Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2014-12-23, 12:45
Medlem
HSSSKYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peeaceholm
Skulle gissa at de endast finns ett fåtal platser kvar. Det är först till kvarn som gäller sedan i våras

Sedan i våras? Var den senaste utbildningsstarten för såpass längesedan att folk har väntat inför 16 mars ett tag nu alltså? Jag hade fått uppfattningen av att utbildningsstarter sker lite hela tiden, året runt.

Synd att man måste stressa med mönstringen i så fall, men det vore även trist att behöva vänta till 8 juni för nästa tillfälle.
Citera
2014-12-23, 13:26
Medlem
peeaceholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HSSSKY
Sedan i våras? Var den senaste utbildningsstarten för såpass längesedan att folk har väntat inför 16 mars ett tag nu alltså? Jag hade fått uppfattningen av att utbildningsstarter sker lite hela tiden, året runt.

Synd att man måste stressa med mönstringen i så fall, men det vore även trist att behöva vänta till 8 juni för nästa tillfälle.

Det har varit starter sedan dess. I våras så ändrades sättet som dom rekryterar på, det var det jag syftade på. Tidigare var det utslagning med hjälp av resultaten, sedan i våras så är det ett nytt system där först till kvarn gäller.
Citera
2014-12-25, 23:20
Medlem
HSSSKYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peeaceholm
sedan i våras så är det ett nytt system där först till kvarn gäller.

Med tre månader kvar till utbildningsstart finns det alltså risk att platserna börjar tryta? Vad bra framförhållning folk har som söker i såpass god tid isåfall.
Citera
2014-12-26, 12:20
Medlem
peeaceholms avatar
Citat:
Med tre månader kvar till utbildningsstart finns det alltså risk att platserna börjar tryta? Vad bra framförhållning folk har som söker i såpass god tid isåfall.

Många förband i augusti är redan fulla. Man måste vara tidigt ute eftersom trycket är så pass högt och man inte längre tävlar om platserna på samma sätt. Förr så kunde man ju söka 1 månad innan start och slå ut någon som sökt för 7 månader sedan. Nu Fylls platserna ju upp i tid med att folk söker. Så det betyder inte att folk är så pass mycket tidigare med att söka, utan att platserna helt enkelt fylls upp tidigare.
Citera
2014-12-26, 12:32
Bannlyst
Man gör drogtest vid mönstring.
Citera
2014-12-26, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MpMz
Man gör drogtest vid mönstring.
Gjorde inte jag
Citera
2015-01-02, 01:05
Medlem
kmrdzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krillepille
Jag jobbade 3 år i försvaret som soldat och var aldrig med om något drogtest. Tror dom som blev förare på diverse fordon fick pissa men vet inte ens om dom kollade efter droger då. Jag brukade röka på ibland även fast jag jobbade i försvaret, jag skötte min uppgift och gjorde det jag skulle så inga misstankar eller så. Vet många andra på mitt kompani som inte direkt kom från svensson familjer och hade gjort en hel del. Så länge du gör det du ska och det inte påverkar dig negativt kommer du förmodligen inte behöva pissa.

Gmu:n kommer variera helt beroende på vart du sökt och vad dom söker soldater till. Söker dom trossrövar eller skyttesluskar kommer befälen på gmun vara från de olika kompanierna. Det kan vara hur lätt som helst om du har tur eller så kan du få dryga befäl det lär du märka. Om du klarar testerna inför gmu borde du klara av det rent fysiskt. Sen är det ju lite psykiskt också, många som är borta från mamma första gången, många som får frysa ute mitt i natten för första gången osv som hoppar av. Men är man fysiskt förberedd hjälper det ju så klart men du kan komma långt genom att vara tjärv rent mentalt också.
Jag är förare på en mängd olika fordon. Jag har aldrig gjort ett drogtest. Jag tror inte att det är vanligt för i princip någon typ av soldatbefattning att utsättas för slumpmässiga drogtest.
Citera
2015-01-02, 03:05
Medlem
Citat:

Är nästan helt säker på att alla platser till utbildningsstart i Mars är tagna. Jag mönstrade innan jul och då lät det på yrkesvägledaren som att man får rikta in sig på sommaren. Dock kom jag in redan i januari, men det var i princip bara tur och att många faller bort på jägartestet som behövs till K3 och AJB. Men som det tidigare skrivits så gynnas du av att mönstra så tidigt som möjligt. Alla starter för 2015 är upplagda, och det kanske tillkommer fler förband som har GMU eller så gör det inte det. Som jag ser det ser det rätt tunt ut för 2015. Januari har väldigt många olika förband men i Mars är det väl bara 5 stycken och resten av året ser väldigt tunt ut.

Frågan du måste ställa dig är var vill du göra GMU och vad vill du eventuellt vidareutbilda dig till inom FM? Vill du bara göra GMU för att göra något annorlunda i 3 månader ja då spelar det egentligen ingen roll var du gör GMU. Vill du göra GMU och satsa på en karriär som jägarsoldat då får du vänta till 2016 års starter. Ta en titt på alla olika inriktningar och om du hittar något med tidigast start i juni så tycker jag du bokar in mönstring redan nu för ingen av tjänsterna efter juni kräver speciellt bra fysik eller psyke (förutom amfibie i augusti men det är redan fullt.) och då kvittar egentligen dina resultat på testerna så länge du får godkänt.
Citera
2020-11-26, 09:18
Medlem
Hur står dom sig i förhållande till laglig benso som sobril? Eller antidepressiva undrar jag med om. Har dessa på recept nämligen.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in