Flashback bygger pepparkakshus!
2015-11-13, 11:26
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stvikt
Hoppas Brintelix hjälper dig, för min ångest hjälpte dom inte alls!

Citat:
Ursprungligen postat av MissFitt73
Tack! Jag hoppas. Men jag har fått bort min ångest nästan helt med valdoxan. Nu vill jag bli lite piggare och få mer energi.

Sorry att spräcka din bubbla, men med två mediciner som går på noradrenalin så kommer du att ha lika mycket ångest igen om något år.
Citera
2015-11-13, 11:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Sorry att spräcka din bubbla, men med två mediciner som går på noradrenalin så kommer du att ha lika mycket ångest igen om något år.

I teorin är det ingen optimal kombination för ångest nej men rent kliniskt är det inte så förutsägbart hur patienter reagerar.
Citera
2015-11-13, 18:30
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexandria123
Jag äter Brintellix sedan i juni, jag drabbades a utmattningssyndrom och har PTSD, och åt i början xanor, sertralin, propavan, mirtazipin och imovane. Tyvärr så hjälpte inte Sertralinet mot de kraftiga ångestattackerna trots max dos. Fick Serquel som jag fick en massa bivekningar av, kraftigt försämrad sömn och yrsel, svullna armar m.m. Fick sedan Venlafaxn som jag fick svårt serotgent syndrom av, uppvaknanden, kraftiga mardrömmar, visste ibland inte om jag var vaken eller sov m.m. (2 olika läkare skrev ut Serquel och Venlafaxin, läkare nr 1 skre ut Srtralin i början och tack och lv fick jag tillbaka honom och då skrev han ut Brintellix). Jag fick först 10 mg oh efter ca 6 v kunde jag sluta med xanor på natten och mirtazipin. Han dubblade dosen Brintellix i slutet av augusti och jag har inte fått några insättningsproblem mer än övergående huvudvärk och illamående(vilket kan bero på allt mixtrande med mina mediciner) har inte heller några biverkningar av medicin, mer än lite torr i munnen vilket kan bero på propavan också. Har dock börjat med Mitazipin tillfälligt igen till natten då det blivit för mycket saker runtomkring mig. Brintellix är den bästa medicinen enligt och de runtomking mig, jag och sjukgymnasten då märkt av alla medicin ändringar. Man blir lugnare sover bättre = orkar mer. Men stressfaktorer runt omkring en måste bort, samt stöd vilket jag ska få mera av nu. Anledningen till att Brintellix är 2 hands läkemedel beror på att det är nytt och de vet inte så mycket än om biverkningarna, läkare och patienter ska rapportera in biverkningar. Denna medicin har flera verknings mekanismer än de andra och jag tål inte nordrealin.

Har också PTSD, hur har medicinen påverkat dina minnen? Den sista läkaren jag hade ville inte sätta in mig på det, tydligen var det ngn patient hen haft som fick ännu värre flashbacks och drömmar än tidigare.

Ska byta mottagning så håller tummarna för att jag äntligen ska få prova brintellix, har cipralex nu en bra medicin men skulle gärna vilja ge brintellix en chans kanske får mig att må bättre.
Citera
2015-11-13, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissFitt73
Tack! Jag hoppas. Men jag har fått bort min ångest nästan helt med valdoxan. Nu vill jag bli lite piggare och få mer energi.
Jag tror att det finns stora möjligheter att Brintellix kommer att hjälpa dig! Jag kände mig mycket mera klartänkt och aktiv, tyvärr så är ångesten mitt problem, allmän ångest och oro är vad psykologen benämnde det som!
Citera
2015-11-15, 22:30
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stvikt
Jag tror att det finns stora möjligheter att Brintellix kommer att hjälpa dig! Jag kände mig mycket mera klartänkt och aktiv, tyvärr så är ångesten mitt problem, allmän ångest och oro är vad psykologen benämnde det som!
Jag har också lite oro och ångest men framförallt vill jag få fart på hjärnkontoret. Är så seg och kommer aldrig igång. Ångest är dock piss och inget man vill ha.
Citera
2015-11-15, 23:18
Bannlyst
Hur är det med vikten ????
Alltså går man upp i vikt eller ner eller inget märkbart??
Citera
2015-11-16, 02:06
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80

Nu förstår jag inte? MissFitt nämner ju bara Valdoxan i sitt inlägg, men har hon börjat med någon noradrenerg medicin också? (förutom Brintellix menar jag) Dock så ser jag att du lyckats gått och bli avstängd, så det dröjer nog innan du kan svara här... Jag bollar vidare till SilencedBanana.

Citat:
Ursprungligen postat av SilencedBanana
I teorin är det ingen optimal kombination för ångest nej men rent kliniskt är det inte så förutsägbart hur patienter reagerar.

Det här är faktiskt korrekt, en del reagerar inte lika negativt på noradrenerga effekter - en del, som jag antar jag, reagerar heller inte alls lika positivt som andra, på dopaminerga effekter.

Men ang. Valdoxan... Den verkar ju främst som agonist på MT-1 receptorerna, och som lätt antagonist på 5ht-2c receptorerna - visst, det blir i början en ökning av frisättningen av dopamin och norepinefrin av antagonismen på 5ht-2c, men effekten är begränsad till frontalloben.

(därav varför man kommit fram till att den har begränsad positiv effekt på ADHD, och fler undersökningar är på väg)

Jag kan även själv intyga att den aktiverande effekten som en del får dom första dagarna på Agomelatin (dagen efter, vill säga - först blir du ju jättetrött av den, vilket är meningen) är ytterst kortvarig - jag märkte en ganska dramatisk förbättring av ångest, depression, och faktiskt även ADHD -symptom första morgonen/dagen, men effekten var redan på dag 2 väldigt svag. Dag 3 så märkte jag inget alls av någon aktiverande effekt.

