Flashback bygger pepparkakshus!
2015-11-30, 11:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smellmysocks
Förtydligande som jag redan borde ha nämnt. Jag hade tidigare venlafaxin vilket gav mej viss, men liten, effekt (150 mg varit uppe på 300 mg). Jag bad då att får testa Brintellix och vi landande då i att jag skulle behålla venlafaxin (150 mg) och börja med 10 mg Brintellix. Den positiva effekten kom då direkt och jag kör fortsatt på denna kombo med mycket goda resultat. Så testa att köra båda, jag tror det är det som kan göra skillnad.

En del med behandlingsresistent depression får god effekt när man kombinerar två stycken preparat där dess huvudfunktion är att hämma återupptaget av serotonintransporten. Det behöver alltså inte röra sig om just Brintellix utan snarare om själva augumentationsbehandlingen, alltså kombinationen, som ger effekt.

Jag orkar inte moralpredika, men varningens finger bör lyftas här. Risken för serotonergt syndrom är ökad och man bör inte kombinera två av dessa liknande preparat med varandra utan att först DNA-testa och titta hur patienten metaboliserar, sedan bör man kontinuerligt mäta läkemedelskoncentration i blodet, särskilt vid dosökning.

Det är inte praxis eller lämpligt att kombinera den här typen av preparat om det inte rör sig om behandlingsresistent depression. Man bör då ha testat flera andra typer av antidepressiva mediciner innan man börjar augumentationsbehandla.

Tar du för övrigt några andra mediciner eller supplementerar med särskilda preparat, kosttillskott? Har din läkare förresten upplyst sig om riskerna för serotonergt syndrom i samband med att denne satte dig på den här kombon?
Senast redigerad av ARCALION 2015-11-30 kl. 11:55.
Citera
2015-12-01, 17:32
Medlem
Smellmysockss avatar
Att lyfta ett varningens finger är inte att moralpredika, själv iden med att vara här är att diskutera just detta. Läkaren är Farmakolog och psykiatriker och han gjorde en bedömning av preparaten och risken med att de "krockar" med varandra men uteslöt den risken på molekylär nivå. Utgår från att han har torrt på fötterna men ska ställa frågan om vilka ev. risker som finns och hur de går att spåra. Tar även Elevanse och mizkit (heter det så) för adhd som jag ganska nyligen fick diagnos på. Den totala cocktailen, hur livsfarlig kan den vara i "värsta fall"? Fördelen är dock att jag mår bättre än vad jag gjort de senaste 10 åren så i mitt fall är det risk Vs livskvalitet och jag är villig att spela med dåliga odds.
Citera
2015-12-01, 18:20
Medlem
Jag ligger i dagsläget på 200mg sertralin varje dag och nu efter några gånger på KBT så ville dom att jag skulle pröva Brintellix istället då dom inte rekommenderar högre dos av sertralinen.

Hur bryggar jag övergången på smidigaste sätt och fler som gått från sertralin till Brintellix och kan berätta om deras upplevelser

Tacksam för svar!
Citera
2015-12-02, 11:02
Medlem
Smellmysockss avatar
Brygga inte över, möjligvis gå ner i dos av setra. Setra och venaflaxin har aldrig funkat fullt ut för mej men kombinationen där jag tar vena och Brintellix gör det. Läkaren kommer säker säga att så kan man inte göra men de krockar inte med varandra utan väger upp samma sak fast på olika sätt. Det är läkarens jobba att sätta sej in och förklara för dej, inte tvärt om, men läkare är lata djur.

Kan nämna att sedan jag fick denna effekt har jag precis fått veta att min läkare gjort motsvarande på 5 andra patienter med samma positiva effekter. Så tjata för att få det som komplement, inte som nu prövar vi detta istället.
Citera
2015-12-04, 15:42
Medlem
MissFitt73s avatar
Jag funderar på att ta bort all medicin. Jag mådde bättre innan jag började med medicin. Har aldrig haft problem med ångest innan. Medicinen har framkallat det och nu känns det som att kroppen kräver mer och mer medicin och jag blir mer och mer avstängd och ångestfylld. Den enda medicin jag mådde bra på ett tag var voxra men den blev efter några månader helt ohållbar då jag nästintill blev manisk och pratade hela tiden och ville gå ut på krogen jämt. Så var tvungen att sluta.
Citera
2015-12-04, 20:30
Medlem
lithionits avatar
kanske har diskuterats tidigare i tråden.

Men ni som tar Brintellix vilka för/nackdelar har det i jämförelse med SSRI?
Citera
2015-12-08, 07:49
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit

Nackdelar, som jag upplevde det:
Sämre mot ångest
Sämre mot stressrelaterade besvär

Fördelar, som jag upplevde det:
Bättre mot sömnen

Jag upplever det som en antidepressiv medicin, mer än Cipralex och Cipramil, som fungera bra mot tvång och ångest. Denna känns mer utvecklad att vara en ren antidepressiv.
Citera
2015-12-09, 18:18
Medlem
Smellmysockss avatar
Citat:

SSRI
Haft det i säkert 10 års tid. Ingen, eller minimal effekt. Fick fel diagnos, var helt plötsligt bipolär2 och körde först bara lithiumskiten men fick fruktansvärda utsättningssymptom av SSRI. Helt plötsligt fick jag mycket svår panikångest...lång historia....fick tillbaka SSRI efter att jag påpekat sambandet. Kombon av de två funkade inte heller, fick då Venaflaxin som stegvis höjdes till 350 mg dag. Funkade inte heller.

