Flashback bygger pepparkakshus!
2019-01-28, 12:15
Medlem
Brintellix samtidigt som Elvanse ? Funkar det ? Risker ?
Citera
2019-01-28, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagoduovi

Borde fungera, men kanske en lägre dos av Brintellix.
Citera
2019-02-08, 12:33
Medlem
Vondors avatar
Delar med mig, håller på att trappa ned på fluoxetin, ligger nu på 40 mg. nästa vecka sänka till 20, efter det vara utan medicin i cirka 7 dar.
Slutligen börja med Brintellix 5 mg, enligt min läkare, sa han att den medicin är snällare än andra.
Visst fluoxetin hade jag inte så stora problem med, mest zombie mode sen lite lugnade med.

Så i alla fall kommer jag börjar med Brintellix 5 mg om drygt 2 veckor isch.
Sen är jag ganska känslig mot medicin har jag märkt, så istället kommer jag nog ta 2,5, delar den, sen öka försiktigt.
Blir det allt för jobbigt, så har jag lugnade och ångest dämpande.

Jag hör av mig fram över.
Jag hoppas på det bästa.
Citera
2019-02-08, 14:30
Medlem
Port-charlottes avatar
Det kommer gå alla tiders,lycka till
Citera
2019-03-18, 14:19
Medlem
Vondors avatar
Så nu har det gått en tid, sen jag började med Brintellix.

Kan säga att jag mår bättre, fast det är lite kvar som fattas.
Tar just nu 10 mg, biverkningar, yrsel och o koncentrerade.
Skall nog öka till 15 och sen 20.
Citera
2019-03-18, 14:27
Medlem
Gick på 20mg och det funkade inte alls på mig. Måste dock säga det gav inga direkta biverkningar vilket inte många mediciner jag testat gjort.
Citera
2019-03-21, 00:28
Medlem
Den fungerar väldigt bra mot min ADD, har en helt annan förmåga att påbörja och slutföra uppgifter som annars skulle dras ut på tiden. Tänker även klarare och upplever ett lugn i hjärnan och inte ett virrvarr av tankar.

Känner mig stimulerad utan att egentligen bli stimulerad, känns väldigt naturligt på någit vis. En känsla av att saker och ting faller på sin plats på ett givande vis och ger lite extra fokus och driv. Detta ger mig möjligheten att må bra och ta snabba beslut utan att överanalysera, hjälper bra i vardagen på så sätt. Jag är helt klart nöjd och detta var över förväntan då jag hade rätt svaga förväntningar på den. Hoppas dessa goda effekter kvarstår i någon mån, har bara ätit medicinen i ett par dagar.

Enda biverkningen har varit rännskita och orolig mage men det kan jag ta med ro om det släpper med tiden.

Ska testa att gå upp i dos nästa vecka.
Senast redigerad av Skogsvandring 2019-03-21 kl. 00:38.
Citera
2019-03-21, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvandring
Den fungerar väldigt bra mot min ADD, har en helt annan förmåga att påbörja och slutföra uppgifter som annars skulle dras ut på tiden. Tänker även klarare och upplever ett lugn i hjärnan och inte ett virrvarr av tankar.

Känner mig stimulerad utan att egentligen bli stimulerad, känns väldigt naturligt på någit vis. En känsla av att saker och ting faller på sin plats på ett givande vis och ger lite extra fokus och driv. Detta ger mig möjligheten att må bra och ta snabba beslut utan att överanalysera, hjälper bra i vardagen på så sätt. Jag är helt klart nöjd och detta var över förväntan då jag hade rätt svaga förväntningar på den. Hoppas dessa goda effekter kvarstår i någon mån, har bara ätit medicinen i ett par dagar.

Enda biverkningen har varit rännskita och orolig mage men det kan jag ta med ro om det släpper med tiden.

Vad bra att det funkar för dig än så länge. Dock finns risken för att det är en Honey Moon effekt men det brukar ändå betyda att den funkar, kanske inte lika bra som i början bara.

Biverkningen som du talar om brukar gå över efter två till tre veckor om inte snabbare.
Citera
2019-03-24, 09:42
Medlem
DrottningKristinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagoduovi

Citat:
Ursprungligen postat av drainerx
Borde fungera, men kanske en lägre dos av Brintellix.

