Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Vi har en regering som har stöd av lite drygt en tredjedel av väljarna och som ändå har oinskränkt makt att genomdriva vilken politik de vill. Detta är inte förenligt med demokrati.
Sa jag någonsin att jag tyckte detta var bra? Däremot kommer INTE alliansen sitta och inte göra någonting, de kommer driva oppositionsarbete till max. Men sanna mina ord, gör Löfven något övertramp kan han återigen krossas. Misstroendeförklaringar kan alltid slungas åt hans håll. Sen få han vara mycket noga med att respektera blocköverskridande beslut. DecÖK är heller inte cementerad och kan bli mer dispositiv.
Men återigen har vi ju haft decennier i svensk historia då sossar styrt med vänsterpolitik som riksdagsmajoriteten inte stöttat. Vi i högern kan inte vara giriga, vi förlorade valet. Men iom deras budgetar kommer hela Sverige snart uppdagas om modern vänsterinkompetens och vi kan ta kål på alla envisa vänstervindar. Sedan har jag älskat hur media har attackerat vänstern under denna "mandatperiod". Skapar mer nyansering i svensk media. Sen tror jag oppositionsarbete kan bli mycket nyttigt för Alliansen.