Flashback bygger pepparkakshus!
2015-09-07, 10:32
Medlem
BrittaFittovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OddLingjaerde
Studien är från -93, alltså inte tillförlitlig. Man kan inte överväga Ergenyl alls p.g.a. dess grova biverkningar. Det bör testas åtskilliga mediciner innan den sätts in som off label-behandling.

Enligt studien kan den dock hjälpa mot mild variant av bipolär sjukdom och premenstruella problem.
Verkar rätt vanlig ändå, Carnitine nämner i tråden att han har tidigare fått den utskriven. Har en vän som tar Ergenyl för tillfället. Tanken är att man kan minska endokrina biverknignar med tillräcklig effektivitet genom låg dosering.
Citera
2015-09-07, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carnitine
Trivs du med ditt jobb?

Jag trivs väldigt bra med mitt jobb, arbetar på ett laboratorie där jag kan vara introvert när jag önskar och nörda ner mig i saker som är intressanta. Det går att vara social och de flesta accepterar att jag har lite flummiga synsätt och humor. Finns rätt många trevliga personer som jag passar med rent arbetsmässigt. Det var ungefär efter ett år som tröttheten blev för mycket och jag var tvungen att gå ner på 50% eftersom jag bara somnade och sov så fort jag kom hem. Kunde inte hjälpa till med något hemma, orkade inte laga mat etc. Sedan gick jag upp på 75% men nu är jag nästan lika trött igen. Innan tröttheten satte in såg chefen redan hur jag kunde ta över större ansvarsområden osv. när möjligheten kom, det tycker hon säkert fortfarande men för mig känns det mer och mer avlägset eftersom jag gör så mycket slarvfel och inte orkar arbeta så perfektionistiskt och aktivt som jag önskar när jag är så trött och svängig. Är numera riktigt disträ och tappar lätt bort mig i arbetsuppgifter. Innan kanske jag gjorde 5 olika stora saker på en dag och nu är det nog nere på 3 saker.
Citera
2015-09-08, 04:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Himlaklar
Jag trivs väldigt bra med mitt jobb, arbetar på ett laboratorie där jag kan vara introvert när jag önskar och nörda ner mig i saker som är intressanta. Det går att vara social och de flesta accepterar att jag har lite flummiga synsätt och humor. Finns rätt många trevliga personer som jag passar med rent arbetsmässigt. Det var ungefär efter ett år som tröttheten blev för mycket och jag var tvungen att gå ner på 50% eftersom jag bara somnade och sov så fort jag kom hem. Kunde inte hjälpa till med något hemma, orkade inte laga mat etc. Sedan gick jag upp på 75% men nu är jag nästan lika trött igen. Innan tröttheten satte in såg chefen redan hur jag kunde ta över större ansvarsområden osv. när möjligheten kom, det tycker hon säkert fortfarande men för mig känns det mer och mer avlägset eftersom jag gör så mycket slarvfel och inte orkar arbeta så perfektionistiskt och aktivt som jag önskar när jag är så trött och svängig. Är numera riktigt disträ och tappar lätt bort mig i arbetsuppgifter. Innan kanske jag gjorde 5 olika stora saker på en dag och nu är det nog nere på 3 saker.

Vad står du på för medicinering nu och vilken dos? Hur tolkar du dess effekt? Total remission är det man eftersträvar inom behandling av psykofarmaka, nöj dig inte med mindre. Det är vanligt att SRI-preparat bidrar till trötthet och mental sänkning i form av kognitiva biverkningar. Dessa preparat är långt ifrån optimala när det kommer till behandling av depression, detta måste man komma ihåg. Det finns effektivare preparat, som tyvärr inte skrivs ut lika ofta, som dessutom inte har samma biverkningar gällande den mentala biten.
Citera
2015-09-08, 08:51
Medlem
Citat:
Vad står du på för medicinering nu och vilken dos? Hur tolkar du dess effekt? .
Just nu äter jag ingen medicin för det psykiska, den sista var ju då Brintellix vars positiva förmåga var att jag blev mycket piggare. Dock blev jag känslomässigt avdomnad och det fanns inget djup i känslorna, svårt att förklara. Tog allt väldigt lättsinnigt och skulle typ bara ha ryckt på axlarna om någon nära hade avlidit och liknande.