Brintellix
Gjorde sökningar på nätet, byte läkare, fick Brintellix efter jag sagt att jag villa ha det. Hade turen att läkaren vara farmakolog och föreslog Brentellix i kombo med 150 mg Vena och bort med Lithium. Första dagen med Brintellix var magisk, ångesten minimiserades, fick "hoppet" tillbaka. Träffade min samt annan läkare i samband med detta och deras erfarenhet av Brintellix är att den inte är särskilt effektiv. Men effekten av kombon var oprövad och oupptäckt (försökskanin) vilket även fick till följd att jag magiskt kurerat mig från diagnosen bipolär på mindre än en vecka.

Lärdom
Jag tror inte Brintellix är en underpiller. Jag är dock helt övertygad av att kombinationen av något som är stabiliserande och "hjärndödande" som Venaf. i kombination med Brintellix som är verksam på två olika sätt är värd att pröva då det rent logiskt inte bara kan funka på mej. Varför det exakt funkar vet jag inte, men jag vet att det funkar. SSRI kan man tugga tills man dör utan effekt. Kombon kan funka dagen efter.
Citera
2015-12-10, 12:02
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smellmysocks
SSRI
Haft det i säkert 10 års tid. Ingen, eller minimal effekt. Fick fel diagnos, var helt plötsligt bipolär2 och körde först bara lithiumskiten men fick fruktansvärda utsättningssymptom av SSRI. Helt plötsligt fick jag mycket svår panikångest...lång historia....fick tillbaka SSRI efter att jag påpekat sambandet. Kombon av de två funkade inte heller, fick då Venaflaxin som stegvis höjdes till 350 mg dag. Funkade inte heller.

Brintellix
Gjorde sökningar på nätet, byte läkare, fick Brintellix efter jag sagt att jag villa ha det. Hade turen att läkaren vara farmakolog och föreslog Brentellix i kombo med 150 mg Vena och bort med Lithium. Första dagen med Brintellix var magisk, ångesten minimiserades, fick "hoppet" tillbaka. Träffade min samt annan läkare i samband med detta och deras erfarenhet av Brintellix är att den inte är särskilt effektiv. Men effekten av kombon var oprövad och oupptäckt (försökskanin) vilket även fick till följd att jag magiskt kurerat mig från diagnosen bipolär på mindre än en vecka.

Lärdom
Jag tror inte Brintellix är en underpiller. Jag är dock helt övertygad av att kombinationen av något som är stabiliserande och "hjärndödande" som Venaf. i kombination med Brintellix som är verksam på två olika sätt är värd att pröva då det rent logiskt inte bara kan funka på mej. Varför det exakt funkar vet jag inte, men jag vet att det funkar. SSRI kan man tugga tills man dör utan effekt. Kombon kan funka dagen efter.

Om du nu har ADHD och/eller bipoläritet så fattar jag fan inte varför de föreslog Brintellix. Du borde snarare prova Abilify eller Abilify tillsammans med Concerta.
Citera
2015-12-10, 21:47
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Nackdelar, som jag upplevde det:
Sämre mot ångest
Sämre mot stressrelaterade besvär

Fördelar, som jag upplevde det:
Bättre mot sömnen

Jag upplever det som en antidepressiv medicin, mer än Cipralex och Cipramil, som fungera bra mot tvång och ångest. Denna känns mer utvecklad att vara en ren antidepressiv.

När det gäller sömnen, fick du mycket mardrömmar?

Och ff.a. om du ser till kognitiva besvär blev du mycket förbättrad?
Potentialen för kognitionsförbättring är typ det som driver mig mest att vilja prova, får alltid mycket kognitiva symptom som koncentrationssvårigheter när jag är mer deprimerad, och inte blir det bättre av att stå på lamotrigin dessutom :P
Citera
2015-12-11, 00:25
Medlem
theralenas avatar
Citat:

Potentialen för kognitionsförbättring är typ det som driver mig mest att vilja prova, får alltid mycket kognitiva symptom som koncentrationssvårigheter när jag är mer deprimerad, och inte blir det bättre av att stå på lamotrigin dessutom :P
Så som jag upfatta så har du inte stora problem med hypomani/mani utan det är dina depressiva faser som är dominerande. Du känner kognitiva biverkningar utav lamotrogin, då undrar jag om du är sugen på att tessta seroquel, den sägs vara svagare än dom flesta neuroleptika samt att den har en antidepressiv effekt samtidigt som den har en stämningstabiliserande effekt? Då kan du kanske bli av med dom kognitiva biverkningarna samtidigt som du bir stabilare samt kan få lite antidepressiv effekt, om inte det är tillräkligt så kan du byta ut cipralexen mot brintelix också.
Senast redigerad av theralena 2015-12-11 kl. 00:38.
Citera
2015-12-11, 00:26
Medlem
Citat:

Nu var det i och för sig inte till mig du ställde frågan, men jag kan ge min bild av medicinen.
Jag tog Aurorix, Lamotrigin och Seroquel (är bipolär). Jag låg mer eller mindre alltid i depression av den kombinationen, ingen av medicinerna gav mig det "lyft" som behövdes. Vi valde då att sätta ut Aurorixen och sätta in Brintellix istället.

Vad gäller det kognitiva så kan jag säga att det blivit ett otroligt lyft. Mitt minne har äntligen! kommit tillbaka och jag har för första gången på 5 år börjat känna mig frisk. Nu efter jul så kommer jag äntligen kunna återgå till arbete igen efter alla sjuka år

Jag fick inga problem med mardrömmar men har läst att det är rätt vanligt just vid insättning av Brintellix.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in