Flashback bygger pepparkakshus!
2015-10-18, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Jag antar att du inte har Aurorix längre. Tänk på att lamotrigin kan halvera koncentrationen av quetiapin i blodet. Om du ändå inte har uppsving så kan det räcka med kombon Brintellix och Seroquel som boost i antidepressivt syfte; eller att du satsar på Lamotrigin. Det verkar överflödigt med Lamo + Sero. Vad kan du säga om Brintellix hittills?

Mina intryck av Brintellix har tyvärr varit utifrån en otillfredsställande förutsättning: uppföljningen av alltför lättvindigt insatta indikationer. Brintellix ska ju vara ett andrahandsmedel (eller snarare ett tredje-, fjärde- eller sistamedel).

Långt inlägg nedan:

Jag är som tidigare sagts bipolär, av en blandninga av typ 2 och typ 5. Jag har tidigare tagit Aurorix under lång tid utan effekt. Jag låg på 600mg under ett par år. Seroquelen har jag också tagit under lång tid, men trappat ner from 600mg till 100mg. Minskningen av Seroquel har gjort underverk, bland annat så har mitt balanssinne kommit tillbaka och jag är inte lika trött längre. Mitt mål är att få bort Seroquelen helt, men vill se vad som händer med Brintellixen innan jag tar bort de sista 100mg Seroquel.

Lamotriginet har jag också tagit under lång tid, minst ett par år, antagligen mer. Vi testade först att minska Lamotriginet från 600mg till 400mg, men med resultatet att jag hamnade i ett psykosliknande tillstånd. Vi återgick då till min tidigare dos på 600mg och allt var tillbaka som tidigare. Det var då jag trappade ut Aurorixen istället.

Eftersom man inte kan ta Aurorix samtidigt som Brintellix pga risken för serotonergt syndrom så var jag tvungen att låta all Aurorix gå ur kroppen innan Brintellixen sattes in. Redan efter ett par dagar efter insättningen av Brintellix började jag känna att jag fick lite mer energi, trots att jag bara började på 5mg första veckan. Nu på 10mg börjar minnet komma tillbaka och jag har lättare att tex. läsa och se på tv samt att energin blir bättre och bättre.

Jag är extremt medicinkänslig och har tidigare fått åka till akuten flera gånger vid insättning av nya mediciner och var därför orolig för Brintellixen. Jag har genom åren (sista 10 åren) provat i princip alla mediciner och kombinationer man kan tänka sig, men utan effekt eller med allt för stora biverkningar. Tack och lov så har jag inte känt av minsta biverkning av Brintellix förutom väldigt liten muskelstelhet. Om någon vecka kommer jag öka till 15mg och är väldigt spänd på att se om den positiva utvecklingen fortsätter.

Målet med Brintellix är att lyfta det allmänna mentala tillståndet. Att inte hamna i lika djupa depressioner och kanske få mina mentala "toppar" att bli fler och lite "högre" än tidigare. Detta verkar redan ha önskad effekt.

tl;dr
Brintellix fungerar hittills utmärkt. Inga biverkningar. Hoppas på fortsatt förbättring av mitt bipolära tillstånd.
Senast redigerad av Dathor 2015-10-18 kl. 10:19.
Citera
2015-10-18, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dathor
OK, tack för din berättelse. Det är väldigt vanligt med antidepressiva vid bipolär sjukdom; många behandlare tycker väl att det är intuitivt att sätta in när någon söker för depression, med eller utan känd bipolär sjukdom. SSRI, TCA, NDRI m fl.

Jag är intresserad av att höra om någon, med eller utan känd bipolaritet, har upplevt ökad cyklicitet efter insättandet av Brintellix, och i så fall om det förekommit samtidig behandling med stämningsstabiliserare eller ej.
Citera
2015-10-19, 07:07
Medlem
jonness avatar
Hur lång tid tar det för insättningssymptom att försvinna, som yrsel, illamående och innan den börjar verka? Är det som med alla andra antidepressiva, dvs 2-3 veckor? Finns inte mycket info på nätet...
Citera
2015-10-19, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonnes
Hur lång tid tar det för insättningssymptom att försvinna, som yrsel, illamående och innan den börjar verka? Är det som med alla andra antidepressiva, dvs 2-3 veckor? Finns inte mycket info på nätet...