Bästa effekt psykiskt har nog Quetiapine haft eftersom ångesten minskade riktigt rejält och jag blev inte lika svängig, däremot var jag alldeles för trött och kunde inte ens komma upp till jobbet.
Citera
2015-09-08, 10:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Himlaklar
Just nu äter jag ingen medicin för det psykiska, den sista var ju då Brintellix vars positiva förmåga var att jag blev mycket piggare. Dock blev jag känslomässigt avdomnad och det fanns inget djup i känslorna, svårt att förklara. Tog allt väldigt lättsinnigt och skulle typ bara ha ryckt på axlarna om någon nära hade avlidit och liknande.

Bästa effekt psykiskt har nog Quetiapine haft eftersom ångesten minskade riktigt rejält och jag blev inte lika svängig, däremot var jag alldeles för trött och kunde inte ens komma upp till jobbet.

Dessa biverkningar som du tar upp här är inget konstigt alls. Det är inte alls svårt att förklara utan är helt korrekt med hur medicinen fungerar och biverkningar du har fått.

Hjärnan och kroppen vill uppnå homeostasis. Vid återupptagshämning av serotonin (vilket sker på Brinellix) så blockeras återupptaget av serotonin, serotonin kommer sedan att öka och bli mer tillgängligt. Andra signalsubstanser så som just dopamin blir påverkade av detta och signaleringen sänks, kanske via avancerad försvarsinstinkt. Jag tar ibland upp "omvända gungbrädan", som jag lite finurligt har hittat på själv:

Du tar en tyngd, och du har två signalsubstanser på en våg. Den ena är serotonin, den andra är dopamin. Du placerar tyngden på serotonin-sidan, vad händer? Dopaminsidan skjuts i höjd. Men tänk omvänt här, ju mer serotonin som tillförs desto mer dopamin försvinner - Omvända gungbrädan.

Liknande sker när du börjar laborera runt med L-dopa (tänk dopamin) hos patienter med Parkinsons eller parkinsonistiska symptom. Du sätter till dopamin till vågskålen, serotonin skjuts i höjden = serotonerg signalering uteblir = depression, ångest. Man förstår här ganska snabbt att många typer av depressioner inte går att behandla via att attackera en specifik signalsubstans, eller dess återupptag. Det kommer alltid att ske kognitiva biverkningar då motpartens signalsubstans i sig minskar utskicket.

Du inser nu problemet med modern psykofarmaka och dess bristfällighet. I det längre loppet kommer alltid SSRI och SRI-preparat att fallera. Ett preparat som hämmar återupptaget av både serotonin, dopamin (vilket sedan metaboliserar vidare noradrenalin samt adrenalin) och dessutom hämmar återupptaget av dessa i samma takt, är det man vill åt.

Finns ett par substanser i VÄRLDEN som påverkar dessa samtidigt. Det ena är kokain, kanske världens bästa antidepressiva preparat (men jo tjena, kolla missbrukarrisken då?), men också kan MAO-hämmaren Parnate, som hämmar två parter av monoaminoxidas-enzym (MAO-A samt MAO-B), vilket bryter ner enzymet som från början skulle bryta ner samtliga av dessa signalsubstanser, vara mycket effektivt.

Jobbar för övrigt som kebabtekniker.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Homeostas
Senast redigerad av OddLingjaerde 2015-09-08 kl. 10:20.
Citera
2015-09-13, 04:01
Medlem
BrittaFittovs avatar
Ger denna sexuella biverkningar för er? Hur är det med viljestyrkan? Jag har känt att den har minskat när jag har gått på andra SSRI...
Senast redigerad av BrittaFittov 2015-09-13 kl. 04:03.
Citera
2015-09-15, 05:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BrittaFittov
Ger denna sexuella biverkningar för er? Hur är det med viljestyrkan? Jag har känt att den har minskat när jag har gått på andra SSRI...

Ser att du inte fått svar här.

Alla mediciner som kommer att hämma återupptaget av serotonin kommer också att bidra till sexuell dysfunktion, om inte även dopamin och noradrenalin-återupptag även hämmas. Också beroende på i vilken grad.

Brintellix kan i grunden betraktas som en vanlig SSRI, med lite simpla funktioner därtill, som inte genererar någon särskilt antidepressiv effekt i sig. Vanliga SSRI-preparat i sig är inte särskilt selektiva heller, vi har escitalopram där.

Brintellix är en modern "skitmedicin" som pushas ut för att pengar ska drivas in. Den ska inte förskrivas egentligen. Vi har sett samma standard gång på gång om vad som händer när man enbart hämmar återupptag av serotonin. Får du inte bra effekt av SSRI lär du inte få det av Brintellix, i grunden en SRI.

