Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-05-11, 04:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Det är du som påstår att x är ”vetenskapligt vedertaget” utan att lämna källor. Ridå.

Ridån lägger jag på dig eftersom du ger dig in i en diskussion i ett ämne som du uppenbart inte behärskar och dessutom är ointresserade av att lära dig mer om. Väx upp!

Går inte att ha en vettig diskussion med någon som vill ha källa på att Madrid är Spaniens huvudstad. Vederbörande vill inte lära sig mer. Annars hade frågan aldrig kommit. För har man levt minst 18 år som man ska ha gjort här och fortfarande inte vet det så vill man inte ha kunskap i ämnet.

Du beter dig precis som Carro. Vill framstå som bildad och djup men är helt oförmögen att analysera.

Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Det här påståendet skall förstås tas som allmängiltigt. Vi skall icke behöva länka det som är belagt och vedertaget.
Exakt, det visar också att vederbörande är fullständigt ointresserad av all kunskap som är obekväm enligt dennes norm. För det är idag så vedertaget att man känner till det om man är det minsta vetgirig. Det blir meningslöst att argumentera. För precis som i fallet med Carro och bildörren så är hindret normen.
Senast redigerad av Keus 2023-05-11 kl. 04:49.
Citera
2023-05-11, 05:01
Medlem
Ninenas avatar
Citat:
Ja, jag tycker inte Arvid är lämplig i programmet längre. Hade experterna varit seriösa hade dom inte tagit med folk som har som mönster att dra sig undan och sabba relationer, dom ska gå i terapi själva först och ärligt talat är sådana mönster så djupa att man inte kan åstadkomma så stora förändringar med terapi. Tycker faktiskt han började kännas lite otäck i senaste avsnittet, som att han varit manipulativ och gett henne mycket bekräftelse först vid flit och nu utstuderat börjar dra undan mattan. Han var lite paff hur hon reagerade i samtalet men han kommer komma tillbaka till det. Hoppas Ida gör slut, tyvärr är han ju sjukt charmig, snygg och speciell och risken finns att hon blir för kär för att klara bryta helt men jag tycker att hon är värd någon som är pålitlig och genuin.

Förmodligen vill han kunna stanna, vara nära, göra annorlunda … Ha en fungerande kärleksrelation. Han tror nog själv att han ska kunna det om kvinnan är rätt. Experterna är ju lite så där ”I tidigare relationer har X bla bla bla och han behöver därför en kvinna som inte är rädd för att ta ledningen” (eller liknande) Men relationsmönster kan sitta djupt. Det fanns ju små tecken redan tidigt när de pratade, som att han la ut små ”varningar” om sitt fungerande. Tycker också att det är lite klysch-bingo med dessa två i hur de pratar. Men det finns ändå scener där jag tycker att Ida trots sina kanske klyschiga ordval känns väldigt genuin och sårbar och ärlig. Arvid inte lika mycket. Tror att han har känslomässiga flyktmönster av kunna stänga av känslomässigt, vara superstrukturerad och gå in intensivt i saker. Bra förmodligen i vissa delar av hans liv (arbetet), dåligt när det gäller relationer. Tror vi kommer se mer av undandragande och tvivel under programmet. Återstår att se hur Ida hanterar.
Citera
2023-05-11, 06:25
Medlem
Ninenas avatar
Citat:
Ja, ja, JA!! Exakt! Trodde det första du skriver var basic för psykologer så jag blev helt paff när Kalle gjorde tvärtom hemma hos dom. Han var lite mer kritisk när han pratade själv in i kameran (och sa att man inte ska gå på känsla direkt och prata på ett sätt som sårar) men ihop med henne och A så var det bara gullegullegull Carro, du är en så fin människa med dåligt självförtroende, o vojne, vojne. Ta dit Dr Phil istället .

Och det sista är hemskt att se på!

Ja jag håller med. Han uttryckte sig på ett annat sätt mot kameran ensam. Sen det för med dåligt självförtroende och vända det inåt …? Att August är så varm och öppen att hon blir taggig, sluten och stöter bort för att typ straffa sig själv och bekräfta sin självbild verkar vara hypotesen. Nja. Och resultatet blir ju oavsett att hon beter sig otroligt oskönt mot honom. Straffar alla försök till öppenhet, glädje, bus …. Ja det som s a s är han! Hans personlighet. Och den där helt orimliga sätter att fastna i ilska och vilja ha rätt om bildörren. Jag skulle också ha blivit rädd, och i stunden kanske lite arg, det är inte det det handlar om utan sättet hon agerar på. Att tystna en timme och sen dra igång.
Citera
2023-05-11, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregersWerle
Carro må ha sina issues och en del att jobba på för att öka sin sociala kompetens MEN utseendemässigt är hon faktiskt en perfekt pre-rafaelitisk skönhet. Rött hår, alabasterfärgad hy, ett ovalt, symmetriskt ansikte med utsökt fina drag.
Fruktansvärt synd att hon skall smutsa ner denna levande tavla som hon är med den där jävla nosringen. Önskar hon kunde ta den och kasta den åt helvete! Hade hon gjort det så hade hon blivit en sex fot lång musa för poeter och konstnärer världen över att beundras av en storögd allmänhet på gallerier och museer jorden runt.
Att få lägra Carro skulle vara en ynnest, en triumf och en nåd att stilla bedja om!
"Was this the face that launch'd a thousand ships,
And burnt the topless towers of Ilium"?