Jag har själv inte råkat ut för några biverkningar. Vad jag har läst mig till så har många insättningsproblem (illamående, yrsel, huvudvärk mm) under ca 2 veckor vid varje doshöjning. Doshöjningen brukar ske ungefär var 4:e vecka upp, med 5mg varje gång upp till 20mg.

En del personer kan dock råka ut för svår klåda och utslag. Detta verkar tyvärr inte vara ett insättningsproblem, utan en biverkan som ofta inte går över. Den enda lösningen då är att byta medicin.
Citera
2015-10-20, 17:58
Medlem
Jag äter Brintellix sedan i juni, jag drabbades a utmattningssyndrom och har PTSD, och åt i början xanor, sertralin, propavan, mirtazipin och imovane. Tyvärr så hjälpte inte Sertralinet mot de kraftiga ångestattackerna trots max dos. Fick Serquel som jag fick en massa bivekningar av, kraftigt försämrad sömn och yrsel, svullna armar m.m. Fick sedan Venlafaxn som jag fick svårt serotgent syndrom av, uppvaknanden, kraftiga mardrömmar, visste ibland inte om jag var vaken eller sov m.m. (2 olika läkare skrev ut Serquel och Venlafaxin, läkare nr 1 skre ut Srtralin i början och tack och lv fick jag tillbaka honom och då skrev han ut Brintellix). Jag fick först 10 mg oh efter ca 6 v kunde jag sluta med xanor på natten och mirtazipin. Han dubblade dosen Brintellix i slutet av augusti och jag har inte fått några insättningsproblem mer än övergående huvudvärk och illamående(vilket kan bero på allt mixtrande med mina mediciner) har inte heller några biverkningar av medicin, mer än lite torr i munnen vilket kan bero på propavan också. Har dock börjat med Mitazipin tillfälligt igen till natten då det blivit för mycket saker runtomkring mig. Brintellix är den bästa medicinen enligt och de runtomking mig, jag och sjukgymnasten då märkt av alla medicin ändringar. Man blir lugnare sover bättre = orkar mer. Men stressfaktorer runt omkring en måste bort, samt stöd vilket jag ska få mera av nu. Anledningen till att Brintellix är 2 hands läkemedel beror på att det är nytt och de vet inte så mycket än om biverkningarna, läkare och patienter ska rapportera in biverkningar. Denna medicin har flera verknings mekanismer än de andra och jag tål inte nordrealin.
Senast redigerad av Alexandria123 2015-10-20 kl. 18:12.
Citera
2015-10-27, 00:51
Medlem
TantTrists avatar
Jag har precis börjat äta Brintellix. Äter det för att ev komma åt den där "kognitiva boosten" som jag sett en del beskriva det på nätet, har även epilepsi och stora problem med minnet, fokus osv, och vi testar nytt för att se om jag på det här sättet kan komma undan en del av biverkningarna av min antiepileptika.

Har ju också en PTSD-diagnos, där finns säkert också en hel del anledningar till min kognitiva problematik så det här är ett försök att få lite mer ordning i tänket helt enkelt. Har kraftiga sömnstörningar också, medicinerat mot detta i drygt 10 år, om inte längre. Startat upp med 5 mg Brintellix/dag, sätter ut min gamla antidepressiva medicin, Edronax, parallellt, men eftersom det bara gått en vecka än så länge se vet jag inte riktigt hur jag mår än. Förutom några svängar med illamående varje dag, kommer liksom som i omgångar, tänk åksjuka ungefär, men jag har inte behövt kräkas ivf så jag ser inte det som ett stort problem.

Tycker mig dock känna lite "skillnad" i huvudet, ungefär som att tanken har blivit snabbare, fast vill inte påstå att munnen hängt med riktigt så än så länge upplevs jag nog som lika trög som vanligt Har haft en hel del mardrömmar, vaknar tidigare än vanligt men i övrigt är nog allt ungefär som det brukar.
Citera
2015-11-10, 15:09
Medlem
Jag har tidigare testat de flesta ssri preparat och även Seroquel mot min ångest! Jag är ganska känslig mot biverkningarna som ssri preparaten ger. Jag har nu tagit Brintellix 20mg i ca,6 mån. Jag kan inte säga att min ångest har minskat, mitt minne blev däremot bättre, kunde tänka klarare. Däremot har jag inte fått några stora biverkningar, lite sämre sexlust men inte anmärkningsvärt. Jag är inte säker på att Brintellix är bästa medicinen mot ångest! Jag har funderat lite över elbehandling, skulle vilja fråga om det är någon som har erfarenhet av detta? Det låter lite läskigt med elbehandling men har hört att det har stor effekt på ångest och små eller inga bieffekter, minnes problem kan förekomma men min ångest ger mig stora minnes problem, så jag tror att minnet blir bättre om ångesten minskar!