Det bör även nämnas att jag är en av dom som är känslig för dopaminerga och norepinefrinerga effekter - jag får t ex ångest av metylfenidat, och till viss del av SNDRI som Sertralin (den är dock övergående, främst i början, när den serotonerga effekten är svag), men jag märkte ingen som helst ökning av ångest eller OCD-tankar när jag stod på Valdoxan (agomelatin).

Toleransen mot 5ht-2c antagonismen sker ganska fort, och det är kanske inte så konstigt heller, eftersom den effekten är tämligen svag.

Så jag ser inget som helst problem med att stå på både Valdoxan och Brintellix samtidigt.

(nu blev det kanske lite konstigt här, eftersom du får vara stand-in för Sweeper, men vad farao... just roll with it! )
Senast redigerad av Ninjor1987 2015-11-16 kl. 02:11.
Citera
2015-11-16, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillagumman66
Hur är det med vikten ????
Alltså går man upp i vikt eller ner eller inget märkbart??

Jag kan känna att jag är lite hungrigare/godissugen, men det kan bero på att matlusten börjar komma tillbaka igen. Eventuell viktuppgång (mycket liten, om ens någon) motverkas dock genom att jag nu har ork och lust att gå promenader
Citera
2015-11-16, 19:33
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Nu förstår jag inte? MissFitt nämner ju bara Valdoxan i sitt inlägg, men har hon börjat med någon noradrenerg medicin också? (förutom Brintellix menar jag) Dock så ser jag att du lyckats gått och bli avstängd, så det dröjer nog innan du kan svara här... Jag bollar vidare till SilencedBanana.

Det här är faktiskt korrekt, en del reagerar inte lika negativt på noradrenerga effekter - en del, som jag antar jag, reagerar heller inte alls lika positivt som andra, på dopaminerga effekter.

Men ang. Valdoxan... Den verkar ju främst som agonist på MT-1 receptorerna, och som lätt antagonist på 5ht-2c receptorerna - visst, det blir i början en ökning av frisättningen av dopamin och norepinefrin av antagonismen på 5ht-2c, men effekten är begränsad till frontalloben.

(därav varför man kommit fram till att den har begränsad positiv effekt på ADHD, och fler undersökningar är på väg)

Jag kan även själv intyga att den aktiverande effekten som en del får dom första dagarna på Agomelatin (dagen efter, vill säga - först blir du ju jättetrött av den, vilket är meningen) är ytterst kortvarig - jag märkte en ganska dramatisk förbättring av ångest, depression, och faktiskt även ADHD -symptom första morgonen/dagen, men effekten var redan på dag 2 väldigt svag. Dag 3 så märkte jag inget alls av någon aktiverande effekt.

Det bör även nämnas att jag är en av dom som är känslig för dopaminerga och norepinefrinerga effekter - jag får t ex ångest av metylfenidat, och till viss del av SNDRI som Sertralin (den är dock övergående, främst i början, när den serotonerga effekten är svag), men jag märkte ingen som helst ökning av ångest eller OCD-tankar när jag stod på Valdoxan (agomelatin).

Toleransen mot 5ht-2c antagonismen sker ganska fort, och det är kanske inte så konstigt heller, eftersom den effekten är tämligen svag.

Så jag ser inget som helst problem med att stå på både Valdoxan och Brintellix samtidigt.

(nu blev det kanske lite konstigt här, eftersom du får vara stand-in för Sweeper, men vad farao... just roll with it! )

Jo jag tyckte väl att han skrev lite konstigt eftersom medicinerna är olika och Brintellix inte går på nordrenalin. Jag har precis börjat med mediciner och är så lite insatt men valdoxan ensamt blir jag seg och lite avstängd. Är iof inte jättedeppig längre men jag är inte heller särskilt glad. Så därför ville hon lägga till Brintellix för att höja aktiviteten lite. Jag ger det ett försök.
Citera
2015-11-18, 13:06
Medlem
Smellmysockss avatar
Började med Brintellix i lördags och utöver att ha ADHD har jag återkommande depressioner. Jag är positivt överraskad, nästa för bra för att vara sant. Ångesten har försvunnit nästan helt, min förmåga att koncentrera mig har blivet avsevärt mycket bättre (tar även Elevanse). Så ifall annat gift inte fungerar är Brintellix helt värt att pröva. Bättre än vad jag kunnat hoppas på.
Citera
2015-11-18, 19:21
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smellmysocks
Började med Brintellix i lördags och utöver att ha ADHD har jag återkommande depressioner. Jag är positivt överraskad, nästa för bra för att vara sant. Ångesten har försvunnit nästan helt, min förmåga att koncentrera mig har blivet avsevärt mycket bättre (tar även Elevanse). Så ifall annat gift inte fungerar är Brintellix helt värt att pröva. Bättre än vad jag kunnat hoppas på.
Jag har ätit 5 mg i 3 dagar och jag känner mig trött och irriterad bara. Inget positivt alls.
Citera
2015-11-30, 10:16
Medlem
Smellmysockss avatar
Förtydligande som jag redan borde ha nämnt. Jag hade tidigare venlafaxin vilket gav mej viss, men liten, effekt (150 mg varit uppe på 300 mg). Jag bad då att får testa Brintellix och vi landande då i att jag skulle behålla venlafaxin (150 mg) och börja med 10 mg Brintellix. Den positiva effekten kom då direkt och jag kör fortsatt på denna kombo med mycket goda resultat. Så testa att köra båda, jag tror det är det som kan göra skillnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in