voxra klomipramin och säkert mer jag inte kan komma på. Uppdaterar.
Senast redigerad av Offee12 2015-01-22 kl. 20:38.
Citera
2015-01-28, 22:36
Medlem
Dag 9, va jävligt tjurig första dagarna och kände mig trög och klumpig som fan men det började gå över idag. Ligger fortfarande bara på 5 mg ska öka snart.
Citera
2015-01-29, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Offee12
Dag 9, va jävligt tjurig första dagarna och kände mig trög och klumpig som fan men det började gå över idag. Ligger fortfarande bara på 5 mg ska öka snart.
Jag tror det kommer ta en månad innan du får tänkt effekt. Alla SRI brukar ta den tiden. Rapportera gärna då.
Citera
2015-01-30, 17:18
Bannlyst
Citat:
Jag tror det kommer ta en månad innan du får tänkt effekt. Alla SRI brukar ta den tiden. Rapportera gärna då.

2 veckor brukar det ta innan specifik onset of action ses på Vortioxetine.

Att kalla det för en SRI känns lite väl simplifierat. Ligger i klassen "Multimodal antidepressant". Enligt Stahl:

"Increases release of several different neurotransmitters (serotonin, norepinephrine, dopamine, glutamate, acetylcholine, and histamine) and reduces the release of GABA through 3 different modes of action
Mode 1: blocks serotonin reuptake pump (serotonin transporter)
Mode 2: binds to G protein–linked receptors (full agonist at serotonin 1A receptors, partial agonist at serotonin 1B receptors, antagonist at serotonin 1D and serotonin 7 receptors)
Mode 3: binds to ion channel–linked receptors (antagonist at serotonin 3 receptors)
Full agonist actions at presynaptic somatodendritic serotonin 1A autoreceptors may theoretically enhance serotonergic activity and contribute to antidepressant actions
Full agonist actions at postsynaptic serotonin 1A receptors may theoretically diminish sexual dysfunction caused by serotonin reuptake inhibition
Antagonist actions at serotonin 3 receptors may theoretically enhance noradrenergic, acetylcholinergic, and glutamatergic activity and contribute to antidepressant and pro-cognitive actions
Antagonist actions at serotonin 3 receptors may theoretically reduce nausea and vomiting caused by serotonin reuptake inhibition
Antagonist actions at serotonin 7 receptors may theoretically contribute to antidepressant and pro-cognitive actions as well as reduce insomnia caused by serotonin reuptake inhibition
Partial agonist actions at serotonin 1B receptors may enhance not only serotonin release, but also acetylcholine and histamine release
Antagonist actions at serotonin 1D receptors may enhance serotonin release and may also theoretically enhance the release of pro-cognitive neurotransmitters and thereby enhance pro-cognitive actions"
Citera
2015-01-30, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonyma-Klubben
2 veckor brukar det ta innan specifik onset of action ses på Vortioxetine.

Hos vissa kan det ta upp till en månad innan SRI fungerar fullt ut. Och Vortioxetine är en SRI.

Citat:
Att kalla det för en SRI känns lite väl simplifierat. Ligger i klassen "Multimodal antidepressant". Enligt Stahl:

Det var därför jag skrev SRI istället för SSRI. SSRI betyder selektiv på SERT. SRT betyder att den inte är selektiv på SERT utan har andra effekter också.
Citera
2015-01-30, 18:43
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offee12

hur är biverkningarna om du jämför med ssri?

Själv är jag sjukt sugen på att prova brintellix men vill nog låta det gå ett par år först, vissa biverkningar upptäcks efter att ett läkemedel lanserats samt mer info om överdosering mm.

Fast några måste ju bli de första, fick cipralex typ 2005-2006 då det nyss kommit ut på marknaden och det var mkt bra.
Citera
2015-01-30, 19:05
Bannlyst
Citat:
Hos vissa kan det ta upp till en månad innan SRI fungerar fullt ut. Och Vortioxetine är en SRI.

Det var därför jag skrev SRI istället för SSRI. SSRI betyder selektiv på SERT. SRT betyder att den inte är selektiv på SERT utan har andra effekter också.

Den tillhör fortfarande inte klassen SRI även om den blockerar SERT. Det är en SMS, vilket står för "Serotonin modulator and stimulators" och ska således inte kallas för något annat.

Antidepressiv effekt kan ofta ses snabbt efter 2 veckor, det är det som medicinen är känd för. Vet inte var du får din information ifrån, men ett tips är att läsa det jag skriver och granska det istället för att vägra inse att du har fel, vilket man tydligt kan avgöra av dina tidigare inlägg i denna tråd.

http://www.currentpsychiatry.com/hom...a989b57d2.html

http://medind.nic.in/daa/t14/i1/daat14i1p148.pdf
Citera
2015-01-31, 01:55
Medlem
Citat:
Japp, det multimodala konceptet finns även mer generellt. På ECNP i Wien 2012 fanns det seminarium om asenapins multifunktionalitet. Varför finns inte Sycrest i Sverige? Idealet vore en peroral depåtablett. Har för mig att Prof Kasper nämnde några ord om vortioxetin i förbigående.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in