Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-12-22, 20:15
Medlem
Strand.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HSSSKY
Jag har förvisso svårt att se hur jag representerar Försvarsmakten när jag kommer till Rekryteringsmyndigheten som en fullkomligt civil person för att göra något marklyft och cykla en stund.

Läs vad jag skrev igen: Du representerar FM och en statlig myndighet i de gröna kläderna. Läsförståelse är en grundförutsättning för livet som soldat
Citera
2014-12-22, 20:42
Medlem
HSSSKYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strand.
Läs vad jag skrev igen: Du representerar FM och en statlig myndighet i de gröna kläderna. Läsförståelse är en grundförutsättning för livet som soldat

Jag förstod precis. Jag håller dock inte med dig om att det skulle vara av samma vikt att inte ha några som helst restprodukter kvar i kroppen när jag, som en fullkomligt civil person, besöker Rekryteringsmyndigheten för att de vill se hur länge jag orkar cykla.

Därför anser jag det vara konstigt att man ska förvänta sig bli drogtestad, särskilt när ingen kan komma med annat än gissningar om huruvida det försiggår drogtest hos Rekryteringsmyndigheten för GMU eller inte.
Senast redigerad av HSSSKY 2014-12-22 kl. 20:45.
Citera
2014-12-22, 20:57
Medlem
Strand.s avatar
Citat:
Jag förstod precis. Jag håller dock inte med dig om att det skulle vara av samma vikt att inte ha några som helst restprodukter kvar i kroppen när jag, som en fullkomligt civil person, besöker Rekryteringsmyndigheten för att de vill se hur länge jag orkar cykla.

Därför anser jag det vara konstigt att man ska förvänta sig bli drogtestad, särskilt när ingen kan komma med annat än gissningar om huruvida det försiggår drogtest hos Rekryteringsmyndigheten för GMU eller inte.

Nej, förvisso. Jag hade inget drogtest på min mönstring inför GMU, men det var mer än 2 år sen. Kanske ändrats nu, om inte annat så kan test utföras vid misstanke.

Hos psykologen kommer de definitivt att fråga om du provat på droger, och för din skull så är det väl lättare att tala sanning om du redan är ren. Min erfarenhet av psykologerna är i alla fall att om de får reda på att du använder, eller har provat (om så bara en gång), så kommer du finnas olämplig. Men visst, kör på. Lite cykel och marklyft liksom.
Citera
2014-12-22, 21:00
Medlem
Citat:

Det finns vad jag sett inga belägg för att drogtest tas under mönstringen.
Dock så är din inställning fel, du vet att du inte får bruka narkotika när du är soldat så varför inte sluta redan nu?
Det vill säga komma så väl förberedd som möjligt.
Hur ska du göra när de frågar om du använt droger? Och när de sedan frågar hur längesedan du gjorde det är det väl skönt att kunna svara med så långt tillbaka i tiden som möjligt.
Citera
2014-12-22, 21:11
Medlem
peeaceholms avatar
Nej, rekryteringsmyndigheten, oavsätt vart du gör testerna, kommer inte att göra något som helst drogtest på dig. Dock, nämner du att du ens provat på gräs tidigare så ryker du troligtvis direkt.
Se bara till att sluta helt och hållet innan du börjar GMU. Är själv pro-röka, men man ska inte röka när man jobbar inom det gröna, det säger sig självt. Förstår man inte varför, så hör man inte hämma där.
Citera
2014-12-22, 21:12
Medlem
HSSSKYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Det finns vad jag sett inga belägg för att drogtest tas under mönstringen.
Dock så är din inställning fel, du vet att du inte får bruka narkotika när du är soldat så varför inte sluta redan nu?