Citat:
Ursprungligen postat av Vondor
Delar med mig, håller på att trappa ned på fluoxetin, ligger nu på 40 mg. nästa vecka sänka till 20, efter det vara utan medicin i cirka 7 dar.
Slutligen börja med Brintellix 5 mg, enligt min läkare, sa han att den medicin är snällare än andra.
Visst fluoxetin hade jag inte så stora problem med, mest zombie mode sen lite lugnade med.

Så i alla fall kommer jag börjar med Brintellix 5 mg om drygt 2 veckor isch.
Sen är jag ganska känslig mot medicin har jag märkt, så istället kommer jag nog ta 2,5, delar den, sen öka försiktigt.
Blir det allt för jobbigt, så har jag lugnade och ångest dämpande.

Jag hör av mig fram över.
Jag hoppas på det bästa.

Citat:
Ursprungligen postat av Vondor
Så nu har det gått en tid, sen jag började med Brintellix.

Kan säga att jag mår bättre, fast det är lite kvar som fattas.
Tar just nu 10 mg, biverkningar, yrsel och o koncentrerade.
Skall nog öka till 15 och sen 20.

Lade in några citeringar här med hopp om svar från någon som är insatt.

Undrar då..
Flouxetin, hur fungerade det för dig? Jag har tidigare haft SSRI, sertralin, fungerade bra mot humöret och ångest e.t.c men gav biverkningar i forma av ökad hunger och halsbränna, magkatarr.
Funderar på att testa flouxetin.

Brintellix har min läkare nämnt, är det något att ha?
Jag har Tourettes, OCD (och ADHD) som diagnoser, skulle säga att Tourettes är huvuddiagnosen då, medföljande ångest och OCD. OCD blev avsevärt bättre på sertralin och har inte direkt problem med det längre.
Äter i nuläget Elvanse samt Attentin i kombination dagligen. Fungerar bra för ökat fokus etc.
Varför jag tänker SSRI är min grundläggande sinnesstämning. Har en konstant form av oro samt väldigt lätt för att bli irriterad och ilsken. Detta gör mig negativ och låg mellan varven.

Så, flouxetin vs brintellix vs någon annan SSRI? Tankar?
Citera
2019-03-24, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvandring

Uppdatera gärna hur det går. Jag funderar på Brintellix. Har Elvanse samt Attentin i nuläget, men tror det behövs någonting som stabiliserar sinnesstämningen i grunden.
Kanske Brintellix är bra för det, men det krävs att den påverkar oro-ångest för att det ska fungera för mig.
Citera
2019-03-24, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrottningKristina
Uppdatera gärna hur det går. Jag funderar på Brintellix. Har Elvanse samt Attentin i nuläget, men tror det behövs någonting som stabiliserar sinnesstämningen i grunden.
Kanske Brintellix är bra för det, men det krävs att den påverkar oro-ångest för att det ska fungera för mig.
Ger Elvanse dig ökad ångest?
Vilka är de positiva effekterna av Elvanse för dig tycker du?
Citera
2019-03-24, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lisen75
Ger Elvanse dig ökad ångest?
Vilka är de positiva effekterna av Elvanse för dig tycker du?

Jag har ätit Attentin mycket längre än Elvanse. Attentin har jag haft sedan 1,5 år nästan, det är samma substans, dexamfetamin, som Elvanse fast Attentin är kortverkande och då starkare effekt. Nu har jag lagt till Elvanse sedan en vecka och dragit ner på Attentin för att effekten varade för kort tid på dagen.

Men nej ångest får jag inte, skulle snarare säga att dexamfetamin dämpar ångest och tankesnurr, men det är väldigt viktigt att dosen är rätt har jag märkt. Är dosen för låg blir jag bara slö, seg och då kan ångest krypa på.
Kan vara bra att i samband med att medicinen försvinner ur kroppen sådär vid 17-18 för min del, att äta middag då, eller ta en joggingtur, eller någon annan stimulerande aktivitet, annars kan det bli en kort stund då det känns lite oroligt. Men det går över snabbt.
Det är inte för ångest jag vill ha SSRI,utan för att jag är så himla lättirriterad och har för kort stubin samt lite oroligt sinnestillstånd.
Hur är det för din del?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in