Citat:
Ursprungligen postat av
Himlaklar
Just nu äter jag ingen medicin för det psykiska, den sista var ju då Brintellix vars positiva förmåga var att jag blev mycket piggare. Dock blev jag känslomässigt avdomnad och det fanns inget djup i känslorna, svårt att förklara. Tog allt väldigt lättsinnigt och skulle typ bara ha ryckt på axlarna om någon nära hade avlidit och liknande.
Bästa effekt psykiskt har nog Quetiapine haft eftersom ångesten minskade riktigt rejält och jag blev inte lika svängig, däremot var jag alldeles för trött och kunde inte ens komma upp till jobbet.
Dessa biverkningar som du tar upp här är inget konstigt alls. Det är inte alls svårt att förklara utan är helt korrekt med hur medicinen fungerar och biverkningar du har fått.
Hjärnan och kroppen vill uppnå homeostasis. Vid återupptagshämning av serotonin (vilket sker på Brinellix) så blockeras återupptaget av serotonin, serotonin kommer sedan att öka och bli mer tillgängligt. Andra signalsubstanser så som just dopamin blir påverkade av detta och signaleringen sänks, kanske via avancerad försvarsinstinkt. Jag tar ibland upp "omvända gungbrädan", som jag lite finurligt har hittat på själv:
Du tar en tyngd, och du har två signalsubstanser på en våg. Den ena är serotonin, den andra är dopamin. Du placerar tyngden på serotonin-sidan, vad händer? Dopaminsidan skjuts i höjd. Men tänk omvänt här, ju mer serotonin som tillförs desto mer dopamin försvinner - Omvända gungbrädan.
Liknande sker när du börjar laborera runt med L-dopa (tänk dopamin) hos patienter med Parkinsons eller parkinsonistiska symptom. Du sätter till dopamin till vågskålen, serotonin skjuts i höjden = serotonerg signalering uteblir = depression, ångest. Man förstår här ganska snabbt att många typer av depressioner inte går att behandla via att attackera en specifik signalsubstans, eller dess återupptag. Det kommer alltid att ske kognitiva biverkningar då motpartens signalsubstans i sig minskar utskicket.
Du inser nu problemet med modern psykofarmaka och dess bristfällighet. I det längre loppet kommer alltid SSRI och SRI-preparat att fallera. Ett preparat som hämmar återupptaget av både serotonin, dopamin (vilket sedan metaboliserar vidare noradrenalin samt adrenalin) och dessutom hämmar återupptaget av dessa i samma takt, är det man vill åt.
Finns ett par substanser i VÄRLDEN som påverkar dessa samtidigt. Det ena är kokain, kanske världens bästa antidepressiva preparat (men jo tjena, kolla missbrukarrisken då?), men också kan MAO-hämmaren Parnate, som hämmar två parter av monoaminoxidas-enzym (MAO-A samt MAO-B), vilket bryter ner enzymet som från början skulle bryta ner samtliga av dessa signalsubstanser, vara mycket effektivt.
Jobbar för övrigt som kebabtekniker.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Homeostas