SV
Citera
2015-11-11, 00:10
Medlem
En uppdatering efter ca 6 veckor med Brintellix.

Hittills har Brintellix varit rena mirakelmedicinen för mig. Efter att i princip provat mig igenom hela Apotekets utbud så verkar jag äntligen hittat rätt.

För första gången på 6 år kan jag säga att jag mår bra. Inte bara ganska bra, utan faktiskt bra på riktigt. Detta har nu hållit i sig sedan jag började på 10mg för ca 4 veckor sedan. Jag höjde till 15mg efter två veckor men jag blev då väldigt yr och otroligt förvirrad. Det kändes att dosen blev för hög och jag återgick därför till 10mg efter några dagar.

På grund av en annan medicin jag äter och på grund av att jag har sänkt metabolisering via vissa enzymer som används för att bryta ner Brintellix (jag har ingen aning om hur man säger detta på ett medicinskt riktigt sätt) så når jag den maximala behandlande dosen redan vid 10mg.

Mitt minne är äntligen tillbaka, jag kan hänga med bra i filmer, komma ihåg alla namn (nåja) mm.

Jag känner för första gången på otroligt länge att jag faktisk ska kunna arbeta igen, efter att ha varit sjukskriven mer eller mindre de sista 6 åren.

Något som dessutom är trevligt är att jag faktiskt, mot alla odds, fått BÄTTRE sexlust och förmåga (Yes!)

Hmm kan nästan tro att jag är reklampelare för Brintellix.
Citera
2015-11-12, 09:02
Medlem
Hur ser biverkningarna ut för er som äter Brintellix? Sex? Viktuppgång etc.
Citera
2015-11-12, 20:41
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dathor
En uppdatering efter ca 6 veckor med Brintellix.

Hittills har Brintellix varit rena mirakelmedicinen för mig. Efter att i princip provat mig igenom hela Apotekets utbud så verkar jag äntligen hittat rätt.

För första gången på 6 år kan jag säga att jag mår bra. Inte bara ganska bra, utan faktiskt bra på riktigt. Detta har nu hållit i sig sedan jag började på 10mg för ca 4 veckor sedan. Jag höjde till 15mg efter två veckor men jag blev då väldigt yr och otroligt förvirrad. Det kändes att dosen blev för hög och jag återgick därför till 10mg efter några dagar.

På grund av en annan medicin jag äter och på grund av att jag har sänkt metabolisering via vissa enzymer som används för att bryta ner Brintellix (jag har ingen aning om hur man säger detta på ett medicinskt riktigt sätt) så når jag den maximala behandlande dosen redan vid 10mg.

Mitt minne är äntligen tillbaka, jag kan hänga med bra i filmer, komma ihåg alla namn (nåja) mm.

Jag känner för första gången på otroligt länge att jag faktisk ska kunna arbeta igen, efter att ha varit sjukskriven mer eller mindre de sista 6 åren.

Något som dessutom är trevligt är att jag faktiskt, mot alla odds, fått BÄTTRE sexlust och förmåga (Yes!)

Hmm kan nästan tro att jag är reklampelare för Brintellix.
Yes låter bra!
Har fått medicinen utskriven och ska börja med den på måndag som komplement till min valdoxan.
Citera
2015-11-13, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissFitt73
Yes låter bra!
Har fått medicinen utskriven och ska börja med den på måndag som komplement till min valdoxan.
Hoppas Brintelix hjälper dig, för min ångest hjälpte dom inte alls!
Citera
2015-11-13, 08:55
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stvikt
Hoppas Brintelix hjälper dig, för min ångest hjälpte dom inte alls!
Tack! Jag hoppas. Men jag har fått bort min ångest nästan helt med valdoxan. Nu vill jag bli lite piggare och få mer energi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in