Citat:
Melatonin är suveränt mot den för AD/HD och AS så vanliga fördröjda sömnfas-störningen. Melatonin blir inget bra substitut som ersättning mot exempelvis en kandidat som proppat i sig Stilnoct dygnet runt, utan melatonin bör ses som ett förstahandsmedel vid den sömnstörning som finns hos majoriteten av NP-klientelet.
Visst är det så, tyvärr finns det dåligt med läkemedel som faktiskt fungerar bra mot ångest. Visst kan man sätta in Lyrica eller Neurontin men dessa medför högst troligt tråkiga biverkningar och har en viss missbrukarrisk också. SSRI/SNRI kan vara effektivt mot det, visst kan TCA eller kraftfullare MAO-hämmare också vara effektivt. Sedan kan ångest dessutom öka på Voxra samt centralstimulantia, vet dock inte om jag direkt skulle kalla modafinil för det, dess verkningsprofil är mycket komplex.
Gällande Imovane och Stilnoct som är z-anaolger samt "bensosläktingar" så brukar dessutom den sedativa effekten avta om man tar preparatet dagligen, vilket man såklart gör. Här kan man dock väga för och nackdelar med t.e.x. antihistaminer, som nästan alltid genererar dåsighet dagen efter. Vill man fungera bra som människa så är kanske inte den typen av mediciner det bästa valet. Visst kan melatonin fungera bra, men hjälper det mot svårare sömnproblem är frågan...
Angående bensodiazepiner som du skriver om så skiljer sig mycket riktigt en hel del gällande tillvänjningsrisken, tittar man på Flunitrazepam är den mycket mer beroendeframkallande än t.e.x. Stesolid. Jag förespråkar inte användandet att bensodiazepiner men det kan vara nödvändigt många gånger. Tråkigt nog är läkare dåligt pålästa gällande medicinen buspiron, som jag tycker borde vara ett förstahandsval när man ska medicinera ångest, tyvärr kommer effekt långsamt, 2-4 veckor.
Tycker dock att det inte är helt fel ute att kombinera antidepressiva mediciner med varandra. Voxra tar t.e.x. bort många biverkningar från SSRI/SNRI kan medföra, samt "attackerar" depressionen med hjälp av en helt annan verkningsmekanism. Jag är inte helt begeistrad av "serotoninhypotesen". Är också högst skeptiskt till SSRI mot depression.
Har ju sett andra rejält konstiga "medicinlistor" vissa står på, enligt mig bör man sätta ut medicin som inte påvisar effekt efter en viss tid, då det är helt onödigt att stå kvar på den, tyvärr görs inte detta av många läkare.
Gällande Imovane och Stilnoct som är z-anaolger samt "bensosläktingar" så brukar dessutom den sedativa effekten avta om man tar preparatet dagligen, vilket man såklart gör. Här kan man dock väga för och nackdelar med t.e.x. antihistaminer, som nästan alltid genererar dåsighet dagen efter. Vill man fungera bra som människa så är kanske inte den typen av mediciner det bästa valet. Visst kan melatonin fungera bra, men hjälper det mot svårare sömnproblem är frågan...
Angående bensodiazepiner som du skriver om så skiljer sig mycket riktigt en hel del gällande tillvänjningsrisken, tittar man på Flunitrazepam är den mycket mer beroendeframkallande än t.e.x. Stesolid. Jag förespråkar inte användandet att bensodiazepiner men det kan vara nödvändigt många gånger. Tråkigt nog är läkare dåligt pålästa gällande medicinen buspiron, som jag tycker borde vara ett förstahandsval när man ska medicinera ångest, tyvärr kommer effekt långsamt, 2-4 veckor.
Tycker dock att det inte är helt fel ute att kombinera antidepressiva mediciner med varandra. Voxra tar t.e.x. bort många biverkningar från SSRI/SNRI kan medföra, samt "attackerar" depressionen med hjälp av en helt annan verkningsmekanism. Jag är inte helt begeistrad av "serotoninhypotesen". Är också högst skeptiskt till SSRI mot depression.
Har ju sett andra rejält konstiga "medicinlistor" vissa står på, enligt mig bör man sätta ut medicin som inte påvisar effekt efter en viss tid, då det är helt onödigt att stå kvar på den, tyvärr görs inte detta av många läkare.
Viktigt innan man brassar på med läkemedel är ju bondförnuftig pedagogisk intervention, med anamnes och återkoppling; det görs enkelt och frågvist och man sår frön till kunskap hos patienten och pekar på vad som är viktigt i sammanhanget. Det är inte ovanligt att patienter har dåliga matvanor, inte vet något om sömnhygien och motionerar bristfälligt. Vad det gäller sömnstörningar så bör man alltid, vare sig man förskriver sömnmedel - eller sömnunderlättande medel mot oro e d - eller ej, jobba på det bondförnuftiga planet; vad kan göras utöver farmaka, alltså vad kan patienten göra för att förbättra sin situation, med farmaka som ett komplement och inte överordnat, saliggörande medel.
Jag möter det dagligen, brister i basal insikt och åtgärder, istället har man direkt hoppat upp i pyramidens spets och finner sig i att ta Stilnoct 30 mg (!) och Zopiklon 15 mg (!) och Theralen 80 mg (!) per dos och andra konstigheter... nämnde jag Nozinan 100 mg och snabba Quetiapin 25 mg x 4 vid olika tidpunkter?... och patienten fortsätter dricka 6 liter sockerhaltig Cola-dryck dagligen. Måste hålla sig vaken på dagarna, kickstarta med snabba Ritalintabletter också, skippa frukosten, istället cig och kaffe till lunch.