Håller med om att Carro är bildskön med stora bruna rådjursögon. Gjorde ont i hjärtat då jag såg henne kröka på nacke och rygg innan samtalet med experten i hennes soffa. Hon kan sträcka på sig och vara stolt.
Citera
2023-05-11, 08:41
Medlem
Spider-Girls avatar
Pratas mycket om vedertagna sanningar här men jag skulle säga att det är lika vedertaget att vi visserligen till stor del beter oss olika utifrån kön men att det beror på en blandning av biologi och uppfostran, bemötande, uppväxt, normer etc.
Personligen tror jag att båda delarna spelar ungefär lika stor roll.
Självklart är jag påverkad av min biologi (hallå PMS och graviditetshormoner!) men jag är lika påverkad av att jag har tre bröder och en pappa som tyckte att det var lika självklart att jag skulle vara med och meka med bilen.
Jag är absolut vad som skulle betraktas som "kvinnlig", och det har jag ofta fått höra, men har alltid haft lika lätt att umgås med män som med kvinnor och röra mig som ensam kvinna i klassiskt manliga sammanhang, tex under fotbollsresor genom Europa etc
Jag hoppar absolut hellre över avspärrningar än är den som står bredvid och läxar upp.

Så- könet är inte bara en konstruktion men det är inte heller bara vad som påverkar en människas tankesätt och beteende.
Citera
2023-05-11, 08:42
Medlem
Upplägget i programmet och expirementet är fyrkantigt och fattigt, vilket märks extremt mycket när vi följer Arvid och Ida. Lite nojs och aktivitet och sedan klipp till att sitta ned för ett djupt samtal utan att vi ser naturlig övergång till varför de har djupt samtal. Behövs det verkligen? När man nyss träffats är det inte bra med ständiga analyser för att skapa naturlig dynamik eller lekfullhet. Svt vill klämma in alla faser under 5 veckor. Förutsättningar och ambition för att ett par skall förbli ihop vill inte Svt (prodteam) ge då deras intresse ligger i att följa en formula. Expert berättar vad de skall göra och behöver, de gör en aktivitet, sedan sitta på en filt och förtära något och bums in i ett evinnerligt platt sönderanalyserande. Rince and repeat!
Senast redigerad av bohonos 2023-05-11 kl. 08:44.
Citera
2023-05-11, 08:43
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Kollade tillbaka på sekvensen med bildörrs-gate och får nya insikter.

Carro säger att hon blev livrädd och fortfarande har hög puls av det inträffade, och för att illustrera det sätter hon ett par fingrar på halspulsådern och tittar anklagande på Agust. Av vad Agust berättat i tråden vet vi att det gått minst en timme från incidenten i bilen till de kommit fram till Kumla. Carro har alltså blivit så rädd av bildörrsöppnandet att hon en timme senare fortfarande har hög puls? I call bullshit on that.

Av Agust vet vi att Carro blev tyst i bilen efter incidenten. Min misstanke: i en timme har hon suttit och ältat detta och planerat vad hon ska säga när hon konfronterar Agust.

Mysigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag har haft en diffus obehagskänsla av Arvid från början som jag inte riktigt kunnat sätta fingret på. Det är något med honom, han är undanglidande på nåt sätt. Full med visdomsord och på ytan verkar han ha alla rätt, men det känns inte uppriktigt. Han känns som en person som skulle gaslighta sin partner. Vända på allt partnern säger och få allt till partnerns fel, alltid. Få partnern att tvivla på sig själv. Psykisk misshandlare.

Två mycket bra inlägg. Tycker att det börjar bli uppenbart att August har att göra med en tjej som inte bara är strukturerad utan som desseutom har attitydproblem.

August tabbade sig inledningsvis när han genast började kladda på Carro, det är bättre att låta damerna initiera det fyiska och sen klippa dom med en counter-punch. Då vet man att timingen är rätt desseutom.
August hade även haft allt att vinna på att skippa glasögonen, plocka bort örhänget och gå och klippa sig, men det är en annan femma. I mina ögon växte han enormt när han vågade förvara sin ståndpunkt och inte vacklade när Carro gick på offensiven om bildörren. Helt rätt gjort. August borde skilja sig, Carro är inte flickvänsmaterial.