I Brintellix fall har man kastat bajs på väggen gällande ämnet i sig. Man har sett vad som fastnat, hur det kan fungera effektivt på marknaden, sedan lanserat preparatet. I praktiken fungerar det dåligt.

Bättre här att supplementera med fritt CDP-Kolin eller Alpha-GPC.
Citera
2015-09-15, 16:22
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ser att du inte fått svar här.

Alla mediciner som kommer att hämma återupptaget av serotonin kommer också att bidra till sexuell dysfunktion, om inte även dopamin och noradrenalin-återupptag även hämmas. Också beroende på i vilken grad.

Brintellix kan i grunden betraktas som en vanlig SSRI, med lite simpla funktioner därtill, som inte genererar någon särskilt antidepressiv effekt i sig. Vanliga SSRI-preparat i sig är inte särskilt selektiva heller, vi har escitalopram där.

Brintellix är en modern "skitmedicin" som pushas ut för att pengar ska drivas in. Den ska inte förskrivas egentligen. Vi har sett samma standard gång på gång om vad som händer när man enbart hämmar återupptag av serotonin. Får du inte bra effekt av SSRI lär du inte få det av Brintellix, i grunden en SRI.

I Brintellix fall har man kastat bajs på väggen gällande ämnet i sig. Man har sett vad som fastnat, hur det kan fungera effektivt på marknaden, sedan lanserat preparatet. I praktiken fungerar det dåligt.

Bättre här att supplementera med fritt CDP-Kolin eller Alpha-GPC.

Lugn i stormen; adderingen av 5HT7 fungerar faktiskt som avsett!

Källa: egen erfarenhet.
Citera
2015-10-16, 12:20
Medlem
Har ätit Brintellix i tre veckor nu, har börjat känna mig jättestel i nacken, har känt så i flera dagar. Kan det vara en biverkning av medicinen? Är det farligt? Känner mig orolig
Citera
2015-10-16, 13:35
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaninpojken
Har ätit Brintellix i tre veckor nu, har börjat känna mig jättestel i nacken, har känt så i flera dagar. Kan det vara en biverkning av medicinen? Är det farligt? Känner mig orolig
Farligt är det inte men inte så skönt, du får äta ett tag till för att se om det släpper, du kanske kan prova stretcha den?
Citera
2015-10-17, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaninpojken

Du kan nog vara helt lugn. Jag har också tagit Brintellix (10mg än så länge) i ca 3 veckor och kan känna mig lite stel i musklerna, även i nacken.

Jag är förövrigt extremt nöjd med medicinen än så länge. Jag är bipolär men utan de maniska inslagen, går som max upp till hypomani. Jag äter Lamotrigin och Seroquel och har precis slutat med Aurorix. Jag har inte haft den effekten av Aurorixen som jag hade hoppats på, så jag började med Brintellix för att höja det allmänna stämningsläget.

Nu känns det som att en dimma börjar släppa lite, mitt minne börjar komma tillbaka och jag känner att jag helt plötsligt börjar "vara med i matchen" igen. Namn som tidigare varit som bortblåsta kommer jag nu ihåg utan problem osv.

Många pratar om stora insättningsproblem med Brintellix, framför allt i form av illamående och andra magproblem. Jag har haft turen att slippa dessa. Nu är jag i och för sig som sagt bara uppe i 10mg och ska upp till 20mg, så än är väl faran inte över.

Det är svårt att rekommendera medicin till någon, men för mig verkar den än så länge vara toppen.
Senast redigerad av Dathor 2015-10-17 kl. 22:21.
Citera
2015-10-18, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dathor
Jag antar att du inte har Aurorix längre. Tänk på att lamotrigin kan halvera koncentrationen av quetiapin i blodet. Om du ändå inte har uppsving så kan det räcka med kombon Brintellix och Seroquel som boost i antidepressivt syfte; eller att du satsar på Lamotrigin. Det verkar överflödigt med Lamo + Sero. Vad kan du säga om Brintellix hittills?

Mina intryck av Brintellix har tyvärr varit utifrån en otillfredsställande förutsättning: uppföljningen av alltför lättvindigt insatta indikationer. Brintellix ska ju vara ett andrahandsmedel (eller snarare ett tredje-, fjärde- eller sistamedel).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in