Intrycket jag fått är att det händer att folk blir nekade att ens genomföra GMU av till synes oförklarliga anledningar hos Rekryteringsmyndigheten. Därav känner jag mig inte riktig manad till att sluta knarka i 1–2 månader, för att kunna passera ett urinprov, när man i slutändan ändå riskerar att inte få ut någonting över huvud taget av det. Skulle jag däremot klara mönstringen, och bli klar för GMU, är det inget snack om saken.

Citat:
Hur ska du göra när de frågar om du använt droger? Och när de sedan frågar hur längesedan du gjorde det är det väl skönt att kunna svara med så långt tillbaka i tiden som möjligt.

Ljuga, rimligtvis. Jag har svårt att tro att det hör till vanligheterna att folk besöker psykologer med inställningen att de ska vara fullkomligt ärliga, speciellt när det gäller ett sådant prekärt ämne som cannabis i vårt avlånga land.
Citera
2014-12-22, 21:25
Medlem
Citat:
Intrycket jag fått är att det händer att folk blir nekade att ens genomföra GMU av till synes oförklarliga anledningar hos Rekryteringsmyndigheten. Därav känner jag mig inte riktig manad till att sluta knarka i 1–2 månader, för att kunna passera ett urinprov, när man i slutändan ändå riskerar att inte få ut någonting över huvud taget av det. Skulle jag däremot klara mönstringen, och bli klar för GMU, är det inget snack om saken.

Ljuga, rimligtvis. Jag har svårt att tro att det hör till vanligheterna att folk besöker psykologer med inställningen att de ska vara fullkomligt ärliga, speciellt när det gäller ett sådant prekärt ämne som cannabis i vårt avlånga land.
Folk som blir nekade blir det inte av oförklarliga anledningar.
Det enda testet som inte är direkt mätbart är psykologtestet och de flesta som fallerar där förstår inte varför de blir nekade.

Din inställning är inte rätt för att göra GMU, detta kommer troligen att avslöjas vid psykologen och mitt råd är att försök ändra denna och du kommer att ha högre chans att komma in.
Du minskar själv dina chanser genom din inställning.
Citera
2014-12-22, 21:34
Medlem
T-80Us avatar
Citat:
Folk som blir nekade blir det inte av oförklarliga anledningar.
Det enda testet som inte är direkt mätbart är psykologtestet och de flesta som fallerar där förstår inte varför de blir nekade.

Din inställning är inte rätt för att göra GMU, detta kommer troligen att avslöjas vid psykologen och mitt råd är att försök ändra denna och du kommer att ha högre chans att komma in.
Du minskar själv dina chanser genom din inställning.

Hear hear!

Det är inte första gången den här diskussionen är uppe på dagordningen här på FB, och det är extremt nedslående att se hur många unga människor som bara tänker på vad de vill, och vad de tycker. Det finns inte tillstymmelse till tanke över vad kollektivet behöver och varför regelverk kring t.ex. droger finns. Inte tillstymmelse.

Istället frågar man hur man kan komma förbi det, om det går att ljuga och bedra för att få det man själv vill.

Som du säger: Helt fel mindset för att arbeta i FM, som polis, som brandman eller i någon annan situation där det allmännas väl och ve bör sättas före det personliga.
Citera
2014-12-22, 23:28
Medlem
kmrdzs avatar
Det drogtestas vanligen inte hos rekryteringsmyndigheten, och min erfarenhet är att slumpvisa drogtest i princip heller inte förekommer ute på förband. Däremot, om misstanke föreligger så kan du avkrävas drogtest.
Citera
2014-12-23, 02:46
Medlem
HSSSKYs avatar
Finns det någon generell väntetid mellan mönstringstillfället och när man kan rycka in & påbörja GMU? Nästkommande utbildningsstart verkar vara 16 mars 2015. Lägger jag allt vad gäller rökning på hyllan vid årsskiftet, och samtidigt påbörjar styrketräning och uthållighetsträning, bör jag åtminstone kunna få upp en viss styrka som kan gynna mig vid mönstringen, och därefter fortsätta träna fram tills inryckningen förhoppningsvis. Men då vore det gynnsamt om jag kunde flytta fram mönstringstillfället till så sent i februari som möjligt, utan att riskera missa utbildningsstarten i mars. Är det problemfritt?

