Citat:
Jag menar att om nån hade visat henne böckerna och informerat om att detta är en kulttecknare som x,y och z ur kultureliten anser är genial samhällssatir då hade hon o:at och ah:at och hållit med. Känns som att hon är väldigt blek och o-originell.
Sen håller jag med om att ett problem är att Alex inte stod upp för sin humor. Men anledningen till det är ju att Lina dessförinnan gjort en stor sak av att han enligt henne inte hade ”integritet” i tröj-gate. Så även det faller i stor mån på henne.
Lina är en blek PK-kärring. Alex ska vara glad om han kommer undan.
Sen håller jag med om att ett problem är att Alex inte stod upp för sin humor. Men anledningen till det är ju att Lina dessförinnan gjort en stor sak av att han enligt henne inte hade ”integritet” i tröj-gate. Så även det faller i stor mån på henne.
Lina är en blek PK-kärring. Alex ska vara glad om han kommer undan.
Ja, håller med. Hans bakgrund gör honom PK-certifierad, men det kunde förstås inte Lina veta. Som jag ser det så fylldes Lina av främlingskap och förakt när hon kom in i Alex hem. Den känslan behövde kanaliseras, och då hittade hon behändigt den här boken. Med sina låga tankar om Alex i botten så förutsatte hon att det var ett inköp från Ullaredsmacken. Men, sorry Lina, Alex hade tydligen större kulturellt kapital än du:
"Hugleikur Dagsson är en av Islands största serietecknare. Han gick ut Konstakademien i Reykjavik 2002 och har sedan dess medverkat i en mängd utställningar med teckningar, fotografier och videoinstallationer. Hans första bok med skämtteckningar kom 2005 och samma år skrev han en teaterpjäs baserad på dessa teckningar, ”Undvik oss” blev utsedd till bästa pjäs vid den isländska teaterfestivalen Griman. Han har sedan dess skrivit flera teaterpjäser."
Den här Dagsson uttrycker sig för övrigt klockrent när han kommenterar bok-gate i Aftonbladet. Han menar att scenen tyder på osund dynamik. Jag skulle vilja gå igenom Linas svar på författarens påståenden:
Hon säger att Alexander gärna hade fått behålla böckerna och att det viktiga i situationen var att förstå vad han stod för ”humormässigt och värderingsmässigt”.
Här låtsas Lina inte om att att hur hon approachar Alex har betydelse. Är hon välvilligt inställd? Visar hon ömhet? Nej, hon får honom återigen att känna att deras relation hänger på en skör tråd. Det som står på spel är hela deras relation. Alex väger alltså böckerna i ena vågskålen, relationen i den andra. Vill han behålla böckerna eller Lina?
– Han blev själv förvånad över skämten och ville slänga böckerna. Det var varken ett gemensamt beslut eller ett tvång från min sida, utan det var hans egen vilja, säger hon nu.
Här låtsas Lina att Alex undergivna karaktär inte har betydelse, och att det inte behöver röra sig om uppenbart tvång från någons sida för att vara osunt. Det är fullkomligt uppenbart för alla att Alex gör det han tror att hon vill. Han har ingen egen vilja i psykologisk bemärkelse, han vill ju ha hennes respekt och dessutom inte framstå som sexist och rasist inför hela svenska folket.
Författaren tar upp att han skulle känna sig kvävd om något liknande hände honom – något som Lina också reagerar på.
– Om Alex hade stått för det där och känt att det var okej så hade han kunnat säga det att ”det här är min humor och jag vill behålla de här böckerna”. Alex mig veterligen kände sig inte kvävd efter den situationen, det var ingenting han sa till mig, säger Lina Tomikas.
1) Här victim-blamear hon väldigt elegant, genom att påpeka att Alex hade kunnat stå för böckerna, då hade det varit annorlunda. Hon hade accepterat det. (Underförstått: Alex har en karaktärsbrist.) Det är bara det att det här hypotetiska scenariot förutsätter en helt annan person än Alex – eller åtminstone i ett helt annat sällskap än hennes – och det vet hon.
2) Är Alex känd som kungen av att identifiera och sätta ord på sina känslor? Don't think so. En person som blir kvävd sätter sällan ord på det till den som kväver den, men Lina uttalar sig som om det som inte uttalas av Alex inte kan ha hänt.
Senast redigerad av SylviaPlath 2023-05-27 kl. 12:49.
Senast redigerad av SylviaPlath 2023-05-27 kl. 12:49.