Citat:
Ursprungligen postat av
Smellmysocks
Förtydligande som jag redan borde ha nämnt. Jag hade tidigare venlafaxin vilket gav mej viss, men liten, effekt (150 mg varit uppe på 300 mg). Jag bad då att får testa Brintellix och vi landande då i att jag skulle behålla venlafaxin (150 mg) och börja med 10 mg Brintellix. Den positiva effekten kom då direkt och jag kör fortsatt på denna kombo med mycket goda resultat. Så testa att köra båda, jag tror det är det som kan göra skillnad.
En del med behandlingsresistent depression får god effekt när man kombinerar två stycken preparat där dess huvudfunktion är att hämma återupptaget av serotonintransporten. Det behöver alltså inte röra sig om just Brintellix utan snarare om själva augumentationsbehandlingen, alltså kombinationen, som ger effekt.
Jag orkar inte moralpredika, men varningens finger bör lyftas här. Risken för serotonergt syndrom är ökad och man bör inte kombinera två av dessa liknande preparat med varandra utan att först DNA-testa och titta hur patienten metaboliserar, sedan bör man kontinuerligt mäta läkemedelskoncentration i blodet, särskilt vid dosökning.
Det är inte praxis eller lämpligt att kombinera den här typen av preparat om det inte rör sig om behandlingsresistent depression. Man bör då ha testat flera andra typer av antidepressiva mediciner innan man börjar augumentationsbehandla.
Tar du för övrigt några andra mediciner eller supplementerar med särskilda preparat, kosttillskott? Har din läkare förresten upplyst sig om riskerna för serotonergt syndrom i samband med att denne satte dig på den här kombon?