Citat:
Jag antar att du inte har Aurorix längre. Tänk på att lamotrigin kan halvera koncentrationen av quetiapin i blodet. Om du ändå inte har uppsving så kan det räcka med kombon Brintellix och Seroquel som boost i antidepressivt syfte; eller att du satsar på Lamotrigin. Det verkar överflödigt med Lamo + Sero. Vad kan du säga om Brintellix hittills?
Mina intryck av Brintellix har tyvärr varit utifrån en otillfredsställande förutsättning: uppföljningen av alltför lättvindigt insatta indikationer. Brintellix ska ju vara ett andrahandsmedel (eller snarare ett tredje-, fjärde- eller sistamedel).
Mina intryck av Brintellix har tyvärr varit utifrån en otillfredsställande förutsättning: uppföljningen av alltför lättvindigt insatta indikationer. Brintellix ska ju vara ett andrahandsmedel (eller snarare ett tredje-, fjärde- eller sistamedel).
Långt inlägg nedan:
Jag är som tidigare sagts bipolär, av en blandninga av typ 2 och typ 5. Jag har tidigare tagit Aurorix under lång tid utan effekt. Jag låg på 600mg under ett par år. Seroquelen har jag också tagit under lång tid, men trappat ner from 600mg till 100mg. Minskningen av Seroquel har gjort underverk, bland annat så har mitt balanssinne kommit tillbaka och jag är inte lika trött längre. Mitt mål är att få bort Seroquelen helt, men vill se vad som händer med Brintellixen innan jag tar bort de sista 100mg Seroquel.
Lamotriginet har jag också tagit under lång tid, minst ett par år, antagligen mer. Vi testade först att minska Lamotriginet från 600mg till 400mg, men med resultatet att jag hamnade i ett psykosliknande tillstånd. Vi återgick då till min tidigare dos på 600mg och allt var tillbaka som tidigare. Det var då jag trappade ut Aurorixen istället.
Eftersom man inte kan ta Aurorix samtidigt som Brintellix pga risken för serotonergt syndrom så var jag tvungen att låta all Aurorix gå ur kroppen innan Brintellixen sattes in. Redan efter ett par dagar efter insättningen av Brintellix började jag känna att jag fick lite mer energi, trots att jag bara började på 5mg första veckan. Nu på 10mg börjar minnet komma tillbaka och jag har lättare att tex. läsa och se på tv samt att energin blir bättre och bättre.
Jag är extremt medicinkänslig och har tidigare fått åka till akuten flera gånger vid insättning av nya mediciner och var därför orolig för Brintellixen. Jag har genom åren (sista 10 åren) provat i princip alla mediciner och kombinationer man kan tänka sig, men utan effekt eller med allt för stora biverkningar. Tack och lov så har jag inte känt av minsta biverkning av Brintellix förutom väldigt liten muskelstelhet. Om någon vecka kommer jag öka till 15mg och är väldigt spänd på att se om den positiva utvecklingen fortsätter.
Målet med Brintellix är att lyfta det allmänna mentala tillståndet. Att inte hamna i lika djupa depressioner och kanske få mina mentala "toppar" att bli fler och lite "högre" än tidigare. Detta verkar redan ha önskad effekt.
tl;dr
Brintellix fungerar hittills utmärkt. Inga biverkningar. Hoppas på fortsatt förbättring av mitt bipolära tillstånd.
Senast redigerad av Dathor 2015-10-18 kl. 10:19.
Senast redigerad av Dathor 2015-10-18 kl. 10:19.