Citat:
Ursprungligen postat av
HSSSKY
Med tre månader kvar till utbildningsstart finns det alltså risk att platserna börjar tryta? Vad bra framförhållning folk har som söker i
såpass god tid isåfall.
Är nästan helt säker på att alla platser till utbildningsstart i Mars är tagna. Jag mönstrade innan jul och då lät det på yrkesvägledaren som att man får rikta in sig på sommaren. Dock kom jag in redan i januari, men det var i princip bara tur och att många faller bort på jägartestet som behövs till K3 och AJB. Men som det tidigare skrivits så gynnas du av att mönstra så tidigt som möjligt. Alla starter för 2015 är upplagda, och det kanske tillkommer fler förband som har GMU eller så gör det inte det. Som jag ser det ser det rätt tunt ut för 2015. Januari har väldigt många olika förband men i Mars är det väl bara 5 stycken och resten av året ser väldigt tunt ut.
Frågan du måste ställa dig är var vill du göra GMU och vad vill du eventuellt vidareutbilda dig till inom FM? Vill du bara göra GMU för att göra något annorlunda i 3 månader ja då spelar det egentligen ingen roll var du gör GMU. Vill du göra GMU och satsa på en karriär som jägarsoldat då får du vänta till 2016 års starter. Ta en titt på alla olika inriktningar och om du hittar något med tidigast start i juni så tycker jag du bokar in mönstring redan nu för ingen av tjänsterna efter juni kräver speciellt bra fysik eller psyke (förutom amfibie i augusti men det är redan fullt.) och då kvittar egentligen dina resultat på testerna så länge du får godkänt.