Har förövrigt exakt samma vaga obehagskänsla vad gäller Arvid, det är något som inte stämmer riktigt. Frågan är bara vad. det är en underton och inget som märks på ytan. Förhoppningsvis har jag fel. Militär som han är så var det iaf en oerhört taktiskt riktig manöver att avsluta festen först och initiera egentid. Om han desseutom skiter i att kommunicera med mäklar-bruttan i några dagar lär hon komma tillbaka och spinna som en katt nästa gång dom ses.
Citera
2023-05-11, 08:48
Medlem
Roligt att Agust röstar på MP som jag förstod det (hittar inte inlägget). Finns flera anledningar att gilla honom. Hade jag varit relationsexpert så kanske jag också trott att A och C matchar, men det handlar ju även om personlighet. Det verkar som att det skär sig en del mellan dem och jag förstår inte Carros förklaring att det kanske varit annorlunda om det direkt sagt pang bom. När säger det direkt pang bom och vad är det inte då av den andra man ändå kan upptäcka? Lite naiv inställning till tvåsamhet kan jag tycka och det verkar som att Agust är den ende av dem som går all in och är mogen för en kärleksrelation. Sen gillar jag Carro också och tycker folk här ofta har så lätt att hacka på andra, och är inte oskyldig själv. Carro ser jag inte alls som elak utan hon behövde förståelse för sin reaktion punkt. Att hon väntade med att prata om den tills bilfärden var över tyder på självbehärskning och är sunt. Men håller med om att deras olika personligheter kanske inte passar så bra ihop om de inte jobbar på det. Förälskelse är kanske nåt som drabbar en i vissa fall men är det säkert att det blir långvarigt för att det sa pang bom?
Citera
2023-05-11, 09:04
Medlem
Fast att bli uppläxad gång på gång i början av en relation (eller senare i relationen för den delen) kan ju inte vara kul.
Citera
2023-05-11, 09:52
Medlem
Ninenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Beträffande könsskillnader blir det svårt att ha en vettig diskussion med dig när du ifrågasätter sådant som är vetenskapligt vedertaget. Och dessutom utan solida motargument.

Nej, jag tänker inte länka. Är du intresserad får du helt enkelt läsa på själv.

Menar du att kvinnor på gruppnivå är mer laglydiga när du pratar om könsskillnader när det gäller normer? Det är ju förvisso sant. Men när det gäller normer i olika sammanhang/grupper så har jag svårt att se att kvinnor mer än män skulle vara mer måna om att följa normerna i just sin grupp. Kan ju skilja sig så mycket också vad som är norm. I Arvids sammanhang finns t ex vissa normer, i Augusts helt andra. I vissa grupper är ju normen att vara fri, vild och ja just normbrytande. (Och kanske kommer Undringar mer från såna sammanhang även om hon nu råkar vara kvinna)
Citera
2023-05-11, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninena
Menar du att kvinnor på gruppnivå är mer laglydiga när du pratar om könsskillnader när det gäller normer? Det är ju förvisso sant. Men när det gäller normer i olika sammanhang/grupper så har jag svårt att se att kvinnor mer än män skulle vara mer måna om att följa normerna i just sin grupp. Kan ju skilja sig så mycket också vad som är norm. I Arvids sammanhang finns t ex vissa normer, i Augusts helt andra. I vissa grupper är ju normen att vara fri, vild och ja just normbrytande. (Och kanske kommer Undringar mer från såna sammanhang även om hon nu råkar vara kvinna)

Att män är mer benägna att bryta mot lagen är egentligen bara en konsekvens av att kvinnor är mer benägna att följa normer.

Sedan så råder olika normer i olika kretsar som du säger. Därför kan säkert någon som Carro inbilla sig att hon inte följer normer om hon bryter mot lagen för en god sak, men glömmer att hon följer normerna i hennes grupp.

Tittar man på personlighetsdrag mellan män och kvinnor så är forskningen solklar. Kvinnor är på gruppnivå mer konflikträdda och mer benägna att hålla med.

Det ska inte misstolkas som att män inte följer norm. Män följer också norm, bara inte i lika hög omfattning som kvinnor. Dessutom är kurvan för respektive kön normalfördelad så det gäller endast på gruppnivå och kan inte appliceras på individ.
Senast redigerad av Keus 2023-05-11 kl. 10:47.
Citera
2023-05-11, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Att män är mer benägna att bryta mot lagen är egentligen bara en konsekvens av att kvinnor är mer benägna att följa normer.

Sedan så råder olika normer i olika kretsar som du säger. Därför kan säkert någon som Carro inbilla sig att hon inte följer normer om hon bryter mot lagen för en god sak, men glömmer att hon följer normerna i hennes grupp.

Tittar man på personlighetsdrag mellan män och kvinnor så är forskningen solklar. Kvinnor är på gruppnivå mer konflikträdda och mer benägna att hålla med.

Det ska inte misstolkas som att män inte följer norm. Män följer också norm, bara inte i lika hög omfattning som kvinnor. Dessutom är kurvan för respektive kön normalfördelad så det gäller endast på gruppnivå och kan inte appliceras på individ.

Kvinnor har ingen anledning egentligen att bryta lagen
Dom har ganska stor möjlighet att få ett bra liv på annat sätt dom vill hellre gå runt och fika med ett barn i vagnen än sitta inne och sånt dom tycker inte det är kul
Män kan däremot tycka det är roligare att göra ett rån än att mysa runt i butiker med en gravidmage lol
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in