Citat:
Ursprungligen postat av
Sweeper80
Sorry att spräcka din bubbla, men med två mediciner som går på noradrenalin så kommer du att ha lika mycket ångest igen om något år.
Nu förstår jag inte? MissFitt nämner ju bara Valdoxan i sitt inlägg, men har hon börjat med någon noradrenerg medicin också? (förutom Brintellix menar jag) Dock så ser jag att du lyckats gått och bli avstängd, så det dröjer nog innan du kan svara här... Jag bollar vidare till SilencedBanana.
Citat:
Ursprungligen postat av
SilencedBanana
I teorin är det ingen optimal kombination för ångest nej men rent kliniskt är det inte så förutsägbart hur patienter reagerar.
Det här är faktiskt korrekt, en del reagerar inte lika negativt på noradrenerga effekter - en del, som jag antar jag, reagerar heller inte alls lika positivt som andra, på dopaminerga effekter.
Men ang. Valdoxan... Den verkar ju främst som agonist på MT-1 receptorerna, och som lätt antagonist på 5ht-2c receptorerna - visst, det blir i början en ökning av frisättningen av dopamin och norepinefrin av antagonismen på 5ht-2c, men effekten är begränsad till frontalloben.
(därav varför man kommit fram till att den har begränsad positiv effekt på ADHD, och fler undersökningar är på väg)
Jag kan även själv intyga att den aktiverande effekten som en del får dom första dagarna på Agomelatin (dagen efter, vill säga - först blir du ju jättetrött av den, vilket är meningen) är ytterst kortvarig - jag märkte en ganska dramatisk förbättring av ångest, depression, och faktiskt även ADHD -symptom första morgonen/dagen, men effekten var redan på dag 2 väldigt svag. Dag 3 så märkte jag inget alls av någon aktiverande effekt.
Det bör även nämnas att jag är en av dom som är känslig för dopaminerga och norepinefrinerga effekter - jag får t ex ångest av metylfenidat, och till viss del av SNDRI som Sertralin (den är dock övergående, främst i början, när den serotonerga effekten är svag), men jag märkte ingen som helst ökning av ångest eller OCD-tankar när jag stod på Valdoxan (agomelatin).
Toleransen mot 5ht-2c antagonismen sker ganska fort, och det är kanske inte så konstigt heller, eftersom den effekten är tämligen svag.
Så jag ser inget som helst problem med att stå på både Valdoxan och Brintellix samtidigt.
(nu blev det kanske lite konstigt här, eftersom du får vara stand-in för Sweeper, men vad farao... just roll with it!
)