Hur bör jag träna när jag har 3½ månad på mig innan GMU drar igång? I nuläget är jag mest van vid att vandra längre sträckor regelbundet, inte genomföra spinningpass eller styrketräning. Jag har tillgång till gym och träningscykel, vilket jag skulle föredra att använda så mycket som möjligt då det är enklare att motivera än en löprunda i kylan (kustklimat dessutom). Hur förberedde ni er själva inför GMU och hur långt innan bör man egentligen ha tränat regelbundet för att vara redo inför de utmaningar som väntar?

Tack på förhand för er expertis!
Senast redigerad av HSSSKY 2014-12-23 kl. 02:51.
Citera
2014-12-23, 10:47
Medlem
peeaceholms avatar
Citat:
Finns det någon generell väntetid mellan mönstringstillfället och när man kan rycka in & påbörja GMU? Nästkommande utbildningsstart verkar vara 16 mars 2015. Lägger jag allt vad gäller rökning på hyllan vid årsskiftet, och samtidigt påbörjar styrketräning och uthållighetsträning, bör jag åtminstone kunna få upp en viss styrka som kan gynna mig vid mönstringen, och därefter fortsätta träna fram tills inryckningen förhoppningsvis. Men då vore det gynnsamt om jag kunde flytta fram mönstringstillfället till så sent i februari som möjligt, utan att riskera missa utbildningsstarten i mars. Är det problemfritt?

Hur bör jag träna när jag har 3½ månad på mig innan GMU drar igång? I nuläget är jag mest van vid att vandra längre sträckor regelbundet, inte genomföra spinningpass eller styrketräning. Jag har tillgång till gym och träningscykel, vilket jag skulle föredra att använda så mycket som möjligt då det är enklare att motivera än en löprunda i kylan (kustklimat dessutom). Hur förberedde ni er själva inför GMU och hur långt innan bör man egentligen ha tränat regelbundet för att vara redo inför de utmaningar som väntar?

Tack på förhand för er expertis!

När det gäller mönstringen så skulle du behöva göra den så snart som möjligt, helst i början av januari om du vill ha plats i mars. Skulle gissa at de endast finns ett fåtal platser kvar. Det är först till kvarn som gäller sedan i våras, man kan inte längre ta någons plats endast för att ens resultat är bättre. När det gäller träningen så är det marschträningen med tung ryggsäck som är mitt bästa tips.
Citera
2014-12-23, 12:14
Medlem
krillepilles avatar
Jag jobbade 3 år i försvaret som soldat och var aldrig med om något drogtest. Tror dom som blev förare på diverse fordon fick pissa men vet inte ens om dom kollade efter droger då. Jag brukade röka på ibland även fast jag jobbade i försvaret, jag skötte min uppgift och gjorde det jag skulle så inga misstankar eller så. Vet många andra på mitt kompani som inte direkt kom från svensson familjer och hade gjort en hel del. Så länge du gör det du ska och det inte påverkar dig negativt kommer du förmodligen inte behöva pissa.

Gmu:n kommer variera helt beroende på vart du sökt och vad dom söker soldater till. Söker dom trossrövar eller skyttesluskar kommer befälen på gmun vara från de olika kompanierna. Det kan vara hur lätt som helst om du har tur eller så kan du få dryga befäl det lär du märka. Om du klarar testerna inför gmu borde du klara av det rent fysiskt. Sen är det ju lite psykiskt också, många som är borta från mamma första gången, många som får frysa ute mitt i natten för första gången osv som hoppar av. Men är man fysiskt förberedd hjälper det ju så klart men du kan komma långt genom att vara tjärv rent mentalt också.
Senast redigerad av krillepille 2014-12-23 kl. 12:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in